Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubje686204
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo

Ik heb een vraag wat betreft een warmtepomp, ik heb deze afgeperst op ongeveer 30 bar, deze is na een uur zo hebben gestaan 0,07 bar gezakt in druk, heb alles afgesopt met zeepgoedje maar kan nergens een lek vinden. Of zal het met de temperatuur te maken hebben.?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:56
Als je dit vraagt, heb je geen F-gassen licentie en moet je ook niet ermee klooien. Is een milieudelict als er gas vrijkomt. Naast dat het asociaal is naar je medemens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Ben je F-gassen gecertificeerd? Gezien je vragen gok ik van niet.

In bedrijf stelling door een gecertificeerde installateur is verplicht. Door 175 euro te besparen vergooi je je garantie en pleeg je een milieudelict. Slechte investering. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2024 10:36 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gewoon iemand bijhalen met verstand van de materie, je bent fout bezig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ruubje686204
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Heren heren, heb mij f gassen certificaat, maar wil niet zeggen dat ik dagelijks hier mee bezig ben, dit is de 1e warmtepomp die ik plaats, maar zoals iedereen die dit f gassen papiertje heeft ook weet dat met de opleiding de druktest geen uur duurt, maar goed jammer weer dit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind 0,07bar op 30bar te verwaarlozen, als je dat certificaat hebt (en vernieuwt) zou je toch moeten weten hoeveel daling is toegestaan want daar gaat dat hele gebeuren toch over?
Bij 0,7bar zou ik me misschien zorgen gaan maken en je kan kijken of het een 2e uur stabiel blijft.
Geen idee hoe het koelmiddel zich gedraagt maar het is zeker dat het warmer is geworden en wellicht schijnt de zon op de installatie.
Als je zo'n certificaat hebt dan hoort daar toch lesmateriaal bij waar dit soort dingen in staan?
Alles beredeneerd vanuit een technische achtergrond, ik heb nooit zo'n certificaat gehaald of nodig gehad.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:36
ruubje686204 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:01:
Heren heren, heb mij f gassen certificaat, maar wil niet zeggen dat ik dagelijks hier mee bezig ben, dit is de 1e warmtepomp die ik plaats, maar zoals iedereen die dit f gassen papiertje heeft ook weet dat met de opleiding de druktest geen uur duurt, maar goed jammer weer dit.
Als je in de OP had vermeld dat je het certificaat wel degelijk in bezit hebt, had je wellicht andere reacties gehad. Dat gezegd hebbende, als je het certificaat hebt zou je moeten weten wat er toegstaan is.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:40
0,07 bar op 30 bar? Weet je zeker dat het koelmiddel niet gewoon 0,1°C koeler is (PV = nRT) ?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

De opleiding schiet op dit vlak ernstig tekort en als je geen ervaren koelmonteur hebt om een paar keer mee te lopen krijg je dit soort vragen.

Je bedoelt een lektest met stikstof of formeergas. Geen bubbels of indicatie op je snuffelaar betekend geen lekkage.

Afpersen doe je op 1,1x max werkdruk en is een breektest. 30bar is te weinig bij een R32 warmtepomp, dat moet 46,5 bar zijn. Voor afpersen staat er in de norm geen tijd aangegeven. Het is normaal dat je door o.a. wijziging van de temperatuur ook wat verloop hebt. Behalve op een Testo manifold, die compenseert op temperatuur. Ook zullen de rubbertjes van je koppelingen wat lekken en de 0,07 verklaren.

Na het vacumeren is er wel een standtijd van 30 min bij een maximale druk < 270Pa voorgeschreven. Focus er liever op dat je dit goed doet, dat komt het rendement en levensduur van de warmtepomp ten goede.

Succes met je eerste klussen!

[ Voor 17% gewijzigd door DIY op 17-05-2024 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:35
LED-Maniak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:34:
Ben je F-gassen gecertificeerd? Gezien je vragen gok ik van niet.

In bedrijf stelling door een gecertificeerde installateur is verplicht. Door 175 euro te besparen vergooi je je garantie en pleeg je een milieudelict. Slechte investering. ;)
Ja en dan komt er iemand met f gassen, gooit m een half uurtje vacuüm en draait de kranen los...

90 procent perst niet af op druk...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-05 20:56

DIY

Bij het aangegeven bedrag kun je daar wel vanuit gaan ja.

if you pay peanuts you get monkeys...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:44
Makrolon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:27:
[...]

Ja en dan komt er iemand met f gassen, gooit m een half uurtje vacuüm en draait de kranen los...

90 procent perst niet af op druk...
Ik vraag me af of dat zo is, bij mij is er altijd afgeperst (n=3).

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:35
Noutie schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:39:
[...]

Ik vraag me af of dat zo is, bij mij is er altijd afgeperst (n=3).
Ik ken genoeg verhalen dat t niet word gedaan... Zeker niet bij enkel in bedrijf stellingen. Misschien als de monteur t spul ook levert dat ze er dan iets meer tijd in stoppen.

[ Voor 21% gewijzigd door Makrolon op 18-05-2024 19:05 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1