Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-02 12:58
Wat zijn de beste tips om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen?

Ik heb nogal wat vochtproblemen in mijn garage, die ik heb omgebouwd tot mancave. De luchtvochtigheid komt regelmatig tot boven de 70%. Dit heeft ertoe geleid dat mijn zelf geplaatste gipsplaten plafond op sommige plekken heeft losgelaten en is gaan hangen. Ook heb ik elektrische apparatuur (tv, muziekinstallatie) in deze ruimte, dus een te vochtige ruimte lijkt me niet heel goed.

Wat is een gouden tip om de luchtvochtigheid structureel naar beneden te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Verwarmen, ventileren en eventueel vocht vangers.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
Gouden tips om het altijd perfect te krijgen bestaan niet. Ventileren is de zilveren tip :P

Als het heel extreem is, en ventileren (en verwarmen) niet genoeg helpen, kan je een actieve luchtontvochtiger neerzetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:04
Er gaan dus twee dingen mis: er komt vocht binnen en het vocht kan er niet uit.

Hoe is je garage omgebouwd? Isolatie, spouw, vloerisolatie? Kun je achterhalen waar het vocht vandaan komt?

Hoe is je garage geventileerd en verwarmd? Kun je genoeg lucht afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
@Mr. Stom de garage heeft een spouwmuur, maar hier zit geen isolatie tussen. De garage is überhaupt niet geisoleerd. Er zit een verwarming in de garage, maar deze gebruik ik nooit. Ik verwarm en koel met een multisplit airco in deze ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Giovanni10 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:47:
@Mr. Stom de garage heeft een spouwmuur, maar hier zit geen isolatie tussen. De garage is überhaupt niet geisoleerd. Er zit een verwarming in de garage, maar deze gebruik ik nooit. Ik verwarm en koel met een multisplit airco in deze ruimte
Met een spouw is de kans op vochtdoorslag al minimaal, dus daar lijkt het probleem niet te liggen. Wat voor vloeropbouw ligt erin? Gewoon koud op het zand? Is de vloer nat/vochtig?

Maar belangrijker: waar gaat die verwarmde lucht dan heen? Hoe ventileer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
Mr. Stom schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Met een spouw is de kans op vochtdoorslag al minimaal, dus daar lijkt het probleem niet te liggen. Wat voor vloeropbouw ligt erin? Gewoon koud op het zand? Is de vloer nat/vochtig?

Maar belangrijker: waar gaat die verwarmde lucht dan heen? Hoe ventileer je?
De vloer is van beton en ligt inderdaad koud op het zand. Een tijd geleden met de vele neerslag voelde de vloer inderdaad wel eens wat vochtig aan.

De ruimte tocht momenteel nog redelijk doordat de deuren niet helemaal sluiten. Er is helaas geen raam dat open kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Dan heb je in elk geval het probleem gevonden: vocht komt binnen via de vloer en kan er dus onvoldoende uit.

Je moet dan constructieve oplossingen gaan zoeken tegen optrekkend vocht via de vloer en meer ventilatie, maar het makkelijkst voor nu is verwarmen en de deur open zetten zodat de vochtige lucht eruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Oplossing 1: meer verwarmen met de airco. Niet alleen als je er bent maar houdt een basis temperatuur aan. Je hebt ventilatie dus de lucht met vocht wordt afgevoerd. Je moet per se voorkomen dat vocht gaat condenseren op de koudere oppervlakten.

Oplossing 2: activeer de ontvochtigingstand op de airco. Elke airco ontvochtigt bij koelen maar veel airco's hebben een speciale stand voor ontvochtigen waarbij dit zo geregeld wordt dat vocht afgevoerd wordt terwijl de temperatuur gelijk blijft.

De essentie is om niet te zuinig willen zijn maar binnenklimaat en comfort voorop te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 15-05-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni10
@Mr. Stom en @Rukapul bedankt voor de tips!

Heeft iemand van jullie misschien ook enige ervaring met ventilatiekokers in de buitenmuur? Zou dit misschien nog kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Giovanni10 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:23:

Heeft iemand van jullie misschien ook enige ervaring met ventilatiekokers in de buitenmuur? Zou dit misschien nog kunnen helpen?
In de badkamer :+

Serieus, in mijn inpandige garage heb ik een directe open ventilatierooster naar buiten afgesloten. En de open roosters in de meterkast sterk verkleind in effectieve diameter (was iets van 125mm onder en 125 boven), simpelweg omdat het oncomfortabel en niet energiezuinig is in een semi-verblijfruimte.

Als je al iets doet neem dan niet alleen een koker, maar een regelbare mechanische afzuigunit met terugslagklep.

Ik zou echter eerst meer verwarmen. Dat is in elk scenario de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59
Rukapul schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:28:
[...]

In de badkamer :+

Serieus, in mijn inpandige garage heb ik een directe open ventilatierooster naar buiten afgesloten. En de open roosters in de meterkast sterk verkleind in effectieve diameter (was iets van 125mm onder en 125 boven), simpelweg omdat het oncomfortabel en niet energiezuinig is in een semi-verblijfruimte.

Als je al iets doet neem dan niet alleen een koker, maar een regelbare mechanische afzuigunit met terugslagklep.

Ik zou echter eerst meer verwarmen. Dat is in elk scenario de basis.
Eventueel een energiezuinige ontvochtiger al dan niet slim aangestuurd. Gebruik het persoonlijk in de bijkeuken(geen slimme) maar werkt uitstekend.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Giovanni10 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:23:

Vast. Of zo'n WTW wandmodel (eerste willekeurige hit: https://www.ventilatiesho...en-50-m3-h-slechts-36-db/).

Maar ik zou eerst beginnen met het instellen van basistemperatuur, ontvochtigingsstanden van de airco uitspelen en deuren wat vaker open. Dat zijn makkelijkere oplossingen dan direct een gat in de muur boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
als je een niet geisoleerde en niet verwarmde garage hebt, dan zal deze altijd vochtig worden en blijven.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1