desktop upgraden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-05 22:53
Goedemiddag ik ben bezig met editen van video's maar ik heb even advies nodig.
mijn beeld hapert heel erg bij het editen.

ik heb een oudere desktop van 2021 met Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz, 2901 MHz, 6 core('s), 12 logische processor(s). met 8gb werkgeheugen.

zou meer werkgeheugen dit oplossen? en kan ik bijvoorbeeld zomaar 16 gb bijsteken? of zou ik een videokaart moeten kopen? past dat op muijn moederboard? kan iemand mij een advies geven? ben er namelijk niet zo in thuis.

alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCZeUh2powsCOMwAiGqW_20V2SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEzdv6DtGBDDwgn1salukHDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2t31DpgvLB7hsij8CoU2nNCECY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZJ7evVxIZwL3QhqTwUH04jK.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via civicep2 op 17-05-2024 16:08)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:44
De Kingston is ook XMP RAM. Mogelijk dat er ook een 2666 JEDEC profiel op zit maar dat kan net zo goed 2133 of 2400 zijn. De G.Skill kit werkt gegarandeerd want heeft geen XMP profielen, alleen JEDEC,

JEDEC zijn standaard geheugenprofielen met slappere timings dan XMP. Lager voltage en/of hogere CL. Daardoor is het beter compatibel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 18:45
Geheugen bijsteken zou moeten lukken. OEM moederborden kunnen wat moeilijk doen over het merk geheugen. Kijk even welk type geheugen er nu in zit en koop daar nog wat van bij.

Videokaart gaat iets lastiger worden. Je kunt een goedkopere videokaart kopen welke geen extra stroomaansluiting nodig heeft (alle stroom wwordt via het moederbord getrokken). Een grotere videokaart gaat waarschijnlijk alleen lukken als je ook de voeding vervangt. Maar als je dat overweegt ben je al zo'n eind op weg dat een nieuwe PC beter is.

Kun je iets zeggen over de aansluitingen van je voeding (intern) en het wattage wat de voeding kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
De " Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz" is niet van 2001, zoals je schrijft, maar van Q2/2020.
Wat doet het beeld als het hapert? Het klinkt als een brakke kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je in elk aspect, zeker voor videobewerking (afhankelijk natuurlijk van wat voor soort bewerking) aan de grenzen van die PC zit, en dat upgrades lastig worden, want:

- Dell eigen moederbord en afwijkende standaard stroomaansluitingen
- Niet direct een QVL qua geheugen wat er in past, sowieso waren in die tijd nogal veel OEM whitelists actief waardoor niet elke aftermarket module er in past (het ziet er uit als DDR4)

Er zijn meer criteria rondom de performance bij videobewerken. Veel tooling werkt ook erg goed samen met een goede videokaart met encode/decode capaciteiten -- die heb je nu niet (en de IGP van je CPU is er niet goed in). Je kunt in deze kast realistisch echter niet zomaar een videokaart plaatsen, wederom vanwege voeding en standaard.

Ook de snelheid/performance van opslag is nuttig. Ik zie een kleine 2230 M.2 sized SSD. Zo te zien moet 2280 passen maar dat zal dan met vervanging van de huidige SSD zijn. Daarnaast zie ik een trage magneetdraaier schijf -- leuk voor "eindresultaat" maar niet voor "timeline scrubben".

Ik zie wel vrije S-ATA sloten, dus in theorie zou een SATA SSD mogelijk zijn...

Om heel eerlijk te zijn is dit een goeie kantoor/office/web machine, maar voor video is hij op een hoop plekken niet geschikt, en bovendien slecht up te graden naar het niveau dat hij het wel kan worden; gedeeltelijk vanwege hoe Dell onderdelen/afwijkende standaarden heeft gekozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
Rubenus schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:02:
Geheugen bijsteken zou moeten lukken. OEM moederborden kunnen wat moeilijk doen over het merk geheugen. Kijk even welk type geheugen er nu in zit en koop daar nog wat van bij.

Videokaart gaat iets lastiger worden. Je kunt een goedkopere videokaart kopen welke geen extra stroomaansluiting nodig heeft (alle stroom wwordt via het moederbord getrokken). Een grotere videokaart gaat waarschijnlijk alleen lukken als je ook de voeding vervangt. Maar als je dat overweegt ben je al zo'n eind op weg dat een nieuwe PC beter is.

Kun je iets zeggen over de aansluitingen van je voeding (intern) en het wattage wat de voeding kan leveren?
het geheugen lijkt niet echt een merk op te zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaxLRdvAMvpn_Y3MUSYVp2DUfkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZs2V2gVHu60PuGGBxoZczC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTLpJPEWMBgfW0NM8lxSsJZlZTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vHyjEwN0EPqDw8Zy4m7zQVzf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
ahbart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:02:
De " Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz" is niet van 2001, zoals je schrijft, maar van Q2/2020.
Wat doet het beeld als het hapert? Het klinkt als een brakke kabel
ik heb het desktop in maart-2021 gekocht vandaar.

zie video hieronder
[Video: https://photos.app.goo.gl/CELR7joiaz4zQtmw6]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:56:
...
ik heb een oudere desktop van 2001 met Intel(R) Core(TM) i5-10400 CPU @ 2.90GHz, 2901 MHz, 6 core('s), 12 logische processor(s). met 8gb werkgeheugen.
Zie. Vandaar.
2021 is niet bepaald oud. Heb je geen handleiding van de pc waarin je kan zien wat de mogelijkheden zijn qua videokaart? Meer geheugen zal ook helpen. Of een typenummer?
In windows taakbeheer kun je zien wat de beperkingen zijn in je systeem. Onder prestaties. uit mijn hoofd. Ik gebruik linux

Edit: handleiding

[ Voor 42% gewijzigd door ahbart op 15-05-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
Umbrah schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:06:
Ik denk dat je in elk aspect, zeker voor videobewerking (afhankelijk natuurlijk van wat voor soort bewerking) aan de grenzen van die PC zit, en dat upgrades lastig worden, want:

- Dell eigen moederbord en afwijkende standaard stroomaansluitingen
- Niet direct een QVL qua geheugen wat er in past, sowieso waren in die tijd nogal veel OEM whitelists actief waardoor niet elke aftermarket module er in past (het ziet er uit als DDR4)

Er zijn meer criteria rondom de performance bij videobewerken. Veel tooling werkt ook erg goed samen met een goede videokaart met encode/decode capaciteiten -- die heb je nu niet (en de IGP van je CPU is er niet goed in). Je kunt in deze kast realistisch echter niet zomaar een videokaart plaatsen, wederom vanwege voeding en standaard.

Ook de snelheid/performance van opslag is nuttig. Ik zie een kleine 2230 M.2 sized SSD. Zo te zien moet 2280 passen maar dat zal dan met vervanging van de huidige SSD zijn. Daarnaast zie ik een trage magneetdraaier schijf -- leuk voor "eindresultaat" maar niet voor "timeline scrubben".

Ik zie wel vrije S-ATA sloten, dus in theorie zou een SATA SSD mogelijk zijn...

Om heel eerlijk te zijn is dit een goeie kantoor/office/web machine, maar voor video is hij op een hoop plekken niet geschikt, en bovendien slecht up te graden naar het niveau dat hij het wel kan worden; gedeeltelijk vanwege hoe Dell onderdelen/afwijkende standaarden heeft gekozen...
Dank voor je uitgebreide analyse het is inderdaad ddr4 zoals u het zegt. ik edit filmpjes die ik op een insta360 heb gefilmd 1080P gaat nog maar 4 k bewerking zit er niet in. zou meer werkgeheugen het oplossen was eigenlijk de vraag. dat is een investering van paar tientjes en dat wil ik nog wel proberen.
desktop van 3 jaar oud vind ik nog zonde om weg te doen namelijk. ook fijn om te weten als ik een nieuwe desktop koop maar geen dell te kiezen vanwege hun eigen standaarden dat wist ik niet namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:17:
[...]

het geheugen lijkt niet echt een merk op te zitten
[Afbeelding]
Micron

MTA4ATF1G64AZ-3G2E1

https://www.micron.com/pr...etail/mta4atf1g64az-3g2e1

Van 1x 8GB naar 2x 8GB is niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24

D4NG3R

kiwi

:)

civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:33:
zou meer werkgeheugen het oplossen was eigenlijk de vraag.
Dat valt heel erg simpel te achterhalen; open taakbeheer en kijk hoe veel geheugen er gebruikt word. Pas wanneer dit daadwerkelijk omtrent de 95-100% ligt kom je RAM te kort.

Als het systeem nu maar 8GB RAM heeft zou dat wel eens goed de grootste bottleneck kunnen zijn, maar het zou mij ook niet verbazen als de CPU en/of iGPU het niet bij kunnen benen. Ook dat kan je in taakbeheer zo zien, vliegt het processorverbruik bijvoorbeeld naar de 100% wanneer je door de video heen scrolled?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat @D4NG3R zegt -- meten is weten

Je kunt inderdaad enkel náár 16GB, meer zal ik met dit soort boards niet aanraden. Bovendien, zodra je één bottleneck (mogelijk RAM) oplost, ontstaat de volgende.

Meer geheugen is tevens het enige wat je met die PC kán upgraden. Omdat je bepaalde dingen gewoon niet hebt (en kunt plaatsen), zal je bovendien een toch al zwakke CPU extra belasten. Het klinkt wat tegenstrijdig, maar hoe minder je hebt, hoe zwaarder het moet werken in dit soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Umbrah schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:46:
Wat @D4NG3R zegt -- meten is weten

Je kunt inderdaad enkel náár 16GB, meer zal ik met dit soort boards niet aanraden. Bovendien, zodra je één bottleneck (mogelijk RAM) oplost, ontstaat de volgende.
Waar zie je dat? Als het de Inspirion 3881 is, dan zou er volgens de handleiding 64gb in kunnen. 2x 32gb dus.
Maar zeker eens met meten is weten, dat zei ik hier ook al.

[ Voor 14% gewijzigd door ahbart op 15-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:39:
[...]

Dat valt heel erg simpel te achterhalen; open taakbeheer en kijk hoe veel geheugen er gebruikt word. Pas wanneer dit daadwerkelijk omtrent de 95-100% ligt kom je RAM te kort.

Als het systeem nu maar 8GB RAM heeft zou dat wel eens goed de grootste bottleneck kunnen zijn, maar het zou mij ook niet verbazen als de CPU en/of iGPU het niet bij kunnen benen. Ook dat kan je in taakbeheer zo zien, vliegt het processorverbruik bijvoorbeeld naar de 100% wanneer je door de video heen scrolled?
bij het editen zit hij op 100% ook de processor zit op 95% als ik iets exporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
ahbart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Waar zie je dat? Als het de Inspirion 3881 is, dan zou er volgens de handleiding 64gb in kunnen. 2x 32gb dus.
Maar zeker eens met meten is weten, dat zei ik hier ook al.
klopt het is een Inpirion 3881
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQs_5SlEfILg8p9RpV2ZA_rqODo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tokfcSqwxJB617FngIP7iEVJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:51:
[...]

bij het editen zit hij op 100% ook de processor zit op 95% als ik iets exporteert.
Bij het exporteren zal ook een veel zwaarder systeem richting de 100% processorbelasting gaan, alleen zal het exporteren daar veel korter duren.

Bij het editen is het geheugengebruik dus 100%, hangt ook de processorbelasting op dat moment zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Bij het exporteren zal ook een veel zwaarder systeem richting de 100% processorbelasting gaan, alleen zal het exporteren daar veel korter duren.

Bij het editen is het geheugengebruik dus 100%, hangt ook de processorbelasting op dat moment zo hoog?
processorbelasting zit rond de 90 procent zakt soms naar 74% maar lager zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Meer geheugen lijkt me de moeite waard om te proberen. 2x8 of 2x16gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:59:
[...]

processorbelasting zit rond de 90 procent zakt soms naar 74% maar lager zeker niet
Verwacht in dat geval geen wereldwonderen van meer RAM, de bottleneck is nu inderdaad de hoeveelheid werkgeheugen, maar ook je processor zit op het randje.

Eventjes iets anders; Ik zie in je eerdere screenshot dat je swapfile naar D:/ wijst, en op de foto in de TS dat er behalve een SSD ook een HDD in dat systeem zit.

Staat Windows wel op de SSD geïnstalleerd, en wijst ook de swapfile wel naar de SSD toe?

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
ahbart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:01:
Meer geheugen lijkt me de moeite waard om te proberen. 2x8 of 2x16gb
ik kan dus niet 16gb geheugen bijsteken? dus 8+16?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
civicep2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:04:
[...]
ik kan dus niet 16gb geheugen bijsteken? dus 8+16?
Zou ik persoonlijk niet zo gauw doen.vlgs mij mis je dan de dual channel support.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-_WHv2kfeM5qYGh84mv4a96Rts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbkPHAukZzIqamPpoSSxW5qC.png?f=fotoalbum_large
2933MHz geheugen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:03:
[...]

Eventjes iets anders; Ik zie in je eerdere screenshot dat je swapfile naar D:/ wijst, en op de foto in de TS dat er (ook) een HDD in dat systeem zit.

Draait Windows wel vanaf een SSD, en wijst je swapfile ook naar die SSD?
ja mijn windows zit op mijn SSD de D:/ is een HDD schijf en benoemd door dell als een DATA schijf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl7O3q6AmmV8Lufxn1JntlP7Cv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yh9y6xbwbfuwEAUM18RrtkTz.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door civicep2 op 15-05-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
ahbart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Zou ik persoonlijk niet zo gauw doen.vlgs mij mis je dan de dual channel support.
Dank voor je advies dan ga ik op zoek naar 2 x 8 gb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Wanneer je met video bezig bent zou ik er meteen twee maal 16 GB inzetten (een setje van twee exact dezelfde modules) zodat je op 32 GB uitkomt.

Met een reepje RAM erbij verdubbel je het werkgeheugen van 8 GB naar 16 GB. Zorg er wel voor dat beide reepjes dezelfde snelheid hebben. Met twee reepjes verdubbel je ook de snelheid van het geheugen omdat je gebruik gaat maken van dual-channel. Met één reepje RAM maak je namelijk geen gebruik van de dual-channel mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
De volgende flessenhals is waarschijnlijk je CPU en daarmee de rest van het systeem. Met 32 GB werkgeheugen kun je het leven van je machine in ieder geval een eindje oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
Dank allen! voor jullie adviezen. ben goed geholpen

denk dan dat ik voor deze ga. tenzij jullie nog betere adviezen hebben :D

https://www.amazon.nl/Cru...f_ci_mcx_mr_hp_atf_m&th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Dat setje zou in beginsel moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Grote kans dat dit werkt, maar hij klokt dan wel af naar 2933Mhz ipv 3200mhz

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 15-05-2024 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ahbart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:
Grote kans dat dit werkt, maar hij klokt dan wel af naar 2933Mhz ipv 3200mhz
Maar hij heeft dan wel dual channel, iets dat hij nu niet heeft. Dus dat zou alsnog een bak snelheidswinst op moeten leveren, ook al trek je niet het maximale uit het geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Dual-channel gaat denk ik echt wel wat brengen. En met 32 GB geef je de software een flink stuk ademruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
Nogmaals Dank allen ik ga het bestellen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Maximale geheugensnelheid is 2666 als er een i5-10400 in zit. Alleen met een i7 kan 2933 gedraaid worden. Daarnaast ondersteunt deze Dell geen XMP, alleen JEDEC. Je hebt daarom geheugenmodules nodig die een JEDEC 2666 profiel hebben. Kan zijn dat die Crucial kit dat heeft of niet en dan loopt het op 2133. Ik zou je graag een andere kit adviseren maar om de eoar geeft de PW bij mij een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Uszka schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:11:
Maximale geheugensnelheid is 2666 als er een i5-10400 in zit. Alleen met een i7 kan 2933 gedraaid worden. Daarnaast ondersteunt deze Dell geen XMP, alleen JEDEC. Je hebt daarom geheugenmodules nodig die een JEDEC 2666 profiel hebben. Kan zijn dat die Crucial kit dat heeft of niet en dan loopt het op 2133. Ik zou je graag een andere kit adviseren maar om de eoar geeft de PW bij mij een error.
Goed gezien! Misschien deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civicep2
Dank het is inderdaad 2666. maar wat is een jedec profiel? en is wat @ahbart aanraad de juiste/betere keuze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZwOFdK1c4d6DDyzmj_a15JnhIY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aT0744ebrAjgObKtGy80OcCU.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
De Kingston is ook XMP RAM. Mogelijk dat er ook een 2666 JEDEC profiel op zit maar dat kan net zo goed 2133 of 2400 zijn. De G.Skill kit werkt gegarandeerd want heeft geen XMP profielen, alleen JEDEC,

JEDEC zijn standaard geheugenprofielen met slappere timings dan XMP. Lager voltage en/of hogere CL. Daardoor is het beter compatibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• civicep2
Even een update. de geheugen G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS is vandaag bezorgd en net geïnstalleerd en het haperen bij het editen is weg! (processor 62% en geheugen 32%)

ben super blij! nogmaals bedankt heren!
Pagina: 1