Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReplayLeads
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09-2024
Beste Tweakers,

Gister heb ik een Dyson Purifier cool formaldehyde TP09 aangeschaft. Na het apparaat te hebben geïnstalleerd was alle lucht in huis gewoon al goed zonder reiniging (meerdere ruimtes geprobeerd met ramen en deuren dicht). Verder heb ik nog steeds erg veel last van hooikoorts en valt me dit ook een beetje tegen.

Nou twijfel ik een beetje of het voor mij de investering van €700 waard is en denk ik erover na om het apparaat terug te brengen...

Ik zou graag wat ervaringen willen horen van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bardu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-04 15:57
Wij hebben sinds ruim drie maanden de Dyson Purifier Hot+Cool Formaldehyde. Voornamelijk voor de luchtreiniging, maar was ook wel benieuwd naar de verwarming en cooling van het apparaat.

De verwarming is super comfortabel en snel. We hebben onze thermostaat op 15 kunnen zetten. Hij verwarmt zeer snel en comfortabel. Kost wel wat elektriciteit, maar ons gasverbruik was echt significant lager. En je verwarmt dan alleen als je er echt zit.

Het luchtreinigen is moeilijk te meten. Heel duidelijk zie je het apparaat flink aan de slag gaan als je aan het koken of bakken bent. Vooral wanneer de airfryer of de over (wij bakken ons brood zelf) aanstaat gaat hij flink aan de slag. Ook toen we een nieuwe eethoek kregen was hij drukker met lucht reinigen dan normaal.

We hebben een tweede aangeschaft voor de bovenverdieping. Overdag in mijn werkkamer en 's nachts in de slaapkamer. Ik ben een flinke hooikoortspatient en heb dit jaar minder last dan anders. Komt het door de Dyson? Geen idee. De verwarming en nu de koeling - hoewel dat meer gewoon een ventilatorfunctie is - zijn erg pretting.

Grafiekjes volgend van de luchtreiniging geeft ook bij ons aan dat zonder kookacties de lucht eigenlijk al heel goed is. Ik weet niet of pollen gezien worden als verontreiniging of zodanig laag aanwezig zijn dat ze niet boven de grenzen komen dat er luchtvervuiling is. Maar wij zijn er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 22:27
Hoe ben je bij die dyson uitgekomen? Bij het zoeken op luchtreinigers voor allergieën/pollen komt deze niet hoog uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik heb 3 Winix Zero luchtreinigers (woonkamer en slaapkamers van hooikoortspatienten).

Ik ben er positief over voor verwijderen van kooklucht. De hooikoortspatienten zijn ook positief. Als stofvanger zijn ze ook handig :P

De totaalprijs is een fractie van die EUR700 voor die enkele Dyson.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Ik ben eigenaar van een philips AC2887/10 luchtzuiveraar en ik merk toch echt wel verschil.
Moet er duidelijk bij zeggen, hij staat bij mij in de slaapkamer, maar de deur is meestal open waarmee effectie de hele bovenverdieping gedaan word.
Vooral nu in het pollen seizoen is die minstens 8 uur (lees je slaap) waarin je niet word blootgesteld aan pollen een heel verschil. Normaal had ik een aantal bloedneuzen per seizoen, nu nog maar een enkele.
Ook in de winter als m'n overbuurman weer z'n openhaard aan steekt en m'n slaapkamer naar rook ruikt, ding aan en 5-10 minuten later ruikt het weer fris. Ook wel handig dat mijn model een indicator heeft van het aantal PPM waardoor je ook ziet dat het wat doet. Even flink je beddengoed opklappen en je ziet gelijk een piek.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-04 15:48
Rukapul schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:38:
Ik heb 3 Winix Zero luchtreinigers (woonkamer en slaapkamers van hooikoortspatienten).

Ik ben er positief over voor verwijderen van kooklucht. De hooikoortspatienten zijn ook positief. Als stofvanger zijn ze ook handig :P

De totaalprijs is een fractie van die EUR700 voor die enkele Dyson.
+1 voor Winix.

Ben begonnen met een Zero, maar slecht schoon te maken en niet krachtig genoeg naar mijn idee. Heb nu een Zero-s voor de woonkamer. Hiervan zijn de filters een stuk beter schoon te maken (en goedkoper te vervangen als het nodig is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:04

Qwerty-273

Meukposter

ReplayLeads schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:13:
Gister ... aangeschaft. Na het apparaat te hebben geïnstalleerd was alle lucht in huis gewoon al goed zonder reiniging. Verder heb ik nog steeds erg veel last van hooikoorts ....
Het heeft natuurlijk wel even tijd nodig om de pollen uit de binnenlucht te halen. Denk daarbij ook aan een deel dat op een oppervlak ligt en pas weer op dwarrelt bij voldoende luchtbeweging. De HEPA H13 of H14 filters zouden zo goed als alle pollen wel uit de lucht kunnen halen (zit je nog wel met de aanvoer van verse lucht waar ze wel weer in zullen zitten).

Ik zou het zelf nog 2-3 dagen verder aankijken of je verbeteringen ziet. En je dan richten op een bepaalde ruimte, een werkkamer als je vanuit huis werkt of een andere ruimte waar je veel tijd in doorbrengt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 17:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Winix Zero Pro hier al bijna 2 jaar. Top apparaat! 700 euro is gewoon niet nodig om een luchtreiniger te kopen die particle filtration doet d.m.v.
1: grof stoffilter
2: fijnstoffilter (HEPA filter)
3: ionisatie

Optioneel dan nog geurfiltering.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:19
Hier ook een Winix en een LEVOIT, niet duur en bevalt goed. Nu ongeveer 2.5 jaar met name mijn vriendin heeft er veel baat bij vanwege allergieën en hooikoorts al is dit lastig meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-04 23:16
Ik heb een aantal maanden de Trotec AirgoClean® 145 E.
Staat in de woonkamer, en werkt echt uitstekend, maakt weinig geluid en makkelijk schoon te maken.
En zeker niet duur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReplayLeads
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09-2024
Heb de Dyson 2 dagen geleden teruggebracht en merk eigenlijk geen verschil tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Zelf geen last van hooikoorts, maar hoe zit het met je ramen? Heb je horren die ook pollen tegenhouden? Toen we onze horren kochten was dat een optie, maar voor ons de meerprijs niet waard. Ik kan me voorstellen dat als je je ramen open hebt staan, je ook weer een flink verse voorraad aan pollen naar binnen haalt. Wat misschien wat veel werk is voor een enkele luchtreiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 11:58
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:22:
Zelf geen last van hooikoorts, maar hoe zit het met je ramen? Heb je horren die ook pollen tegenhouden? Toen we onze horren kochten was dat een optie, maar voor ons de meerprijs niet waard. Ik kan me voorstellen dat als je je ramen open hebt staan, je ook weer een flink verse voorraad aan pollen naar binnen haalt. Wat misschien wat veel werk is voor een enkele luchtreiniger.
Ik hen ook last van hooikoorts/huisstofmijt
Met name in de avond/nacht. Wil ook een luchtreiniging aanschaffen. Maar slaap standaard met het raam open.

Heeft iemand ervaring met een luchtreiniger icm open raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
peppie71 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Ik hen ook last van hooikoorts/huisstofmijt
Met name in de avond/nacht. Wil ook een luchtreiniging aanschaffen. Maar slaap standaard met het raam open.

Heeft iemand ervaring met een luchtreiniger icm open raam?
Dat werkt prima. Het open raam verhoogt de concentratie pollen een beetje en de luchtreiniger verlaagt de concentratie pollen. Werkuren en capaciteit van de luchtreiniger zijn veel groter dan het raam.

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 11:24

Pimmuz

Roar

Vraagje over het gebruik van een luchtreiniger bij tabaksrook.

Heb hier nu de Winix Zero Pro op mijn kantoortje en soms in het weekend rook ik een sigaretje maar ik lees dat dit behoorlijke impact heeft op de levensduur van de koolstoffilter.

In de beschrijving staat dat het apparaat zelf aangeeft wanneer de filters moeten worden vervangen maar is het niet beter die koolstoffilter preventief om de 3 a 4 maanden te vervangen ?

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidumi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 13:38
Pimmuz schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:48:
Vraagje over het gebruik van een luchtreiniger bij tabaksrook.

Heb hier nu de Winix Zero Pro op mijn kantoortje en soms in het weekend rook ik een sigaretje maar ik lees dat dit behoorlijke impact heeft op de levensduur van de koolstoffilter.

In de beschrijving staat dat het apparaat zelf aangeeft wanneer de filters moeten worden vervangen maar is het niet beter die koolstoffilter preventief om de 3 a 4 maanden te vervangen ?

Bvd,
Ja, ik gebruik zelf ook een Winix luchtreiniger thuis en bij tabaksrook vervang ik de koolstoffilter sowieso elke 3 à 4 maanden. Het apparaat geeft het pas laat aan, maar tegen die tijd is de filter vaak al verzadigd en ruik je dat ook. Roken binnen slijt die filters echt veel sneller dan je denkt.

Je kan natuurlijk ook een grotere luchtreiniger kopen, die hebben dan natuurlijk grotere filters er in en hoef je ze minder vaak te vervangen. Op het werk hebben ze een van deze staan: luchtreiniger tegen rooklucht ook niet super duur maar wel net wat meer geld. Dan zijn de filters wel de zelfde prijs, dus ben je uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper uit als je ze minder vaak vervangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Davidumi op 16-04-2025 13:38 . Reden: Staat netter zo / foutje met schrijven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04 11:24

Pimmuz

Roar

Davidumi schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:14:
[...]

Ja, ik gebruik zelf ook een Winix luchtreiniger thuis en bij tabaksrook vervang ik de koolstoffilter sowieso elke 3 à 4 maanden. Het apparaat geeft het pas laat aan, maar tegen die tijd is de filter vaak al verzadigd en ruik je dat ook. Roken binnen slijt die filters echt veel sneller dan je denkt.

Je kan natuurlijk ook een grotere luchtreiniger kopen, die hebben dan natuurlijk grotere filters er in en hoef je ze minder vaak te vervangen. Op het werk hebben ze een van deze staan: luchtreiniger tegen rooklucht ook niet super duur maar wel net wat meer geld. Dan zijn de filters wel de zelfde prijs, dus ben je uiteindelijk waarschijnlijk goedkoper uit als je ze minder vaak vervangt.
Hey man nog bedankt voor je reactie & ervaringen. Weet je wat de beste oplossing is? Stoppen met roken ;)
Nee beetje flauw maar toevallig heb ik maandag een flinke ingreep bij de tandarts gehad en die drukte me op het hart dat ik moest stoppen met roken dus dat heb ik nu ook maar gedaan ofja we gaan het proberen en hopelijk lukt het :)
Pagina: 1