Wat doet deze constructie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexchri
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10 22:57
Beste Tweakers,

we zijn thuis bezig met een renovatie van de begane grond, en hiervoor hebben we onlangs het volledige plafond in de woonkamer eruit gesloopt. Bij de trap is nu een constructie zichtbaar die ik niet helemaal kan duiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZA9DFSsXuoH-S3D1RInU7cpzfA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6oVZdgjVCPurv04a8lJP8hzV.jpg?f=user_large

Het gaat om de drie balkjes die in een zig-zag patroon tussen de twee draagbalken zijn geplaatst. Heeft iemand een idee wat dit doet, of zou moeten doen? Ik kom zelf niet verder dan dat het een belasting van het korte draagbalkje rechts afdraagt op de twee andere draagbalken. Voor dat doel ziet het er echter wat gammel uit (als ik eerlijk ben past dat wel in de geest waarmee op andere plaatsen in de woning problemen zijn opgelost) en het is me ook niet helemaal duidelijk waar die belasting dan precies vandaan zou moeten komen.

Uiteindelijk wil ik het rachelwerk hier weer netjes laten doorlopen tot aan de trap (het plafond zat hier zichtbaar scheef) en om daarvoor ruimte te maken heb ik deze constructie het liefst wat hoger zitten. De vraag is even of dit een kwestie is van de boel losmaken en iets hoger weer vast zetten, of dat dat ik met een andere oplossing die niet in de weg zit hetzelfde bereik als wat degene die dit gemaakt heeft voor ogen had.

Ben benieuwd! Netwerkkabels worden nu we er goed bij kunnen overigens ook netjes weggewerkt + alle elektra (is nog van voor 1970) vervangen.

groeten,

Alexchri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat zit of zat er boven dat hoekje? Grote kans dat het is geweest om de vloer te verstevigen voor bijvoorbeeld een badkamer.

Misschien zit er nu niks meer boven die constructie, dat wil niet zeggen dat er nooit iets boven heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 11:27
Het is een beetje moeilijk te zien waar de schuine balkjes op vastzitten, maar geen idee waarom ze uberhaupt schuin zitten. Dat is toch alleen logisch als er krachten zijn die de balkjes op druk belasten in de richting van de balk, maar dat lijkt hier met te gebeuren.
Edit: misschien waren er problemen met de trap en hebben ze daarom precies daar versteviging?

Ik zou de rest van de contructie bekijken en met boerenverstand besluiten of ze weg kunnen.

Flink rachelwerk trouwens! Zit iig niet teveel ruimte tussen de latjes :P

[ Voor 9% gewijzigd door MWDKing op 15-05-2024 07:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Dit lijkt mij een andreaskruis, inderdaad een versteviging van de constructie (https://www.joostdevree.nl/shtmls/andreaskruis.shtml)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:34

KhaZ

Alfa Romeo

Zou het kunnen dat daar vroeger een koof heeft gezeten? Van onder naar helemaal boven in huis.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
De trap is zo te zien nieuw en daardoor het trapgat aangepast. Waarschijnlijk hadden ze geen vertrouwen in de constructie of veerde de planken daar / stonden bol.

Aangezien ik geen raveeldragers aan de muurzijde zullen de balken daar rusten op de muur. Op de muurzijde vonden ze het misschien lastig om een balk te bevestigen (elektra, muur poreus).

Dit lijkt gewoon een beunhaas oplossing zonder constructieve waarde.

Maar ik oordeel ook slechts van een onduidelijke foto..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:48
Mvd1981 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:15:
Dit lijkt mij een andreaskruis, inderdaad een versteviging van de constructie (https://www.joostdevree.nl/shtmls/andreaskruis.shtml)
Andreaskruizen plaats je in verticale zin, niet zoals hier horizontaal.

Dit lijkt mij gewoon opvulwerk, hooguit dat de schoor dient om de raveelbalk van het trapgat op z'n plek te houden na het plaatsen van de trap.
MWDKing schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:13:
Flink rachelwerk trouwens! Zit iig niet teveel ruimte tussen de latjes :P
Stuc op riet plafond?
MoosB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:41:
De trap is zo te zien nieuw en daardoor het trapgat aangepast. Waarschijnlijk hadden ze geen vertrouwen in de constructie of veerde de planken daar / stonden bol.

Aangezien ik geen raveeldragers aan de muurzijde zullen de balken daar rusten op de muur. Op de muurzijde vonden ze het misschien lastig om een balk te bevestigen (elektra, muur poreus).

Dat dus (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Analamoebe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Andreaskruizen plaats je in verticale zin, niet zoals hier horizontaal.

Dit lijkt mij gewoon opvulwerk, hooguit dat de schoor dient om de raveelbalk van het trapgat op z'n plek te houden na het plaatsen van de trap.

[...]

Stuc op riet plafond?

[...]

Dat dus (y)
Klopt, ik dacht dat een van de schuine balken over een andere balk heen liep maar dat was te snel gekeken. Geen andreaskruis dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
MoosB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:41:

Denk dat dit grotendeels klopt van het aangepaste trapgat.
Echter rust de vloer volgens mij niet op de balkjes, dus enkel constructief om de trap/nieuwe balkjes op te vangen. Of om het plafond op te bevestigen (maar dan wat dik/vreemd uitgevoerd).

Omhoog plaatsen kan dan dus ook wel, echter moet je wel tijdelijk de trap opvangen en niet gebruiken als deze balkjes daadwerkelijk nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyriel85 op 15-05-2024 08:37 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:52

mmniet

De beetje weter

of het was versteviging van de vloer op die plek en schuin simpelweg om de reden dat ze er niet recht op gemonteerd konden worden met de materialen die ze ter beschikking hadden? Soms moet je er ook niet zo veel achter zoeken en is het gewoon broddelwerk

It's me Mario

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Heeft hier niet ooit een rookkanaal/schoorsteen gezeten?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:34
Mijn gok is dat de trap ooit anders liep, en bij het vervangen het gat een beetje dichtgeprut is. Het is slecht te zien, maar klopt het dat de schuine balkjes lager hangen dan de balken en daarmee deels het plafond droegen?

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 15:10
Misschien foto's van dichterbij beter zijn, want het is moeilijk om te zien.

Verwacht dat dit extra versteviging is zodat belasting van jouw trap meer gedeeld is (aangezien trappen zwaar belast kunnen worden).

Wat zijn die witte dingen? lijkt om twee planken te verbinden, maar zo ziet het er niet uit (en zou wel raar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 11:24

Shuriken

Life is all about priorities

Vermoedelijk zat er vroeger een rechte trap in. Bij het plaatsen van de nieuwe trap is er additioneel balkenwerk geplaats om het trapgat te verkleinen.

Het zigzag patroon lijkt verder de vloer niet te ondersteunen (als ik het goed zie op de foto) en zou dus feitelijk alleen voor bevestiging van het plafond zijn. Geen idee waarom dat zo gedaan is, en niet gewoon rachels. Waarschijnlijk gemakzucht.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:07
De trap loopt precies door tot de balk in het plafond, waardoor je in deze hoek geen mogelijkheid hebt om het plafond vast te maken. Op basis van deze onduidelijk foto verwacht ik dat het niets doet voor de vloer boven de balken, maar dat het gebruikt werd om te voorkomen dat het plafond in de woonkamer los hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 11:24

Shuriken

Life is all about priorities

BRAINLESS01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:02:
De trap loopt precies door tot de balk in het plafond, waardoor je in deze hoek geen mogelijkheid hebt om het plafond vast te maken. Op basis van deze onduidelijk foto verwacht ik dat het niets doet voor de vloer boven de balken, maar dat het gebruikt werd om te voorkomen dat het plafond in de woonkamer los hangt.
Ze hadden hetzelfde kunnen doen als bij de balk rechts van de trap. Daar hebben ze een extra plak aan de balk gemonteerd om het nieuwe rachelwerk te kunnen bevestigen. Weet niet of dat van hetzelfde moment is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexchri
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-10 22:57
Dag allen,

Hartelijk dank voor het meedenken! Om wat zaken te verhelderen: boven het hoekje zit een slaapkamertje. Drie jaar geleden hebben we een dakopbouw laten plaatsen op de 2e verdieping en tegelijkertijd de 1e verdieping gestript en opnieuw afgewerkt. Op basis daarvan zijn er eigenlijk geen aanwijzingen, zoals vochtplekken of uitsparingen in de vloer, sporen van een afvoer, dode leidingen of een schoorsteen, dat er ooit iets anders, zoals een badkamer of koofje, heeft gezeten. We zijn wel het nodige tegengekomen in de muur tegenover de muur waar je nu op kijkt. Ook als je kijkt naar een plattegrond van de 1e verdieping uit de jaren 70 lijkt het erop dat er in al die jaren weinig veranderd is. Maar goed, je weet het natuurlijk nooit (het huis is uit 1910).

De buurman (inmiddels overleden) heeft me ooit eens verteld dat de trap in 2004 is geplaatst als vervanger van een wat compacter wenteltrapje. De bewoners erna hebben weinig aan het huis verspijkerd. De witte dingen die je ziet zijn stukjes gips waaraan het oude plafond vastzat. Ooit heeft er inderdaad een rieten plafond gezeten, vandaar het uitbundige rachelwerk.

Ik heb er net even een trapje bij gepakt om wat meer detailfoto’s te maken (zie hieronder) en heb ook wat zitten sjorren. De conclusie is dat de twee langste balken best wat speling hebben (zie je ook aan de kieren). Als die dus al wat zouden moeten doen, dan gebeurt dat niet en gaat dat al 20 jaar goed. Het korte balkje zit wel goed vast. De vloer rust er in elk geval niet op, daarvoor zitten ze te laag. Het is dus waarschijnlijk dat het inderdaad een kwestie is geweest van nog snel even een werkje maken met wat er nog lag om het plafond aan te monteren, wat overigens niet goed is gegaan: op de laatste foto zie je hoe het plafond er daar in zat. Je ziet daar parallel aan de muur een lijn lopen in het plafond. Dat is waar het gipswerk een knik vertoonde. Ik denk op basis van de reacties en mijn eigen bevindingen dus eigenlijk dat het gewoon weg kan, maar voor peace of mind verplaatsen we de boel een stukje naar boven zodat het niet meer in de weg zit en zetten we het goed vast. Kan de volgende die het plafond er uit sloopt zich er weer het hoofd over breken :).

Nogmaals dank, erg waardevol!

Groeten,
Alexchri

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMlmOyGvFhZ_kwXxqxhJFmiWQRA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNqsAaEdu4vjHWtTco0XKqn8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbVZaLX3IV0rfsSfywq_Bf4dVNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vX0siStgNuDaBoJUJTCHnM9S.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT-NJLB1JEsgfGmfItxkSOj6pWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NsjBdQX9mxocQCktnsXfQCDz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzg2pifaz6TVTH4vcGRj4xgGZDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BfjOxyRd2Bcqi2mUAX8yf64H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34EGBNRoezsj87mkyIuHYTczwiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBe26PzfdaFzuoOWPWE3LDCX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Gezien de manier van monteren is dit echt Beun de Haas geweest die hier gewerkt heeft. Dit lijkt enkel opvulling voor het plafond geweest.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
Balkjes doen niks en zijn inderdaad opvulling. Deze kan je veilig verwijderen.

Je hebt gewoon een paar nieuwe schaaflatten nodig (neem dezelfde dikte als de huidige, vaak 22x50) en trek ze door.

Monteer op de oude balk (waar de latten nu eindigen) nog een balk zodat je de latten gewoon in het verlengde door kan trekken.

Check dan nog even of de balk waar de trap aan hangt even hoog hangt als de andere balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09 17:42
Als er een wenteltrap heeft gezeten, zijn de gekke schuin geplaatste balken dan niet de originele landing van de wenteltrap? En de haaks geplaatste dikkere balken daar later geplaatst voor de nieuwe trap?
Kan me dan voorstellen dat ze de schuine balkjes hebben laten zitten om zo min mogelijk het stucwerk van het plafond te verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 18:30
Dit is gewoon een beunhaasoplossing voor de plafondplaten geweest.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wilde iemand een lamp of iets anders ophangen precies tussen twee balken en moest daar wat "vlees" om in te boren geplaatst worden bij de bouw. Het ziet er iig niet heel belangrijk uit :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:40

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tjongejonge zeg, wat een oordelende Henkies weer hier...

Aan de raveeldragers kun je zien dat de rechte balken later zijn geplaatst, logischerwijs toen de trap werd vervangen door een korter model (of integraal is opgeschoven). Daardoor is een extra stukje plafond ontstaan en moest er dus gips worden vastgeschroefd op een plek waar nog niks hing. Rachels bijplaatsen kan dan alleen door de bestaande latten af te zagen op het midden van de balk, en latten van exact dezelfde dikte te bevestigen op de tweede helft van de balk. Maar wat als je (1) een kopmaat nodig hebt die niet meer courant is, of (2) je toch nog voldoende restmateriaal hebt?

Was het constructief beter geweest als het haaks op de balk had gehangen? Nee. Is dit minder geschikt om een halve meter gipsplaat te dragen? Nee. Ik zie een prima fit-for-use oplossing.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Schuin is puin en er is nul reden om het zo op te hangen. Je ziet ook aan de verkeerde staalstrips dat dit niet door een professional is geplaatst. Geen timmerman gaat voor zijn lol met verstekken werken als het niet nodig is. Waarschijnlijk kreeg de hobbybob anders zijn schroeftolletje niet bij de plankjes.

Dat het blijft hangen was niet de vraag. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1