Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin10500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-05 16:05
Ik lees dat je nooit verschillende merken connectoren met elkaar moet gebruiken.
Maar de losse connectoren voor aansluiting op de omvormer zijn niet van het zelfde merk als de connectoren welke al aan het zonnepaneel is bevestigd.
Is het raadzaam om die van het zonnepaneel te vervangen door de losse connector om zo het zelfde merk te gebruiken.
Gaat dus om de aansluiting van / naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Gewoon het merk van wat je wil aansluiten erop knijpen toch?
dus paneelzijde kan een ander fabrikaat zijn dan aan de omvormerzijde.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:16
martin10500 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:55:
Ik lees dat je nooit verschillende merken connectoren met elkaar moet gebruiken.
Als in: originele Stäubli MC4 vs. de goedkope Chinese MC4 connector die aan je paneel zit? Nooit van gehoord. Als jij weet hoe je die uit elkaar kunt houden, hoor ik het graag. Ik koop Stäubli's als ik ze los moet bestellen, maar wat er aan je (Chinese) paneel hangt weet je nooit 100% zeker, zelfs al staat op de specsheet dat het Stäubli's zijn.

Sommige omvormers hebben wel andere DC-connectoren (SMA gebruikt SunClix bijv.), dus die zul je aan de omvormer moeten gebruiken. Maar daar gaat dan altijd een kabel tussen die een MC4 'vrouwtje'* heeft naar een SunClix 'mannetje' die aan je omvormer gaat (en vice versa voor de + kabel). Je knipt in het algemeen nooit connectoren van je panelen.

*vrouwtje/mannetje is een moeilijk begrip in MC4: de behuizing is duidelijk mannetje/vrouwtje, maar bij de huls die erin zit is het precies andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Meestal zit er nog een verlengkabel tussen paneel en omvormer en krijg je bij de omvormer stekkers geleverd die daar voor zijn, ik heb aan een set al bijna 10 jaar goedkope MC4 connectoren van Ebay.com zitten en ze doen het nog steeds.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin10500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-05 16:05
Klopt bij de Growatt omvormer zitten losse connectors bijgeleverd.
Heb zelf losse staubli connectoren erbij gekocht maar weet niet wat er aan een Jinko paneel voor connector zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:23
TNO heeft cross mating van merken MC4 onderzocht. Geen probleem.

Zou gewoon merk spul halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1