Binnendeuren staan krom en klapperen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 12:10
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijd last van binnendeuren die niet goed afgesteld staan. Dit zorgt ervoor dat enkele deuren klapperen als de ramen bijvoorbeeld op een kier staan. Ook staan enkele deuren krom zodat deze niet tegen de stootdopjes in het metalen kozijn komen.

Ik heb destijds gewoon de standaard Svedex deuren genomen die erin zaten bij oplevering. Volgens mij zijn dit vrij goedkope deurtjes, althans zo voelen ze aan.

Dit is een foto van de bovenkant van een deur in gesloten toestand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13EMq5_LfyTpcP8zy792AG-hzBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNC0ET9oA1F7XlOYYdx1B2hM.jpg?f=fotoalbum_large

De metalen kozijnen bevatten deze sluitplaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iGpoiKmXsVviZdA1j1lgymzXhw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LK5XWaEaTJYOO3mXYndfCl5S.jpg?f=user_large

Nu vroeg ik mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat de deuren recht komen te staan en niet meer klapperen? Volgens mij moet ik het klapperen echt in het sluitplaatje zoeken, maar geen idee hoe ik de deuren rechter krijg. Op internet kom ik voornamelijk tips tegen om scharnieren bij te stellen als de deur aanloopt.

Deze deuren hebben aan de bovenzijde 2 scharnieren en aan de onderzijde 1 scharnier.

Mocht iemand tips hebben, dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Zijn de deuren zelf nog recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 16:35

Dentheman

Zie signature

Mocht je aan het slotplaatje niks kunnen afstellen dan is de makkelijkste oplossing om een (stukje) tochtstrip plaatsen zodat de speling verdwijnt.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Stalen deurkozijnen hebben meestal gaatjes waar een deurbuffer in past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzg4kd-RckWlf5wE42MoAM_0jHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nndTVVb4UXntljzJIRRxr1Ub.png?f=user_large

Als dat hier niet het geval is zou je zelfklevende buffers kunnen gebruiken. Of gaatjes boren en die buffers alsnog monteren.

Kan je ook nog een foto van een scharnier plaatsen. Als het goed is hebben die een stelmogelijkheid. Maar misschien is dat bij jou wegbezuinigd.

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 15-05-2024 18:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Rukapul schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:53:
Zijn de deuren zelf nog recht?
Volgens mij niet. Waar de deur in het slot valt wel, maar de boven en onderzijde lijken gebogen zoals op de foto te zien.
Dentheman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:58:
Mocht je aan het slotplaatje niks kunnen afstellen dan is de makkelijkste oplossing om een (stukje) tochtstrip plaatsen zodat de speling verdwijnt.
Ja dat lees ik inderdaad ook. Ik vind dat denk ik wel de minst chique oplossing dus dat wordt mijn laatste redmiddel ;) Het liefst zou ik de deuren wat rechter willen krijgen.
JukeboxBill schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:00:
Stalen deurkozijnen hebben meestal gaatjes waar een deurbuffer in past.
[Afbeelding]

Als dat hier niet het geval is zou je zelfklevende buffers kunnen gebruiken. Of gaatjes boren en die buffers alsnog monteren.

Kan je ook nog een foto van een scharnier plaatsen. Als het goed is hebben die een stelmogelijkheid. Maar misschien is dat bij jou wegbezuinigd.
Die dopjes (kozijnbuffer dopjes, aldus een bekende bouwmarkt met cowboy-kreet) zitten er wel al op. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvRnCmd8IA0gGqcL2N6f8I6WixI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GrOqkhy4LCh3YoX5pVtTvYMZ.jpg?f=fotoalbum_large

Echt heel dik zijn ze niet, dus misschien zijn er dikkere te koop. Ik zal eens kijken in de bouwmarkt.

Hieronder een foto van de scharnieren (bovenzijde):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7gvcZFLjPfPsifVjiNgPQh7id4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoMfEmK0r5lVeNJGjhWD582A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal er ook eens een mailtje naar de fabrikant aan wagen. Geen idee of zij er nog iets mee kunnen doen maar niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
DedSec85 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:02:

Die dopjes (kozijnbuffer dopjes, aldus een bekende bouwmarkt met cowboy-kreet) zitten er wel al op. Zie:

Echt heel dik zijn ze niet, dus misschien zijn er dikkere te koop. Ik zal eens kijken in de bouwmarkt.
Die dopjes die je nu hebt zijn foam lijkt het, want zijn gedeukt (of is dat schaduw?). Beste kan je eerst 1 dopje wegnemen, dan kan je zien hoe groot het gat is.
Hornbach heeft diverse maten voor daarna.

Zelf heb ik uiteindelijk foamstrips op kozijn geplakt...

Deur recht krijgen is niet te doen, zonder strips er op te schroeven/plakken die het recht trekt/houdt.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Cyriel85 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Die dopjes die je nu hebt zijn foam lijkt het, want zijn gedeukt (of is dat schaduw?). Beste kan je eerst 1 dopje wegnemen, dan kan je zien hoe groot het gat is.
Hornbach heeft diverse maten voor daarna.

Zelf heb ik uiteindelijk foamstrips op kozijn geplakt...

Deur recht krijgen is niet te doen, zonder strips er op te schroeven/plakken die het recht trekt/houdt.
Het zijn rubberen dopjes. Dat donkere is schaduw of stof....ze zijn niet gedeukt. Misschien dat ik de deur eens ga wisselen met die van de badkamer ofzo. Die sluit wel goed, dan kan ik bekijken of het in de deur zit of dat het kozijn scheef is. Zal dit weekend of komende week langs de bouwmarkt gaan om die dopjes te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:37
Het is op de foto niet goed te zien, maar als het goed is, dan is dat zwarte puntje een schroef met inbus kop.
Daarmee kan je het scharnier met deur van of naar het kozijn schroeven.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Deur krom is kwestie van de waterpas er op, hoeft ie er niet voor uit :)

Recht hangen: in je scharnieren zitten inbus boutjes waarmee je kunt stellen naar binnen of naar buiten.

Zou daar eerst eens mee aan de slag gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:07:
Het is op de foto niet goed te zien, maar als het goed is, dan is dat zwarte puntje een schroef met inbus kop.
Daarmee kan je het scharnier met deur van of naar het kozijn schroeven.
Nu je het zegt ja. Dit weekend maar eens bij daglicht gaan schroeven. Thanks voor de tip!
The Eagle schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:21:
Deur krom is kwestie van de waterpas er op, hoeft ie er niet voor uit :)

Recht hangen: in je scharnieren zitten inbus boutjes waarmee je kunt stellen naar binnen of naar buiten.

Zou daar eerst eens mee aan de slag gaan :)
Ik zal er eens een touwtje tegenaan hangen, heb niet zo'n lange waterpas 8) Eerst eens met de scharnieren spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon een bezemsteel of lange lat kan ook. Als het maar recht is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1