Advies nieuwe pc budget 2500 - 3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-05 17:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc is inmiddels 8 jaar oud dus tijd voor een nieuwe. Deze wordt gebruikt om te gamen, denk hierbij aan Cities Skylines 2, world of warcraft, FF14, Baldurs Gate 3. Er zal ook op gewerkt worden en dan voornamelijk met photoshop, Clip Studio Pro, Live2D en dit gebeurd op een Huion Pen display.

Naar verwachting zal ik wel weer een jaar of 6-8 doen met het nieuwe systeem wat ook bijvoorbeeld een reden is om voor 64GB ram te gaan in plaats van 32 GB. Hopelijk heb ik iets samengesteld wat een tijd vooruit kan. Over het algemeen vervang ik in die tijd niks, tenzij iets kapot gaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is 2500 - 3000 euro exclusief assemblage te doen bij Azerty waar ik ook ale onderdelen wil bestellen. Met onderstaande lijst zit ik nu op € 2.789,52 besteld bij Azerty.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige monitor gaat nog gebruikt worden (LG UltraGear 34GN850-B) net als een Huion Kamvas Pro 16 Plus (4K). Verder nog een KB en muis maar dat is denk ik niet relevant. Ik heb ook nog een SSD die mee gaat naar het nieuwe systeem. Mijn oude HDD's waarvan ik er nu nog 3 ga ik vervangen voor de 3 SSD's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand lijstje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merken. De Meshify 2 compact heb ik gekozen omdat er bij reviews wordt gezegd dat die een goed airflow heeft maar ik zit niet vast aan die kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De reden van mijn post is voornamelijk dat ik advies/hulp zoek bij het koelen van de PC. Mijn werkplek is in de huiskamer en daar wordt het in de zomer al heel snel meer dan 30 graden en die hitte blijft ook lang in huis hangen. Dus mijn wens is om de boel zo koel mogelijk te houden, wellicht andere of meer fans?

Ga je overklokken?
Ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag advies met betrekking tot fans en of andere koeling. Als er andere onderdelen uit mijn lijst ook optimaler kunnen dan hoor ik dat ook graag. RGB geef ik niks om dus daar hoeven we niet op te letten ;)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 351,99€ 351,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 251,-€ 251,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.134,-€ 1.134,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint€ 126,67€ 126,67
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 219,90€ 219,90
1VoedingenSeasonic Vertex GX-850€ 142,90€ 142,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 78,90€ 78,90
Totaal€ 2.701,16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Het is een mooi samengestelde setup met een goede CPU en een correcte GPU.

Echter heb ik wel een paar suggesties:

1. De door jou gekozen koeler is vrij zwaar en als de PC zo'n 6 a 8 jaar mee goed gaan zou ik investeren in een waterkoeler. Deze belast de socket veel en veel minder en zou je wel eens problemen kunnen voorkomen. Zeker omdat je zegt dat het in de zomer warm kan worden in jouw kamer!

2. Met 3 NVMe SSD's moet je rekening houden met de chipset. Om (3x4)+(16) = 28 PCI-e lanes te kunnen beschikken moet je kijken naar de AMD X670 chipset. Je lijkt het dan net te redden, maar er zijn meer bussen op de chipset en kom je 2 lanes tekort. Ik zou in jouw geval één SSD minder kopen en desnoods 2x4TB te kopen of 4+2TB. Je wilt immers dat je GPU alle 16 lanes vol kan gebruiken.

Als je nog vragen hebt, roept u maar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
@jimh307 Bedankt voor je reactie.

Over de koeler moet ik nog eens nadenken, in mijn huidige systeem gebruik ik een Scythe Fuma, volgens mij ook niet 1 van de lichtste koelers maar hij hangt er nog goed bij zeg maar ;)

Ik weet eigenlijk niks van waterkoelers, ben er ook niet perse op tegen maar als ik in de pricewatch kijk zijn er zoveel opties dat ik niet zo goed weet waar ik op moet letten, behalve misschien dat ik bij wat reviews wel opmerkingen tegenkom dat ze niet altijd bovenin een kast passen vanwege de grootte? De Meshify 2 compact is niet heel groot. Maar suggesties zijn welkom.

Met betrekking tot je opmerking over de NVMe SSD's, ik moet zeggen dat ik niet heel veel begrijp van het verhaal over de PCI-e lanes. Ik zag staan dat het moederbord plek had voor 3 NVMe SSD's vandaar dat ik dacht ik stop er maar meteen 3 in en dan hoef ik er de komende jaren niks meer aan te doen, maar dat klopt dan niet helemaal als ik je opmerking lees?

Maakt het met betrekking tot jouw opmerking nog uit of je PCI Expres 4.0 of 5.0 SSD's neemt in verband met die PCI-e lanes (misschien zeg ik wel iets stoms haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Zelf heb ik een 7800X3D hangen aan een 24mm AIO koeler en ik meld je dat je dan het systeem langdurig 100% kunt belasten en dat het dan ook nog stil blijft. Ga je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Maakt het met betrekking tot jouw opmerking nog uit of je PCI Expres 4.0 of 5.0 SSD's neemt in verband met die PCI-e lanes
Nee, dat hangt niet samen. Of je verder een betere performance gaat zien vraag ik me serieus af. Alleen de prijs schaalt niet mee. Hier een gen4 SSD in een PCI-e 5.0 slot. De prestaties van mijn 2TB 980pro SSD zijn fabuleus.

Ga je met hele grote databasen draaien dan kan PCI-e 5.0 wel degelijk een voordeel bieden. Voor consumenten speelt dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
Ik heb de lijst iets aangepast door 1 NMVe SSD weg te laten en de 1TB gewijzigd naar een 2TB.
Zit nog te overwegen om dan een extra SAT SDD er bij te doen ( 1 komt er sowieso in van mijn huidige systeem). Dit heeft dan geen invloed op die PCI-e lanes toch?

Verder in plaats van de luchtkoeler gegaan voor de Arctic Liquid Freezer III 240 na meerdere reviews bekeken hebben waarbij de stockfans vervangen worden met wat andere fans die koelere en stillere resultaten zouden moeten hebben. Ik hoop dat deze bovenin de kast kan komen en niet bij het moederbord in de weg zit.

Dan blijft nog mijn vraag open of het nuttig is om de standaard case fans te vervangen, deze schijnen niet zo heel goed te zijn. Ik heb gekeken naar Noctua fans maar er zijn zoveel soorten dat ik niet goed weet welke ik zou moeten kiezen. Ik vraag me ook af of het zin heeft om onderin de kast een extra fan te plaatsen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 251,-€ 251,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.134,-€ 1.134,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint€ 126,67€ 126,67
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 240€ 60,90€ 60,90
2VentilatorsArctic P12 Max, 120mm€ 6,96€ 13,92
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 219,90€ 219,90
1VoedingenSeasonic Vertex GX-850€ 142,90€ 142,90
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 229,-€ 229,-
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 159,-€ 159,-
Totaal€ 2.686,29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Netjes, toch voor waterkoeling gekozen. Dat is een zeer waardevolle investering. ;)

De Sata-poorten gebruiken 1 PCI-e lane en nu je de derde NVMe SSD hebt weggelaten heb je er zelfs nog 1 over.

Nu komt ie...

Casefans zijn belangrijk, maar wat mensen niet weten is dat het stoffilter eerder een draak is dan een zegen. Fijn stof koekt toch wel aan (ook met filter) en blaas je zo schoon. Ik heb alle luchtfilters uit mijn systeem gehaald en het resultaat is er. Stiller en nóg lagere temps.
Daarbij als een filter wat vuil is laat het bijna geen lucht door en schiet je het doel alsnog voorbij.

Verder keurig systeem en als je bang bent dat de radiator van je AIO niet zou passen kun je deze kast nemen: Corsair 4000D RGB (ik ben er erg over te spreken)

Deze kast is ruim en bied ruim genoeg koeling. Als je deze tips opvolgt ga je een fluisterstil systeem krijgen en dat gamed heel lekker weg.

========
Zodra je alles klaar hebt moet je nog even hier terugkomen. Dit betekend een BIOS flash en het BIOS instellen. Hier heb ik ook nog genoeg adviezen over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:45
Ik zou de rear fan als bottom intake fan monteren, dan heb je 3x intake fans en 2x outtake via de radiator. Je behuizing blijft dan ook het beste stofvrij. Een bottom fan houd de videokaart koeler, waardoor de kleine fans van de videokaart langzamer kunnen draaien.
De 12cm case fan is 3-pins en max. 1200rpm en de 14cm fan 3-pins en max. 1000rpm. De fans kun je met de software van je moederbord een temperatuur gestuurd fan profiel geven. Dat zou ik als eerste doen.
Het heeft geen zin om een 3300rpm (P12) fans te kopen, want 1500rpm is wel de max. dat je fans wilt laten draaien, anders maakt het veel te veel lawaai.
Om de bottom fan te monteren zul je wel de HDD cage moeten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
@Woezik Bedankt voor je reactie.
Bedoel je dus geen rear fan gebruiken? En als er zowel een rear als een bottom fan gebruikt wordt, of heb ik daar niet genoeg aansluitingen voor?
Zijn er misschien suggesties voor Noctua fans om de standaard case fans te vervangen, er is zoveel keuze dat ik niet weet wat het beste zou zijn. De HDD cage is inderdaad niet nodig.

De extra P12 fans die op mijn lijst staan zijn bedoeld als vervanging voor de standaard fans van de AIO.

@jimh307 Ik hoop dat Azerty wel zorgt voor de BIOS instellingen :D daar weet ik ook nagenoeg niks van.

[ Voor 10% gewijzigd door reggie2000 op 16-05-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
AZERTY zal je BIOS flashen maar doet niet aan finetunen. Daar heb je ,ons, voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
jimh307 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:35:
AZERTY zal je BIOS flashen maar doet niet aan finetunen. Daar heb je ,ons, voor.
Dat zal ik dan zeker in mijn achthoofd houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:45
reggie2000 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:07:
@Woezik
Bedoel je dus geen rear fan gebruiken? En als er zowel een rear als een bottom fan gebruikt wordt, of heb ik daar niet genoeg aansluitingen voor?
Ik bedoel inderdaad geen rear fan. De beide radiatorfans zijn ook outtake fans. Als je meer gefilterde intake fans hebt dan outtake, dan wordt er geen stof aan gezogen vanuit ongefilterde openingen.
Zonder fan splitters te gebruiken kun je al 4 fans aansluiten. Voor de radiator zijn speciale fan aansluitingen, dus je hebt voldoende mogelijkheden.
reggie2000 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:07:
@Woezik
Zijn er misschien suggesties voor Noctua fans om de standaard case fans te vervangen, er is zoveel keuze dat ik niet weet wat het beste zou zijn. De HDD cage is inderdaad niet nodig.

De extra P12 fans die op mijn lijst staan zijn bedoeld als vervanging voor de standaard fans van de AIO.
Uitleg Noctua over welke fan voor de behuizing en voor radiators: https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me
Voor case fans zou ik NF-A12/A14 kiezen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1753672;1099101/

De NF-F12 Chromax is het mooiste voor een radiator, maar het kan goedkoper: https://tweakers.net/pric.../1099103;1171427;1171425/
Ik zou echter de standaard Arctic radiator fans helemaal niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:09
jimh307 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:35:
Dit doen ze zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ja, de basisinstellingen zullen ze zeker voor je doen, maar ik doel dan ook op het eventueel uitschakelen van de onboard VGA en virtualisatie zodat VBS in Windows hardware matig uitgeschakeld is wat je tot 30% performanceboost geeft. De onboard VGA heeft geëtter met Steam.

Ik bedoel het meer tweaken om het onderste uit de kan te krijgen zonder overklok. Ik heb hier een textbestandje voor gemaakt zodat ik bij een eventuele nieuwe flash of leeg batterijtje alles weer kan instellen zoals het was en waarop mijn systeem zalig loopt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reggie2000
Hij staat inmiddels in de bestelling bij Azerty, nagenoeg hetzelfde lijstje wat ik als laatste heb gepost behalve dat alle fans (op de radiator na) vervangen worden door Noctua fans en er nog een sata ssd is toegevoegd..

Sommige onderdelen waren niet op voorraad dus helaas moet ik even geduld hebben en ik kreeg een mailtje dat ze nog niet weten of de radiator bovenin de kast gaat passen, nog even afwachten dus.

Maar zo gauw ik de pc binnen heb kom ik graag nog terug op de bios instellingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reggie2000
De pc is inmiddels binnen, ben er blij mee.
@jimh307 ik ga je nog benaderen in verband met de bios instellingen als dat ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Pagina: 1