Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik heb deze camera overgekocht nu zit er een telelens bij maar geen macro lens
Nu zie ik dat deze lens meestal een combinatie is met groothoek 55 mm
Is dit gebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik snap niet wat je vraagt en wat je zoekt. Lees je a.u.b. even in voordat je conclusies trekt. Een DSLR body kan met allerlei lenzen verkocht zijn en 2de hands is niets gebruikelijk, dus eigenlijk is er geen antwoord op je vraag. 55mm is geen groothoek, zeker niet op een APS-C body. Bedoel je niet een 18-55mm kitlens? Wat wil je hiervan weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het is vrij onduidelijk wat je precies aan de weet wilt komen. Misschien moet je je vraag even beter formuleren en we horen ook graag welke dingen je zelf al uitgezocht en gevonden hebt. Daarna kunnen we je hier beter verder mee helpen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik was inderdaad niet duidelijk met mijn vraag
Ik las dat je met een groothoeklens ook macro opname kunt maken
Nu zag ik een Canon EF 24 mm groothoek lens maar die past alleen met een Adapter op de Canon eos 450 D als ik het goed heb.
Is er een alternatieve groothoeklens die niet al te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hansw1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:46:
Nu zag ik een Canon EF 24 mm groothoek lens maar die past alleen met een Adapter op de Canon eos 450 D als ik het goed heb.
Waarom zou je een adapter nodig hebben? EF past in EF-S (wat je 450D heeft). Andersom past niet.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 13:45

Rub3s

+3 , omdat het kan

Groothoeklens en macro is geen goede combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De Canon EF 24mm f/2.8 STM heeft een maximale vergroting van 0.27x, verre van macro (1x). Maar de Canon EF 24-70mm f/4L IS USM heeft een maximale vergroting van 0.7x, wat aardig dicht bij echt macro komt.

Maar je kan beter voor een échte macro lens gaan zoals de Canon EF 100mm f/2.8 of Canon EF 100mm f/2.8L IS.

Een goedkopere maar kwalitatief mindere optie is om zogenaamde macro tussenringen te kopen. Die klik je tussen de lens en je body (moet dus EF mount zijn) en zit verder geen glas in maar vergroot de afstand tussen de sensor en de lens. Daardoor kun je niet meer op oneindig focussen maar wel van véél dichterbij fotograferen. Dit werkt het beste bij wat langere lenzen, bij kortere lenzen als een 24mm heeft het weinig effect maar vanaf een 50mm wordt dat al beter.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Er zijn wel goedkopere lenzen dan de 100mm macro's, bijvoorbeeld deze: uitvoering: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Niet meer nieuw verkrijgbaar zo te zien maar omdat een boel mensen langzaamaan overstappen op spiegelloze camera's is er momenteel best veel glas op de tweedehands markt in omloop.

Belaalbare alternatieven voor een macrolens zijn werken met tussenringen of met voorzetlenzen (bv een Raynox DCR-250)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
SnoeiKoei schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:51:
Er zijn wel goedkopere lenzen dan de 100mm macro's, bijvoorbeeld deze: uitvoering: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Niet meer nieuw verkrijgbaar zo te zien maar omdat een boel mensen langzaamaan overstappen op spiegelloze camera's is er momenteel best veel glas op de tweedehands markt in omloop.

Belaalbare alternatieven voor een macrolens zijn werken met tussenringen of met voorzetlenzen (bv een Raynox DCR-250)
Ik heb even gegoogeld en je kan inderdaad de Canon EF s 24 mm al voor 80 euro 2e hands kopen
Ik denk dat ik meer aan een Groothoek lens heb als aan een Macro lens in de praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 15:55

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Hansw1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:42:
[...]

Ik heb even gegoogeld en je kan inderdaad de Canon EF s 24 mm al voor 80 euro 2e hands kopen
Ik denk dat ik meer aan een Groothoek lens heb als aan een Macro lens in de praktijk
Doe er je voordeel mee! Ik zie beginnend / oriënterend fotografen nog wel eens neerkijken op spiegelcamera's omdat dat een "dood systeem" is maar volgens mij is het dé manier om betaalbaar aan prima spul te komen nu. Overstappen naar mirrorless kan altijd nog, als je hobby heel serieus wordt en je tegen de beperkingen van dSLR aanloopt, of er graag een paar duizend euro tegenaan wil gooien.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Heb je al eerder macrofoto’s gemaakt? Met wat voor lens/camera combinatie was dat? Wat voor onderwerpen? Er zit nogal wat verschil tussen een keer een bloem van dichtbij fotograferen of de antennes van een insect scherp vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Archer_VC10 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:01:
Heb je al eerder macrofoto’s gemaakt? Met wat voor lens/camera combinatie was dat? Wat voor onderwerpen? Er zit nogal wat verschil tussen een keer een bloem van dichtbij fotograferen of de antennes van een insect scherp vastleggen.
Ik wil alleen een bloem van dichtbij fotograferen dus een echte macro opname van een insect is niet de bedoeling . Nu las ik dat je met een groothoeklens ook een soort macro opname kunt maken als met de normale lens 18 -55 . Nu lees ik ook dat je met een groothoek geen personen moet fotograferen vanwege een soort vertekening . Maar als ik een aantal personen toch op een foto wil hebben en geen toereikende afstand kan nemen kan ik dat dan toch met de groothoek uitvoeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik heb nog even een vraag over de Groothoek lens :

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM en de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM

Ik kan de laatste ongeveer voor dezelfde prijs aanschaffen

Is deze kwalitatief beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Macro lenzen zijn meestal juist lenzen die iets meer richting tele-bereik zitten dan een standaardlens (50mm op full-frame) dus ik zou niet naar een groothoeklens grijpen daarvoor. Maar als het alleen om een bloem o.i.d. gaat dan zou ik kijken naar de minimale scherpstelafstand van een lens. Kies dan voor een kitlens (18-55mm of iets anders in die richting) en kijk of je dichterbij kan komen dan 50 cm (staat meestal wel ergens in de specs).

Over kwaliteit van Canon lenzen kan ik niet meepraten, maar je noemt twee verschillende lenzen, een prime en een zoomlens, waarbij de 24mm een f2.8 lens is wat soms fijner is, de zoomlens heeft weer IS... wat wil je en is voor jou belangrijk? Probeer dat eerst eens uit te zoeken voor jezelf door te gaan fotograferen met een standaard set, want 'is die kwalititatief beter' is een vraag die zo niet te beantwoorden is. Bedoel je scherpte? Bedoel je lichtsterkte? Bedoel je bruikbaarheid voor jou? Bedoel je bouwkwaliteit? Daar kan je nogal een boek over schrijven.

Ik krijg de indruk dat je je nog wel wat meer kan inlezen over de basis van fotografie...Ik zou dat aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ja ,dat ga ik ook doen en voorlopig zet ik de camera op de automatische stand voor de instellingen , want de andere instellingen vind ik nog te complex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik kan in de handleiding van de Canon 450 d niet vinden hoe je de flitser definitief uitzet
Ik gebruik de automatische stand
Je kan hem wel uitzetten met het programma wieltje met de afbeelding flitser uit. Maar niet bij de automatische stand groene vierkantje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dat wieltje met die flitser uit, is gewoon automatische stand zonder flits. Maar houdt er wel rekening mee dat die flitser niet voor niets wordt geactiveerd. Er is blijkbaar te weinig licht om op normale wijze een scherpe foto te maken.

De grote tip die ik voor je heb is: ga jezelf verdiepen in de basis van fotografie. Als je begrijpt wat je doet, wordt het echt leuker en worden je foto's ook beduidend beter. Het maakt niet uit hoeveel geld en lenzen je er tegen aan gooit, zonder kennis blijf je snapshots scheten.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Dat ga ik zeker doen Maar ik had in de reviews over de Canon 450D gelezen dat de flitser niets bijdraagt en het geluid bij het uitklappen alleen maar hinderlljk is .

Ik zelf zou hem niet op uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Hansw1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:42:
Hansw1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:47:
Ik wil alleen een bloem van dichtbij fotograferen dus een echte macro opname van een insect is niet de bedoeling . Nu las ik dat je met een groothoeklens ook een soort macro opname kunt maken als met de normale lens 18 -55 . Nu lees ik ook dat je met een groothoek geen personen moet fotograferen vanwege een soort vertekening . Maar als ik een aantal personen toch op een foto wil hebben en geen toereikende afstand kan nemen kan ik dat dan toch met de groothoek uitvoeren .
Je zou eens kunnen zoeken naar voorbeeldfoto's die met de betreffende lenzen zijn gemaakt. Dan weet je iig wat je kan verwachten en welke lens bij jouw wensen past.

Dat soort macro met groothoek verhaal komt misschien van de smartphone camera's af, daarbij kun je idd vrij dicht op je onderwerp zitten, maar volgens mij komt dat meer door de kleine sensor. Kan ook dat je gelezen hebt dan onderwerpen dichtbij gefotografeerd met een groothoeklens, relatief groot lijken, maar dat komt door vervorming. Dat is heel wat anders dan macro/close-up.

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 21-05-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik heb nog even een vraag over een 15-85 lens die aanbevolen wordt voor portret fotografie
Nu heb ik al een telelens 55-250
Wat is nu het verschil qua werking als ik de telelens op 85 mm instel met de 15-85 als ik die ook op 85 mm instel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-05 08:56
Hansw1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:43:
Ik heb nog even een vraag over een 15-85 lens die aanbevolen wordt voor portret fotografie
Nu heb ik al een telelens 55-250
Wat is nu het verschil qua werking als ik de telelens op 85 mm instel met de 15-85 als ik die ook op 85 mm instel
Voor de compositie van de foto maakt het niet uit; daar heb je gewoon overlap.
In de praktijk zijn het wel andere constructies en geen enkele zoomlens is 100% accuraat op iedere brandpuntafstand dus er kan een kleine afwijking zijn.

Het grootste verschil zit in de lichtsterkte: jouw 15-85 heeft op 85mm een diafragma van f5.6. Je 55-250 loopt van f4 naar f5.6, maar op 85mm zit je nog vrij dicht op f4.
Dat betekent dat als je het diafragma volledig open zet je telelens waarschijnlijk iets meer licht binnen laat komen en je een kortere sluitertijd nodig hebt en de achtergrond wat meer onscherp wordt (het 'bokeh' effect).

Maar als dit allemaal nieuw voor je is kan ik je van harte aanraden om eens foto's te gaan maken om dat zelf te onderzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik heb nu de Nisi 58mm op mijn groothoeklens 55-255 uitgeprobeerd
Ik gebruik het groene vierkantje volledig automatisch
Op zich viel het niet tegen , Ook een keer getest met de stand macro op de canon , volgens mij geen verschil in resultaat
Nu las ik dat een macro focusing rail betere foto,s mogelik maakt
Nu kreeg ik het advies dat je dan de Camera niet op AF automaat moet zetten maar handmatig moet scherpstellen door langzaam de instelling op de rail te wijzigen. Nu heb ik de camera op de stand P gezet en live view aangezet.,
Maar hoe stel ik nu scherp ik krijg het beeld niet scherp met draaien aan het objectief en op de knop AF drukken werkt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nr.004
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:52
Hansw1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:05:
Ik heb nu de Nisi 58mm op mijn groothoeklens 55-255 uitgeprobeerd
Ik gebruik het groene vierkantje volledig automatisch
Op zich viel het niet tegen , Ook een keer getest met de stand macro op de canon , volgens mij geen verschil in resultaat
Nu las ik dat een macro focusing rail betere foto,s mogelik maakt
Nu kreeg ik het advies dat je dan de Camera niet op AF automaat moet zetten maar handmatig moet scherpstellen door langzaam de instelling op de rail te wijzigen. Nu heb ik de camera op de stand P gezet en live view aangezet.,
Maar hoe stel ik nu scherp ik krijg het beeld niet scherp met draaien aan het objectief en op de knop AF drukken werkt ook niet
Volgens mij is een focussingrail vooral handig wanneer je gaat focusstacken. Bij het focusstacken neem je meerdere keren min of meer dezelfde foto van hetzelfde subject, maar verschuif je de camera steeds iets dichterbij (of verderaf) waardoor je een ander "plakje" scherp hebt. Softwarematig kun je deze verschillende plakjes over elkaar heen laten leggen, waardoor het "plakje" scherpte een dikke plak wordt. Wanneer je niet wil gaan focusstacken zie ik weinig meerwaarde in een rail.

Wanneer je wel wil focusstacken, is het inderdaad zaak om de focus op manueel te zetten. Dan neem je een foto van een plakje dat je scherp wil hebben, draai je de rail iets dichterbij (of verderweg), maak je weer een foto, enz. Vervolgens gooi je die opnamen softwarematig over elkaar.

Ik begrijp dat de NiSi-lens een vergrotingslens is. Daarmee lever je wel behoorlijk aan scherptediepte in, en heb je natuurlijk dat de kleinste beweging al maakt dat je autofocus weer moet gaan zoeken naar scherpte. Het vergt de nodige oefening om zaken scherp te krijgen.

Wat voor mij het beste werkt met dergelijke voorzetlenzen is inderdaad om de manuele focus op de lens in te stellen. Vervolgens zoek ik waar ik het subject min of meer in beeld krijg, en wieg ik zachtjes van voor naar echter terwijl ik continu in burst modus foto's schiet. Daarmee ben ik een beetje mijn eigen focussingrail. Vervolgens maar hopen dat er een foto bij zit waar de scherpte precies goed valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het voordeel van een focus rail (of zelf naar voren en achteren bewegen) is dat je vergrotingsfactor niet veranderd. Bij dedicated macro lenzen met een vast brandpunt (zoals de Canon MP-E 65mm) is dit zelfs je enige mogelijkheid.

Daarnaast is AF eigenlijk nooit echt handig bij macro, maar misschien is dat met de komst van DPAF / mirrorless camera's wel verbeterd. Doch, bij focussen zal je vergrotingsfactor veranderen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Nu online
Ik krijg tot nu toe het beste resultaat in de automatische stand
Ik ben niet van plan om te gaan focusstacken
En de rail heeft dan voor mij geen nut
Gelukkig heb ik hem nog niet besteld
Bedankt voor de uitleg
Pagina: 1