Desktop PC voor AMD Ryzen 5 5600 max €500

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameMe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-06 15:32
PC is voor mijn vader aangezien zijn oude het begeven heeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral veel huis, tuin en keuken surfen, mailen, youtube, muziek luisteren en af en toe wat verjaardagskaartjes maken in Adobe photoshop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is max €500,- .

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanwege wat testen heb ik nog een oude videokaart liggen die ik erin zou willen zetten of als dat niet verstandig is dan graag advies wat wel te doen.
Betreft de volgende videokaart:
Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro
Afmetingen:
H 13cm
L 24 cm

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel de onderdelen om een pc zelf te bouwen, rand apparatuur is al aanwezig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Systeem hoeft niet toekomst bestendig te zijn zal niet worden geupgrade.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil (gehoor is niet al te best meer dus hoeft ook weer niet teveel geld naar toe maar wel goed om rekening mee te houden), hoeft niet superzuinig want staat niet continue aan
Zou leuk zijn als de behuizing niet zwart of grijs (kantoor kleuren) is rgb is geen must maar kan misschien een leuk effect geven.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Aanpassingen op mijn ideeen om zo tot een zoveel als mogelijk bang-for-buck pc te komen en wat goed op elkaar is afgestemd, kwa processor, moederboord, videokaart, geheugen, voeding enz

Waar ik dus zelf naar heb zitten kijken:
Heb meerdere forum topics doorgelezen van eerder aangedragen builds maar blijf het lastig vinden wat nu verstandig en handig is.

Huidig idee, indien ik de oude videokaart ga gebruiken:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 116,99€ 116,99
1MoederbordenASUS PRIME A520M-R€ 68,-€ 68,-
1BehuizingenJonsbo C6 White€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 36,-€ 36,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,69

En zonder videokaart:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 129,90€ 129,90
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 84,05€ 84,05
1BehuizingenJonsbo C6 White€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 36,-€ 36,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,65

Iedereen alvast bedankt voor de genomen moeite!

[ Voor 58% gewijzigd door UsernameMe op 16-05-2024 11:02 . Reden: Aanpassingen nav feedback ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameMe
Topic stond op gesloten en staat nu weer open, hoor graag jullie feedback op mijn ideeen en vragen.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:24
De Silverstone voeding zit volgens de veel geraadpleegde tier list in de categorie 'Tier E • Avoid', ik zou die raad opvolgen en de be quiet! Pure Power 11 400W kiezen. De Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro blijft onder de 200 Watt, en de rest van je onderdelen komt nauwelijks boven de 100 Watt, dus een 400 Watt voeding voldoet ruim.

Deze kast komt zonder ventilatoren. Neem er minstens eentje achterin om de hete lucht uit je kast te krijgen. Of neem een kast die met een ventilator komt, zoals de DeepCool Macube 110 Wit.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 15-05-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameMe
Bedankt voor de tip.
Ik las in de reviews dat die be quite ook aardig wat problemen kreeg op den duur met gekke geluiden vd fan vandaar.
En nog tips voor wat betreft de oude videokaart of toch voor een andere optie gaan?
martyw schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:10:
De Silverstone voeding zit volgens de veel geraadpleegde tier list in de categorie 'Tier E • Avoid', ik zou die raad opvolgen en de be quiet! Pure Power 11 400W kiezen. De Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro blijft onder de 200 Watt, en de rest van je onderdelen komt nauwelijks boven de 100 Watt, dus een 400 Watt voeding voldoet ruim.

Deze kast komt zonder ventilatoren. Neem er minstens eentje achterin om de hete lucht uit je kast te krijgen. Of neem een kast die met een ventilator komt, zoals de DeepCool Macube 110 Wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
UsernameMe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:48:
Bedankt voor de tip.
Ik las in de reviews dat die be quite ook aardig wat problemen kreeg op den duur met gekke geluiden vd fan vandaar.
En nog tips voor wat betreft de oude videokaart of toch voor een andere optie gaan?

[...]
Gebruikers recensies zijn altijd N=1, van de zes user reviews op deze site moppert er eentje, de andere vijf zijn positief. Ga liever af op reviews zoals hier in een door kenners samengestelde BBG, Voedingen Community Best Buy Guide/De beste voedingen in mei 2023:
In vergelijking met nog goedkopere opties is de 80Plus Gold-gecertificeerde Pure Power 11 relatief zuinig en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-06 18:10
Denk zelf dat je de oude gpu die je hebt in principe kunt laten, de IGPU van de ryzen 5600G zal niet onderdoen voor deze kaart denk ik. als er niet gegamed gaat worden sws al niet interessant.

zie verder ook niet meteen een rede om niet voor goedkoper te gaan betreft het moederbord, zoals met dit moederbord uitvoering: Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)

voor de rest ziet het mijn inziens prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ergo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:59:
Denk zelf dat je de oude gpu die je hebt in principe kunt laten, de IGPU van de ryzen 5600G zal niet onderdoen voor deze kaart denk ik. als er niet gegamed gaat worden sws al niet interessant.
Je hebt gelijk voor wat betreft de meeste non-gaming toepassingen, daar voldoet de iGPU in de Ryzen 5 5600G voor. Maar de oude R9 390 is wel krachtiger - zie voor een ruwe benchmark bv https://www.videocardbenc...600G-with-Radeon-Graphics
De Ryzen 5 5600 is wel de betere CPU, de Ryzen 5 5600G is een omgekatte laptop CPU, hij heeft minder cache, ondersteunt een lagere PCIe versie, etc. Zie de recensie alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
martyw schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:06:
[...]

Je hebt gelijk voor wat betreft de meeste non-gaming toepassingen, daar voldoet de iGPU in de Ryzen 5 5600G voor. Maar de oude R9 390 is wel krachtiger - zie voor een ruwe benchmark bv https://www.videocardbenc...600G-with-Radeon-Graphics
De Ryzen 5 5600 is wel de betere CPU, de Ryzen 5 5600G is een omgekatte laptop CPU, hij heeft minder cache, ondersteunt een lagere PCIe versie, etc. Zie de recensie alhier.
als die de 390 heeft dan zal ik dit ook niet gezegd hebben, echter zie ik in de TS een 380 staan. Zelf gebruik ik momenteel een r9 290, dus ben zeker bewust van het kunnen. Moet wel zeggen dat die gezien de prestaties ongelofelijk veel stroom gebruikt en heet wordt. Is dan ook wel wat ouder onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ergo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:39:
[...]

als die de 390 heeft dan zal ik dit ook niet gezegd hebben, echter zie ik in de TS een 380 staan. Zelf gebruik ik momenteel een r9 290, dus ben zeker bewust van het kunnen. Moet wel zeggen dat die gezien de prestaties ongelofelijk veel stroom gebruikt en heet wordt. Is dan ook wel wat ouder onderhand.
ah, my bad, maar ook de 380 wint het: https://www.videocardbenc...Graphics-vs-Radeon-R9-380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
Yes, voor games wel maar gezien het gebruik denk ik overbodig. kost alleen maar meer stroom en het gezeik van gedateerde drivers zal ik ook gewoon achterwege laten. Is ook een reden dat ik zelf mijn kaart wil gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helldogbe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-06 18:19
Je zou ook een Asrock Deskmini X300 kunnen bouwen, die heeft een passieve externe voeding.
Zie Youtube voorbeeldje: Building a Ryzen "Steam Cube" with the ASRock DeskMini X300. Het enige waar je moet opletten is als je audio out wil aansluiten dat dit ofwel vooraan moet, of dat je een extra adapter moet kopen voor een aux uitgang achteraan (ASRock DESKMINI Rear 3.5mm AUX Audio Cable Kit).
De standaard cooler past net, een Noctua NH-L9a nog beter.

Een ander alternatief is de Deskmeet X300. Die is wat groter, komt standaard met aux achteraan en werkt prima met de standaard koeler. Vermoedelijk wel iets luidruchtiger omdat die een volwaardige interne voeding heeft, met dus een extra fan.

De iGPU snoept trouwens 4GB van je RAM af. Dus voor iemand met veel tabbladen open en photoshop zou 32GB RAM te overwegen kunnen zijn. Dan gaat dat ding makkelijk 10 jaar mee.

[ Voor 16% gewijzigd door helldogbe op 16-05-2024 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

martyw schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:06:
De Ryzen 5 5600 is wel de betere CPU, de Ryzen 5 5600G is een omgekatte laptop CPU, hij heeft minder cache, ondersteunt een lagere PCIe versie, etc.
Je hebt feitelijk gelijk, maar PCIe-versie is niet relevant zolang je er geen zware videokaart of high-end SSD naast zet (en die dan ook echt benut). Cache maakt in games veel verschil, in gemiddeld desktop-werk een stuk minder. De prestaties van de twee voor de beoogde toepassingen verschillen daarmee niet veel. Ik vermoed ook niet merkbaar.

De 5600G scheelt gedoe als de GPU ooit dood gaat, niet onbelangrijk bij een PC die waarschijnlijk wel 10 jaar mee kan. En het is weer een ventilator minder die kan slijten en lawaai kan gaan maken (tenzij die kaart semi-passief is).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UsernameMe
Ok dan ga ik zeker niet eigenwijs doen en toch voor de best buy voeding, zal het aanpassen in mijn overzicht.
Bedankt
martyw schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Gebruikers recensies zijn altijd N=1, van de zes user reviews op deze site moppert er eentje, de andere vijf zijn positief. Ga liever af op reviews zoals hier in een door kenners samengestelde BBG, Voedingen Community Best Buy Guide/De beste voedingen in mei 2023:

[...]
Dit is inderdaad ook een goed punt en waarschijnlijk daardoor beter om voor de 5600G te gaan.
Of ik zou bv voor een goedkope videokaart kunnen gaan en als nog voor de 5600?
bwerg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:50:
[...]
De 5600G scheelt gedoe als de GPU ooit dood gaat, niet onbelangrijk bij een PC die waarschijnlijk wel 10 jaar mee kan. En het is weer een ventilator minder die kan slijten en lawaai kan gaan maken (tenzij die kaart semi-passief is).

[ Voor 28% gewijzigd door UsernameMe op 16-05-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat kan natuurlijk, maar als je nooit grafisch zware dingen doet zul je het verschil tussen een IGP of een videokaart niet merken. Voor het minimale prestatieverschil tussen de 5600 en de 5600G hoef je het niet te doen, dan kun je beter een 5700G nemen. Voor games niet per se sneller dan een 5600, maar in alle overige applicaties en in toekomstbestendigheid wel (8 cores in plaats van 6).

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 16-05-2024 13:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1