HP Pavilion DV6 geeft webcam problemen Win 10 x64

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp-mario
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05-2024
Mijn vraag
Hoe los ik het probleem met de webcam op die enkele dagen na schone installatie Windows 10 x64 ineens verdwijnt?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 x32 upgrade naar Windows 10
Daarna, vanwege vervuiling schone installatie Windows 10 x64.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In apparaatbeheer zijn onbekende onderdelen gevonden:
4 Base System apparaten
1 Onbekend apparaat

Onder USB apparaten staat ook een onbekend USB apparaat met foutmelding:
Poort opnieuw instellen mislukt.

Eerst heb ik laten zoeken naar meest recente updates.
Daarna heb ik de onbekende onderdelen verwijderd (+ installatie ongedaan maken).
Tot slot pc opnieuw opgestart.

Maar de onbekende apparaten bleven terugkomen.

Uiteindelijk gezocht op 'gemelde gebeurtenissen' per onbekend onderdeel in HP forum:
Blijkt dat 'Base System apparaten 'JMicron Cardreader' stuurprogramma's nodig heeft, die heb ik gedownload.
Voor het onbekende apparaat mist een onderdeel voor harde schijven 'Drive Guard', ook die gedownload.
Na de installatie van beide pakketten moest de pc opnieuw opstarten.
Warempel ... de webcam komt zomaar weer tevoorschijn ...

Bekend verschijnsel??
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
Driveguard is iets specifieks van HP.
Bij gebruik van SSD heb je die niet meer nodig
Waarschijnlijk heeft de Webcam ook een bepaald HP basis onderdeel nodig?
Net zoals bijvoorbeeld de HP hotkeys voor bepaalde extra FN toetsen.

Maar de meeste ontbrekende drivers worden meestal wel gevonden door Windows update.
Kijk daarvoor bij Windows update / optionele updates / drivers.
(Windows 11: Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers)

Zie ook:
Windows Update zal optionele drivers straks nooit meer automatisch installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met de chipsetdrivers te installeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
gambieter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:55:
Begin eens met de chipsetdrivers te installeren.
Het is al een oudere laptop (W7), dus de noodzakelijk chipset drivers zullen al door Windows (update) zijn geïnstalleerd.
Gewoon eerst zoveel mogelijk Windows zelfs laten zoeken/installeren naar ontbrekende drivers.
Mocht er dan nog iets niet werken of ontbreken kan je nog zelf op zoek gaan drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcp-mario
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05-2024
Dat is correct voor wat betreft 'SSD', toch blijkt de installatie van juist dit specifiek pakket 'Drive Guard' noodzakelijk omdat het stuurprogramma's bevat voor de stroomvoorziening (acpi).

Samen met de installatie van de stuurprogramma's voor Base System apparaten (pakket JMicron Cardreader) is dat de oplossing van mijn probleem gebleken.
Als ik na de installatie van deze stuurprogramma's kijk in 'apparaatbeheer', zijn alle problemen (ook USB apparaat dat niet gereset kon worden) verholpen en is de webcam er ineens ook weer.

Zoals je verder terecht aangaf worden alle overige stuurprogramma's sinds Windows 10 door Microsoft zelf geleverd en geïnstalleerd via de updates.
Daarom zal alles wat je dan zelf nog eens extra aan stuurprogramma's (fabrikant) zou installeren na updates toch voor conflicten kunnen gaan zorgen.

[ Voor 52% gewijzigd door mcp-mario op 17-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

mcp-mario schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Zoals je verder terecht aangaf worden alle overige stuurprogramma's sinds Windows 10 door Microsoft zelf geleverd en geïnstalleerd via de updates.
Daarom zal alles wat je dan zelf nog eens extra aan stuurprogramma's (fabrikant) zou installeren na updates toch voor conflicten kunnen gaan zorgen.
Dit geldt niet voor alles maar vooral voor apparaten die al bestonden ten tijde van het uitkomen van de betr. build van Windows. Dat is overigens al zo sinds Windows 9x, maar Windows 10 en 11 hebben een veel grotere database dan destijds mogelijk was.

Omdat je dv6 al minstens 15 jaar oud is, zijn de belangrijkste drivers al wel ingebakken.

Bedenk wel dat je na oktober 2025 het beestje wel een keer met pensioen moet gaan sturen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1