Vloer in tuinoverkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-08 18:38
Ik ben op zoek naar tips over een vloer in mijn tuinoverkapping/veranda.
Er is 2 jaar geleden een betonvloer ingestort, zo'n 15 cm dik. Helaas is het toen niet gevlinderd, omdat ik niet van het bestaan af wist.
Ik heb een partij keramische tegels eventueel ter beschikking van 9mm dikte.

Is dit geschikt voor buitengebruik? De veranda heeft glazen schuifwanden, dus kan dicht, maar met kinderen zal dat gerust weleens open blijven staan met regen etc.
De verkoopsite geeft hierin geen uitsluitsel.
Zo ja, wat voor lijm, egaline, voeg etc moet je gebruiken?

Wat ook een optie lijkt is egaliseren en dan een coating erop. Dan ook weer.. Welke egaline en welke coating is er echt geschikt.

Egaline voor buitengebruik is op zich wel te vinden, maar voor de rest vind ik weinig echt duidelijke info.

Ik heb een tegelzetter gevraagd, maar die wilt niet eens beginnen aan de klus.. Waarschijnlijk vanwege garantie.
Een kennis gevraagd die het wel ff zou doen, maar na 9 maanden ligt er nog niks. Dus nu zoek ik naar nieuwe en goede info, om de vloer eindelijk eens knap af te werken.
Het gaat om 22m2, budget 5k. (dat is eventueel ex die tegels).

Misschien toch hout? Of weet iemand wat anders..

Moeilijk moeilijk.

Beste antwoord (via MarkHero op 15-05-2024 17:29)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Veel keramische tegels zijn geschikt voor buiten en vorstbestendig. Ik heb keramisch parket (zelf) gelegd op een betongestort terras (24m2) met overkapping. Het belangrijkste is de manier van verlijmen om vorstschade te voorkomen. Met de buttering en floating techniek zorg je voor een egale lijmlaag zonder holle plekken. Dat vereist wel wat oefening. Verder heb je waterdicht voegsel nodig wat geschikt is voor buiten. Hiermee bereik je een strak en weersbestendig resultaat.

Ik vind zelf keramisch parket op het terras de mooiste uitstraling hebben. Het lijkt op hout, maar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vlonder geheel onderhoudsvrij en heel makkelijk schoon te maken. In de eerste goede vorstperiode was ik wel wat zenuwachtig of er vorstschade zou ontstaan. Het terras is immers aan drie kanten open. Gelukkig liggen de tegels er nog super strak in en ziet het er nog steeds uit alsof het gisteren gelegd is.

Ik heb mijn keramische tegels overigens bij de Hornbach gekocht, op de website staat duidelijk vermeld of een tegel ook voor buiten geschikt is en of ze vorstbestendig zijn. Tegellijm die ik gebruikt heb was Eurocol 905 705. Deze is geschikt voor buiten en weer/vorstbestendig. Voegmiddel was Eurocol 706. Ik was totaal denk ik ongeveer 900 euro aan materialen kwijt, arbeid helemaal zelf gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door DexterDee op 22-05-2024 09:16 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Veel keramische tegels zijn geschikt voor buiten en vorstbestendig. Ik heb keramisch parket (zelf) gelegd op een betongestort terras (24m2) met overkapping. Het belangrijkste is de manier van verlijmen om vorstschade te voorkomen. Met de buttering en floating techniek zorg je voor een egale lijmlaag zonder holle plekken. Dat vereist wel wat oefening. Verder heb je waterdicht voegsel nodig wat geschikt is voor buiten. Hiermee bereik je een strak en weersbestendig resultaat.

Ik vind zelf keramisch parket op het terras de mooiste uitstraling hebben. Het lijkt op hout, maar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld een vlonder geheel onderhoudsvrij en heel makkelijk schoon te maken. In de eerste goede vorstperiode was ik wel wat zenuwachtig of er vorstschade zou ontstaan. Het terras is immers aan drie kanten open. Gelukkig liggen de tegels er nog super strak in en ziet het er nog steeds uit alsof het gisteren gelegd is.

Ik heb mijn keramische tegels overigens bij de Hornbach gekocht, op de website staat duidelijk vermeld of een tegel ook voor buiten geschikt is en of ze vorstbestendig zijn. Tegellijm die ik gebruikt heb was Eurocol 905 705. Deze is geschikt voor buiten en weer/vorstbestendig. Voegmiddel was Eurocol 706. Ik was totaal denk ik ongeveer 900 euro aan materialen kwijt, arbeid helemaal zelf gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door DexterDee op 22-05-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
Thanks @DexterDee
En maakt de dikte van de tegel nog iets uit?Deze is slechts 9mm. Het is inderdaad keramisch parket. https://www.maxaro.nl/teg...ruin-gerectificeerd-7394/

[ Voor 3% gewijzigd door MarkHero op 15-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Bij de specs staat in ieder geval dat de tegel vorstbestendig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Mijn parkettegels waren 9,2mm dus ik denk dat 9mm geen problemen oplevert. En zover ik uit de specificaties kan ophalen zijn ze vorstbestendig en dus geschikt om buiten te gebruiken. Let wel op dat hoewel de specificaties een voegbreedte van 2mm voorstellen dat dit buiten minimaal 3mm moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met ^, je kan perfect buiten tegelen maar de lijmvulling moet 100% zijn (dus regelmatig een tegel lostrekken om te checken of je voldoende lijm gebruikt). Vorst is je vijand, dus er mag nergens water kunnen komen (vandaar 100% lijmvulling): goed opvoegen met waterdicht voegmiddel, uitzetvoegen correct voorzien (voorkomen van barsten waar water in kan blijven staan), ...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
@DexterDee je schrijft dat je tegellijm 905 hebt gebruikt, moet dat niet 705 zijn? En wat voor egaline heb jij gebruikt? En heb jij ook gebruik gemaakt van uitzetvoegen?

[ Voor 17% gewijzigd door MarkHero op 22-05-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

MarkHero schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:14:
@DexterDee je scbrijft dat je tegellijm 905 hebt gebruikt, moet dat niet 705 zijn? En wat voor egaline heb jij gebruikt?
Klopt inderdaad, moet Eurocol 705 zijn. Egaline is niet nodig. Je kunt de tegels direct verlijmen op de betonvloer. Die hoeft ook niet gevlinderd te zijn, als er maar geen oneffenheden van meer dan een halve centimeter in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkHero
Check, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Een uitzetvoeg heb ik zelf niet toegepast, volgens mij is de richtlijn daar dat je die moet toepassen vanaf 50m2 of meer dan 8 lengtemeters. Beiden voor mij niet van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kan helpen een ontkoppelingsmat te gebruiken (Kerdi). Om zeker te zijn, vooral bij grotere of langere tegels.

[ Voor 36% gewijzigd door poing op 22-05-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Ik heb zelf ook uitgebreid gekeken naar ontkoppelingsmatten, maar er uiteindelijk niet voor gekozen omdat de Eurocol 705 lijm enigszins flexibel blijft en enige mate van (warmte)werking kan opvangen. Wel heb ik de vloer zwevend gelegd, e.g. aan alle vier de randen een halve centimeter vrij. Als je wel voor een ontkoppelingslaag gaat, weet dan dat dat nog een behoorlijke kostenpost is.

Pagina: 1