Vraag

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
Vanmiddag is er een PV installatie bij mij op het dak neer gelegd. Hij is nog niet in bedrijf gesteld omdat toevallig tegelijk de transformator in de wijk word vervangen en er nu dus geen spanning op het net staat.

Het gaat om 10* 435 panelen met een Enphase systeem. Op zolder is nu een PV verdeler geïnstalleerd aangesloten de wasdroger groep. Ik heb uit nieuwsgierigheid en een stukje controle de PV verdeler eens open gemaakt en volgens mij is deze niet goed aangesloten.

Mijn huis elektra installatie kennis is beperkt, maar had de voeding vanuit de micro omvormers niet op de rechtse automaat bovenin moeten worden aangesloten? Hij is nu op de middelste automaat aan de onderzijde aangesloten.

Ik heb al even contact gehad met de installateur maar die zegt dat het niet uitmaakt. Hij komt straks nog terug om de installatie in bedrijf te brengen zodra de netspanning weer terug is.

Kunnen jullie mij misschien wat technische uitleg geven waarom het zo ook goed is. (of juist fout!) Ik twijfel een beetje of het zo kan. De middelste automaat krijgt zijn voeding van wasdroger groep vanuit de meterkast. En de PV aanvoer zit daar dus ook op. Het stopcontact in de PV verdeler is ook aangesloten op de middelste automaat, maar wel nog steeds gezekerd op 16A. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat je in de hypothetische situatie via het stopcontact energie terug levert je een overbelasting kan krijgen op de kabel naar de meterkast.

Maar het belangrijkste is dat de aardlek in de PV verdeler nu niet werkt volgens mij, klopt dat? Mocht er een lekstroom zijn in de Enphase installatie kan dat nu toch nooit worden gedetecteerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg6TWDSqPH6g2z-1-Ut9jWmhY5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slrUwbYZkmzUvADEHF1RlTuA.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat overigens om een Eaton PV verdeler en de documentatie is er vrij duidelijk over. Aansluiten op de rechtse automaat aan de bovenzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDI5gallU7L5Y1ngrzdXJTdB84I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5WZbzuFxeiCpSdrQGDGMng3.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 15:39
Ja, mooi!

Even voor de helderheid, de kabel van de meterkast komt naar binnen tussen de 2 blokken en gaat onder in de rechter 40A hoofdschakelaar?
Dan de grijze kabel rechtsboven in naar de PV?
Waar zijn die draden links de kast uit dan nog voor en waar op de zekeringen zitten die ingeprikt?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Ik denk dat daar geen bal van klopt!

De bedrading van de voedende groep komt van links? Ik zie geen aarde. Hoe gaat je PV systeem geaard en vereffend zijn?
Die bedrading moet onder op de hoofdschakelaar van deze verdeler.

Van boven de hoofdschakelaar hoort het onder in de beide automaten te gaan, mag via de kammen naar de 2e.

De ene automaat moet dan boven naar het stopcontact.

De q-relay moet boven op de andere. De PV moet binnenkomen op de q-relay.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11 13:33

Nhz

Inderdaad niet echt netjes zo. Als het is zoals Sleepkever zegt, dat de voeding vanuit de meterkast 'achter' de hoofdschakelaar de doos inwordt gevoerd, dan zullen de volgende zaken aangepast moeten worden:

- aardedraad direct op de rail aansluiten, of trekonlasting toepassen, niet met een losse wago
- q-relay bovenop de rechtse automaat aansluiten, dus niet onderin
- apparaat dat links naast de verdeelkast hangt ook aansluiten op de automaat van het stopcontact in de verdeelkast

In principe is het stopcontact van de verdeler nu wel netjes beschermt tegen overbelasting. Echter hetgeen links naast de verdeelkast hangt en (zonder aarde) is aangesloten op de onderkant van de automaten, is hier niet tegen beschermt. In theorie kan dat apparaat nu dus 16A vanuit de meterkast trekken krijgen + circa 18A vanuit je PV op een zonnig moment. Dat is voldoende om die draadjes lekker warm te stoken.

Op dat niet geaarde apparaat links is het geheel is als het goed is verder beschemd door de aardlek in de meterkast.

Groetjes

• XyRuS
Sleepkever schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:23:
Ja, mooi!

Even voor de helderheid, de kabel van de meterkast komt naar binnen tussen de 2 blokken en gaat onder in de rechter 40A hoofdschakelaar?
Dan de grijze kabel rechtsboven in naar de PV?
Waar zijn die draden links de kast uit dan nog voor en waar op de zekeringen zitten die ingeprikt?
Ja klopt helemaal! Kabel tussen de twee blokken komt vanuit de meterkast en gaat naar de hoofd schakelaar.

De draden die links de kast uit vertrekken zijn aangesloten op de Envoy, het monitoring syteem van Enphase. Die zit er strak tegenaan gemonteerd, deze kan nu in theorie nu wel 16A + stroom vanuit de PV kan kortsluiting. Volgens de post van
Ronald schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:26:
Ik denk dat daar geen bal van klopt!

De bedrading van de voedende groep komt van links? Ik zie geen aarde. Hoe gaat je PV systeem geaard en vereffend zijn?
Die bedrading moet onder op de hoofdschakelaar van deze verdeler.

Van boven de hoofdschakelaar hoort het onder in de beide automaten te gaan, mag via de kammen naar de 2e.

De ene automaat moet dan boven naar het stopcontact.

De q-relay moet boven op de andere. De PV moet binnenkomen op de q-relay.
Nee de voeding komt binnen door een gat achterin de kast. Net links van de hoofdschakelaar, daar zie je ook een wago 221 waarmee ze verlengen naar de aardrail bovenin de kast, zo is het systeem geaard. Bovenin de kast zie je de kabel die naar het dak loopt, en die aarde draad zit ook op de aard rail.

Bedankt voor het bevesting wat ik zelf al dacht. :)
Nhz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:44:
Inderdaad niet echt netjes zo. Als het is zoals Sleepkever zegt, dat de voeding vanuit de meterkast 'achter' de hoofdschakelaar de doos inwordt gevoerd, dan zullen de volgende zaken aangepast moeten worden:

- aardedraad direct op de rail aansluiten, of trekonlasting toepassen, niet met een losse wago
- q-relay bovenop de rechtse automaat aansluiten, dus niet onderin
- apparaat dat links naast de verdeelkast hangt ook aansluiten op de automaat van het stopcontact in de verdeelkast

In principe is het stopcontact van de verdeler nu wel netjes beschermt tegen overbelasting. Echter hetgeen links naast de verdeelkast hangt en (zonder aarde) is aangesloten op de onderkant van de automaten, is hier niet tegen beschermt. In theorie kan dat apparaat nu dus 16A vanuit de meterkast trekken krijgen + circa 18A vanuit je PV op een zonnig moment. Dat is voldoende om die draadjes lekker warm te stoken.

Op dat niet geaarde apparaat links is het geheel is als het goed is verder beschemd door de aardlek in de meterkast.
Mooi! Het apparaat wat links zit is de Envoy, die zit er strak tegenaan en in de installatie handleiding staat ook niet vermeld dat er een aarde hoeft te worden aangesloten. De draden zijn ook niet aan te raken en het apparaat zelf is van kunststof, dan is aarde niet perse nodig toch? Wel duidelijk dat de Envoy nu niet is beschermd tegen overbelasting.

De kast is gemonteerd over een installatiedoos waar eerst een stopcontact heeft gezet, dat zal de reden wel geweest zijn dat ze het niet hebben gered met de lengte en maar een wago hebben toegepast. Hoe zou je trekontlasting in zo'n geval moeten toepassen? Of hadden ze eigenlijk gewoon vanaf de zijkant moeten invoeren met een wartel?

Allemaal bedankt voor de reacties die mijn idee bevestigen, samengevat is de Envoy nu in principe niet goed beveiligd tegen overbelasting. PV aanvoer verplaatsen naar de 2e automaat. Envoy naar de automaat bovenop. Ik denk dat ik beter zelf een wat 2.5mm² installatie draad uit de schuur kan pakken en het zelf oplossen, heb ik meer vertrouwen in.

Ik ben blij dat Enphase voor de rest plug and play is met voor voorgekrimpte connectoren & kabels, kunnen ze daar niet zoveel verkeerd aan doen. Verder heel tevreden met hoe ze te werk gingen op het dak, veel tijd besteed aan het stellen, uitmeten en netjes gewerkt. Maar het is volgens mij niet onbekend in het wereldje dat ze van het elektra werk wat minder kaas hebben gegeten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ondanks dat je het misschien zo doet zou ik eerst hun verantwoordelijk stellen. Dan heb je daarna in ieder geval geen gezeur dat jij aanpassingen hebt lopen doen als het toch niet werkt.

Overigens zegt aantal Wp helemaal niets voor de installatie, alleen welke omvormer(s). Welke zijn gebruikt?

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-11 23:17
Mag zo'n wago wel in een PV verdeler? Ik meen dat ze niet mogen in een meterkast en dit is ondanks dat er geen meter direct onder zit toch een vergelijkbare distributiebox.

Ze hadden ook een aardklem op de din rail kunnen zetten als er perse moet worden verlengt. Dat is een veel nettere oplossing dan zo'n wago ding.

• XyRuS
Septillion schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:39:
Ondanks dat je het misschien zo doet zou ik eerst hun verantwoordelijk stellen. Dan heb je daarna in ieder geval geen gezeur dat jij aanpassingen hebt lopen doen als het toch niet werkt.

Overigens zegt aantal Wp helemaal niets voor de installatie, alleen welke omvormer(s). Welke zijn gebruikt?
Mee eens, ik ga het zo eerst eens overleggen. Nu heb ik dankzij jullie reacties ook wat meer overtuiging kracht.

Mocht ik er met de installateur niet uitkomen ga ik ook zeker een mailtje naar het bedrijf doen.

Het is een Enphase systeem, met micro omvormers op het dak.
Frappuccino schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:40:
Mag zo'n wago wel in een PV verdeler? Ik meen dat ze niet mogen in een meterkast en dit is ondanks dat er geen meter direct onder zit toch een vergelijkbare distributiebox.

Ze hadden ook een aardklem op de din rail kunnen zetten als er perse moet worden verlengt. Dat is een veel nettere oplossing dan zo'n wago ding.
Ahja inderdaad, die heb ik zelfs nog wel liggen ook! Die mag hij gratis hebben en installeren :+
Pagina: 1