Wat doen jullie met oude, trage reis opladers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
Ik was vandaag m'n kabelkast aan het opruimen. Ik kwam daar meerdere oude Samsung en BlackBerry opladers tegen. Wel al micro usb B. De nostalgie in cijfers: Samsung reisopladers gaven zo een 4.75V en 0.55A. Dus dat is als ik me niet vergis een oplader van +-2.5 watt :o. Volgens accu battery loopt m'n huidige tel op idle maar met scherm aan 25% op zo een -2 watt

Maar als kabel hoarder zeg ik 'goh vast wel een apparaat die ik daar aan kan hangen!' Diep van binnen weet ik echter dat ik eerder een micro usb kabel zal pakken voor de 18watts oplader :+

(Weet iemand trouwens waarom deze reisopladers 4.75V is ipv 5V? Heel gek om te zien)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 16:51
Bij klein elektronisch afval inleveren, je hebt niks meer aan die oude inefficiënte meuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Naar de milieustraat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:10

Dennis1812

Amateur prutser

Officieel moet je het inleveren bij de milieustraat. Maar eerlijk gaat het hier ook wel eens gewoon de prullenbak in.

Je hebt er gewoon niets meer aan.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-05 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik gebruik een langzamere oplader om 's nachts de telefoon op te laden.

Het heeft namelijk geen nut om hem aan een snellader te leggen als je hem er toch niet binnen een uur weer vanaf haalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

Theo

moederbord

Dat soort oude (maar wel goede) laders liggen hier in een lade, en worden gebruikt voor:
- Het laden van kleine electronica, zoals een BT koptelefoon en speakersetje
- Het permanent voeden van zaken die 5 volt nodig hebben maar teveel stroom trekken om op batterijen te werken (een klok met ledjes wordt met zo'n voeding gevoed, de hygrostaat op zolder die een fan aanstuurt wordt hiermee gevoed)

Die 4.75 volt kan ik niet verklaren. Lijkt dat je multimeter stuk is of dat de lader zelf z'n beste tijd gehad heeft (wanneer andere laders wel gewoon 5 volt geven dan is het niet je multimeter, en zou ik die 4.75 volt lader naar de milieustraat brengen...)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Accretion schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:41:

Het heeft namelijk geen nut om hem aan een snellader te leggen als je hem er toch niet binnen een uur weer vanaf haalt.
Dat is idd een goede. Het kost je een hele middag, maar het traag laden van een accu is wel beter voor deze dan 'm snel(ler) laden.

En vooral wanneer je een stevige accu hebt die fors moet worden bijgeladen (5.000 mAh accu die van 20% naar 100% moet bijladen) dan zorgt dit er ook voor dat de accu maar vrij kort op 100% is (mocht die dat in een nacht al halen, in 8 uren is de kans groot dat deze dan net niet de 100% haalt omdat daar niet voldoende tijd voor is) . Want naast het snelladen is het hebben/houden van een accu op 100% ook niet bevordelijk voor de levensduur van de accu.

Elke nacht met een traaglader de telefoon laden van 15% naar 95% is vele malen beter dan 'm in een uurtje volpompen van 20% naar 100% en 'm vervolgens de hele nacht op 100% te houden..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:29

Als ik mijn telefoon 's nachts aan de lader hangt, past ie de oplaadsnelheid vanzelf aan dat hij 's ochtends als ik opsta pas op 100% zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ouwe electronica zet ik langs de straat in een doos. Dat is maximaal binnen een paar uur weg. Dat is veel milieuvriendelijker dan de milieustraat omdat ik niet in de auto hoef te stappen en je maakt er ook nog eens iemand anders blij mee. Er is altijd wel een sukkel die de meest kansloze zooi meeneemt omdat die denkt een schat gevonden te hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

evilution schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:59:
Ouwe electronica zet ik langs de straat in een doos. Dat is maximaal binnen een paar uur weg. Dat is veel milieuvriendelijker dan de milieustraat omdat ik niet in de auto hoef te stappen en je maakt er ook nog eens iemand anders blij mee. Er is altijd wel een sukkel die de meest kansloze zooi meeneemt omdat die denkt een schat gevonden te hebben.
Dat milieuvriendelijker zal tegenvallen. Die (wat jij noemt) 'sukkel' neemt de doos mee, komt er thuis achter dat het ouwe meuk is waar hij niks mee kan en gooit het dan gewoon in de kliko...

Wil je van je afval af en wil je dat het wordt gerecycled dan zul je het zelf bij de mileustraat in moeten leveren..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 14:23

mmniet

De beetje weter

4.75 of 5, daar zou ik me niet zo druk om maken. Je batterij van 1.5v levert ook niet exact 1.5volt. Daar zitten gewoon marges in. Net als dat je aansluiting voor je stroom ook niet precies 230v is, maar daar gerust wat boven en onder kan zitten. Boven vooral als de netbeheerder wil dat je zonnepanelen uitgeschakeld worden.

En wat met oude reislader doen?
- Heb je apparaten die weinig stroom nodig hebben? dan kan je die oplader daarvoor gebruiken
- langzaam opladen een optie? dan is langzamer opladen in het algemeen beter voor je batterij levensduur
- heb je genoeg laders? Lekker wegbrengen naar de milieustraat of van die kleine elektronica inleverpunten (action, bouwmarkt, etc): https://inleverpunten.stichting-open.org/

[ Voor 55% gewijzigd door mmniet op 15-05-2024 08:48 ]

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Over het inleveren, klein elektronica spul kan ik hier ook wegbrengen naar de supermarkt of bouwmarkt. Daar staan ook wat bakken voor het inzamelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:00

Metalfreak

Hoije woh!

Ik gebruik nog regelmatig mijn oude HTC oplader van mijn eerste smartphone. Mijn smartwatch kan toch niet sneller laden bijvoorbeeld, en inderdaad voor het langzaam laden van mijn telefoon zonder daarvoor via software allerlei trucjes uit te hoeven halen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 12:59
Om inmiddels al 12 micro controller bordjes te voeden waar IoT projecten op draaien in de home automation sfeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-05 13:47
Beetje offtopic: In mijn regio hebben we naast PMD ook een BEST-tas. Bij het lezen van dit topic leer ik pas dat dit niet landelijk is. In de BEST-tas kun je Boeken, Electronica, Speelgoed en Textiel kwijt, die voor de deur wordt opgehaald. Bruikbare spullen gaan naar de kringloopwinkels en de rest wordt gesorteerd en gerecycled via WeCycle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Theo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:37:
[...]

Dat milieuvriendelijker zal tegenvallen. Die (wat jij noemt) 'sukkel' neemt de doos mee, komt er thuis achter dat het ouwe meuk is waar hij niks mee kan en gooit het dan gewoon in de kliko...
One man's trash is another man's treasure. Wat ik kansloze zooi vind, vindt een ander misschien bruikbaar. Dat het in de kliko verdwijnt is een aanname. Je kunt ook aannemen dat men het naar de milieustraat brengt indien niet bruikbaar.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
henri86 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:54:
[...]

Als ik mijn telefoon 's nachts aan de lader hangt, past ie de oplaadsnelheid vanzelf aan dat hij 's ochtends als ik opsta pas op 100% zit?
Heb je dat daadwerkelijk ook gezien/gecheckt? Want ik gok dat als jij je telefoon met 50% lading om 00:00 aan de lader hangt, 'ie om 02:00 - 03:00 toch al op 100% zal zitten, ook al sta jij mogelijk pas om 07:00 op ;)

Bij mij is de laadsnelheid in ieder geval altijd vrijwel hetzelfde, of het nou 15:00 of 02:00 is.

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 15-05-2024 10:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:43

MsG

Forumzwerver

Dit kan prima naar een kringloop. Genoeg mensen die er nog wel iets mee kunnen. Milieustraat is hartstikke milieu-onvriendelijk als het gewoon nog werkend spul is.

De slogan is niet voor niets reduce reuse recycle, waarbij recycle pas de last resort is, en niet de eerste optie.

Als je het op V&A zet ben je het soms ook zo kwijt. Genoeg mensen die enkel een simpel esp8266'je of esp32 er mee willen voeden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:11
Ik gebruik die trage laders voor het 's nachts opladen van telefoons. Dat hoeft helemaal niet zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:36

D4NG3R

kiwi

:)

Echt oude meuk gaat gewoon direct weg, zo kwam ik er tijdens de verhuizing achter dat ik meerdere adapters uit het jaar kruik had liggen welke maximaal aan .5A doen op 5V (2.5W..).

Ik houd wel altijd een paar adapters achter de hand, handig voor hobbyprojectjes e.d.
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Heb je dat daadwerkelijk ook gezien/gecheckt? Want ik gok dat als jij je telefoon met 50% lading om 00:00 aan de lader hangt, 'ie om 02:00 - 03:00 al op 100% zal zitten, ook al sta jij mogelijk pas om 07:00 op ;)

Bij mij is de laadsnelheid in ieder geval altijd vrijwel hetzelfde, of het nou 15:00 of 02:00 is.
Ik weet dat bijvoorbeeld Apple het apparaat tot 80% oplaad, en later pas weer start met laden zodat deze grofweg wanneer je alarm af gaat op 100% zit. Andere telefoonboeren zullen vast wel iets vergelijkbaars doen/kunnen.

Hoe veel dat daadwerkelijk scheelt op de levensduur van een batterij weet ik overigens niet, maar de laatste procenten laden doorgaans wel het traagst en het is niet gezond voor (lithium) batterijen om lang volledig opgeladen te blijven. :)

Niet alsof ik het zelf gebruik, m'n generieke Samsung telefoontje gaat 'gewoon' aan whatever adapter ik toevallig bij de hand heb op een moment dat het mij uit komt. :+

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2024 10:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
D4NG3R schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Ik weet dat bijvoorbeeld Apple het apparaat tot 80% oplaad, en later pas weer start met laden zodat deze grofweg wanneer je alarm af gaat op 100% zit. Andere telefoonboeren zullen vast wel iets vergelijkbaars doen/kunnen.

Hoe veel dat daadwerkelijk scheelt op de levensduur van een batterij weet ik overigens niet, maar de laatste procenten laden doorgaans wel het traagst en het is niet gezond voor (lithium) batterijen om lang volledig opgeladen te blijven. :)

Niet alsof ik het zelf gebruik, m'n generieke Samsung telefoontje gaat 'gewoon' aan whatever adapter ik toevallig bij de hand heb op een moment dat het mij uit komt. :+
Ah ja, da's waar, de voor-nu-tot-80%-laden tactiek ken ik van MacBooks. Doen iPhones dat standaard? Voor Android zal dat vast ook mogelijk zijn, maar is volgens mij niet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Heb je dat daadwerkelijk ook gezien/gecheckt? Want ik gok dat als jij je telefoon met 50% lading om 00:00 aan de lader hangt, 'ie om 02:00 - 03:00 toch al op 100% zal zitten, ook al sta jij mogelijk pas om 07:00 op ;)

Mijn telefoon geeft speciaal aan dat hij in batterijverzorgingsmodus gaat als ik 's nachts oplaad. Doeltijd volledig opladen geeft ie dan ook aan, dat is vaak 05 of 06u, ik sta om 06:30 of 07:00 op dus dat is best netjes. Daarvoor gaat ie naar 80% en vervolgens druppelladen.

Ik heb overigens een Sony. En mijn oude Sony uit 2021 deed dit ook al. Dus ik denk dat je vrij scheef zit met dat de meeste recente Androids dit niet doen.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 15-05-2024 10:44 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SmurfLink schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:43:
[...]

Mijn telefoon geeft speciaal aan dat hij in batterijverzorgingsmodus gaat als ik 's nachts oplaad. Doeltijd volledig opladen geeft ie dan ook aan, dat is vaak 05 of 06u, ik sta om 06:30 of 07:00 op dus dat is best netjes. Daarvoor gaat ie naar 80% en vervolgens druppelladen.

Ik heb overigens een Sony. En mijn oude Sony uit 2021 deed dit ook al. Dus ik denk dat je vrij scheef zit met dat de meeste recente Androids dit niet doen.
Ik heb nergens 'de meeste' gezegd, en Sony is niet bepaald een grote speler ;) Mijn zes Samsung-smartphones hebben dit nooit standaard gedaan.

Maar best kans dat iPhones dit wel standaard doen en dat henri86 een iPhone heeft (of een Android die dat wel standaard heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toren
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
KCA. Kun je verder niets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20

Gebruik je dan een micro usb b naar c adaptertje? Of ben je gewoon heel zuinig met je oude android? :P
Pagina: 1