Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-01 13:20
Ik heb momenteel een LG G8S thinq van aardig wat jaartjes oud.
Deze heeft de laatste update in juli 2022 gehad en draait op android 11.
Het toestel voldoet echter nog wel op de accu na.

De vraag is echter welke veiligheidsrisico's loop ik doordat dit toestel niet meer up-to-date is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
Ik heb geen antwoord voor je behalve dat ik jaren lang een Samsung note 4 heb gehad, nooit issues mee gehad. Denk eerlijk gezegd dat het belangrijkste is dat je apps wel gewoon geüpdate worden en dat je geen gekke dingen buiten de playstore om gaat installeren.

Ik vind updates bij smartphones ook iets van schijnveiligheid hebben omdat het zo erg per merk verschilt hoe snel ze verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-06 18:38
Veiligheidsupdates zijn niet nodig, tot het mis gaat.
Neem je huis, heb je een ouderwets slot zonder speciaal deurbeslag, kan een dief met slottrekken binnen een minuut binnen staan. Moet je dan verbeteren? Nee, maar wat als ze dan inbreken, hoe erg is het, de sieraden van je vrouw, je TV, allemaal weg. Uiteraard kan een alarmsysteem helpen ze af te schrikken, dus je hebt mitigerende maatregelen.

Vertaal dit naar je telefoon. Stel iemand breekt in en je prive foto's komen op straat, of je betaalverkeer wordt gekaapt, of je wordt onderdeel van een botnet en afgesloten van internet door je provider, wat dan? Is dat erg in jou situatie?
Ook hier zijn mitigerende maatregelen mogelijk, zorg dat je niets kunt installeren tenzij uit de officiele play store. Zet een adblocker aan in je browser (firefox met ublock origin bijvoorbeeld) want regelmatig wordt zooi via zogenaamd legitieme advertenties verspreid.

Daarnaast speelt nog dat Android versies beperkte support hebben, dus dat apps op een bepaald moment de versie niet meer ondersteunen.

Of je gaat vervangen, is aan jou, maar als je gaat, neem een Google Pixel 8 of Samsung S24 telefoon, die garanderen minimaal 7 jaar updates en dat is de beste garantie in de markt. Een iPhone 15 kan ook nog, die hebben een goed track record met ook 7 jaar beveiliging updates alleen garanderen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:12
Vraag jezelf vooral af wat voor risico je eventueel zou lopen.

Gebruik je die telefoon alleen om af en toe even te bellen, cru gezegd, dan zal de impact (indien iets gebeurt) minimaal zijn. Gebruik je die telefoon ook voor bankzaken, MFA, camera, relatief gevoelige privé-zaken, etc...dan moet je denk ik toch na gaan denken of geen updates de juiste weg voorwaarts is.

Welke veiligheidsrisico's je precies loopt is moeilijk te zeggen, dat ligt aan de kwetsbaarheden die gedicht zijn tussen het moment dat de ondersteuning is gestopt en nu. En aan welke kwetsbaarheden nog gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Ik dacht zelf aan de motorola edge 50 fusion,
Een iphone 15 of Samsung S24 zijn naar mijn idee overbodig duur.
Ik doe wel bankzaken, privezaken, maak foto,s gebruik blauwtand, NFC,mail, spotify en lees het nieuws.
Social media gebruik ik dan weer niet en bellen lijkt ook een bijzaak te zijn.
Goede muziek kwaliteiten en weinig bloatwhere, lange accuduur en snelladen en dus nu ook lange beveiligingsupdates zijn voor mij belangrijk. De camera mag best middelmatig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanmarco72
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-05 07:45
kww1976 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:26:
Ik dacht zelf aan de motorola edge 50 fusion,
Een iphone 15 of Samsung S24 zijn naar mijn idee overbodig duur.
Ik doe wel bankzaken, privezaken, maak foto,s gebruik blauwtand, NFC,mail, spotify en lees het nieuws.
Social media gebruik ik dan weer niet en bellen lijkt ook een bijzaak te zijn.
Goede muziek kwaliteiten en weinig bloatwhere, lange accuduur en snelladen en dus nu ook lange beveiligingsupdates zijn voor mij belangrijk. De camera mag best middelmatig zijn.
Ik zou dan zelf eerder voor de Samsung A55 gaan. En goedkoper EN langere updates dan Motorola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Galaxy A55 zou ook mijn advies zijn... tegenwoordig kan je gelukkig het meeste van de 'bloatware' deinstalleren op de Samsung toestellen.

Eventueel alternatief zou de Google Pixel 7a kunnen zijn... enige minpuntje van de 7a is de relatief kortere accuduur, maar verder een heel goed toestel voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 18:24

P_Tingen

omdat het KAN

Motorola heeft een mooie cleane android, maar een matig updatebeleid, Ik zou mijn merkvoorkeur nog eens heroverwegen als ik jou was. En je kan veel van Samsung zeggen, maar hun ondersteuning wordt steeds beter. Ik snap dat de S24 aan de prijs is, maar bv een product: Samsung Galaxy S23 FE is al een stuk goedkoper, en heeft toch nog 4 jaar ondersteuning.

Ik ben zelf aan het kijken voor een vervangende telefoon voor mijn vrouw en neig nu naar een uitvoering: Samsung Galaxy A34 5G, 128GB opslag, Zwart vanwege updates en prijs

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
De Samsung A55 had ik inderdaad ook gezien, in de test die ik gelezen heb was er wat mee, ik weet niet meer zo wat.
Matige accu, gaat niet een hele dag mee of geen draadloos laden oid.
De keuze staat nog niet in beton.
Maar als mijn huidige telefoon voornamelijk vervelend wordt vanwege de accu, dan lijkt het me verstandig om te kijken naar een telefoon die snel kan laden en een grote accu heeft.
Voornamelijk als de accu dan wat minder wordt dan is dat ook zo weer op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Als de accu over een paar jaar minder wordt, kun je hem bij de lokale telefoonboer ook voor een paar tientjes laten vervangen, wellicht kun je dan nu met een goedkopere telefoon toe. En de A-serie van Samsung heeft inderdaad geen draadloos laden. De accu lijkt - volgens perplexity - wel goed te zijn:
https://www.perplexity.ai...at-kE1CpwPKRNuhToHAOMkL.w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
En onder die topic een overzicht met de A55 en Fusion o.a.
handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf een Pixel 7a en ben erg tevreden. Stock android, snel genoeg zolang je geen hippe 3D multiplayer spellen wil spelen, camera is meer dan voldoende voor wat familiekiekjes.
Het is een heel ander toestel dan de OnePlus 9 Pro die ik hiervoor had, je levert vooral in op gebied van camera en de snelheid van opladen, maar ik heb absoluut geen spijt.

Het grootste nadeel is dat deze telefoon echt heel langzaam oplaadt, zeker in de auto. Mijn OnePlus ging in de auto omhoog in percentages, deze gaat als ik Waze aan heb staan langzaam naar beneden of blijft nét op hetzelfde percentage hangen. Als je 'm helemaal leeg laat lopen duurt het echt een uur om weer op 100% te zitten. Het voordeel is dan weer dat hij heel energiezuinig is, als je geen zware applicatie hebt draaien (zoals navigatie) doe je er makkelijk twee dagen mee op een volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Als draadloos laden wel een wens is, welke komt er dan als eerste in de buurt die niet de hoofdprijs kost?
Modelletje boven de A55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Modelletje boven de A55 zou de S serie zijn, maar prijzig. De S23FE heeft wel draadloos laden en is wat betaalbaarder met €480. Wellicht ook al ergens tweedehands te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
hmm, voor 130 euro meer draadloos laden en opeens geen mogelijkheid voor een extra geheugenkaartje.
Ik denk dat ik wat minder ga tillen aan dat draadloos laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
kww1976 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:17:
hmm, voor 130 euro meer draadloos laden en opeens geen mogelijkheid voor een extra geheugenkaartje.
Ik denk dat ik wat minder ga tillen aan dat draadloos laden :)
Ook is de accuduur van de S23 FE zeer matig. De Edge 50 Fusion krijgt trouwens 4 jaar aan beveiligingsupdates en de A55 5 jaar. De Sony Xperia 10 VI heeft net als de Fusion 4 jaar aan ondersteuning maar heeft wel ruimte voor een geheugenkaart. Wil je maximale ondersteuning dan is er nog de Google Pixel 8a met 7 jaar ondersteuning en 7.5w draadloos opladen, maar ook geen geheugenkaart en je moet wachten op of zoeken naar een goede aanbieding want de prijs is nu nog te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Die updates gaan in op moment van uitkomen, dus tussen de Edge en de A55 zit eerder maanden verschil in dan jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:19
Qua veiligheids updates hoef je je in mijn optiek geen zorgen te maken.
Heel leuk dat ze er zijn hoor, maar heb je ooit van iemand gehoord dat er op zijn telefoon is ingebroken omdat hij niet de laatste updates draaide? Exploits komen altijd groot in het nieuws bij sites zoals Tweakers met hoeveel schade ze wel niet aan kunnen richten, maar ik heb nog nooit een voorbeeld gezien dat ze actief misbruikt zijn. Tevens is er bij vrijwel alle exploits fysieke toegang tot het toestel nodig wat het geheel nog zeldzamer maakt.

Wellicht dat dit een iets groter probleem is als je als een aantrekkelijk doelwit wordt gezien (Overheidsfunctie/beroemd etc) maar als doorsnee burger is de kans dat je hier ooit mee in aanraking komt nagenoeg nul.

Waar je wel mee wilt opletten is het sideloaden van apps (dus buiten de Google Play store om) als je een gerootte telefoon hebt, maar dat is ook een risico als je wél de laatste updates draait.

Dus als je voor een leuke prijs een nieuwe accu erin kan zetten en de telefoon verder voldoet, zou ik daarvoor gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Qua veiligheid zal het meevallen als je de apps wel update.

Maar zelf merk ik vooral de vooruitgang in de nieuwere versies van Android die de overstap wel de moeite zijn. Daarnaast merk je gewoon dat de grotere apps meer van je telefoon vragen. Dus je telefoon voelt op een gegeven moment sloom. Zo ben ik laatst om die reden van een Moto G pro overgestapt naar een A55 die G pro werd gewoon traaaaag.

A55 kent geen snelladen als in 70watt ofzo. Dus pruttelt met max 25 watt vol. Maar accu is in mijn geval tussen 65-75% nog vol einde dag.

Samsung moet wat om verschil tussen de S versies te houden. Dat merk je in dit soort zaken. Heb de a55 genomen voor de lange software ondersteuning.

Motorola is goedkoper maar dat is precies het verschil wat je daar niet krijgt/voor betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Flapperbol schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:11:
Qua veiligheids updates hoef je je in mijn optiek geen zorgen te maken.
Heel leuk dat ze er zijn hoor, maar heb je ooit van iemand gehoord dat er op zijn telefoon is ingebroken omdat hij niet de laatste updates draaide? Exploits komen altijd groot in het nieuws bij sites zoals Tweakers met hoeveel schade ze wel niet aan kunnen richten, maar ik heb nog nooit een voorbeeld gezien dat ze actief misbruikt zijn.
[...]
Ik ken niemand die z'n autogordel nodig heeft gehad. Toch draag ik 'm in de hoop 'm nooit nodig te hebben.

Meer optopic, wellicht 't leven verlengen met een custom rom zoals lineage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Ik zal eens informeren wat een nieuwe accu kost.

Lineage heb ik ook naar gekeken, maar om dat te installeren is een heel stappenplan.
Of dat voor een leek ook is te doen weet ik niet, als er iets misgaat dan is meteen de telefoon onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Ik ben bij de winkel geweest en die vertelden dat updates op zich niet een groot probleem zijn, tenzij je veel rare dingen doet. Ze adviseren om eerst de accu te vervangen voor 70 euro. Dus morgen wordt de accu vervangen.
En misschien pak ik mijn oude Samsung S7 erbij (waarvan de accu nog slechter is) om daar lineage eens op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
kww1976 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:49:
Ik ben bij de winkel geweest en die vertelden dat updates op zich niet een groot probleem zijn, tenzij je veel rare dingen doet. Ze adviseren om eerst de accu te vervangen voor 70 euro. Dus morgen wordt de accu vervangen.
En misschien pak ik mijn oude Samsung S7 erbij (waarvan de accu nog slechter is) om daar lineage eens op te zetten
Je kan voor die prijs bijna een nieuwe Xiaomi halen die beter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Geef maar door dan welke Xiaomi beter is en maar iets duurder is.

Ik heb nu NFC, 2.8 ghz octacore, 6gb ram, draadloos laden, geheugen uitbreiden, vinger afdruk scanner, gezichtsscanner, oled scherm met 2400x1080 resolutie.

Ik ben benieuwd welke Xiaomi ik dan beter had kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
De meeste bankapps vereisen momenteel Android 7 (correct me if I'm wrong).
Als je nu nog op Android 11 zit, kan je nog 4 jaar mee. (ongeveer)
Niet dat ik dat zou doen, overigens...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
GarBaGe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:02:
De meeste bankapps vereisen momenteel Android 7 (correct me if I'm wrong).
Als je nu nog op Android 11 zit, kan je nog 4 jaar mee. (ongeveer)
Niet dat ik dat zou doen, overigens...
En als je overstapt naar Lineage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 10:28
kww1976 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:10:
[...]

En als je overstapt naar Lineage?
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik vermoed hele grote kans dat je bankapps NIET werken op een geroote telefoon met een alternatief OS.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kww1976
Bericht van de bank.
Minimaal android 8 en alternatieve OS wordt niet ondersteund.
Er is geen vaste relatie tussen de huidige versie van android en de versie die nog ondersteund wordt.

Lineage is dus geen optie, en pas als android 11 niet meer ondersteund wordt ga ik in de problemen komen.
Pagina: 1