Multisplit voor 3 ruimtes of 2 losse units

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
We hebben een houtskeletbouw woning welke de warmte erg goed vasthoudt, de zon staat de hele dag op de woonkamer en 2 slaapkamers van de kids.
Beide zitten aan dezelfde kant van de woning. Het is een laagbouwwoning en we hebben aan die kant ruimte (en geen last) van 1 of 2 units aan de buitenmuur.

Slaapkamer 1 = 43 m3
Slaapkamer 2 = 27 m3
Woonkamer = 93 m3
Totaal = 163 m3

Echter zal in de praktijk niet alles volop/tegelijk in gebruik zijn (gaan we vanuit). Uiteindelijk willen we nog screens om de zon te weren.
Op zolder lopen houten balken dus zou het niet heel lastig moeten zijn om op beide slaapkamers een eigen unit te kunnen plaatsen.

Wat is wijsheid om vanuit te gaan qua vermogen? De woonkamer iets aangenamere temperatuur zou fijn zijn maar hoeft geen koelkast te zijn. Woning is van '97 qua isolatie.
Is 1 grote unit efficienter vs 2 losse units (1 voor beide slaapkamers en 1 voor de woonkamer)?

Hebben nog geen zonnepanelen maar dat staat op de planning.
Airco hoeft niet te kunnen verwarmen, we hebben vloerverwarming en verduurzaming zal komende jaren nog plaatsvinden.

Alvast dank.

Beste antwoord (via Rectifier78 op 21-05-2024 09:36)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Als je meerdere ruimtes wilt koelen/ verwarmen dan lijkt een mulit split unit een betere keuze. Maar vraag meerdere offertes op en je zult zien dat een mulit split duurder is dan 2 of 3 x single units. Vooral als je 3 ruimtes op 1 wil gaan doen.
De nadelen zijn een grotere unit met bijbehorend verbruik en als je voor het wat goedkopere segment gaat zul je merken dat als 1 unit aan staat de andere units ook koud worden. De wat duurdere hebben hier geen last van.

Wat ik in jullie geval zou doen is 1 multi-split voor de slaapkamers en 1 single voor de woonkamer.

Wat met een multi split niet kan (of de meeste multi splits) is dat de 1 op verwarmen staat en de ander op koelen. Je geeft aan dat de slaapkamers op dezelfde zijde van de woning zitten dus dat zal bij jullie niet van toepassing zijn. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen (kids, studie etc)

Daar het houtskeletbouw is dan is mijn advies om de buitenunit op de grond te zetten, dit scheelt behoorlijk in geluidsnivo in de woning namelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door nodri2000 op 17-05-2024 14:22 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Als je meerdere ruimtes wilt koelen/ verwarmen dan lijkt een mulit split unit een betere keuze. Maar vraag meerdere offertes op en je zult zien dat een mulit split duurder is dan 2 of 3 x single units. Vooral als je 3 ruimtes op 1 wil gaan doen.
De nadelen zijn een grotere unit met bijbehorend verbruik en als je voor het wat goedkopere segment gaat zul je merken dat als 1 unit aan staat de andere units ook koud worden. De wat duurdere hebben hier geen last van.

Wat ik in jullie geval zou doen is 1 multi-split voor de slaapkamers en 1 single voor de woonkamer.

Wat met een multi split niet kan (of de meeste multi splits) is dat de 1 op verwarmen staat en de ander op koelen. Je geeft aan dat de slaapkamers op dezelfde zijde van de woning zitten dus dat zal bij jullie niet van toepassing zijn. Dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen (kids, studie etc)

Daar het houtskeletbouw is dan is mijn advies om de buitenunit op de grond te zetten, dit scheelt behoorlijk in geluidsnivo in de woning namelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door nodri2000 op 17-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-12-2024
Okee thanks, bruikbare info.

Het is idd behoorlijk gehorig, de unit die we nu al hebben hangt op de begane grond maar die kun je behoorlijk goed horen / trillen. Dat is wel nadeel van hout skelet.
Dus dat gaan we zeker toepassen.

Ik ga wat prijzen opvragen. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:02
Ik heb een 4-voudige multisplit met een enkele 10kW buitenunit.
Voor mij is de beschikbare ruimte buiten, geschikte plaats(en) om zo'n buitenunit kwijt te kunnen wel de beperkende factor.
Ik zou de voordelen en nadelen naast elkaar zetten, inclusief dingen als "kosten".
En vergeet niet dat bij een storing in je multisplit het resultaat kan zijn dat al je airco's niet werken.
Terwijl meerdere singles natuurlijk compleet onafhankelijk zijn van elkaar.

Trillingen van de buitenunit kan je tegengaan met demping en/of veren

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
nodri2000 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:12:
...
...
Dit is absoluut waar.
De buitenunit koelt of verwarmt, maar nooit tegelijk.
Zelf ben ik hier nog nooit tegenaan gelopen.
In de zomer maanden staat mijn buitenunit op koelen.
In de winter maanden op verwarmen.
In de tussenmaanden (lente en herst) staat de airco effectief uit.
Ik kan me voor mijn huis eigenlijk niet voorstellen dat ik ooit een scenario ga tegenkomen waarin ik wil verwarmen EN koelen tegelijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
@GarBaGe 2 pubers in huis, de 1 heeft het koud op de kamer en de ander warm. Dan moet je als volwassene gaan uitleggen dat dit niet mogelijk is. Ik zal je de commentaren besparen maar het heeft geresulteerd in het feit dat ze van kamers geswitched zijn, probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
nodri2000 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:32:
@GarBaGe 2 pubers in huis, de 1 heeft het koud op de kamer en de ander warm. Dan moet je als volwassene gaan uitleggen dat dit niet mogelijk is. Ik zal je de commentaren besparen maar het heeft geresulteerd in het feit dat ze van kamers geswitched zijn, probleem opgelost :)
Ha ha ha, fantastisch... :)
De voorkant van mijn huis is ook beduidend koeler dan de tuinkant.
Dus, dat snap ik wel.

Pagina: 1