Vloerverwarming aantal groepen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Binnenkort komt men vloerverwarming infrezen.

Het totale oppervlak is 60m2 inclusief hal en toilet.

De offerte is voor 6 groepen, wat als je het opzoekt in orde lijkt (ongeveer 100 meter per groep).

Nu vragen ze alleen of ik er niet liever 7 wil want dat zou slimmer zijn voor toekomstige plaatsing van een warmptepomp.

Is dit onzin of zit hier logica in? Kosten zijn 175 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

60 groepen is wat overdreven :+.

Hoe meer groepen hoe beter dus ze hebben in dit geval wel gelijk. Ongeveer 80m per groep maximaal is ideaal.

Houd verder gelijke lengte per groep aan ,16x2 buizen en 10cm hoh. Dan komt het goed :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-06 12:10

BTS

60 groepen!

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
10 meter per groep? Op een vloer van 5x12m is dat 1x heen en weer per groep.

Voor CV leg je 10cm HoH met 100 meter per lus. Voor warmtepomp leg je liever rond de 60 meter per lus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13
Ligt ook een beetje aan de plattegrond, hoe een en ander uitkomt. Maar ik zou liever 8 dan 6 groepen doen, korter = beter.

Overigens vind ik 175 meerprijs voor een 7groepsverdeler ipv 6groepsverdeler wel veel. Het infrezen is even veel werk, de meerprijs komt dus puur uit de verdeler.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Sport_Life schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:14:
60 groepen is wat overdreven :+.

Hoe meer groepen hoe beter dus ze hebben in dit geval wel gelijk. Ongeveer 80m per groep maximaal is ideaal.

Houd verder gelijke lengte per groep aan ,16x2 buizen en 10cm hoh. Dan komt het goed :)
Ja 60 is wat veel 🙃
_JGC_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:16:

Voor CV leg je 10cm HoH met 100 meter per lus. Voor warmtepomp leg je liever rond de 60 meter per lus.
Ja ehm geen idee hoelang de lussen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ConQuestador schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:41:
Ligt ook een beetje aan de plattegrond, hoe een en ander uitkomt. Maar ik zou liever 8 dan 6 groepen doen, korter = beter.

Overigens vind ik 175 meerprijs voor een 7groepsverdeler ipv 6groepsverdeler wel veel. Het infrezen is even veel werk, de meerprijs komt dus puur uit de verdeler.
Ja vond ik ook wat veel idd voor alleen de verdeler maar verder is de totaal prijs wel ok denk ik 2185 zonder die extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Dracula schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Ja vond ik ook wat veel idd voor alleen de verdeler maar verder is de totaal prijs wel ok denk ik 2185 zonder die extra groep.
Dat is indd een prima prijs.

Die extra groep moet je nagaan of je waarschijnlijk een warmtepomp gaat nemen in de toekomst. Maar ook: dan moet er een dikkere leiding heen en een verdeler zonder pomp. Je kan het voor de zekerheid doen, maar als een wp uitgesloten is kan je die 175 ook in de zak houden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ConQuestador schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:54:
[...]

Dat is indd een prima prijs.

Die extra groep moet je nagaan of je waarschijnlijk een warmtepomp gaat nemen in de toekomst. Maar ook: dan moet er een dikkere leiding heen en een verdeler zonder pomp. Je kan het voor de zekerheid doen, maar als een wp uitgesloten is kan je die 175 ook in de zak houden.
Er zal ongetwijfeld een moment komen dat we naar een warmtepomp gaan in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Ik heb 16 groepen van 90-100m en 10cm hoh. Gaat prima op de warmtepomp. Ik kan mij voorstellen dat 60m nog gelijkmatiger gaat, maar ik / wij ervaren geen gebrek aan comfort. Op een euro na dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:03
Zou het zeker doen. In onze nieuwe woning over alle verdiepingen heen zelfs 30 groepen in totaal, maar dat is een andere oppervlakte natuurlijk.

Wel zoveel mogelijk tussen de 60 tot 80 meter.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
BiLLY_daKid schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:29:
Ik heb 16 groepen van 90-100m en 10cm hoh. Gaat prima op de warmtepomp. Ik kan mij voorstellen dat 60m nog gelijkmatiger gaat, maar ik / wij ervaren geen gebrek aan comfort. Op een euro na dezelfde prijs.
Goed om te weten thanks.
Kees_frl schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:45:
Zou het zeker doen. In onze nieuwe woning over alle verdiepingen heen zelfs 30 groepen in totaal, maar dat is een andere oppervlakte natuurlijk.

Wel zoveel mogelijk tussen de 60 tot 80 meter.
Bij 7 groepen wordt het ongeveer 85 meter.

Ze proberen mij ook nog een pompschakelaar van hun zelf aan te smeren van 100 euro en extra garantie op de pomp van nog eens 100 euro (zit al 5 jaar op).

Pompschakelaar zat ik mij al beetje in te verdiepen maar die zijn er zeker voor meer dan 100 euro. Pomp is eem A label pomp dus is al stuk beter dan wat het was in het verleden.

Enige uitdaging die ik nog heb is het vinden van de cv leidingen naar boven maar goed dat kan ik pas zien op 22 mei als ik de sleutel krijg. Als dat geen 22mm buizen zijn heb ik een uitdaging…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-05 15:20
Wat is de diameter van de vloerverwarmingsbuizen? ik hoop 16x2?

Let vooral daarop. Veel aanbieders doen 14x2 en dat scheelt nogal in volume.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ga je boven nog met radiatoren verwarmen? Zo nee, zou ik direct een pomploze verdeler gebruiken en de CV op 35 graden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:06:
Ga je boven nog met radiatoren verwarmen? Zo nee, zou ik direct een pomploze verdeler gebruiken en de CV op 35 graden zetten.
Boven idd nog radiatoren.
AppieK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:54:
Wat is de diameter van de vloerverwarmingsbuizen? ik hoop 16x2?

Let vooral daarop. Veel aanbieders doen 14x2 en dat scheelt nogal in volume.
Ehm, interessante vraag, had ik vooraf mij in moeten verdiepen ben ik bang maar we gaan het na vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Maakt de het erg veel uit 14 of 16? Want uiteraard doen ze hier ook 14 en niet 16.

Zie iets staan van 20% minder efficiënt, dat is wel heel veel.

Dat wist ik dan weer niet maar kan nu niet meer van leverancier switchen. Dit is wel best een beetje prut dan.

Dacht alles wel ok uitgezocht te hebben, niet dus 8)7

Update: 16 kunnen ze niet doen. Wel 15 dus dat gaan we dan sowieso maar doen. Het is helaas wat het is.

[ Voor 76% gewijzigd door Dracula op 16-05-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Heb gezocht of andere leveranciers nog op tijd kunnen komen (mag kennelijk binnen 14 dagen mij nog bedenken) alleen zijn die duurder en moet ik nog apart opzoek naar iemand die de vloerverwarming dan aansluit op de cv.

Keuzes keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Dracula schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:54:
Heb gezocht of andere leveranciers nog op tijd kunnen komen (mag kennelijk binnen 14 dagen mij nog bedenken) alleen zijn die duurder en moet ik nog apart opzoek naar iemand die de vloerverwarming dan aansluit op de cv.

Keuzes keuzes.
Ik krijg een beetje het gevoel dat je het niet goed genoeg hebt uitgezocht vooraf.

Stap 1 is zorgen dat er een aansluiting op het CV systeem is waar de verdeler komt. Op basis daarvan kies je ook de locatie van de verdeler, en dus de manier waarop alles wordt ingefreesd.

En indien je zelf nog moet aanleggen: doe zo dik mogelijk, dan ben je voorbereid op de (wartempomp) toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb zelf boven voor 16mm buis max. 70 meter per groep aangehouden en dat werkt geweldig. Zelfs met -5 buiten was een aanvoertemperatuur van 28 graden voldoende om de boel mooi warm te krijgen en zelfs een nachtverlaging van 2 graden komt ie vrij snel te boven. Die 28 graden vind de warmtepomp erg fijn.

Met minder groepen heb ik geen ervaring maar zeker met 14mm buizen zou ik zelf voor kleinere / meer groepen kiezen. Op zich is 14 of 15mm ipv 16 niet zo'n ramp als je naar de afgifte tabellen krijgt maar dan wel kortere groepen om in een groter gebied de Ta vast te houden.

Beneden ga ik nu voor 10 groepen op 60m2. Het zou immers niet veel extra moeten kosten want zoals gezegd is het freeswerk qua aantal meters gelijk. Iets duurdere verdeler en iets meer werk voor aansluiten en ontluchten zou alles moeten zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Wuursj op 17-05-2024 09:17 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 19:49
_JGC_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:16:

Je legt vloerverwarming niet efficiënt op die manier, dat doe je in een slakkenpatroon:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xIjknbP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Jron667 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Je legt vloerverwarming niet efficiënt op die manier, dat doe je in een slakkenpatroon:

[Afbeelding]
Klopt, is mij bekend. Maar 10 meter per lus was om even aan te geven hoe idioot kort dat is.

Zou je op een ruimte van 5x10 meter zo'n 50 groepen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 19:49
_JGC_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Klopt, is mij bekend. Maar 10 meter per lus was om even aan te geven hoe idioot kort dat is.

Ja, ik heb op 150 m2 16 groepen (zelf aangelegd, het is echt kipsimpel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:42
_JGC_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Volgens mij bedoelde hij 10m2 per groep, wat dus op 6 groepen uitkomt.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ConQuestador schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat je het niet goed genoeg hebt uitgezocht vooraf.

Stap 1 is zorgen dat er een aansluiting op het CV systeem is waar de verdeler komt. Op basis daarvan kies je ook de locatie van de verdeler, en dus de manier waarop alles wordt ingefreesd.

En indien je zelf nog moet aanleggen: doe zo dik mogelijk, dan ben je voorbereid op de (wartempomp) toekomst.
Dat kan echter is dit niet juist, ik dacht mij goed voorbereid te hebben alleen heb ik dus de buisdikte over het hoofd gezien. Ik bekijk dus momenteel of ik nog naar een andere installateur kan overstappen alleen de offerte die ik nu heb is dus zonder aansluiten op bestaande CV wat er dan nog los bij komt.

En er zit een verdeler voor de huidige verwarming (radiatoren) in de trapkast aldus de bouwtekeningen. Buizen zitten in vloer en komen daar kennelijk samen (zelfde idee dus als vloerverwarming die samen komt op 1 punt)
Wuursj schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:10:
Ik heb zelf boven voor 16mm buis max. 70 meter per groep aangehouden en dat werkt geweldig. Zelfs met -5 buiten was een aanvoertemperatuur van 28 graden voldoende om de boel mooi warm te krijgen en zelfs een nachtverlaging van 2 graden komt ie vrij snel te boven. Die 28 graden vind de warmtepomp erg fijn.

Met minder groepen heb ik geen ervaring maar zeker met 14mm buizen zou ik zelf voor kleinere / meer groepen kiezen. Op zich is 14 of 15mm ipv 16 niet zo'n ramp als je naar de afgifte tabellen krijgt maar dan wel kortere groepen om in een groter gebied de Ta vast te houden.

Beneden ga ik nu voor 10 groepen op 60m2. Het zou immers niet veel extra moeten kosten want zoals gezegd is het freeswerk qua aantal meters gelijk. Iets duurdere verdeler en iets meer werk voor aansluiten en ontluchten zou alles moeten zijn.
Ja het wordt dan dus idd 15x2 en niet 6 maar 7 of eventueel 8 groepen (als ze niet voor elke extra groep 175 gaan vragen)

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 17-05-2024 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik heb even gegoogled, en ik zie dat veel 15mm buizen een randdikte van 1.7mm hebben. De binnendiameter is dus 11.6.

16mm buizen hebben vrijwel altijd een 2mm dikke buitenwand, wat dus een binnendiameter van 12mm opleverd.

Als je dit tegen elkaar afzet is het verschil tussen 15 en 16mm buizen nog maar heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ConQuestador schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:46:
Ik heb even gegoogled, en ik zie dat veel 15mm buizen een randdikte van 1.7mm hebben. De binnendiameter is dus 11.6.

16mm buizen hebben vrijwel altijd een 2mm dikke buitenwand, wat dus een binnendiameter van 12mm opleverd.

Als je dit tegen elkaar afzet is het verschil tussen 15 en 16mm buizen nog maar heel klein.
Kan randdikte niet zo snel vinden van 15mm buizen.

Als je het zo bekijkt dan zal 15 dus ook goed moeten voldoen. Dan ga ik gewoon door met deze planning en laat ik het voor wat het is. Scheelt weer tijd die ik beter kan besteden aan klussen.

Thanks voor het meedenken.

Nu nog even kijken wat het prijs verschil wordt voor 8 groepen ipv 7

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 17-05-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mbt die radiatoren op de bovenverdieping, hoe groot zijn die en hoe vaak wil je die gebruiken? Mogelijk gaat dat ook gewoon goed op lage temperatuur. Waarschijnlijk is je enige pijnpunt dan de radiator in de badkamer.

Als je die radiatoren niet veel gaat gebruiken kan je CV ketel prima 35 graden door de vloer pompen en kan je met een pomploze verdeler toe.
Bedenk je ook dat als je benedenverdieping 24/7 op temperatuur is, je bovenverdieping ook een stuk warmer zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:10:
Mbt die radiatoren op de bovenverdieping, hoe groot zijn die en hoe vaak wil je die gebruiken? Mogelijk gaat dat ook gewoon goed op lage temperatuur. Waarschijnlijk is je enige pijnpunt dan de radiator in de badkamer.

Als je die radiatoren niet veel gaat gebruiken kan je CV ketel prima 35 graden door de vloer pompen en kan je met een pomploze verdeler toe.
Bedenk je ook dat als je benedenverdieping 24/7 op temperatuur is, je bovenverdieping ook een stuk warmer zal zijn.
De radiatoren zijn een beetje de vraag het zouden LTV radiatoren kunnen zijn (kan het pas woensdag bekijken als ik sleutel heb) de bouwtekeningen spreken elkaar tegen helaas.
Alleen ik heb geen idee hoe je dan kan zien of het ook ltv radiatoren zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 17-05-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula

Misschien wel interessant want slaapkamer staat radiator altijd dicht. Opberg rommelkamer is ook niet echt nodig. Blijft werkkamer en badkamer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Dracula Meestal kan je af met een stel T21, T22 of T33 radiatoren van redelijke omvang. (120x50 of iets in die richting). Jaga's of vergelijkbaar spul is meestal nog iets beter, maar zeker geen must.
Badkamer met handdoekradiator kan je vergeten overigens, die dingen willen minimaal 65 graden. Badkamer kan je wat dat betreft beter on-demand elektrisch verwarmen (geen elektrische vloerverwarming, of vloerverwarming op je cv of later warmtepomp mee laten draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
^^ in mijn aanvoer/ retour leiding voor de vw van bg heb ik hier de badkamer radiator afgetapt. Deze dient overigens zeker niet als hoofdverwarming want alle vw leidingen van 1e etage lopen door de vloer van de badkamer ;)
Dat gezegd hebbende als de warmtepomp water op 28c rond pompt wordt een handdoek niet merkbaar warm zeker niet na het douchen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:36:
@Dracula Meestal kan je af met een stel T21, T22 of T33 radiatoren van redelijke omvang. (120x50 of iets in die richting). Jaga's of vergelijkbaar spul is meestal nog iets beter, maar zeker geen must.
Badkamer met handdoekradiator kan je vergeten overigens, die dingen willen minimaal 65 graden. Badkamer kan je wat dat betreft beter on-demand elektrisch verwarmen (geen elektrische vloerverwarming, of vloerverwarming op je cv of later warmtepomp mee laten draaien)
Handdoeken radiator heb ik nog nooit gehad dus nu ook niet nodig.

M.b.t. de afmeting van de verwarmingen en type dat gaan we woensdag zien. Kijken of ze idd eventueel gewoon op lage temperatuur kunnen en dan vragen of de vw tent nog e.e.a. kan aanpassen.

Hoe zou je on demand verwarmen?

En voor de andere kamers kan ik eventueel altijd nog een radiator fan setup bouwen als de warmte afgifte te weinig is.

Zit ik alleen nog met de zolder waar geen radiator zit. Daar dan een lage temp radiator meteen plaatsen.

Alleen moet je denk ik dan wel alles goed waterzijdig in regelen en radiatoren n andere vertrekken open laten staan. Staan nu in oude huis regelmatig gewoon dicht.
The-Source schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:42:
^^ in mijn aanvoer/ retour leiding voor de vw van bg heb ik hier de badkamer radiator afgetapt. Deze dient overigens zeker niet als hoofdverwarming want alle vw leidingen van 1e etage lopen door de vloer van de badkamer ;)
Dat gezegd hebbende als de warmtepomp water op 28c rond pompt wordt een handdoek niet merkbaar warm zeker niet na het douchen.
Tsja heb geen vw in de badkamer dus valt ook niks af te tappen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dracula op 18-05-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Dracula Ik verwarm de badkamer permanent met een handdoekradiator die te weinig doet. Tijdens het douchen staat een elektrische ventilatorkachel te draaien op 1000 of 2000W als dat nodig is. Voldoet voor mij prima. Als ik de badkamer aanpak gooi ik wel wat lussen door de vloer.

Waterzijdig inregelen gaat heel belangrijk worden zonder pompverdeler, de pomp van je ketel moet maximaal staan, vermogen op zijn laagst vastgezet en temperatuur op 40 graden max.

Advies is om 28mm staal of een slag groter alupex naar je verdeler te brengen. Voor CV hoef je niet dikker dan 22, maar mocht je over gaan naar een warmtepomp wil je een dikkere leiding, je duwt dan de temperatuur naar beneden en verhoogt de flow, dat trekt een 22mm buis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:40:
@Dracula Ik verwarm de badkamer permanent met een handdoekradiator die te weinig doet. Tijdens het douchen staat een elektrische ventilatorkachel te draaien op 1000 of 2000W als dat nodig is. Voldoet voor mij prima. Als ik de badkamer aanpak gooi ik wel wat lussen door de vloer.

Waterzijdig inregelen gaat heel belangrijk worden zonder pompverdeler, de pomp van je ketel moet maximaal staan, vermogen op zijn laagst vastgezet en temperatuur op 40 graden max.

Advies is om 28mm staal of een slag groter alupex naar je verdeler te brengen. Voor CV hoef je niet dikker dan 22, maar mocht je over gaan naar een warmtepomp wil je een dikkere leiding, je duwt dan de temperatuur naar beneden en verhoogt de flow, dat trekt een 22mm buis niet.
Helder, dan zal er eventueel nieuwe buizen naar de vloerverwarming verdeler getrokken moeten worden. Eerst maar eens zien wat er nu ligt en wat voor radiatoren er hangen.

Was sowieso van plan de 50 graden test te doen deze winter met de bestaande radiatoren en wie weet idd kan het wel helemaal zonder pomp. Maar goed ben al super blij dat ik toch nog vw erin kon krijgen voor de verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Dracula Qua radiatoren zit je niet vast aan wat er nu hangt natuurlijk. Marktplaats staat vol met gebruikte radiatoren in alle maten, soms nieuw, soms gebruikt. Het spul geschikt voor slaapkamertjes wordt in overvloed aangeboden en gaat anders naar de oud ijzer boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
_JGC_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:17:
@Dracula Qua radiatoren zit je niet vast aan wat er nu hangt natuurlijk. Marktplaats staat vol met gebruikte radiatoren in alle maten, soms nieuw, soms gebruikt. Het spul geschikt voor slaapkamertjes wordt in overvloed aangeboden en gaat anders naar de oud ijzer boer.
Ja dat had ik idd al opgemerkt.

Ben alleen bang dat ik geen tijd heb nu nog alles
Uit te gaan zoeken of ik idd de boel aan kan passen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
Als je huis qua isolatie flink is verbeterd (dubbel glas ipv enkel glas bijvoorbeeld), zijn de radiatoren vaak vanzelf LTV geworden, en slaapkamer hoeft geen 22° te halen toch.
Electrisch verwarmen is verarmen, zeer duur. Te vermijden, ook in de badkamer.
Ook met vloerverwarming kan je nachtverlaging toepassen, alleen wat rekening houden met de vertraging (goeie thermostaat, iSense bijvoorbeeld, regelt dat zelf automatisch). Voordeel is dat ´s ochtends bij aanwarmen wat hogere aanvoertemp wordt gehaald, waardoor de badkamerradiator ook vlotter werkt en je comfortabel kan wassen en omkleden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52
Ben ik nu de eerste die een typo van de TS leest als 60 m2 op 6 groepen is 10m2 per groep ipv 10 meter? 8)7

Ik heb op 42m2 6 groepen, rond de 65 meter per groep. Dus zo vreemd is het aanbod niet. :?

Langere groepen van 100 meter kan prima, maar dat gaat je extra stroom kosten omdat je en zwaardere pomp nodig hebt die meer stroom gaat verbruiken omdat er meer weerstand is. Korte groepen levert minder weerstand op en bespaart je dus stroom.

[edit]
Gdrz was mij voor :P
Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:36:
Maakt de het erg veel uit 14 of 16? Want uiteraard doen ze hier ook 14 en niet 16.

Zie iets staan van 20% minder efficiënt, dat is wel heel veel.

Dat wist ik dan weer niet maar kan nu niet meer van leverancier switchen. Dit is wel best een beetje prut dan.

Dacht alles wel ok uitgezocht te hebben, niet dus 8)7

Update: 16 kunnen ze niet doen. Wel 15 dus dat gaan we dan sowieso maar doen. Het is helaas wat het is.
Wat een rare club? :? 16x2 is het meest standaard wat je kan krijgen. Loop een bouwmaat binnen of kijk even online en je hebt een rol 16x2 buis 5-laags PE-RT. Meeste koppelingen zijn ook voor 16x2.

16x2 heeft 44% groter oppervlakte dan 14x2. Dus een hoop minder weerstand, meer afgifte, minder stroomverbruik.

[ Voor 88% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2024 09:57 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula

Om hier nog even op terug te komen, voor zover ik in de papieren terug kan vinden zijn deze radiatoren geplaatst: Henrad radiatoren, type ECO 21

Als ik die google lijken dit lagetemperatuurs ventielradiator te zijn. M.a.w een pomploze verdeler (open verdeler) zou dus ook kunnen met een LTV verdeler?

Is nog wel even de vraag hoe dit dan werkt als er geen warmtevraag is in de woonkamer (vloerverwarming) maar wel warmte vraag in een van de kamers. Hier moet dan dus iets nog voor geregeld worden met zone regeling oid, hier zit ik al een tijdje naar te kijken maar snap het nog niet helemaal.

Daarnaast is de badkamer in mijn huidige huis ook nooit echt heel warm dus overleven we wel.
naftebakje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:41:
Als je huis qua isolatie flink is verbeterd (dubbel glas ipv enkel glas bijvoorbeeld), zijn de radiatoren vaak vanzelf LTV geworden, en slaapkamer hoeft geen 22° te halen toch.
Electrisch verwarmen is verarmen, zeer duur. Te vermijden, ook in de badkamer.
Ook met vloerverwarming kan je nachtverlaging toepassen, alleen wat rekening houden met de vertraging (goeie thermostaat, iSense bijvoorbeeld, regelt dat zelf automatisch). Voordeel is dat ´s ochtends bij aanwarmen wat hogere aanvoertemp wordt gehaald, waardoor de badkamerradiator ook vlotter werkt en je comfortabel kan wassen en omkleden.
Zie bovenstaande reactie mbt verdeler en LTV
LED-Maniak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:44:
Ben ik nu de eerste die een typo van de TS leest als 60 m2 op 6 groepen is 10m2 per groep ipv 10 meter? 8)7

Ik heb op 42m2 6 groepen, rond de 65 meter per groep. Dus zo vreemd is het aanbod niet. :?

Langere groepen van 100 meter kan prima, maar dat gaat je extra stroom kosten omdat je en zwaardere pomp nodig hebt die meer stroom gaat verbruiken omdat er meer weerstand is. Korte groepen levert minder weerstand op en bespaart je dus stroom.
Ja ik liep wat te rommelen met de lengtes en de aantal groepen.

Gaat dus om ongeveer 600 meter en 7 of 8 groepen en dus helaas max 15x2 buizen en niet 16x2 want die leveren ze helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50
Dracula schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Is nog wel even de vraag hoe dit dan werkt als er geen warmtevraag is in de woonkamer (vloerverwarming) maar wel warmte vraag in een van de kamers. Hier moet dan dus iets nog voor geregeld worden met zone regeling oid, hier zit ik al een tijdje naar te kijken maar snap het nog niet helemaal.
Zoneregeling kan ook heel basic; met een afsluiter voor de vloerverwarming. Afsluiter open = alles verwarmen (en per radiator kan je natuurlijk dichtzetten). Afsluiter dicht is alleen radiatoren. Is ook handig voor als je de radiatoren ooit wil upgraden naar fancoils en dan condenserend wil koelen. Zo was onze nieuwbouw woning in 2018 ook opgeleverd met cv en 2 pomploze verdelers plus afsluiter voor de aftakking naar de verdelers. Intergas cv kon met een 2e thermostaat deze afsluiter aansturen, en ook nog spelen met de aanvoer temperatuur, maar nu met warmtepomp gaat het prima op 1 lage temperatuur. Wel een elektrische vloerverwarming en handdoekradiator in de badkamer die elke ochtend een uurtje aan staat (ja is wat minder zuinig, maar comfortabel in de tussenseizoen, dan is er verder namelijk helemaal geen warmtevraag in huis). In de praktijk staan de radiatoren overigens altijd dicht, behalve op een enkele echt heel koude periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
jurjen_g schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Zoneregeling kan ook heel basic; met een afsluiter voor de vloerverwarming. Afsluiter open = alles verwarmen (en per radiator kan je natuurlijk dichtzetten). Afsluiter dicht is alleen radiatoren. Is ook handig voor als je de radiatoren ooit wil upgraden naar fancoils en dan condenserend wil koelen. Zo was onze nieuwbouw woning in 2018 ook opgeleverd met cv en 2 pomploze verdelers plus afsluiter voor de aftakking naar de verdelers. Intergas cv kon met een 2e thermostaat deze afsluiter aansturen, en ook nog spelen met de aanvoer temperatuur, maar nu met warmtepomp gaat het prima op 1 lage temperatuur. Wel een elektrische vloerverwarming en handdoekradiator in de badkamer die elke ochtend een uurtje aan staat (ja is wat minder zuinig, maar comfortabel in de tussenseizoen, dan is er verder namelijk helemaal geen warmtevraag in huis). In de praktijk staan de radiatoren overigens altijd dicht, behalve op een enkele echt heel koude periode.
Er zitten idd nu voor de radiatoren / CV twee pomploze verdelers (begaande grond en 1ste verdieping) als ik de bouwtekeningen mag geloven die ik al gekregen heb van de vorige bewoners.

En mbt afsluiter, die moet dan voor de verdeler van de vloerverwarming komen neem ik aan en die dan koppelen aan de thermostaat? En welke afsluiter zet je hier dan tussen want ik zie sommige mensen een Honeywell HR92 + thermostaatkraan kiezen alleen daar zijn kennelijk ook weer de meningen over verdeelt of dat wel de oplossing is.

En dan eventueel boven radiator kranen of met de hand bedienen of "fancy maken".

Radiator in de badkamer zal wel gewoon open staan altijd. De rest zal idd afhankelijk van "kou" open of dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik had eerst zo een setup met een zoneklep en een BDR91T op aanvoer van de verdeler, alleen de standaard afsluiters voor thermostaatkranen geven enorm veel weerstand waardoor de flow in je systeem omlaag gaat.

Zone afsluiter heb ik vervangen voor deze kogelkraan(en dan de 1" variant) met dezelfde BDR91T:
https://nl.aliexpress.com...T8B6&gatewayAdapt=glo2nld

Sindsdien is de flow een stuk hoger.

Via een zoneklep een paar radiatoren aan zetten en de vloerverwarming afsluiten gaat wel ten koste van de efficientie van je systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2024 10:50 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dracula schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:45:
[...]
En mbt afsluiter, die moet dan voor de verdeler van de vloerverwarming komen neem ik aan en die dan koppelen aan de thermostaat? En welke afsluiter zet je hier dan tussen want ik zie sommige mensen een Honeywell HR92 + thermostaatkraan kiezen alleen daar zijn kennelijk ook weer de meningen over verdeelt of dat wel de oplossing is.

En dan eventueel boven radiator kranen of met de hand bedienen of "fancy maken".
Ik heb een Honeywell vc4013 motor op de klep. Weet de specs van de klep zelf niet, maar het is 1 die grote flow aan kan. De aanvoer splitst naarr 'alle radiatoren ' en 'de 2 verdelers ', direct na de splitsing naar de verdelers zit deze dus.

Als je in elk geval in de mogelijkheid voor het plaatsen van een afsluitklep voorziet, kan je ook gewoon afwachten hoe het loopt. Ik heb namelijk in de praktijk nog geen andere (hogere) aanvoer temperatuur nodig gehad. Sinds de warmtepomp staat die klep dus alleen nog maar open en had ik hem er dus ook uit kunnen slopen. Heb ook de 2e thermostaat ontkoppeld van aansturing. Maar heb nog altijd het plan om ooit te upgraden naar fancoils en condenserend koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 19-05-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
jurjen_g schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb een Honeywell vc4013 motor op de klep. Weet de specs van de klep zelf niet, maar het is 1 die grote flow aan kan. De aanvoer splitst naarr 'alle radiatoren ' en 'de 2 verdelers ', direct na de splitsing naar de verdelers zit deze dus.

Als je in elk geval in de mogelijkheid voor het plaatsen van een afsluitklep voorziet, kan je ook gewoon afwachten hoe het loopt. Ik heb namelijk in de praktijk nog geen andere (hogere) aanvoer temperatuur nodig gehad. Sinds de warmtepomp staat die klep dus alleen nog maar open en had ik hem er dus ook uit kunnen slopen. Heb ook de 2e thermostaat ontkoppeld van aansturing. Maar heb nog altijd het plan om ooit te upgraden naar fancoils en condenserend koelen.
Hoe bedoel je de mogelijkheid voor een klep voorziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
LED-Maniak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:48:
Ik had eerst zo een setup met een zoneklep en een BDR91T op aanvoer van de verdeler, alleen de standaard afsluiters voor thermostaatkranen geven enorm veel weerstand waardoor de flow in je systeem omlaag gaat.

Zone afsluiter heb ik vervangen voor deze kogelkraan(en dan de 1" variant) met dezelfde BDR91T:
https://nl.aliexpress.com...T8B6&gatewayAdapt=glo2nld

Sindsdien is de flow een stuk hoger.

Via een zoneklep een paar radiatoren aan zetten en de vloerverwarming afsluiten gaat wel ten koste van de efficientie van je systeem.
Aliexpress en elektronica ben ik altijd beetje huiverig mee.

En misschien idd wat minder effiecient maar ja hoe zorg je dan voor een warmere kamer zonder ook de vloerverwarming “op te stoken”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dracula schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Hoe bedoel je de mogelijkheid voor een klep voorziet?
Dat er een plek is in de aanvoer waar je later nog goed bij kan om een klep te plaatsen, waar evt stroom en datakabel heen kan / is. Waarschijnlijk zal dat geen probleem zijn(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
jurjen_g schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Dat er een plek is in de aanvoer waar je later nog goed bij kan om een klep te plaatsen, waar evt stroom en datakabel heen kan / is. Waarschijnlijk zal dat geen probleem zijn(?)
Ja ok dus een stukje rechte leiding.

En ja stroom en datakabel is geen probleem.

Dus alles bij elkaar genomen zou dit dus kunnen:

Vloerverwarming bg, open verdeler voor lage temperatuur.
Boven dus gewoon de lvt radiatoren op de cv ketel

Indien nodig later nog klep tussen de verdeler om eventueel “zone’s” te maken zodat de radiatoren apart aangestuurd kunnen worden met slimme thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dracula schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Aliexpress en elektronica ben ik altijd beetje huiverig mee.

En misschien idd wat minder effiecient maar ja hoe zorg je dan voor een warmere kamer zonder ook de vloerverwarming “op te stoken”
Zijn al best wat lui in het warmtepomp topic die deze hebben. Werkt prima.

Je kan uiteraard altijd voor een vergelijkbare gaan van Honeywell(zoals de eerder genoemde VC). Zijn iets van 4x a 5x zo duur. Maar dan heb je een bekend merk.
Dracula schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:52:
[...]

Ja ok dus een stukje rechte leiding.

En ja stroom en datakabel is geen probleem.

Dus alles bij elkaar genomen zou dit dus kunnen:

Vloerverwarming bg, open verdeler voor lage temperatuur.
Boven dus gewoon de lvt radiatoren op de cv ketel

Indien nodig later nog klep tussen de verdeler om eventueel “zone’s” te maken zodat de radiatoren apart aangestuurd kunnen worden met slimme thermostaatknoppen.
Vergeet ook niet een bypass te plaatsen net voor de verdeler, of zit dat er al op? Kost allemaal wel wat ruimte, dus zeker even iets om rekening mee te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
LED-Maniak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Je kan uiteraard altijd voor een vergelijkbare gaan van Honeywell(zoals de eerder genoemde VC). Zijn iets van 4x a 5x zo duur. Maar dan heb je een bekend merk.
[...]

Vergeet ook niet een bypass te plaatsen net voor de verdeler, of zit dat er al op? Kost allemaal wel wat ruimte, dus zeker even iets om rekening mee te houden.
Ja bypass moet er zeker nog bij idd, of de radiator in de badkamer gewoon altijd open. Wat toch het plan is.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 19-05-2024 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
LED-Maniak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:30:
[...]

[...]

Het is zo irritant dat je bij al die vloerverwarming installateurs grotendeels aan je lot wordt overgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Dracula op 22-05-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ok laatste sanity check mochten jullie @_JGC_ @ConQuestador @jurjen_g @LED-Maniak @naftebakje of anderen nog input hebben is dat zeer welkom.

Wat staat er al vast:
  • Stoken met CV, verwacht de komende jaren wel over te gaan op warmtepomp maar ketel is krap 7 jaar oud (Atag – A244ECHP)
  • 16x2 kunnen ze gelukkig toch leveren dus dat is top
  • Zoneklep laten we voor wat het is voor nu.
Wat moet er nog beslist worden
  • 7 ipv 6 groepen (175 euro extra per groep). Totale oppervlak zal ongeveer tussen de 55 en 60m2 zijn. Met 7 ipv 6 groepen komen we met 55m2 net onder de 80 meter per groep en met 60m2 zitten we er net wat boven. Zou 8 nog toegevoegde waarde hebben?
  • Wel of geen pomp. Dus alles doen op 35 graden, of verdeler laten plaatsen die al voorbereid is voor LT (kost weer extra uiteraard, verdeler aanpassen en 16x2 ipv 14x2 kost 500 euro). Deze vind ik lastig, is dit een goed werkbare situatie met de huidige ketel en radiatoren boven (weinig verwarming nodig). Ketel temperatuur instellen op 35 mag geen probleem zijn maar ik vermoed dat vermogen ook flink omlaag kan als ik het cv tuning topic goed begrijp. Risico is dat er dan dus geen beveiliging tussen de cv en de vloer zit en als om welke reden de temperatuur toch hoger wordt heb ik een probleem.
Ik vind vooral de keuze wel of geen pomp een lastige welke ik nog niet helemaal goed kan beantwoorden. Ook omdat ik in het cv tuning topic lees dat cv prima op 60 kan omdat de retour temp uit de vw toch laag is en optimaal is voor hoog rendement van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Als je voorlopig geen WP in de planning hebt zou ik verdeler met pomp doen. Zonder pomp is het te doen maar erg lastig af te stellen. Tevens heb loop je het risico dat er ooit iets misgaat, stel een CV monteur die de temperatuur omhoog draait, en voor je het weet loopt er 90 graden water door je vloer en springt de hele vloer uit elkaar.

Kortom: met CV is het een nobrainer en moet je een verdeler met pomp pakken. De enige uitzondering is als je zeker weet dat je binnen een half jaar ofzo een WP neemt.

Verder vind ik de meerprijs wel sterk oplopen. Ook een meerprijs voor 16x2 is dikke onzin, het kost namelijk niet meer werk, en 16x2 leiding is niet echt duurder dan 14mm, dus waarom dat een meerprijs zou hebben begrijp ik niet.
Ook de meerprijs voor de verdeler: Zoek zelf maar eens op wat verdelers kosten, vaak gaat de prijs zo'n 50 euro omhoog per groep.

Voor wat aantal groepen betreft: 7 is prima, meer voegt weinig toe.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 22-05-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Om het de TS moeilijker te maken heb ik toch een licht andere mening dan hierboven. :P

7 groepen is prima. Met 6 groepen kan ook wel, maar liefst zo kort mogelijk want minder lengte = minder weerstand = lager stroomverbruik.

Met CV ketel is het zeker geen "no-brainer" om een verdeler met pomp te nemen. Zeker als je radiatoren boven groot genoeg gedimensioneerd zijn dat lage temperatuur verwarming ook kan.
Ik had een CW3 ketel op 55 graden met een therminon 7 groeps verdeler en pomp. Het duurde lang voordat de vloer goed warm was en de ketel had last van pendelen. Omdat de verdeler in een kast in de huiskamer zit kon je de pomp ook steeds horen.

Ik heb daarna de verdeler pomploos gemaakt. Ketel op laagste vermogenstand, mechanische temperatuurbeveiliging ingebouwd(kost 2 tientjes) zodat de temperatuur niet boven de 60 graden kan stijgen en de ketel op 45 graden gezet.

De pomp van de ketel heeft zat capaciteit om het water rond te pompen en de ketel draait véél langer door voordat hij uit gaat. Dat is een stuk beter want elke graad dat je lager kan stoken is efficienter, zeker als de ketel niet meer pendelt. Ik weet nu dat alle energie die uit de CV ketel komt 100% de verdeler in gaat en daarna pas retour, in plaats van dat een deel ongebruikt retour gaat. Daarnaast scheelt het je een paar tientjes aan stroom voor de tweede pomp. Verdeler zonder pomp is ook een stuk goedkoper.

Meerprijs voor 16x2 is inderdaad onzin. Die prijzen verlopen niet.

Welke verdeler willen ze plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft de pomp van de ketel niet sterk genoeg, ik heb mijn ouderwetse Intergas ketel van 2010 op de standaard pompstand 3 staan. Bij de HRE 28/24 is dat ruim 1500 liter per uur. Een warmtepomp doet dat ook.
Bij modulerende pompen wil je dat ding gewoon op maximaal zetten, anders krijg je idd niet voldoende debiet door de vloer. Vermogen van de brander zet je zo laag mogelijk en dan mag die ketel zijn best doen om dat warm te krijgen.

Had vanmorgen Energiewacht bij mijn ketel voor onderhoud. Hij was aan het testen op hooglast... viel hem op dat de aanvoer maar niet wilde stijgen. Heb hem toen uitgelegd dat de ketel op maximaal debiet staat en minimaal vermogen, dat ie op tapwater hooglast moet testen om meer dan 25% vermogen te meten.

Ja er gaat wel eens een guts water van 65 graden de vloer van mijn berging in, maar die is met een paar meter afgekoeld en komt max 25 graden retour. Bij mij liggen de leidingen in 12cm beton, dat kan iets meer hebben dan een dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dracula schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:21:
Ok laatste sanity check mochten jullie @_JGC_ @ConQuestador @jurjen_g @LED-Maniak @naftebakje of anderen nog input hebben is dat zeer welkom.

Wat staat er al vast:
  • Stoken met CV, verwacht de komende jaren wel over te gaan op warmtepomp maar ketel is krap 7 jaar oud (Atag – A244ECHP)
  • 16x2 kunnen ze gelukkig toch leveren dus dat is top
  • Zoneklep laten we voor wat het is voor nu.
Wat moet er nog beslist worden
  • 7 ipv 6 groepen (175 euro extra per groep). Totale oppervlak zal ongeveer tussen de 55 en 60m2 zijn. Met 7 ipv 6 groepen komen we met 55m2 net onder de 80 meter per groep en met 60m2 zitten we er net wat boven. Zou 8 nog toegevoegde waarde hebben?
  • Wel of geen pomp. Dus alles doen op 35 graden, of verdeler laten plaatsen die al voorbereid is voor LT (kost weer extra uiteraard, verdeler aanpassen en 16x2 ipv 14x2 kost 500 euro). Deze vind ik lastig, is dit een goed werkbare situatie met de huidige ketel en radiatoren boven (weinig verwarming nodig). Ketel temperatuur instellen op 35 mag geen probleem zijn maar ik vermoed dat vermogen ook flink omlaag kan als ik het cv tuning topic goed begrijp. Risico is dat er dan dus geen beveiliging tussen de cv en de vloer zit en als om welke reden de temperatuur toch hoger wordt heb ik een probleem.
Ik vind vooral de keuze wel of geen pomp een lastige welke ik nog niet helemaal goed kan beantwoorden. Ook omdat ik in het cv tuning topic lees dat cv prima op 60 kan omdat de retour temp uit de vw toch laag is en optimaal is voor hoog rendement van de ketel.
Ik zou alles waar je later echt niet meer bij kan, nu zoveel mogelijk voorbereiden op ltv. Dus dan eerder 7 of 8 groepen, en liefst grotere diameter.

Pomploze verdeler of niet; ik was blij dat die bij ons standaard al pomploos was, waardoor overstappen naar een wp heel simpel was. En het werkte dus prima omdat de gas cv ketel de vloer kon dichtzetten als er warmtevraag vanuit de radiatoren was, de TA ging dan naar 48 graden ipv 35. Maar je kan natuurlijk ook pas aanpassen als je daadwerkelijk overstapt naar een wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
ConQuestador schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:43:
Als je voorlopig geen WP in de planning hebt zou ik verdeler met pomp doen. Zonder pomp is het te doen maar erg lastig af te stellen. Tevens heb loop je het risico dat er ooit iets misgaat, stel een CV monteur die de temperatuur omhoog draait, en voor je het weet loopt er 90 graden water door je vloer en springt de hele vloer uit elkaar.

Kortom: met CV is het een nobrainer en moet je een verdeler met pomp pakken. De enige uitzondering is als je zeker weet dat je binnen een half jaar ofzo een WP neemt.

Verder vind ik de meerprijs wel sterk oplopen. Ook een meerprijs voor 16x2 is dikke onzin, het kost namelijk niet meer werk, en 16x2 leiding is niet echt duurder dan 14mm, dus waarom dat een meerprijs zou hebben begrijp ik niet.
Ook de meerprijs voor de verdeler: Zoek zelf maar eens op wat verdelers kosten, vaak gaat de prijs zo'n 50 euro omhoog per groep.

Voor wat aantal groepen betreft: 7 is prima, meer voegt weinig toe.
Ik heb ook wat moeite met de extra kosten voor 16x2, vragen ze dus 300 euro voor.

Kennelijk doen ze alleen max 15 en 16 moeten ze apart kopen en dan niet 1 rol maar kennelijk 2 en houden ze over zielig huil huil dus moet ik meer betalen.

Verdeler met 1 extra groep is 175 en als ik hem wil laten voorbereid zijn op WP komen ze aan zetten met 300 euro extra (boven op de 175). Makkelijk verdienen.

Nu is de rest wel inclusief dus eventueel een bypass en aansluiten op CV leidingen etc.

Pomp wel doen zat ik idd met dezelfde redenatie wat als de temp toch ineens te hoog gezet wordt dan heb ik een probleem.
LED-Maniak schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:22:
Om het de TS moeilijker te maken heb ik toch een licht andere mening dan hierboven. :P

7 groepen is prima. Met 6 groepen kan ook wel, maar liefst zo kort mogelijk want minder lengte = minder weerstand = lager stroomverbruik.

Met CV ketel is het zeker geen "no-brainer" om een verdeler met pomp te nemen. Zeker als je radiatoren boven groot genoeg gedimensioneerd zijn dat lage temperatuur verwarming ook kan.
Ik had een CW3 ketel op 55 graden met een therminon 7 groeps verdeler en pomp. Het duurde lang voordat de vloer goed warm was en de ketel had last van pendelen. Omdat de verdeler in een kast in de huiskamer zit kon je de pomp ook steeds horen.

Ik heb daarna de verdeler pomploos gemaakt. Ketel op laagste vermogenstand, mechanische temperatuurbeveiliging ingebouwd(kost 2 tientjes) zodat de temperatuur niet boven de 60 graden kan stijgen en de ketel op 45 graden gezet.

De pomp van de ketel heeft zat capaciteit om het water rond te pompen en de ketel draait véél langer door voordat hij uit gaat. Dat is een stuk beter want elke graad dat je lager kan stoken is efficienter, zeker als de ketel niet meer pendelt. Ik weet nu dat alle energie die uit de CV ketel komt 100% de verdeler in gaat en daarna pas retour, in plaats van dat een deel ongebruikt retour gaat. Daarnaast scheelt het je een paar tientjes aan stroom voor de tweede pomp. Verdeler zonder pomp is ook een stuk goedkoper.

Meerprijs voor 16x2 is inderdaad onzin. Die prijzen verlopen niet.

Welke verdeler willen ze plaatsen?
Wat bedoel je met mechanische temperatuur beveiliging?

En deze verdeler (met pomp dus) en ze proberen een kunststof variant aan te smeren die dan weer 300 euro duurder zou zijn want ja vloerkoeling maar dat is vooral een gimmick als ik het allemaal goed gelezen heb.

En de radiatoren boven zijn T11.... Kan eventueel de radiatoren van beneden naar boven verplaatsen dat zijn T21 radiatoren maar of dat genoeg gaat zijn is de vraag.
_JGC_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:57:
Wat betreft de pomp van de ketel niet sterk genoeg, ik heb mijn ouderwetse Intergas ketel van 2010 op de standaard pompstand 3 staan. Bij de HRE 28/24 is dat ruim 1500 liter per uur. Een warmtepomp doet dat ook.
Bij modulerende pompen wil je dat ding gewoon op maximaal zetten, anders krijg je idd niet voldoende debiet door de vloer. Vermogen van de brander zet je zo laag mogelijk en dan mag die ketel zijn best doen om dat warm te krijgen.

Had vanmorgen Energiewacht bij mijn ketel voor onderhoud. Hij was aan het testen op hooglast... viel hem op dat de aanvoer maar niet wilde stijgen. Heb hem toen uitgelegd dat de ketel op maximaal debiet staat en minimaal vermogen, dat ie op tapwater hooglast moet testen om meer dan 25% vermogen te meten.

Ja er gaat wel eens een guts water van 65 graden de vloer van mijn berging in, maar die is met een paar meter afgekoeld en komt max 25 graden retour. Bij mij liggen de leidingen in 12cm beton, dat kan iets meer hebben dan een dekvloer.
Ja 65 graden de vloer in lijkt mij niet heel handig idd...
jurjen_g schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Ik zou alles waar je later echt niet meer bij kan, nu zoveel mogelijk voorbereiden op ltv. Dus dan eerder 7 of 8 groepen, en liefst grotere diameter.

Pomploze verdeler of niet; ik was blij dat die bij ons standaard al pomploos was, waardoor overstappen naar een wp heel simpel was. En het werkte dus prima omdat de gas cv ketel de vloer kon dichtzetten als er warmtevraag vanuit de radiatoren was, de TA ging dan naar 48 graden ipv 35. Maar je kan natuurlijk ook pas aanpassen als je daadwerkelijk overstapt naar een wp.
Hoe bedoel je de vloer kon dicht zetten? Begrijp ik even niet.

En ja de overstap naar Warmtepomp, dat is nog een goeie, maar ik denk dat het nog wel even kan duren voor ik ga. Ketel is 7 jaar oud nu.

Ik heb vandaag de sleutels van het nieuwe huis gekregen en over de afgelopen 7 jaar is er gemiddeld per jaar 475m3 verstookt (huis is nieuwbouw dus ik ga er vanuit dat de meter bij 0 begon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Dracula schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:13:
[...]

Hoe bedoel je de vloer kon dicht zetten? Begrijp ik even niet.
De ketel stuurde een signaal naar de afsluitklep voor de vloerverwarming dat deze dicht ging, als de zone "boven" (radiatoren) warmtevraag kregen, en de TA groter dan - ik meen - 45 graden werd. Zo werd geregeld dat er niet te hoge temperatuur de vloer in ging. Ik weet niet of alle CV ketels zoiets kunnen.

Simpelste voor nu = wel pomp = nu goedkoper in investering en later extra kosten
Simpelste voor straks na WP = geen pomp = nu duurder in investering (je moet immers dan naast extra kosten voor verdeler, ook iets doen om de vloerverwarming niet te heet te krijgen). Maar later minder extra kosten.

Aangezien het vervangen later prima kan, zou ik denk ik in jouw situatie toch maar gaan voor de mengverdeler met pomp. Zeker als je denkt dat het nog echt wel jaren gaat duren. Maar zoals ook anderen zeggen; onmogelijk is het zeker niet om ook met gas cv een pomploze verdeler toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
jurjen_g schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:29:
[...]

De ketel stuurde een signaal naar de afsluitklep voor de vloerverwarming dat deze dicht ging, als de zone "boven" (radiatoren) warmtevraag kregen, en de TA groter dan - ik meen - 45 graden werd. Zo werd geregeld dat er niet te hoge temperatuur de vloer in ging. Ik weet niet of alle CV ketels zoiets kunnen.

Simpelste voor nu = wel pomp = nu goedkoper in investering en later extra kosten
Simpelste voor straks na WP = geen pomp = nu duurder in investering (je moet immers dan naast extra kosten voor verdeler, ook iets doen om de vloerverwarming niet te heet te krijgen). Maar later minder extra kosten.

Aangezien het vervangen later prima kan, zou ik denk ik in jouw situatie toch maar gaan voor de mengverdeler met pomp. Zeker als je denkt dat het nog echt wel jaren gaat duren. Maar zoals ook anderen zeggen; onmogelijk is het zeker niet om ook met gas cv een pomploze verdeler toe te passen.
Helder, ik heb idd besloten voor met pomp te gaan.

Vandaag de cv leidingen gevonden dus moet goed komen.

En helaas ontkom ik niet aan de extra kosten voor 16x2,15x2 kon kosteloos maar 16x2 is moeilijk moeilijk.

Maar goed ongeveer 55m2 met 7 groepen, 16x2 en aansluiten etc kom ik op ongeveer 2600 euro. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
jurjen_g schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:29:
[...]

Hoezo duurder investeren?

Een pomp in een verdeler is een grote kostenpost van die hele verdeler. Daarnaast wil je dan ook nog een apparaat aansluiten(en kopen) die je pomp uitzet, anders betaal je 24/7 stroom.

Ga je op termijn voor die warmtepomp, neem dan een verdeler zonder pomp(mits je CV het kan). Dat moet goedkoper zijn en alle warmte die je CV ketel produceert gaat ook werkelijk je vloer in. Bij een met pomp verlies je gewoon energie.

Ter bescherming van de vloer heb ik deze bij de ketel geplaatst:
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Dat ding schakelt je ketel/pomp uit zodra de temperatuur boven een ingestelde waarde komt. Dit is precies hoe veel vloerverwarming verdelers met pomp ook werken. Die schakelen de pomp uit zodra de verdeler te warm wordt.

Om en een voorbeeld te geven van een goede composiet vloerverwarming verdeler(die dus ook geschikt is voor koelen)

€379,-
https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154512

Dezelfde verdeler maar dan mét pomp en beveiliging kost je €889,-
https://www.warmteservice...rwarmingsunit-/p/33155012

Dus zonder pomp met beveiliging is nog steeds >500 euro goedkoper incl pompschakelaar excl extra stroomverbruik.

Je installateur probeert mooi extra marge te krijgen zo :)

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 24-05-2024 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
LED-Maniak schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Hoezo duurder investeren?

Een pomp in een verdeler is een grote kostenpost van die hele verdeler. Daarnaast wil je dan ook nog een apparaat aansluiten(en kopen) die je pomp uitzet, anders betaal je 24/7 stroom.

Ga je op termijn voor die warmtepomp, neem dan een verdeler zonder pomp(mits je CV het kan). Dat moet goedkoper zijn en alle warmte die je CV ketel produceert gaat ook werkelijk je vloer in. Bij een met pomp verlies je gewoon energie.

Ter bescherming van de vloer heb ik deze bij de ketel geplaatst:
https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1

Dat ding schakelt je ketel/pomp uit zodra de temperatuur boven een ingestelde waarde komt. Dit is precies hoe veel vloerverwarming verdelers met pomp ook werken. Die schakelen de pomp uit zodra de verdeler te warm wordt.

Om en een voorbeeld te geven van een goede composiet vloerverwarming verdeler(die dus ook geschikt is voor koelen)

€379,-
https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154512

Dezelfde verdeler maar dan mét pomp en beveiliging kost je €889,-
https://www.warmteservice...rwarmingsunit-/p/33155012

Dus zonder pomp met beveiliging is nog steeds >500 euro goedkoper incl pompschakelaar excl extra stroomverbruik.

Je installateur probeert mooi extra marge te krijgen zo :)
Ja het zijn idd flinke boefjes daar ben ik wel achter ja.
Pagina: 1