Powerline als WiFi extender zonder stroomnet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-06 10:19
Ik heb nog een NetGear PLw1000v Powerline adapter liggen. Die heeft Wifi en ook een ethernet aansluiting.
Normaal sluit je natuurlijk een Powerline adapter aan op je router en dat gaat het signaal via je stroomnet naar de tweede adapter (en die heeft dan in dit geval een bekabelde en draadloze netwerkverbinding).

Maar ik heb al een ethernetkabel liggen vanaf mijn router naar de kamer waar mijn router Wifi slecht is.
Kan ik de Powerline adapter 'misbruiken' en de ethernetkabel die vanuit de router naar die kamer loopt gewoon in die adapter steken (en dus ook geen tweede adapter bij de router gebruiken omdat de netwerkverbinding al in de kamer is) zodat ik daar ook een draadloze netwerkverbinding opzet?
Of werkt dat zo niet met Powerline adapters?.
En als dat niet kan, wat is dan de makkelijkste optie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ErikJan2 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:09:
Ik heb nog een NetGear PLw1000v Powerline adapter liggen. Die heeft Wifi en ook een ethernet aansluiting.
Normaal sluit je natuurlijk een Powerline adapter aan op je router en dat gaat het signaal via je stroomnet naar de tweede adapter (en die heeft dan in dit geval een bekabelde en draadloze netwerkverbinding).

Maar ik heb al een ethernetkabel liggen vanaf mijn router naar de kamer waar mijn router Wifi slecht is.
Kan ik de Powerline adapter 'misbruiken' en de ethernetkabel die vanuit de router naar die kamer loopt gewoon in die adapter steken (en dus ook geen tweede adapter bij de router gebruiken omdat de netwerkverbinding al in de kamer is) zodat ik daar ook een draadloze netwerkverbinding opzet?
Of werkt dat zo niet met Powerline adapters?.
En als dat niet kan, wat is dan de makkelijkste optie?
Volgens mij kan het wel. Even proberen kan ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ja dat werkt prima , maar je mag de 2e (non-wifi-powerline) dan NIET aan de modem aansluiten .. anders creeer je een laag 2 ethernet-loop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikJan2
Dank allebei. Ik heb het net even geprobeerd (kon er moeilijk bij dus dacht het eerst te vragen) en het werkt. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Overigens... ik heb nog een plaats waar ik wel een bekabelde netwerkverbinding heb maar geen WiFi.
Helaas heb ik niet nog een PowerLine adapter met Wifi over... Wat doe ik dan het beste? Access points zijn best duur zo te zien en veel heb ik niet nodig op die plek... alleen surfen is OK (dus WiFi 5 zou voldoende zijn). Moet wel veiliger zijn daar (dus WPA2 lijkt me).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
ErikJan2 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:34:
Overigens... ik heb nog een plaats waar ik wel een bekabelde netwerkverbinding heb maar geen WiFi.
Helaas heb ik niet nog een PowerLine adapter met Wifi over... Wat doe ik dan het beste? Access points zijn best duur zo te zien en veel heb ik niet nodig op die plek... alleen surfen is OK (dus WiFi 5 zou voldoende zijn). Moet wel veiliger zijn daar (dus WPA2 lijkt me).
Je kunt ook een router gebruiken als accesspoint. Routers zijn vaak goedkoper dan accesspoints. Er is een apart draadje over routers inzetten als accesspoints.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 15-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
OK, nog eens rondgekeken. Ik zie een goedkopere Router (bijv. Linksys E5400) voor 43 Euro. Wel een groot / groter ding met antennes. Kijk ik naar access points dan zou de TP-Link Omada EAP225 (70) wat kunnen zijn.
Ook even KPN gebeld want die hebben (duurdere) Wifi extenders, maar bizar genoeg werken die alleen door het WiFi signaal (hoe zwak ook) van de Router op te pikken en dat dan weer te versterken. Toen ik aangaf dat er bij mij al een kabel lag en ik van daaruit alleen WiFi wilde werd me verteld dat dit niet kon met de producten van KPN.
Klopt het een beetje wat ik heb gevonden? Nog laatste suggesties verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoek even op repeaters met een netwerk poort zijn namelijk gewoon AP maar dan simpel maar voor jouw doel prima. Deze bijvoorbeeld uitvoering: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m...

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
OK, even voor mijn duidelijkheid dan... de netwerk aansluiting op die repeaters zijn niet "UIT" (omdat ik dacht dat een repeater een WifI signaal oppakte en doorgeeft, en de aansluiting is dus om daar een bekabeld apparaat op aan te sluiten), maar (ook?) "IN": het netwerk komt binnen bij de repeater via de kabel en de repeater maakt er WiFi van.
Als dat duidelijk is ben ik er uit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:18
Frogmen schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:27:
Zoek even op repeaters met een netwerk poort zijn namelijk gewoon AP maar dan simpel maar voor jouw doel prima. Deze bijvoorbeeld uitvoering: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m...
Let dan wel op dat de betreffende repeater dan ook echt als (bedraad) AP kan functioneren.
Dat is namelijk niet altijd het geval is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
Ik heb eens gebeld (met TPLink, want daar heb ik al meer van en die werd ook boven als optie gegeven).
De WA850RE of de vergelijkbare RE200 zouden kunnen (m.a.w. dat zijn Range Extenders maar die kunnen als Access Points worden geconfigureerd).
Maar toen gaf ik aan dat ik dan dacht dezelfde SSID / PW in te stellen zodat ik min of meer naadloos op mijn netwerk kon blijven (soort simpele Mesh opzet). Maar DAT werd ten zeerst afgeraden, dat zou veel problemen geven. Toen ik zei dat ik dan wel een apart SSID / PW zou opzetten was ik er nog niet... Ik begreep dat devices niet vanzelf op het sterkste netwerk overschakelen.... Dus zolang mijn router Wifi-signaal nog 1% te 'zien' is blijft de boel daarop. Ik moest met de hand gaan omschakelen.
Lijkt erop dat ik dus toch weer vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:18
ErikJan2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:47:
Maar toen gaf ik aan dat ik dan dacht dezelfde SSID / PW in te stellen zodat ik min of meer naadloos op mijn netwerk kon blijven (soort simpele Mesh opzet). Maar DAT werd ten zeerst afgeraden, dat zou veel problemen geven. Toen ik zei dat ik dan wel een apart SSID / PW zou opzetten was ik er nog niet... Ik begreep dat devices niet vanzelf op het sterkste netwerk overschakelen.... Dus zolang mijn router Wifi-signaal nog 1% te 'zien' is blijft de boel daarop. Ik moest met de hand gaan omschakelen.
Lijkt erop dat ik dus toch weer vast zit.
Ze maken het weer veel te ingewikkeld?
Het zou net zo moeten werken als met je Powerline AP nu.
Ik zelf gebruik ook gewoon dezelfde SSID/security voor zowel 2,4/5Ghz, wel dan met nog een apart gast netwerk.

Hoe soepel je clients dan al dan niet/snel omschakelen naar een AP valt niet direct te zeggen.
Bij mijn android apparaten (phone/tablets) wisselt dat nogal, eigenlijk valt er geen peil op te trekken.

Met PC/laptops kan je dan vaak juist wel wat in stellen wat betreft roaming:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

In hoeverre deze mogelijkheden aanwezig zijn hangt af van de fabrikant/drivers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Vooral instellen om 5Ghz netwerk de voorkeur te geven is dan zeer nuttig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Met die TP-Links kan je inderdaad gewoon switchen tussen AP/Repeater mode.
Ik heb er diverse variaties van uit de kringloop hier :P , alleen (hele) oude hardware versies kunnen dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbrrocAMhuAk60y56u4buPG0q0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaNMwgW3MVgGvzYybq4dYyya.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1