Eca kabels in vals plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jandk79
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
Een aantal jaar geleden, toen dit nog reglementair was, heb ik Eca-kabels door mijn valse plafonds getrokken. Ondertussen is de reglementering veranderd, waardoor mijn elektriciteitsinstallatie hierdoor zou afgekeurd worden. Nu zakt mij alle moed in de schoenen om al mijn kabels te gaan vervangen die door mijn plafonds lopen, (tot soms 12m ver) eveneens in hun verdere verloop ook ingemetseld zitten in de muren van de verdiepingen daarboven en reeds aangesloten aan de vele stopcontacten. (Kamers zijn al afgewerkt en in gebruik) Zo vroeg ik mij af of ik die ECA-kabels zou mogen laten zitten wanneer ik het plafond zou afwerken met een dubbele laag brandwerende gyproc van in totaal 3 centimeter dik. Zou op die manier de ECA-kabel reglementair geplaatst zijn?

Daaropvolgend nog een vraag: De ECA-kabels komen op een gegeven moment ook uit het plafond voor ze na 1,5m langs de muur in de elektriciteitskast aangesloten zijn. Alle kabels komen dus samen uit het plafond, dus één grote bundel met ECA's. Is dit een probleem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jandk79
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEOIxO9NYIMKJ208634qVhO2FFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqTwi7hU5O8YxJ7pXz8u5yvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 14:29
Als je iets maakt dat op dat moment reglementair is, is het dat nu toch ook nog? Gewijzigde reglementen gelden alleen als je iets verandert of nieuw maakt nadat ze in werking treden, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Jandk79 we hebben het hier over BE of niet?
In NL heb je namelijk geen verplichte particuliere keuringen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-06 20:25
Bij (niet-grondige) renovaties geldt de "nieuwe" regelmentering niet.
Je kan nu eenmaal niet verwachten een oud huis helemaal te strippen om de installatie aan te passen, enkel en alleen omdat je ergens een nieuw kabeltje wil bijtrekken.
Daarnaast werkt regelmentering (stel je voor) niet met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik zie flexbuis, daarin heb je een kabel zitten. ECA is naar mijn weten een brandklasse, niet een kabelsoort.

In Nederland zou de foto die je toont gewoon mogen, want wij doen alles in PVC buizen. Of dat nou flexbuis is waar je achteraf nooit weer fatsoenlijk iets doorheen trekt of gladde PVC boeit niet.

Wat zit er in die buizen? Want ook al zou dat XMVK zijn die je niet in bundels mag leggen, dan nog zorgt de PVC buis voor de nodige afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jandk79
Kabels: 3g2,5 en 3g1,5

Ik vroeg me ondertussen af of dit een mogelijke oplossing zou zijn:
Ik zou elke Eca kabel kunnen doorknippen vlak voor waar ze van het vals plafond de muur ingaan om vervolgens in het valse plafond telkens in een aftakdoos te verbinden met Cca kabels, die ik dan, ter vervanging van de Eca's door de plafonts trek? Op elk circuit blijft het maximum van 8 stopcontactpunten aanwezig maar er komt dus telkens 1 of meerdere aftakdozen bij. Is dit reglementair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lijkt me stug dat je ze nu moet vervangen, immers toen je ze aanlegde was het toegestaan...
waarom zou je ze nu moeten vervangen?

graaft je netbeheerder ook alle kabels en leidingen elke keer als er iets veranderd in de regeltjes op?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jandk79 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:57:
Kabels: 3g2,5 en 3g1,5

Ik vroeg me ondertussen af of dit een mogelijke oplossing zou zijn:
Ik zou elke Eca kabel kunnen doorknippen vlak voor waar ze van het vals plafond de muur ingaan om vervolgens in het valse plafond telkens in een aftakdoos te verbinden met Cca kabels, die ik dan, ter vervanging van de Eca's door de plafonts trek? Op elk circuit blijft het maximum van 8 stopcontactpunten aanwezig maar er komt dus telkens 1 of meerdere aftakdozen bij. Is dit reglementair?
Zo'n aftakdoos moet bereikbaar blijven. Wil je dat?

Als jij kan aantonen dat dat deel voor de huidige normen werd gelegd, dan hoeven ze daar in principe niet aan te voldoen. Dus facturen van de kabels bv.

En anders een elektricien onder de arm nemen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Zodra je het huis verkoopt wordt een herkeuring gedaan.
Heb je de facturen nog? Daarmee toon je de plaatsingsdatum van je kabels aan.
De elektricien gaat enkel uit van facturen, niet werkelijke situatie. (Heb zelf jaar geleden huis gekocht, dit had nooit goedgekeurd mogen worden, meerdere plekken open draadeinden die gewoon 230V hadden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:47
Goed onduidelijk verhaal.
Ik lees niet dat het over een woonhuis gaat.
TS noemt kamers die in gebruik zijn, zou goed een hotel kunnen zijn, wie weet.
In dat geval gelden er wel normen waaraan voldaan moet worden.
Daarnaast zou ik me goed verdiepen in wat de brandklassen inhouden, want Cca kabel in een PVC buis trekken schiet je niks mee op, je vervangt een kabel van PVC voor een halogeenvrije die je weer in een PVC buis trekt.
Oftewel dien je ook al je buiswerk te vervangen voor halogeenvrij.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1