Slimme verbruiksmeter voor EV in het stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• notflip
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-02 09:39
Hi,

We laden onze EV (BMW I4) op via het stopcontact thuis, echter ben ik op zoek naar een toestel dat ik tussen het stopcontact en de oplader kan steken, om het verbruik te meten (liefst via een slim protocol), zodat ik het ook kan aansluiten op Home Assistant.

Heeft iemand referenties?
Thanks

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kan, in theorie, met elke slimme tussenstekker die verbruik meet. Ik neem aan dat je daar meer dan genoeg van kan vinden?

In de praktijk zou ik veel goedkope tussenstekkers hier niet voor gebruiken, omdat je uren achter elkaar 16A (neem ik aan?) aan stroom trekt. Als je het dan toch wil doen (kun je niet voor een echte lader gaan? Zo'n granny charger is echt inefficïent), dan zou ik een bekend merk als Shelly pakken waarbij je er nog het meest vanuit kunt gaan dat hij de geadverteerde 16A ook echt aan kan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• notflip
Gizz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:41:
Dat kan, in theorie, met elke slimme tussenstekker die verbruik meet. Ik neem aan dat je daar meer dan genoeg van kan vinden?

In de praktijk zou ik veel goedkope tussenstekkers hier niet voor gebruiken, omdat je uren achter elkaar 16A (neem ik aan?) aan stroom trekt. Als je het dan toch wil doen (kun je niet voor een echte lader gaan? Zo'n granny charger is echt inefficïent), dan zou ik een bekend merk als Shelly pakken waarbij je er nog het meest vanuit kunt gaan dat hij de geadverteerde 16A ook echt aan kan.
Bedoel je een echte snellader? We gebruiken de auto amper, en onze elektriciteitskast zit midden in het huis, de boel openbreken en 3000 euro betalen voor de totale installatie is niet echt nodig, er zijn publieke laders recht over ons huis, voor als we eens een langere rit gaan doen. Thanks voor de Shelly link, ga deze bekijken.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-12 21:19
Ik heb een Nedis SmartLife 16A stekker tussen mijn stopcontact lader zitten. Deze is via (local)Tuya prima te integreren.
Dit gaat al jaren zonder problemen. Mind you dat ik een Mitsubishi Outlander PHEV heb en dus niet zo'n grote accu (~12kW).

[ Voor 16% gewijzigd door sjorsjes op 15-05-2024 13:49 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

notflip schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Bedoel je een echte snellader? We gebruiken de auto amper
Ja, of althans een lader van 11 kW. Een echte snellader is DC en vele malen sneller (dat zijn die tankstation dingen langs de snelweg).

Maar misschien is efficiëntie niet echt een belangrijk punt als jullie een dergelijke nieuwe auto hebben (die veel grondstoffen en energie heeft gekost om te produceren) en die vervolgens amper gebruiken. Dat klinkt namelijk al niet zo efficient :P

Mocht je de meetmodule liever weggewerkt hebben (het is best een lomp ding zo'n tussenstekker en hij kan scheef gaan hangen, slecht contact maken), dan kun je ook denken aan een Shelly Plus 1PM in een lasdoos. Of als je een aparte groep hebt voor dit stopcontact (verwacht ik niet, aangezien je dan eerder voor een echte lader gaat), dan plaats je zoiets in je groepenkast.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@notflip Je hebt nu een paar tips gekregen, maar wat heb je zelf al gevonden :) ? Het helpt als je dit aangeeft en waarom het bijv niet voldeed aan de wensen :)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-12 15:01

V-8

Gizz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:41:
uren achter elkaar 16A (neem ik aan?) aan stroom trekt.
De meeste granny chargers laden met max. zo'n 10A - 12A.
Er zijn maar weinig die de volle 16A doen!

Desalniettemin zeker goed om te checken of de stekker dit vermogen wel langdurig aankan, valid point :9

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• notflip
Gizz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Ja, of althans een lader van 11 kW. Een echte snellader is DC en vele malen sneller (dat zijn die tankstation dingen langs de snelweg).

Maar misschien is efficiëntie niet echt een belangrijk punt als jullie een dergelijke nieuwe auto hebben (die veel grondstoffen en energie heeft gekost om te produceren) en die vervolgens amper gebruiken. Dat klinkt namelijk al niet zo efficient :P

Mocht je de meetmodule liever weggewerkt hebben (het is best een lomp ding zo'n tussenstekker en hij kan scheef gaan hangen, slecht contact maken), dan kun je ook denken aan een Shelly Plus 1PM in een lasdoos. Of als je een aparte groep hebt voor dit stopcontact (verwacht ik niet, aangezien je dan eerder voor een echte lader gaat), dan plaats je zoiets in je groepenkast.
Aha! Ga die Shelly eens goed bekijken, benieuwd welke data daaruit komt, sinds we dit goed moeten opsommen voor de fiscus.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@notflip ik zou wel controleren of de fiscus het prima vindt dat jij met een meetwaarde uit een willekeurig meetapparaatje aan komt zetten. Een apparaat waarvan je zelf de meterstand aan kan passen. Of dat er toch meer eisen aan de meetapparatuur worden gesteld.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb de indruk dat je voor dit soort dingen (maar bijvoorbeeld ook met speciale subsidies op zonnepanelen waarbij de daadwerkelijke opwek van belang is) eigenlijk altijd een MID meter nodig hebt. Dat zijn meters die een bepaalde nauwkeurigheid garanderen en waarbij je zelf niet (eenvoudig) de meterstand aan kunt passen.

Pagina: 1