ConQuestador schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:43:
Als je voorlopig geen WP in de planning hebt zou ik verdeler met pomp doen. Zonder pomp is het te doen maar erg lastig af te stellen. Tevens heb loop je het risico dat er ooit iets misgaat, stel een CV monteur die de temperatuur omhoog draait, en voor je het weet loopt er 90 graden water door je vloer en springt de hele vloer uit elkaar.
Kortom: met CV is het een nobrainer en moet je een verdeler met pomp pakken. De enige uitzondering is als je zeker weet dat je binnen een half jaar ofzo een WP neemt.
Verder vind ik de meerprijs wel sterk oplopen. Ook een meerprijs voor 16x2 is dikke onzin, het kost namelijk niet meer werk, en 16x2 leiding is niet echt duurder dan 14mm, dus waarom dat een meerprijs zou hebben begrijp ik niet.
Ook de meerprijs voor de verdeler: Zoek zelf maar eens op wat verdelers kosten, vaak gaat de prijs zo'n 50 euro omhoog per groep.
Voor wat aantal groepen betreft: 7 is prima, meer voegt weinig toe.
Ik heb ook wat moeite met de extra kosten voor 16x2, vragen ze dus 300 euro voor.
Kennelijk doen ze alleen max 15 en 16 moeten ze apart kopen en dan niet 1 rol maar kennelijk 2 en houden ze over zielig huil huil dus moet ik meer betalen.
Verdeler met 1 extra groep is 175 en als ik hem wil laten voorbereid zijn op WP komen ze aan zetten met 300 euro extra (boven op de 175). Makkelijk verdienen.
Nu is de rest wel inclusief dus eventueel een bypass en aansluiten op CV leidingen etc.
Pomp wel doen zat ik idd met dezelfde redenatie wat als de temp toch ineens te hoog gezet wordt dan heb ik een probleem.
LED-Maniak schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:22:
Om het de TS moeilijker te maken heb ik toch een licht andere mening dan hierboven.
7 groepen is prima. Met 6 groepen kan ook wel, maar liefst zo kort mogelijk want minder lengte = minder weerstand = lager stroomverbruik.
Met CV ketel is het zeker geen "no-brainer" om een verdeler met pomp te nemen. Zeker als je radiatoren boven groot genoeg gedimensioneerd zijn dat lage temperatuur verwarming ook kan.
Ik had een CW3 ketel op 55 graden met een therminon 7 groeps verdeler en pomp. Het duurde lang voordat de vloer goed warm was en de ketel had last van pendelen. Omdat de verdeler in een kast in de huiskamer zit kon je de pomp ook steeds horen.
Ik heb daarna de verdeler pomploos gemaakt. Ketel op laagste vermogenstand, mechanische temperatuurbeveiliging ingebouwd(kost 2 tientjes) zodat de temperatuur niet boven de 60 graden kan stijgen en de ketel op 45 graden gezet.
De pomp van de ketel heeft zat capaciteit om het water rond te pompen en de ketel draait véél langer door voordat hij uit gaat. Dat is een stuk beter want elke graad dat je lager kan stoken is efficienter, zeker als de ketel niet meer pendelt. Ik weet nu dat alle energie die uit de CV ketel komt 100% de verdeler in gaat en daarna pas retour, in plaats van dat een deel ongebruikt retour gaat. Daarnaast scheelt het je een paar tientjes aan stroom voor de tweede pomp. Verdeler zonder pomp is ook een stuk goedkoper.
Meerprijs voor 16x2 is inderdaad onzin. Die prijzen verlopen niet.
Welke verdeler willen ze plaatsen?
Wat bedoel je met mechanische temperatuur beveiliging?
En
deze verdeler (met pomp dus) en ze proberen een kunststof variant aan te smeren die dan weer 300 euro duurder zou zijn want ja vloerkoeling maar dat is vooral een gimmick als ik het allemaal goed gelezen heb.
En de radiatoren boven zijn T11.... Kan eventueel de radiatoren van beneden naar boven verplaatsen dat zijn T21 radiatoren maar of dat genoeg gaat zijn is de vraag.
_JGC_ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:57:
Wat betreft de pomp van de ketel niet sterk genoeg, ik heb mijn ouderwetse Intergas ketel van 2010 op de standaard pompstand 3 staan. Bij de HRE 28/24 is dat ruim 1500 liter per uur. Een warmtepomp doet dat ook.
Bij modulerende pompen wil je dat ding gewoon op maximaal zetten, anders krijg je idd niet voldoende debiet door de vloer. Vermogen van de brander zet je zo laag mogelijk en dan mag die ketel zijn best doen om dat warm te krijgen.
Had vanmorgen Energiewacht bij mijn ketel voor onderhoud. Hij was aan het testen op hooglast... viel hem op dat de aanvoer maar niet wilde stijgen. Heb hem toen uitgelegd dat de ketel op maximaal debiet staat en minimaal vermogen, dat ie op tapwater hooglast moet testen om meer dan 25% vermogen te meten.
Ja er gaat wel eens een guts water van 65 graden de vloer van mijn berging in, maar die is met een paar meter afgekoeld en komt max 25 graden retour. Bij mij liggen de leidingen in 12cm beton, dat kan iets meer hebben dan een dekvloer.
Ja 65 graden de vloer in lijkt mij niet heel handig idd...
jurjen_g schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:43:
[...]
Ik zou alles waar je later echt niet meer bij kan, nu zoveel mogelijk voorbereiden op ltv. Dus dan eerder 7 of 8 groepen, en liefst grotere diameter.
Pomploze verdeler of niet; ik was blij dat die bij ons standaard al pomploos was, waardoor overstappen naar een wp heel simpel was. En het werkte dus prima omdat de gas cv ketel de vloer kon dichtzetten als er warmtevraag vanuit de radiatoren was, de TA ging dan naar 48 graden ipv 35. Maar je kan natuurlijk ook pas aanpassen als je daadwerkelijk overstapt naar een wp.
Hoe bedoel je de vloer kon dicht zetten? Begrijp ik even niet.
En ja de overstap naar Warmtepomp, dat is nog een goeie, maar ik denk dat het nog wel even kan duren voor ik ga. Ketel is 7 jaar oud nu.
Ik heb vandaag de sleutels van het nieuwe huis gekregen en over de afgelopen 7 jaar is er gemiddeld per jaar 475m3 verstookt (huis is nieuwbouw dus ik ga er vanuit dat de meter bij 0 begon).