Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:26
Hallo,

ik ontvang sinds 3 jaar een toelage op mijn standaardsalaris omdat ik 4 jaar geleden enkele werkzaamheden van mijn toenmalig manager heb overgenomen. De toenmalig manager was hoofd bedrijfsvoering en is vertrokken, zijn rol is niet direct opnieuw ingevuld en ik ben toen rechtstreeks gaan rapporteren aan de directeur-bestuurder.
Afspraak met de toenmalig directeur bestuurder (2021, pensioen van directeur bestuurder was reeds aangekondigd) was dat ik een toelage zou krijgen op mijn salaris voor de werkzaamheden die ik extra ging uitvoeren, met zijn opvolger zou ik dan in 2022 sowieso (samen met een groot deel van de organisatie) een functie-herweging krijgen en dan zou de toelage ook worden verwerkt in de inschaling, dit is toen mondeling zo ongeveer uitgelegd als dat hij er vanuit ging dat ik één of meerdere schalen zou stijgen, zwart-op-wit staat helaas alleen dat ik de toelage krijg totdat de functie is herwogen).
in 2022 komt er inderdaad een nieuwe directeur-bestuurder, deze is om persoonlijke reden zeer snel weer vertrokken, ook het hoofd HR (en de enige senior-medewerker van HR) is in de tussentijd vertrokken en ook de invoering van het nieuwe functiehuis is daarmee vertraagd, ik heb in de tussentijd steeds de toelage op mijn salaris behouden.
inmiddels is mijn functie herwogen en blijf ik tegen mijn eigen verwachtingen in in dezelfde schaal zitten, wel met behoud van de toelage. de toelage is echter niet geïndexeerd.
ik ben het sowieso al niet eens met de herwaardering, daar heb ik inmiddels een gesprek voor aangevraagd, in hoeverre kan ik eisen (vragen ga ik het sowieso) of de toelage jaarlijks met het inflatiecijfer of de CAO-loonsverhoging geïndexeerd moet worden ?

Wat ik zelf al geprobeerd heb :
Helaas geen rechtsbijstand, ik heb wel ge-googled en heb even zitten twijfelen om dit aan een jurist voor te leggen, het gesprek wat ik heb over mijn functiewaardering komende week zou ik echter graag al weten waar ik recht op heb, afhankelijk van de uitkomst van dat gesprek is een jurist misschien niet eens meer nodig.

Mochten de sector waarin ik werk, salarisschaal of hoogte van de toelage van belang zijn dan kan ik die in een privé bericht doorgeven, zet ik liever niet op een openbaar forum, ook niet Member Only.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
Wat zegt de cao over de toelage? Zelf heb ik een arbeidsmarkttoeslag die gekoppeld is aan een trede in schaal+1 en dus netjes meestijgt met de cao-stijgingen. Lijkt me ook normaal, anders gaat het extra werk waar je extra voor beloond wordt steeds minder opleveren.

[ Voor 0% gewijzigd door wheel op 16-05-2024 09:14 . Reden: Typi ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik denk eerlijk gezegd dat je niet moet focussen op indexering van de toelage maar dat je salaris moet worden aangepast aan je rol. Een toelage zou tijdelijk moeten zijn, als je het werkt blijft doen moet je functie opnieuw worden ingeschaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:39
voor dit soort conflicten zijn er ook vakbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:26
wheel schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:18:
Wat zegt de cao over de toelage? Zelf heb ik een arbeidsmarkttoeslag die gekoppeld is aan een trede in schaal+1 en dus netjes meestijgt met de cao-stijgingen. Lijkte ook normaal, anders gaat het extra werk waar je extra voor beloond wordt steeds minder opleveren.
De CAO heeft geen aparte vermelding voor dit soort toelages (alleen een bindingstoelage komt aan de orde, dat is in mijn geval niet van toepassing.)
peter-rm schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:59:
voor dit soort conflicten zijn er ook vakbonden
klopt, helaas ben ik zo iemand die dacht dat ik dat niet nodig zou hebben omdat de relatie met voorgaande bestuurders gewoon helemaal top was, inmiddels wel lid geworden, maar "conflicten" die al liepen voor ik lid werd kunnen ze helaas (en begrijpelijk) niet in behandeling nemen.

verder ga ik sowieso het gesprek aan om een inschaling te krijgen waarmee ik tevreden ben, maar daarbij is het wel handig om te weten wat mijn minimale rechten zijn, zo werd het een beetje gebracht dat ik blij mocht zijn dat ik de bonus behield terwijl dit gewoon een verworven recht is en ook zwart op wit staat.

inmiddels ook gezocht naar een jurist/arbeidsbemiddelaar die een second opinion kan doen op mijn functieweging, die partijen zijn er wel maar lijken zich alleen op de werkgever te richten, iemand misschien een idee waar ik kan beginnen met zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat die toelage dan een vast bedrag is? Ik heb zelf ook eens een arbeidsmarkttoelage gehad, die regeling zat in de CAO en dat was een percentage. Dat indexeert uiteraard automatisch mee als de schaal waar de toelage aan gekoppeld zit geïndexeerd wordt. Just checking ;)

Zoals gezegd is het belangrijkste punt dat de inschaling niet goed heroverwogen lijkt. Het feit dat er een toelage aan kleeft zegt eigenlijk dat de inschaling niet goed is. Daar zou ik het vooral over gaan hebben. Zegt de CAO wel iets over langdurig waarnemen van andere taken en wat er dan voor medewerkers moet gebeuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
Ik heb het ook ooit gehad.
Na 2 jaar gezegd dat ik het bij mijn salaris in wilde hebben want inderdaad: geen indexering, maar ook geen pensioen, geen vakantiegeld enz enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 08:17
J-roenn schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:00:
[...]

De CAO heeft geen aparte vermelding voor dit soort toelages (alleen een bindingstoelage komt aan de orde, dat is in mijn geval niet van toepassing.)
En ook geen bedrijfseigen reglement?

Als de toelage individueel is overeengekomen en geen basis kent in de cao of een ander relevant document en er (kennelijk) geen afspraken zijn gemaakt over indexatie ervan, zou ik als leek zou zeggen dat er dan geen recht op indexatie (van de toelage, dus) bestaat.

[ Voor 0% gewijzigd door wheel op 16-05-2024 12:54 . Reden: typo ]

Pagina: 1