Oplossing voor slechte loze leiding voor laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 22:19
Context:

Bij ons nieuwbouwhuis hebben we een loze leiding naar de gemeenschappelijke parkeerplaats voor laadpaal besteld, deze loopt via de schuur en is ongeveer 30m lang, 40mm binnendiameter en betreft een geribbelde mantelbuis. Veel loze leidingen van ons project liggen slecht, waaronder die van ons, waardoor er handmatig geen kabel door te trekken is (ook niet met 2 personen).

De oplossing van de aannemer is om een staalkabel door de loze leiding te trekken, om daarmee een 5-aderige YMVK met een auto door de buis te trekken. Dit lijkt me geen fijne oplossing omdat de kabel dan (onzichtbaar) kapot kan gaan, en ik er later zelf nooit een nieuwe kabel door kan trekken.

Mijn vraag:
  • Kan deze oplossing kwaad?
  • Wat is de maximale trekkracht van een YMVK kabel?
  • Zijn er normen waar ik aan kan refereren om de aannemer een betere oplossing te laten leveren?
Relevante software en hardware die ik gebruik: trekkabel :+

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: trekkracht van YMVK kabel kon ik niet online te vinden.

Beste antwoord (via Atomstar op 17-05-2024 16:27)

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-07 19:40
Atomstar schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:25:

Ter vermaak: hier het trekproces bij de buren: [Afbeelding]
Als ik je foto zo zie met die bestrating er vers bovenop weet ik bijna wel zeker dat er amper dekking op de mantelbuizen gelegen heeft. Vervolgens lekker met de machine dat zand aanstampen en je mantelbuis is zo plat als een pannenkoek.

Met geweld krijg je er wel een kabel door heen, ook wel zonder schade. Maar als je ooit zelf nog eens iets anders erdoor wilt trekken kun je het vergeten.

Zoals ik al zei, vanuit werk gezien zou ik die kabel er door laten trekken en prima. Maar voor mijzelf privé, absoluut een nieuwe buis laten graven. Niet jou probleem :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:19

tomtom901

Moderator General Chat
Atomstar schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:31:
Context:

De oplossing van de aannemer is om een staalkabel door de loze leiding te trekken, om daarmee een 5-aderige YMVK met een auto door de buis te trekken.
Wat? Er zijn toch ook pneumatische pompen voor dit soort dingen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:32
met een auto? haha wat is dat voor aannemer?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

FreakNL

Well do ya punk?

No Hands schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:36:
met een auto? haha wat is dat voor aannemer?
_O-

Echt hè…

Waarom niet proberen om er eerst een touw doorheen te zuigen/ pompen en daarna een kabel? Met beleid…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder te weten waarom het niet lukt is dit nogal een gok, past de kabel er überhaupt nog door bijvoorbeeld, zit er niet gewoon ergens een vernauwing?

Mijn oplossing zou zijn om ergens halverwege (waar grond is) de mantelbuis uit te graven, open te maken, koppelstukje eraan en zo twee keer 15 meter proberen te trekken in plaats van 30 ineens.

(net zelf ymvk en utp door 100m, 90m en 25m 40mm geribbelde mantelbuis getrokken, dus ik ken het gevoel :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00

Onbekend

...

Een normale YMVK-kabel past zelfs door een 19mm buis. Dus een buis met een 2x zo grote diameter gaat gemakkelijker, mits deze geen krappe bochten maakt.

Ik weet niet hoeveel kracht zo'n YMVK-kabel kan hebben, maar de kabel moet wel heel vast komen te zitten om echt beschadigd te raken. Ik maak mij meer zorgen dat je hard met de staalkabel tegen de rand van die flexibele buis schuurt en dat deze scheurt waardoor er water en zand in kan komen te zitten waardoor je daarna nooit meer een kabel doorheen krijgt.

Die oplossing met een staaldraad door de buis zie ik wel zitten, mits het met enig beleid gebeurt. Om dat met een auto te doen is wat minder omdat je daarmee slecht controle over de krachten hebt. Beter is om een lier hiervoor te gebruiken. (Zo'n ding voorop een terreinwagen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ohja, ik zou wel een veilige afstand bewaren als ze dit gaan proberen. Bij een eventuele breuk komt er nogal snel een staalkabel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:12
Iemand van glijmiddel gehoord? (3M)
Zoals ik het lees is er geen trekdraad meer in de buis (en die willen nog wel eens terug springen in de buis...) dan eerst maar een trekveer/ koord er door heen halen.
En géén auto gebruiken..voor je het weet trek één of meer ader(s) van de kabel stuk...

[ Voor 87% gewijzigd door natural colour op 14-05-2024 21:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:13
In geval van twijfel, meer geweld gebruiken!

Maar dit is natuurlijk geen oplossing.

Je beschadigt met grote kans de kabel of de isolatoren, lekker veilig, of de kabel rekt uit. Het is niet gemaakt om er met een auto aan te gaan staan roppen.

Ik zou er vooral ook ver uit de buurt blijven want klinkt als een gevaarlijk plan als er iets breekt.

En er moeten daarna hoge laadstromen doorheen. Klinkt niet als een goed plan.

De geopperde manier om halverwege op te graven klinkt als een beter plan. Is nog de vraag of het dan wel lukt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:56
Ik zie heel vaak dit soort vragen voorbij komen op Tweakers waarbij het merendeel negatief is over een mantalbuis en een PVC buis adviseert. Ik heb zelf in een 50mm buis van ~ 25m lengte volgende kabels in één keer getrokken d.m.v. een trekveer:

* 3x YMVK 3x2,5mm2
* 1x YMVK 5x2,5mm2
* 1x UTP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcmDUyfeSi7uKTlLVy9UIxf5zI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLFAJniTOviN0BNlnpRhlUHY.png?f=fotoalbum_large

Met beleid en vooral geduld lukt vrijwel alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik vind het wel origineel, met een auto trekken. Vooral beetje een aanloop en een goeie stevig staalkabel zodat je de hele muur van 20 bij 10 meter eruit trekt ;)

Is een polyester touwtje van 6mm waar je een RangeRover mee kan ophijsen niet genoeg?

Er zijn speciale lieren voor:
https://hms-machines.nl/p...e-kabeltreklier-psw78.php
Deze mensen kennen vast wel de truukjes met propjes, visdraad en perslucht en treksterkte van kabels.

Als het echt helemaal mis is en de buis recht ligt zonder teveel leidingen in de buurt dan ook een grondraket losgelaten worden. Misschien hebben die zaken ook wel truukjes om dat ding door een bestaande buis te duwen.
https://www.slemmer.eu/bodemraketten/

Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je een sterk touw erdoor trekt en daarna een YVMKas (staalmantel) kabel met een soort hefboom/katrol balk waar je met twee man goed aan kan trekken dan is dat klusje zo geklaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
Dat gaat die kabel prima vinden, wij hebben vaak genoeg met 5 of 6 man aan een kabel gehangen omdat er een graafmachine over de mantelbuizen was gereden voordat er genoeg dekking op gelegen heeft. Ideaal is het niet, maar echt slecht is het ook weer niet. Zeker als ze een goede kabel met aardmantel trekken heeft die binnenkabel weinig te lijden.

Enige waar ik mij druk om zou maken is mocht je er ooit iets bij willen trekken. Dus ik zou ze een riante kabel al laten trekken en tevens 2x UTP. Als ze dat werkend er door krijgen, niks meer aan doen.

Over 10 jaar kan de grond ook dusdanig gezakt zijn dat de buis ook geknikt is en strak op de kabels ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:57
jnr24 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 01:47:
Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je een sterk touw erdoor trekt en daarna een YVMKas (staalmantel) kabel met een soort hefboom/katrol balk waar je met twee man goed aan kan trekken dan is dat klusje zo geklaard.
Dit inderdaad... Desnoods een trekkous gebruiken zodat je aan de mantel trekt en niet aan de aders... Liter kabelglijmiddel in de buis gooien en dan moet je een heel eind komen..... Tenzij ze natuurlijk een 10mm2 grondkabel door een 40mm novotube proberen te sjorren.

Mocht dat niet willen kan je wel ongeveer inschatten waar het ophoud zodat je de buis op kan graven.

[ Voor 8% gewijzigd door PotatoChip op 15-05-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Bedankt voor de reacties!

Korte toelichting:
  • Er zit een trekdraad in de buis, oorspronkelijk 6mm PP touw, maar dat is bij ons al vervangen door staalkabel van 4-5mm.
  • de leiding betreft 2x15m, het probleem zit in de 2e 15m van schuur naar parkeerplek.
  • Het tweede traject heeft verschillende hoogteverschillen, met damwanden ertussen. Het zou kunnen dat de damwanden de buis hebben geraakt
  • De buizen zijn slecht gelegd. Bij buren lag er 120m buis die heen en weer liep voor een netto afstand van 20 meter.
Ik lees een paar goede suggesties (kabelglijmiddel, gat graven), maar het is me nog niet duidelijk hoe groot dit probleem is en hoe ik de aannemer kan overtuigen dit netjes op te lossen. @TerminalNL noemt dat het wel eens is gelukt, maar @Wilke en @Onbekend delen de zorgen die ik heb over beschadigen van mantel of buis zelf. Iemand nog een idee om de aannemer te overtuigen?

Ter vermaak: hier het trekproces bij de buren: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVDnUrYoiFzDjI7ndwBx4EnNvZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4kjlzECqhyve5w6I89edcJB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je er geen camera inspectie op doen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17:57
Bedankt voor de reacties!

Korte toelichting:
  • Er zit een trekdraad in de buis, oorspronkelijk 6mm PP touw, maar dat is bij ons al vervangen door staalkabel van 4-5mm.
  • de leiding betreft 2x15m, het probleem zit in de 2e 15m van schuur naar parkeerplek.
  • Het tweede traject heeft verschillende hoogteverschillen, met damwanden ertussen. Het zou kunnen dat de damwanden de buis hebben geraakt
  • De buizen zijn slecht gelegd. Bij buren lag er 120m buis die heen en weer liep voor een netto afstand van 20 meter.
Ik lees een paar goede suggesties (kabelglijmiddel, gat graven), maar het is me nog niet duidelijk hoe groot dit probleem is en hoe ik de aannemer kan overtuigen dit netjes op te lossen. @TerminalNL noemt dat het wel eens is gelukt, maar @Wilke en @Onbekend delen de zorgen die ik heb over beschadigen van mantel of buis zelf. Iemand nog een idee om de aannemer te overtuigen?

Klinkt raar maar misschien als laatste redmiddel een rioleringsbedrijf laten komen? Die kunnen er vast wel even een camera door heen drukken en aangeven waar het fout gaat (Zou je zelf ook nog wel kunnen doen met een trekveer en de lengte goed bijhouden). Kan je dan gericht scheppen. Als je al kabels moet trekken met een bus er voor dan zou ik naderhand geen vertrouwen meer hebben in die kabel die er inligt.

[ Voor 5% gewijzigd door PotatoChip op 15-05-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je de staalkabel + auto gaat doen, tape dan over een meter of 15 (of wat je denkt nodig te hebben) de staalkabel stevig aan de kabel vast. Om de halve meter ofzo. Zo spreid je in ieder geval de trekkracht over die afstand.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Hoe lang is de buis zelf (dus hoeveel meter staalkabel zit er in), en hoe groot is de afstand echt tussen het beginpunt en het eindpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
@Onbekend Het is ~15meter buis en de rechte afstand is ~8m schat ik in (met ~2m hoogteverschil), waar denk je aan?

Camerainspectie & tapen kan, maar het is het probleem van de aannemer, ik heb een loze leiding gekocht en die niet gekregen (zit dicht). Ik zoek vooral een goede onderbouwing waarom hun trekker-trek oplossing niet OK is zodat ze zelf gaan scheppen, boren, met camera's kijken, of desnoods een nieuwe buis ingraven. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:42
Mantelbuizen, praat met er niet van.

Meestal hebben de mensen die hem er in moeten leggen schijt, als.die er maar ligt, de gene die kabel moet trekken die zoekt het maar uit..niet hun probleem.

Weet je waar die loopt? Trekveer er in, meten tot waar ie komt of zwaar gaat, op de grond uitleggen en dan daar een gaatje graven en de buis opgraven.

Of gewoon t straatwerk over 15 mtr los maken, 15 meter straatwerk heb je makkelijk in 3 uurtjes open en dicht als.t een beetje mee zit. En dan weet je zeker dat t gaat lukken, dat weet je na 3 uur kloten met de mantelbuis niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:42
Atomstar schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:41:
@Onbekend Het is ~15meter buis en de rechte afstand is ~8m schat ik in (met ~2m hoogteverschil), waar denk je aan?

Camerainspectie & tapen kan, maar het is het probleem van de aannemer, ik heb een loze leiding gekocht en die niet gekregen (zit dicht). Ik zoek vooral een goede onderbouwing waarom hun trekker-trek oplossing niet OK is zodat ze zelf gaan scheppen, boren, met camera's kijken, of desnoods een nieuwe buis ingraven. :)
Dan hem er in laten trekken en isolatieweerstand van de kabel laten meten voor en na. Weet je of ie niet beschadigt is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een mantelbuis laat je leggen om gemakkelijk later kabels door te voeren.

Dat kan hier niet, als jij over twee jaar besluit de kabel te vervangen of er eentje bij trekken lukt dat niet.

Opnieuw graven dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL

Als ik je foto zo zie met die bestrating er vers bovenop weet ik bijna wel zeker dat er amper dekking op de mantelbuizen gelegen heeft. Vervolgens lekker met de machine dat zand aanstampen en je mantelbuis is zo plat als een pannenkoek.

Met geweld krijg je er wel een kabel door heen, ook wel zonder schade. Maar als je ooit zelf nog eens iets anders erdoor wilt trekken kun je het vergeten.

Zoals ik al zei, vanuit werk gezien zou ik die kabel er door laten trekken en prima. Maar voor mijzelf privé, absoluut een nieuwe buis laten graven. Niet jou probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Ik ben blij dat ik voor mijn mantelbuizen gespecificeerd heb om met PVC rioolbuizen te werken van 110mm diameter, en enkel bochten van 45°. Daar duw je zo een multilayer waterleiding door.
Mss een tip voor de volgende keer, er moeten toch sowiezo rioleringsbuizen gelegd worden dus scheelt nauwelijks in prijs; en de mannen die rioleringsbuizen leggen gaan er net wat beter mee om.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomstar
Bedankt voor de suggesties. Ik ga voor @TerminalNL's aanpak, en proberen dit bij de aannemer te leggen en laten oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

En is het nog gelukt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomstar
Helaas nog niet, de aannemer begint wat moeilijk te doen nu ze doorkrijgen dat het geen incident is maar ze het bij alle 40 woningen moeten fixen...

Gelukkig is de optie verkocht als 'loze leiding ten behoeve van een toekomstige laadpaal', dus volgens VEH geeft dat een goede positie om het alsnog geregeld te krijgen. Aan een staalkabel kan ik immers geen EV opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:28
Ik denk dat de aannemer er heel verstandig aan doet om een rioolbedrijf inspecties uit te laten voeren. Indien er rotzooi in zit kunnen zij proberen de buizen door te spuiten.

Indien er breuk of iets anders in zit zullen ze toch moeten gaan herstellen/vervangen. Dat is vervelend voor ze (en jullie), maar jullie hebben er ook voor betaald...

(is het doortrekken met de bus wel gelukt bij de buren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:31

DukeBox

loves wheat smoothies

Krijnemans schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:20:
Ik denk dat de aannemer er heel verstandig aan doet om een rioolbedrijf inspecties uit te laten voeren. Indien er rotzooi in zit kunnen zij proberen de buizen door te spuiten.
Zou wel heel erg toevallig zijn dat alle buizen verstopt zijn.. logischer is toch echt dat de mantelbuis plat gedrukt is door het zand/tegels dat er op licht.

@Atomstar Hoe lang krijg je de kabel er in? Eventueel zo'n usb endoscoop (zie ze tot 10m) zou uitsluitsel kunnen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door DukeBox op 05-07-2024 11:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:48

DjVe

Hatsaflats!

Ik herken dit maar al te goed. Ik ben ook uren bezig geweest met dit soort trajecten. Vanalles geprobeerd (lube, dure trekveren met mechanisme, beide kanten ingevoed, bouwzuigers). Na twee maal een halve dag had ik alleen de kabel van de paal naar de schuur erin zitten en je moet eens weten hoeveel zooi/gruis er uit die buis kwam.

Die van schuur naar meterkast was gewoon niet te doen. Een touwtje erdoor blazen ging wel, maar er zat ergens een verstopping nabij de meterkast waar ik niet langs kwam. Ik heb uiteindelijk mijn handen er vanaf moeten trekken.

Echt bijzonder frustrerend werk en onbegrijpelijk dat ze er niet zelf even een YMVK + UTP in hebben gelegd met de bouw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
Er zit nu een staalkabel in, en het laatste antwoord van de aannemer was 'een staalkabel past, dus we zijn klaar, veel succes'.

De parkeerplek is verlaagd t.o.v. de omgeving, en er staan daarom damwanden. De hypothese van ons is dat de damwanden op de loze leidingen liggen en deze platdrukken, zoals @DukeBox zegt.

Kijken tot hoever het komt maakt me niet zoveel uit, zoals @TerminalNL zei: niet mijn probleem (althans, nog niet...), dus ik probeer eerst de aannemer het te laten fixen. Plan b is grof geweld.
Pagina: 1