Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-05 10:53
Mijn vraag
Ik heb een Sonoff ZBMiniL2 (zonder NUL) gekoppeld aan een pulsdrukker en een lamp. Na het resetten van de Sonoff kan ik gemakkelijk koppelen met Home Assistant i.c.m. Zigbee2Mqtt. Na 3x drukker op de reset knop pas ik de switch aan naar een pulsdrukker. Als ik vervolgens op de pulsdrukker druk, zie ik in Home Assistant dat de knop 'aan' staat. Maar het licht blijft uit..

Het vreemde is dat het licht wel pulseert als de Sonoff aan het pairen is, dus de Sonoff is wel in staat om stroom door te geven. De pulsdrukker + ZBMiniL2 + Home Assistent werkt ook, want als ik op de knop druk of in Home Assistant op de knop druk zie ik in Home Assistant de knop aan/uit gaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Jung Pulsdrukker
  • Home Assistant
  • Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus ZBDongle-P
  • Sonoff ZBMiniL2 (zonder NUL)
  • Zigbee2Mqtt
Het betrof een wissel schakelaar, maar de ander wissel heeft de elektricien teniet gedaan door die door te lussen meen ik. Vanwege deze situatie dus de lasklem.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Zonder ZBMiniL2 werkt de lamp
  • Op twee manieren het schakelschema geprobeerd (zie onderstaand, links is een lasklem)
  • Fora afgegaan, maar die gaan vooral over het niet kunnen connecten van de ZBMiniL2
  • Rond gesnuffeld in Zigbee2Mqtt, maar ik ben een echte beginner met hierin dingen aanpassen
Poging 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlE7okZ3qTTPK5FIRcgnyeH-GY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zvqXaWdIugmnSjhwKiQM0bEL.png?f=fotoalbum_large

Poging 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8nF0UQomT3gA44AI3IT9X4iiuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8BLUZrfbcxRGUNROUTExqy6.png?f=fotoalbum_large

Wat ik zie in Home Assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0jgD1Lrk1W-oWXjuccHG09wS10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VG7Na0ibdDaOWJyOFwl8imiO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:25
Als je via Home assistant schakelt hoor je dan een klik van de Sonoff komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-05 22:59
Ergens zou je toch een blauwe draad moeten hebben lijkt mij zo... Meestal tussen centraaldoos en de lamp heb je blauw. Dan tussen lamp en schakelaar (ZBMiniL2) zwart (, want het is schakeldraad) en dan tussen schakelaar en centraaldoos bruin.

Als de kleuren kloppen en je bruin met bruin verbindt, dan heb je fase met fase verbonden en dat is +/- 0 volt... Dat is net als een apparaat met + en - aan een kant van een AA batterij verbinden; dan werkt het niet.

Maar het zal vast wel ergens goed zitten, want anders zou je niet kunnen pairen.

[ Voor 10% gewijzigd door Groentjuh op 15-05-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Pendora schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:10:
Als je via Home assistant schakelt hoor je dan een klik van de Sonoff komen?
Nee ik hoor dan geen klik
Groentjuh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:10:
Ergens zou je toch een blauwe draad moeten hebben lijkt mij zo... Meestal tussen centraaldoos en de lamp heb je blauw. Dan tussen lamp en schakelaar (ZBMiniL2) zwart (, want het is schakeldraad) en dan tussen schakelaar en centraaldoos bruin.

Als de kleuren kloppen en je bruin met bruin verbindt, dan heb je fase met fase verbonden en dat is +/- 0 volt... Dat is net als een apparaat met + en - aan een kant van een AA batterij verbinden; dan werkt het niet.

Maar het zal vast wel ergens goed zitten, want anders zou je niet kunnen pairen.
Zou kunnen dat bij centraaldoos bij de lamp wel een blauw draad loopt. Maar bij de schakelaar in ieder geval niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pvsxlOsbyk6ABacmhQFYptsY4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2bVYbThATPaj07VE4ZZylW6.jpg?f=fotoalbum_large

Ben een leergierige beginner, dus verbeter mij vooral!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNu42h57PYAj_Segt8LQyDItKhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77LyDy9seA8FcDLyVt43oAvM.png?f=fotoalbum_large

Je hebt bij beschikbaar "Disabled" staan. Dat is niet goed. Dat kan je bij "Instellingen" daar veranderen. Je hebt overigens dat dit bij Home-assistant staat maar op dit moment ben je nog in de Zigbee2Mqtt omgeving. Die kan het wel doorgeven aan HA maar doet dat niet standaard.

Heb net even geluisterd maar je hoort echt een tik bij het inschakelen. Dus het gaat al in een vroeg stadium niet goed.

Laatste dingetje, klopt de bruine draad vanaf de lamp wel? Denk dat die blauw moet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Pendora op 15-05-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pendora schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:08:
Je hebt bij beschikbaar "Disabled" staan. Dat is niet goed.
Jawel, dat is helemaal prima. Ik heb hier een zigbee netwerk van meer dan 80 apparaten die prima werken met availability uit ;)

Inschakelen van die functie zorgt vooral voor veel meer verkeer in je netwerk en heeft eigenlijk alleen zin voor devices die hun status niet goed doorgeven nadat de stroom eraf is geweest.

Verder mee eens dat dat schema totaal niet klopt. Één lasklem waarmee je de lamp 2x van spanning voorziet? Dat gaat niet werken als je het echt zo hebt aangesloten @Joey. Je mist je 0 (blauw).

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 15-05-2024 17:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Even aannemend dat je wel gewoon een blauwe draad bij je lamp hebt (anders had hij het nooit gedaan..): heeft de lamp wellicht een te laag vermogen?

Bij modules die zonder 0 werken wordt voeding gesnoept van de lamp. In deze review lees ik terug dat de load minimaal 3W moet zijn. Is de lamp minder dan dat, dan moet je met een bypass gaan werken.

Kun je eens een ouderwetse gloei of halogeenlamp aansluiten ipv je led-lamp?

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 15-05-2024 18:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Even een elektricien gevraagd en hij gaf aan: dat moet inderdaad een blauwe draad zijn. Hij heeft het zo getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu40VnZ1RiX77us7NBCQxccUkAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QAwTYBbYEw8iVMBSlHc27Vp.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het straks proberen met een niet-led lamp. Keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Gloeilamp er nu in. Deze pulseert helemaal niet bij het opnieuw pairen.

Knop werkt nog steeds met home assistent, maar nog geen licht. En de Sonoff klikt ook niet als ik op de schakelaar druk of in Home Assistent. Dit zou wel moeten begrijp ik

Zag ook deze meldingen voorbij komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZpb6A429OtPneB931t0ybGmG-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZHTq42fdugABzOLOLy7fGJtB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jcuPq7aUF0khlUrRxPqeBOHSjs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jBvhNE05B95gC7QwPbUl24Cc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Joey op 15-05-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Joey schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:03:
Gloeilamp er nu in. Deze pulseert helemaal niet bij het opnieuw pairen.
Was me bij de eerste keer lezen niet opgevallen maar de lamp pulseert ook niet. Dat kan deze schakelaar ook niet. Die geeft of wel of niet de spanning door.

Als de "gloei"(ik vermoed LED)lamp pulseert is dat een smart led lamp van bijvoorbeeld Hue of Ikea die probeert verbinding te maken met Zigbee. Dat heeft niks te maken met de Sonoff.

Dan lijkt het nog steeds erop dat er iets in de eerste basis niet goed zit.
Zoals al aangegeven, er moet wel spanning gebruikt worden. Of de lamp moet volledig uit zijn of aan. Niet 100% gedimd zoals een IKEA lamp.

Zoals je het nu hebt, brand de lamp? En als je daarna de SONOFF los maakt is dan de lamp ook echt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Gizz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Jawel, dat is helemaal prima. Ik heb hier een zigbee netwerk van meer dan 80 apparaten die prima werken met availability uit ;)

Inschakelen van die functie zorgt vooral voor veel meer verkeer in je netwerk en heeft eigenlijk alleen zin voor devices die hun status niet goed doorgeven nadat de stroom eraf is geweest.
Hm.. echt dan moet ik dat eens uitzoeken :) thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Pendora schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Was me bij de eerste keer lezen niet opgevallen maar de lamp pulseert ook niet. Dat kan deze schakelaar ook niet. Die geeft of wel of niet de spanning door.

Als de "gloei"(ik vermoed LED)lamp pulseert is dat een smart led lamp van bijvoorbeeld Hue of Ikea die probeert verbinding te maken met Zigbee. Dat heeft niks te maken met de Sonoff.

Dan lijkt het nog steeds erop dat er iets in de eerste basis niet goed zit.
Zoals al aangegeven, er moet wel spanning gebruikt worden. Of de lamp moet volledig uit zijn of aan. Niet 100% gedimd zoals een IKEA lamp.

Zoals je het nu hebt, brand de lamp? En als je daarna de SONOFF los maakt is dan de lamp ook echt uit?
Hmm, het betrof geen slimme led. Maar een tijdelijke led voor de verbouwing: https://www.gamma.nl/asso...frosted-6-stuks/p/B239756

In een andere kamer waar de wissel/wissel zat, zit wel een slimme Calex lamp. Zou dit mogelijk leiden tot het pulseren van dit led licht? Klinkt wat vergezocht..

De lamp gaat met geen mogelijkheid aan mét de Sonoff. Zonder Sonoff werkt het zoals verwacht. Sonoff omruilen voor een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Joey check even de volgende dingen:
  • Is de firmware op je stick up-to-date? Dat zou versie 20230507 zijn.
  • Is Z2M up-to-date? Dat is versie 1.37.1
  • Heb je al meerdere zigbee-devices in je netwerk, die wel goed werken?
  • Mocht je net begonnen zijn met zigbee en is dit je eerste apparaat: wat is de afstand tussen de stick en de Sonoff?
  • Zit de stick direct in je apparaat (Raspberry Pi?)? Dat zorgt vaak voor storing. Sluit 'm aan met een kort verlengkabeltje.
  • En uiteraard: heb je de Sonoff al netjes verwijderd en opnieuw toegevoegd aan je netwerk? Soms heb ik ook dat het de eerste keer niet helemaal 100% gelukt lijkt te zijn.
edit: die foutmeldingen die je post lijken niet over de ZBmini te gaan (kijk maar naar het adres). Het is waarschijnlijk die eco dimmer (?) die ik lijk te zien in je screenshots.

Als bovenstaande allemaal klopt, andere devices wel goed werken binnen je zigbee-netwerk en je hoort zelfs met een fysieke knop geen geklik van het relais in de module, dan (pas) zou ik denken aan een kapotte ZBMini.

[ Voor 32% gewijzigd door Gizz op 16-05-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Ik denk dat het goed is om nu eerst de schakelaar er tussen uit te laten. Alleen met het kastje van SONOFF te werken en dus probeert met de witte knop de lamp aan of uit te krijgen. Zolang dat niet werkt is er iets anders niet goed. Hij hoeft dus ook nog niet met HA of Z2M te zijn gekoppeld.

De lamp kan echt niet zijn gaan pulseren door de SONOFF. Er zit geen dimmer in. Het is een simpele aan-uit schakelaar.

Kun je nog even meten of er wel spanning op de bruine draad staat? Theoretisch kan alles zijn omgedraaid in je installatie. Dan gaat het zo ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
@Gizz
  • Check ik vanavond
  • Idem dito
  • 1 device meer, ECO-DIM.10 Zigbee led dimmer module 250W. Die werkt
  • ~3 meter. De EcoDim zit ~3 meter verder en werkt
  • De stick is bevestigd met een verlengkabel
  • Ja meermaals verwijderd (verwijderd uit Z2M binnen HAOS + Sonoff gereset) en vrij gemakkelijk opnieuw gepaird. Wel 2x een geel driehoekje gehad dat er iets mis was. Na het opnieuw verwijderen en verbinden was dit weg
@Pendora ik heb ook zonder de pulsdrukker getest, dit gaf ook geen succes.

Ik heb geen multi-meter, dan moet ik even rondvragen. Zou het met een spanningszoeker ook kunnen?

Bedankt voor het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Joey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:57:
Ja meermaals verwijderd (verwijderd uit HAOS + Sonoff gereset)
Unpairen doe je in Z2M, niet in HA zelf. Of bedoel je dat ook en doel je op het Z2M-scherm binnen HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Ja excuus alles binnen Z2M @Gizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Joey schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:57:
@Gizz
  • Check ik vanavond
  • Idem dito
  • 1 device meer, ECO-DIM.10 Zigbee led dimmer module 250W. Die werkt
  • ~3 meter. De EcoDim zit ~3 meter verder en werkt
  • De stick is bevestigd met een verlengkabel
  • Ja meermaals verwijderd (verwijderd uit HAOS + Sonoff gereset) en vrij gemakkelijk opnieuw gepaird. Wel 2x een geel driehoekje gehad dat er iets mis was. Na het opnieuw verwijderen en verbinden was dit weg
@Pendora ik heb ook zonder de pulsdrukker getest, dit gaf ook geen succes.

Ik heb geen multi-meter, dan moet ik even rondvragen. Zou het met een spanningszoeker ook kunnen?

Bedankt voor het meedenken allen!
Als je hem echt niet meer in Z2M ziet en je kan hem relatief makkelijk weer pairen dan staat er wel spanning op. Dan is het raar dat je niks ermee kan doen. Hij kan natuurlijk kapot zijn.

spanningszoeker kan in principe daar ook voor gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
@Gizz
Stick is verouderd: 20210708. Moet even grasduinen hoe ik dit bijgewerkt krijg. Heb jij toevallig een up-to-date tutorial?
Z2M is up-to-date: 1.37.1

Zit spanning op de bruine draad, niet op de zwarte.

Ik heb ondertussen ook met Sonoff.nl gemaild, na wat checkvragen denken zij dat de module waarschijnlijk een mankement heeft. Ik zal nog even de stick proberen te updaten en dan nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey
Het updaten uiteindelijk gedaan via een add-on, erg simpel: YouTube: Update (almost) any Zigbee USB or network sticks from within HA

Maar nog steeds helaas niet werkend. Ik ga hem retourneren.

Bedankt voor jullie meedenken en hulp!!
Pagina: 1