Muur gestuct en nu vlekken: hoe op te lossen ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elienn
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-05-2024
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag. Een aantal maanden geleden zijn mijn binnenmuren gestuct. Ze zijn nu dus goed droog. Echter zijn er een aantal vlekken te zien. Dit op zowel de reeds geverfde muren als de nog niet geverfde muren. Ze voelen ook grillig aan, terwijl deze enige tijd geleden ook geschuurd zijn.

Iemand enig idee hoe dit kan/hoe te verhelpen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rml6kokzXqxcIF87-FMF5iTEBg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIve69nL7MJrPMxsDekf0Xft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT0Ck6RpX9lJXlA939Q0fOuMPSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDk6FeZv20gF60ArlPY0bgpk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayz0PnMRe2nqIxfnIfyqXRpQIrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpCPQWXiD1X0t5He7wlF8rAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SV1sNok4DbtYXxL2F_nmA-W91Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5wfMsDcwHm2UkhSZ4iAnawv.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe dik is het stucwerk? Hoe lang heeft het stucwerk kunnen drogen? Zit er een kleurtje op, hoe lang is daarmee gewacht? Wat was het vochtgehalte in de woning destijds, is de vloer bijvoorbeeld ook net geëgaliseerd in die periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat ziet eruit als vochtdoorslag. Is een lastig te tackelen probleem als dat zo is en kan te maken hebben met gebrek aan ventilatie in de spouw, natgeworden isolatiemateriaal of optrekkend vocht uit grondwater. Met een vochtmeter kun je testen of de aangetaste stukken meer vochtgehalte hebben als de droge "intacte" stukken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elienn
Stucwerk was 3 cm.
Dit heeft 2,5 maand gedroogd voordat er geverfd is. De vloer is niet geëgaliseerd.

Er zit nu inderdaad een kleurtje op (bij de laatste 2 foto’s)
Over het vochtgehalte durf ik niks te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:38
Ons stucwerk zag er zonder schuren al beter uit dan dit. Is er uberhaupt geschuurd? Of misschien teveel en zie je het beton erachter?

Ik vind het sowieso niet vlak uit zien, ik zou verwachten dat je na schuren een vlakker geheel krijgt. Na een paar keer schilderen zou je dan absoluut geen vlekken moeten zien. Was de muur erachter nog nat? Want het lijkt een combinatie van vochtvlekken en slecht schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elienn
Oké dus jullie denken toch dat het te nat is. Hoe kan ik het verhelpen? Nog een lange tijd wachten en dan over verven of blijf je dit dan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Elienn schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:55:
Stucwerk was 3 cm.
Dit heeft 2,5 maand gedroogd voordat er geverfd is. De vloer is niet geëgaliseerd.

Er zit nu inderdaad een kleurtje op (bij de laatste 2 foto’s)
Over het vochtgehalte durf ik niks te zeggen
3 cm is ook wel vrij veel. Dan duurt drogen eindeloos. Al zou 70 dagen wel genoeg moeten zijn.. lijkt erop dat het onvoldoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Stuc droogt gemiddeld met 0,7 tot 1mm per dag. Met 70 dagen zou de muur dus echt al wel helemaal droog moeten zijn. Tenzij in die periode niet gestookt is en de luchtvochtigheid hoog was bij een lage temperatuur.

Als er vocht uit het binnenblad komt dan heeft langer wachten geen zin, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak. Overigens gaan we nu een periode in van droog weer, dus als je het zou schuren en opnieuw zou verven dan heb je kans dat het eventjes weg blijft en in het najaar als het weer natter wordt de kop weer opsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
DexterDee schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:00:
Stuc droogt gemiddeld met 0,7 tot 1mm per dag. Met 70 dagen zou de muur dus echt al wel helemaal droog moeten zijn. Tenzij in die periode niet gestookt is en de luchtvochtigheid hoog was bij een lage temperatuur.

Als er vocht uit het binnenblad komt dan heeft langer wachten geen zin, dan zul je op zoek moeten naar de oorzaak. Overigens gaan we nu een periode in van droog weer, dus als je het zou schuren en opnieuw zou verven dan heb je kans dat het eventjes weg blijft en in het najaar als het weer natter wordt de kop weer opsteekt.
Vocht doorslag kan ook nog een andere oorzaak hebben. Denk aan lekkende leiding (lijkt me niet hier), nat geworden binnenmuur of vocht in spouw, condens door verkeerde isolatie, etc. Maar het meest logische is dat de stuc om wat voor reden dan ook nog niet droog was. Als de ruimte zelf erg vochtig was in die periode duurt het alleen maar langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is dit een nieuwbouwwoning?
mogelijk waren de muren zelf nog niet goed droog voor het stucken?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Zenomyscus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:04:
[...] Maar het meest logische is dat de stuc om wat voor reden dan ook nog niet droog was. Als de ruimte zelf erg vochtig was in die periode duurt het alleen maar langer.
Ik zou het met je eens zijn ware het niet dat de muur ook op de ongeverfde stuc grillig is geworden. Dat kan eigenlijk alleen verklaard worden doordat er ergens extra vocht geïntroduceerd is. Stuc droogt namelijk van buiten naar binnen op en als deze vlak is aangebracht dan zou deze na X tijd ook vlak moeten blijven nadat de hele laag droog is.

Nog een indicatie dat het een intrekkend vochtprobleem is, is dat de vochtplekken zich aan de onderkant van de muur bevinden en in een baan naar boven optrekken. Als het random plekken ergens op de muur waren geweest dan was die kans wat kleiner geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
DexterDee schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Ik zou het met je eens zijn ware het niet dat de muur ook op de ongeverfde stuc grillig is geworden. Dat kan eigenlijk alleen verklaard worden doordat er ergens extra vocht geïntroduceerd is. Stuc droogt namelijk van buiten naar binnen op en als deze vlak is aangebracht dan zou deze na X tijd ook vlak moeten blijven nadat de hele laag droog is.

Nog een indicatie dat het een intrekkend vochtprobleem is, is dat de vochtplekken zich aan de onderkant van de muur bevinden en in een baan naar boven optrekken. Als het random plekken ergens op de muur waren geweest dan was die kans wat kleiner geweest.
Goed punt inderdaad. Dan moet het later natter geworden zijn, ipv dat het droger werd. Lijkt me lastig om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titelfix :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elienn
Bedankt allemaal voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden!!
Pagina: 1