Hansw1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:05:
Ik heb nu de Nisi 58mm op mijn groothoeklens 55-255 uitgeprobeerd
Ik gebruik het groene vierkantje volledig automatisch
Op zich viel het niet tegen , Ook een keer getest met de stand macro op de canon , volgens mij geen verschil in resultaat
Nu las ik dat een macro focusing rail betere foto,s mogelik maakt
Nu kreeg ik het advies dat je dan de Camera niet op AF automaat moet zetten maar handmatig moet scherpstellen door langzaam de instelling op de rail te wijzigen. Nu heb ik de camera op de stand P gezet en live view aangezet.,
Maar hoe stel ik nu scherp ik krijg het beeld niet scherp met draaien aan het objectief en op de knop AF drukken werkt ook niet
Volgens mij is een focussingrail vooral handig wanneer je gaat focusstacken. Bij het focusstacken neem je meerdere keren min of meer dezelfde foto van hetzelfde subject, maar verschuif je de camera steeds iets dichterbij (of verderaf) waardoor je een ander "plakje" scherp hebt. Softwarematig kun je deze verschillende plakjes over elkaar heen laten leggen, waardoor het "plakje" scherpte een dikke plak wordt. Wanneer je niet wil gaan focusstacken zie ik weinig meerwaarde in een rail.
Wanneer je wel wil focusstacken, is het inderdaad zaak om de focus op manueel te zetten. Dan neem je een foto van een plakje dat je scherp wil hebben, draai je de rail iets dichterbij (of verderweg), maak je weer een foto, enz. Vervolgens gooi je die opnamen softwarematig over elkaar.
Ik begrijp dat de NiSi-lens een vergrotingslens is. Daarmee lever je wel behoorlijk aan scherptediepte in, en heb je natuurlijk dat de kleinste beweging al maakt dat je autofocus weer moet gaan zoeken naar scherpte. Het vergt de nodige oefening om zaken scherp te krijgen.
Wat voor mij het beste werkt met dergelijke voorzetlenzen is inderdaad om de manuele focus op de lens in te stellen. Vervolgens zoek ik waar ik het subject min of meer in beeld krijg, en wieg ik zachtjes van voor naar echter terwijl ik continu in burst modus foto's schiet. Daarmee ben ik een beetje mijn eigen focussingrail. Vervolgens maar hopen dat er een foto bij zit waar de scherpte precies goed valt.