Hi-Fi test scene's en muziek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-03 09:19
Hallo Mede-tweakers,

Ik heb nu enkele jaren 3.0 systeem en ben er heel content mee maar wil hier graag een subwoofer aan toevoegen. Nu zat ik zelf te denken om kleine fragmenten van films die ik heb te knippen en deze te gebruiken tijdens het testen van de subwoofer.

Nu was mijn vraag, heeft iemand dit al gedaan en zo ja wat heb je gebruikt om dit te kunnen bewerkstellen zonder verlies van kwaliteit? En welke scene's en/of nummers gebruiken jullie nog meer om bijv. vloerstaanders, bookshelves of subwoofers te testen voor jullie Hi-Fi setup?

Ik had deze scenes in gedachten:

1. Edge of Tomorrow (Intro)
2. Ready Player One (bom scene & race scene)
3. Pacific Rim (Haven gevecht tussen Gypsy Danger en Kaiju)
4. Super-8 (trein crash scene)
5. Interstellar (zwart gat scene)

Ik had deze nummers in gedachten:

1. Billie Eilish - Bad Guy
2. Fat Larry's Band - Act Like You Know
3. Beethoven - 5th symphony
4. The Crusaders - Street Life
5. King Crimson - Starless
6. Coolio - Gangsta's Paradise
7. Nas - The Message
8. Trevor Jones - Promentory (Last of The Mohicans)
9. Childish Gambino - II. Earth: The Oldest Computer

Zijn er nog scene's en of nummers die ik toe zou moeten voegen aan mijn test repertoire dan hoor ik dit graag nartuurlijk, want additionele scene's en nummers worden ten zeerste gewaardeerd!!!

Hoor graag van jullie.

[ Voor 4% gewijzigd door choastech op 15-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:37
De tip is eigenlijk altijd om nummers te beluisteren die je goed kent (of nog de tijd neemt om goed te leren kennen), zodat de verschillen je goed opvallen.

Typische hi-fi tracks (die je tevens ook vaak in die winkels zelf tegen komt, simpelweg door de enorm goede opnames)

1. Yello - Till Tomorrow / The Expert / Electrified II
2. Annette Askvik - Liberty
3. Hans Zimmer - Mountains (interstellar)
4. Nils Lofgren - Keath Dont go (live)
5. Dire Straits - You and my friend
6. Muddy Waters - Feel like going home.
7. Malia - Celestial Echo
8. Lady Blackbird - Lost and Looking
9 Snarky Puppy - Grown Folks

Beetje standaard namen, maar moeite waard te checken..

Ik heb zelf recentelijk mijn hifi/surround-setup een upgrade gegeven van Sonus Faber Venere's naar Sonus Faber Olympica Nova II.

Een nummer wat ik vooral erg slecht vond klinken op de Venere's was:

Sigur Ros - Klettur.

In eerste instantie dacht ik dat het een matige opname was, maar dat kwam compleet los in de Nova's. In plaats van een muur van geluid was alles mooi te onderscheiden. Persoonlijke tip dus.

Met betrekking tot surround/atmos:
- Beiden Dune films.
- Blade Runner 2049 opener

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choastech
Inverted_World schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:37:
De tip is eigenlijk altijd om nummers te beluisteren die je goed kent (of nog de tijd neemt om goed te leren kennen), zodat de verschillen je goed opvallen.

Typische hi-fi tracks (die je tevens ook vaak in die winkels zelf tegen komt, simpelweg door de enorm goede opnames)

1. Yello - Till Tomorrow / The Expert / Electrified II
2. Annette Askvik - Liberty
3. Hans Zimmer - Mountains (interstellar)
4. Nils Lofgren - Keath Dont go (live)
5. Dire Straits - You and my friend
6. Muddy Waters - Feel like going home.
7. Malia - Celestial Echo
8. Lady Blackbird - Lost and Looking
9 Snarky Puppy - Grown Folks

Beetje standaard namen, maar moeite waard te checken..

Ik heb zelf recentelijk mijn hifi/surround-setup een upgrade gegeven van Sonus Faber Venere's naar Sonus Faber Olympica Nova II.

Een nummer wat ik vooral erg slecht vond klinken op de Venere's was:

Sigur Ros - Klettur.

In eerste instantie dacht ik dat het een matige opname was, maar dat kwam compleet los in de Nova's. In plaats van een muur van geluid was alles mooi te onderscheiden. Persoonlijke tip dus.

Met betrekking tot surround/atmos:
- Beiden Dune films.
- Blade Runner 2049 opener
toon volledige bericht
Hey Inverted_World,

Geen enkel probleem, soms moet je ook met de "standaard namen" beginnen/gebruiken. Ik zal deze meenemen en beluisteren. Bedankt voor de tips etc!

Ik had een JBL soundbar met subwoofer maar wou graag wat meer, paar jaar geleden een Dali Opticon 2 Mk6 met bijbehorende Dali Opticon Vokal Mk2 gehaald en ben nog steeds erg blij met het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door choastech op 15-05-2024 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:22
Master and Commander - 1e aanval (de gehele film is een genot om te beluisteren daar niet van).

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Master and Commander: The Far Side of the World: Surprise attack

[ Voor 49% gewijzigd door GamatronCleric op 15-05-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:56
LOTR Fellowship of the Ring The Bridge of Khazad-dûm
Blade Runner 2049 de intro
First Man de launch gelijk aan het begin
The Hobbit Desolation of Smaug, als Smaug wakker wordt en Bilbo ziet
1917 de bekende scene als ie gaat rennen

Max Richter - On the Nature of Daylight
Fugees - The Score
Blanco White - Sol
Mobb Deep - Survival of the Fittest

[ Voor 41% gewijzigd door Justevo op 15-05-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
En hoe knippen jullie die scene's eruit dan zonder verlies van kwaliteit? (om het te kunnen testen in de winkel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik moest meteen aan de HT Super Demo Disc denken: https://www.htforum.nl/index.php?topic=120425.0

Met name de LFE sectie is dan interessant als voorbeelden :)

Voor muziek: zoals altijd je eigen muziek meenemen en nummers die je goed kent.
Op Spotify heb je ook de SVS subwoofer test tracks playlist https://open.spotify.com/...qU-u5edw&pi=NerdTqzIQtCIr

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

Jag

choastech schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:29:
En hoe knippen jullie die scene's eruit dan zonder verlies van kwaliteit? (om het te kunnen testen in de winkel)
Ik heb een aantal shortcuts aangemaakt voor MPC HC, de media speler die ik gebruik, die de film start op een bepaalde tijd. Dan hoef je niet te knippen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wat wil je aan de subwoofer testen dan? Hoe hij presteert?(Objectief) Of hoe hij klinkt op een bepaalde plek in een ruimte?(Subjectief).

Want dan zou je je moeten verdiepen in de plaatsing in de ruimte en bijv. moeten gaan meten met een microfoon en bijv. REW.

Verder is Demolandia een plek waar je veel demo's kunt downloaden. Moet je wel een capabele speler hebben.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:42:
Ik moest meteen aan de HT Super Demo Disc denken: https://www.htforum.nl/index.php?topic=120425.0

Op Spotify heb je ook de SVS subwoofer test tracks playlist https://open.spotify.com/...qU-u5edw&pi=NerdTqzIQtCIr
Precies dit. Eind jaren ‘90/begin van dit millennium kwamen dit soort vragen aan de lopende band voorbij op HTForum en (waar ik admin was) DVD.nl. De dieptebommen van U571, de lobbyscene uit de Matrix, en de andere scène die op de HTforum-DVD staan, zijn uitstekende scènes voor het testen en demo’en van het LFE kanaal.

Qua muziek is je eigen smaak van belang. Ik luister vooral naar vocalen en genres die variëren van opera tot (symfonische) rock en metal. Mocht jij van trance, hiphop en house houden, heb je niks aan mijn muziek.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
CPM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:44:
Wat wil je aan de subwoofer testen dan? Hoe hij presteert?(Objectief) Of hoe hij klinkt op een bepaalde plek in een ruimte?(Subjectief).

Want dan zou je je moeten verdiepen in de plaatsing in de ruimte en bijv. moeten gaan meten met een microfoon en bijv. REW.

Verder is Demolandia een plek waar je veel demo's kunt downloaden. Moet je wel een capabele speler hebben.
Nou, voordat ik de subwoofer ga kopen wil ik hem eerst objectief beluisteren en dan vervolgens in mijn woonkamer de subwoofer stoelendans uitvoeren. Ik zal Demolandia eens bekijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
The Eagle schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:42:

Wauw, dit is wel een mooie hassle-free oplossing. Ik ga ernaar kijken, ontzettend bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Cass Casey schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:57:
[...]

Precies dit. Eind jaren ‘90/begin van dit millennium kwamen dit soort vragen aan de lopende band voorbij op HTForum en (waar ik admin was) DVD.nl. De dieptebommen van U571, de lobbyscene uit de Matrix, en de andere scène die op de HTforum-DVD staan, zijn uitstekende scènes voor het testen en demo’en van het LFE kanaal.

Qua muziek is je eigen smaak van belang. Ik luister vooral naar vocalen en genres die variëren van opera tot (symfonische) rock en metal. Mocht jij van trance, hiphop en house houden, heb je niks aan mijn muziek.
Ik ben voor elke muziek genre wel thuis, en ik probeer ook altijd mijn smaak te verbreden. Zo gaat het van Opera naar Nederlandstalig en van Nederlandstalig naar HipHop en van HipHop naar Metal en gaat alle kanten op.

En de scene's die jij aangeeft ga ik meenemen, super bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

choastech schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Nou, voordat ik de subwoofer ga kopen wil ik hem eerst objectief beluisteren.
Ik neem aan subjectief. Op basis van jouw eigen mening. Objectief zou data kunnen zijn die al beschikbaar is van veel subwoofers. Dus hoe ze presteren in verschillende test scenarios.

Objectief thuis "luisteren" is dus meten in mijn ogen.

Probeer die dingen uit elkaar te houden bij het maken van een keuze. ;)

Ik zou een subwoofer kiezen op basis van de specificaties en die dan zo ideaal mogelijk in de ruimte inmeten en EQen.

[ Voor 10% gewijzigd door CPM op 16-05-2024 09:52 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
CPM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Ik neem aan subjectief. Op basis van jouw eigen mening. Objectief zou data kunnen zijn die al beschikbaar is van veel subwoofers. Dus hoe ze presteren in verschillende test scenarios.

Objectief thuis "luisteren" is dus meten in mijn ogen.

Probeer die dingen uit elkaar te houden bij het maken van een keuze. ;)

Ik zou een subwoofer kiezen op basis van de specificaties en die dan zo ideaal mogelijk in de ruimte inmeten en EQen.
Ah, zo bedoelde jij het. Sorry mijn fout, Maar ik heb op basis van tech sheets te bekijken, reviews te lezen en yt reviews te kijken uitgekomen op zoiezo 1 subwoofer en dat is de SVS SB-3000 subwoofer. Mochten jullie nog alternatieven hebben hoor ik deze graag.

Waarom deze sealed subwoofer?

-Deze subwoofer moet voor mij alles doen namelijk: films, muziek en tv. Ik heb gekeken voor de ported variant maar ik denk dat de muziek niet tot zijn recht gaat komen en dat de sealed variant beter aansluit op mijn smaak. Ik ben op de hoogte dat ported varianten lager gaan en dat dat voor films en sommige muziek genres de voorkeur heeft maar ik moet ook nog rekening houden met mijn buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mooie keuze.
Als je zelf handig bent en je ruimte is niet te groot zou je ook kunnen kijken naar twee sb-1000 en een minidsp2x4HD en een Umik-1. Kun je de boel direct mooi afstellen.

Andere optie is een SVS met DSP ingebouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door CPM op 16-05-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
CPM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:31:
Mooie keuze.
Als je zelf handig bent en je ruimte is niet te groot zou je ook kunnen kijken naar twee sb-1000 en een minidsp2x4HD en een Umik-1. Kun je de boel direct mooi afstellen.

Andere optie is een SVS met DSP ingebouwd.
De SVS SB-3000 heeft van zichzelf al een DSP erin zitten, maar ik heb niet genoeg ruimte voor 2 subwoofers ik hou een ruimte over van 40cm aan de rechterkant. Aan de linkerkant zit de deur en dat vind ikzelf niet zo'n fijn idee om zo'n mooie subwoofer neer te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Het intro van Saving private ryan

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
En dan weet je welke muziek of film iemand anders gebruikt om speakers te testen om dat de opnames zogenaamd supergoed zijn. Daar heb je niets aan; beter is om gewoon je eigen favoriete muziek te beluisteren. Dat is mijns inziens de enige manier om erachter te komen of een speaker voor jou werkt.

Sinds ik me overigens heb verdiept in de wetenschap en metingen achter geluid heb ik het aangedurfd om speakers, subwoofer (ook een SVS SB-3000 overigens) en AVR gewoon blind aan te schaffen. Tot nu toe zeer tevreden.
choastech schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Nou, voordat ik de subwoofer ga kopen wil ik hem eerst objectief beluisteren en dan vervolgens in mijn woonkamer de subwoofer stoelendans uitvoeren. Ik zal Demolandia eens bekijken, bedankt voor de tip!
Objectief luisteren kan alleen met een dubbelblinde test. Dat is best wat gedoe. ;) Doorgaans laten mensen zich toch beïnvloeden door uiterlijk, prijs, merk, en zelfs volume van een speaker (hoger = beter).

Maar om nog even positief te eindigen ;) twee clips van films die op mij indruk hebben gemaakt qua geluid:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Puss in Boots: The Last Wish (2022) - Puss in Boots vs. Death Scene | Movieclips

Bekijk op YouTube
House Of Flying Daggers (The Echo Game Scene)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
Ramon schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:43:
En dan weet je welke muziek of film iemand anders gebruikt om speakers te testen om dat de opnames zogenaamd supergoed zijn. Daar heb je niets aan; beter is om gewoon je eigen favoriete muziek te beluisteren. Dat is mijns inziens de enige manier om erachter te komen of een speaker voor jou werkt.

Sinds ik me overigens heb verdiept in de wetenschap en metingen achter geluid heb ik het aangedurfd om speakers, subwoofer (ook een SVS SB-3000 overigens) en AVR gewoon blind aan te schaffen. Tot nu toe zeer tevreden.
[...]
Objectief luisteren kan alleen met een dubbelblinde test. Dat is best wat gedoe. ;) Doorgaans laten mensen zich toch beïnvloeden door uiterlijk, prijs, merk, en zelfs volume van een speaker (hoger = beter).

Maar om nog even positief te eindigen ;) twee clips van films die op mij indruk hebben gemaakt qua geluid:
[YouTube: Puss in Boots: The Last Wish (2022) - Puss in Boots vs. Death Scene | Movieclips]
[YouTube: House Of Flying Daggers (The Echo Game Scene)]
Hey Ramon,

Je hebt absoluut gelijk, echter vind ik het altijd belangrijk om mijn horizon te verbreden. Want soms heb je muziek en/of films die niet goed/goed genoeg zijn voor bepaalde tests en dat zou jammer zijn als je een keuze maakt die minder is.

Ik probeer mezelf altijd subjectief op te stellen en mij laat leiden door het geluid en niet door looks (als het er mooi uit ziet is het mooi meegenomen). prijs is natuurlijk wel een dingetje want ik vind zelf 5k neerleggen voor een sub wel aan veels te veel en ben zelf ook niet aan het kijken naar die markt.

Bedankt voor je input, word ontzettend door mij gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ding is in ieder geval goed getest (en lekker compact). https://hifi.nl/artikel/28526/Review-SVS-SB-3000.html

Staan ook nog wat leuke testscenes en muziekjes genoemd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1