welke slagpluggen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:07
hoi allemaal,

ik ben aan het verbouwen en ben momenteel een ruimte aan het isoleren met houtvezel - en kurkisolatieplaten van 80mm dikte. Die verlijm ik tegen een gemetselde enkelsteensmuur met kalk en leem. In deze plaat verzink ik wandcontactdozen. Omdat de houtvezel - en kurk platen niet extreem sterk zijn, verzink ik eerst in de isolatie een plaatje hout waar de wcd op geschroefd wordt. Deze plaat hout zet ik met enkele slagpluggen vast, die door de 80mm isolatieplaten steken en enkele cm de muur in gaan. Zo blijft alles goed vastzitten als je stekkers uit de wcd trekt.

Nu heb ik tot nu toe gegalvaniseerde pluggen gebruikt. Maar de muur van de ruimte waar ik nu mee bezig ben is in de winter iets vochtiger dan de overige muren. Er zitten vermoedelijk zouten in de muur (de muur is 100 jaar oud), hier heb ik al rekening mee gehouden qua keuze voor isolatiemateriaal (kurk) en mortel (kalk). Maar moet ik hier ook nog rekening mee houden bij de keuze van de slagpluggen? Volstaat een gegalvaniseerde plug, of is het hier aan te raden voor een RVS plug te kiezen? Laatstgenoemde keuze is wel veel duurder en schaarser in grotere lengtes (ik zoek 120mm lengte, diameter 8-10mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:11
Gegalvaniseerd is voldoende, zelfs voor buitentoepassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:46
Icm met zout en vocht gaat elektrolitisch verzinkt staal alsnog rotten, dus controleer of het thermisch verzinkt is. RVS304 is in een zoute vochtige omgeving ook mogelijk niet de beste keus (chloride ionen zijn drama) en is 316 mogelijk een betere keuze (als dat bestaat als slagplug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
dank voor de tips! Ik ga kijken of ik dan een thermisch verzinkte versie kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 11:53
Wat Roeland zegt, voor zoute omgevingen zou ik zekerheidshalve RVS316 gebruiken of thermisch (of mechanisch) verzinkt. Wil je helemaal volgens het boekje werken, sla de slagplug dan ook nog eens in met een kunststof hamer en niet met een stalen hamer.

Het nadeel van gegalvaniseerd dat je er niet aan af kan zien hoe dik de zinklaag is. Een optisch laagje is helaas steeds meer standaard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
@john7119

Is de kurk dan de afwerking van de binnenmuur?
Of gaat daar nog iets van gipsplaat op?

neem aan dat het houten plaatje niet in het zicht blijft

[ Voor 22% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@FRANQ de kurk komt niet in het zicht, ik heb de 80mm dikke kurkplaten op de steensmuur verlijmd met kalkhechtmortel, i.c.m. kunststof schotelpluggen. In deze kurkplaten verzink ik dan de houten plaatjes waar de wcs's op geschroefd zitten. De elektrabuizen zitten ook 20 mm vezonken in deze kurk. Hier overheen komen de wandverwarmingsbuizen die in 30 - 40 mm leem verzonken liggen.

Helaas heb ik geen betaalbare RVS pluggen kunnen vinden, dus heb ik "gewone" gevalvaniseerde (?) pluggen van Fischer gebruikt. De enige pluggen in 120mm lengte van RVS waren in een verpakking van 50 stuks en daar betaal je dan gelijk 200 tot 350 euro voor wat mij wel erg gortig werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:34
evt, een likje menie over de kop, i.v.m. evt later een roest vlek door te trekken.

[ Voor 59% gewijzigd door ouwefreaker op 21-05-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:46
john7119 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:33:
@FRANQ de kurk komt niet in het zicht, ik heb de 80mm dikke kurkplaten op de steensmuur verlijmd met kalkhechtmortel, i.c.m. kunststof schotelpluggen. In deze kurkplaten verzink ik dan de houten plaatjes waar de wcs's op geschroefd zitten. De elektrabuizen zitten ook 20 mm vezonken in deze kurk. Hier overheen komen de wandverwarmingsbuizen die in 30 - 40 mm leem verzonken liggen.

Helaas heb ik geen betaalbare RVS pluggen kunnen vinden, dus heb ik "gewone" gevalvaniseerde (?) pluggen van Fischer gebruikt. De enige pluggen in 120mm lengte van RVS waren in een verpakking van 50 stuks en daar betaal je dan gelijk 200 tot 350 euro voor wat mij wel erg gortig werd...
Die leem heeft eenzelfde hardheid als gips toch.
Dan kan je de inbouwdozen ook gewoon met leem vastzetten.
Evt gaatje boren in de achterkant van de doos, en een kunststof plug erin drukken.
Pagina: 1