Omzetten temperatuur douche

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
Goededag,

Ik vroeg mij het volgende af;

Stel je hebt een doucheruimte, met meerdere automatische douches (zoals bij een zwembad)
Met zo'n "touchscreen-achtige" knop bij elke douche. (Dat als je er op tikt, er voor een bepaalde tijd 30sec-2min water uitkomt)

En alle douches in de ruimte zijn warm als je op de knop drukt. Hoe zet je 1 van de douches als je op de knop drukt, naar koud?

Dus zegmaar; je hebt 7 douches in 1 ruimte, 6 moeten automatisch op warm springen en 1 moet automatisch op koud springen.

Is dit snel, eenvoudig op te lossen in de meeste gevallen? Of komen er nog materiële kosten bij?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 20:28
Die hebben meestal één mengkraan voor de hele ruimte. Die knop bedient enkel een ventiel wat het (reeds gemengde) water doorlaat of blokkeerd.

Dus nee, dat zal niet makkelijk zijn. Zul je op z'n minst nieuwe leidingen voor moeten aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-05 11:34
In het verlengde van wat @Nijn vertelde, bij zwembaden en soortgelijke gelegenheden worden vaak dit soort systemen gebruikt: https://www.radacontrols....tlook-digitale-mengkraan/

Dus voor douches van verschillende temperaturen heb je compleet gescheiden systemen nodig. Je kunt dus niet zeggen dat douches 1-5 warm zijn en 6 koud is, terwijl de douches op dezelfde mengkraan aangesloten zitten.

Wellicht dat er wel systemen zijn waar dit mogelijk is, maar dan heb je in feite eigenlijk gewoon 6 individuele mengkranen die los aangestuurd kunnen worden.

Vanwaar deze vraag? Wellicht helpt het om meer context te geven zodat er gericht antwoorden gegeven kunnen worden om jouw specifieke probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
Er is wel 1 koude stortemmer in de ruimte trouwens.*

Is het dan wel mogelijk om 1 van de douches naar koud te zetten? Of is het dan alleen mogelijk om van de stortemmer een koude douche te maken?
Of is 1 van de douches nu wel makkelijker koud te maken?

Dus de stortemmer behouden + 1 koude douche.
Of gaat dit dan nog steeds niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
@Hatsjoe Hier wat meer context; Ik heb een wellnessabonnement, alleen de enige koude douche, is omgezet naar een stortemmer. Waardoor ik niet meer goed kan koelen na saunabezoek. Er is verder ook geen buitenruimte waardoor je de warmte vasthoud.

Ik dacht ik win eerst hier wat informatie in zodat ik beter weet wat ik eventueel kan vragen of zelf kan voorstellen als bijdrage om te doen.
(Dat ik het voorstel om te betalen)

Of ik hoor al van jullie dat het zo onmogelijk word, dan denk ik dat ik mijn abonnement opzeg.
Na de verandering ga ik nauwelijks meer heen. Omdat ik niet meer goed kan koelen en daardoor savonds, na de verandering, met lichamelijke klachten zit. Dan vind ik het zonde om 80 euro per 4 weken te betalen.
Als het wel "makkelijk/niet te duur" was geweest en ik wist wat ik zou kunnen voorstellen om eventueel zelf bij te kunnen dragen, waardoor ik er kan blijven, zou voor mij de beste oplossing zijn. Maar dan moet ik wel ongeveer weten wat ik kan vragen en/of voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
Dus eigenlijk als ik het goed begrijp; Zou 1 douche aangesloten kunnen worden op de (waterleiding? Als ik dat zo goed zeg?) Waar ook de stortemmer op is aangesloten? Zo ja, hoeveel werk/tijd/geld etc.. kost dit?*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 20:28
Het zal niet zomaar even omgezet kunnen worden. Ze zullen ongetwijfeld een nieuwe leiding daarvoor moeten maken.

Dan is het de vraag hoe alles is geïnstalleerd. Zit het allemaal mooi weggewerkt achter de tegeltjes? Misschien met hier en daar een klepje om bij het ventiel te kunnen.

Of is er een ruimte, bijvoorbeeld achter of boven de douches, waar de leidingen lopen en ze bij de ventielen kunnen. Is die ruimte er, dan zou het potentieel zonder hak en breekwerk kunnen. Maar het is hoe dan ook iets waar een loodgieter bij te pas komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijn op 15-05-2024 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat het dan wel te lastig zal worden.
Ik kan wel alsnog misschien me vraag heel simpel voorleggen; 'kan er 1 douche koud worden?' maar aan jullie uitleg te zien heeft dat weinig zin denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Slechte wellness dan, als ze geen verstand hebben van saunas. Je moet kunnen koelen.
Er is altijd wel een koude douche, meestal is er ook een regelbare douche om de schok te verzachten.
Zelf doe ik altijd rondje wandelen na de sauna, lauw douchen, even wachten en dan koud douchen. Is er een koud bad, dan nog dompelen gedurende 5-8 minuten. Half uurtje later ben ik weer klaar voor de volgende ronde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als alle douches op dezelfde mengleiding zitten kan het niet.
Als elke douche een eigen mengventiel heeft kan het wel.
Dus info / foto van de waterleidingen aansluitingen zijn nodig om een goed antwoord te kunnen geven.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Nieuw schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 03:00:
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat het dan wel te lastig zal worden.
Ik kan wel alsnog misschien me vraag heel simpel voorleggen; 'kan er 1 douche koud worden?' maar aan jullie uitleg te zien heeft dat weinig zin denk.
Ik zou het in ieder geval vragen. Misschien ben je dan al de zoveelste die het vraagt en blijkt het stortemmer idee toch niet zo goed te zijn en zetten ze het om naar een koude douche.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
Ik reageer later even, bedankt voor de reacties!
@edsandje
Ga kijken of het morgenavond miss lukt.
Fotos kan ik niet maken in een sauna.

Sommige nemen wel hun telefoon mee, maar vind ik een beetje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuw
@No Hands Ik denk dat de kans heel klein is. De meeste mensen die die daar komen zijn nog nooit naar een echte sauna geweest merk ik aan bepaalde dingen.

Weet niet of er morgen een Technische Dienst rondloopt. Kijk kan het ook aan die meiden achter de balie vragen, maar daar heb je niet zoveel aan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat zei de eigenaar toen je hem er naar vroeg? :)

En misschien heel simpel: die stortemmer zal een mechanisme hebben waarbij de kraan gaat lopen als de emmer leeg is, bijvoorbeeld na het draaien.
Als je bij dat mechanisme kunt met je hand kun je hem ook tricken. Of desnoord gewoon de emmer aan een touwtje op de kop houden zodat de koude kraan blijft stromen.

Het hoeft niet moeilijker te zijn dan dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1