Trage werklaptop op werk, maar thuis ontzettend snel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-11-2024
Dag allen,

Hopelijk is dit de juiste plek om de volgende vraag te stellen.

Ik heb een werklaptop die, als ik op kantoor zit, ontzettend traag is. Het duurt vaak 5 minuten voordat bestanden zich openen, reageert traag, hangt vaak vast, crasht meerdere malen gedurende de dag, etc...

De laptop is een Dell Latitude 3540, dit zijn de specificaties:
- 13th Gen Intel(R) Core(TM) i7-1355U, 1700 MHz, 10 core('s), 12 logische processor(s)
- Intel(R) Iris(R) Xe Graphics
- 16 GB werkgeheugen
- NVMe Samsung SSD 990 PRO 1TB

Op kantoor sluit ik het scherm middels een USB-C aan op een Dockingstation (HP). Er zijn 2 AOC schermen op dit Dockingstation aangesloten. Beide met een displayport kabel. De resolutie van de schermen staat vaak standaard op 2560 x 1440 & 59.95 Hz.

Thuis heb ik nooit last van een trage werklaptop en werkt alles altijd goed. Nog nooit problemen mee ervaren. Thuis heb ik een 1920 x 1080 met 144 Hz scherm die ik middels HDMI direct op mijn laptop aansluit & een 1920 x 1080 met 120 Hz scherm die ik middels een HDMI op een adapter naar USB-c aansluit op mijn werklaptop.

Zouden de schermen en de resolutie wat te maken kunnen hebben met het feit dat mijn werklaptop vaak crasht, vasthangt & heel traag is?

Alvast dankjewel voor de hulp! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 22:02

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Laad je je laptop op kantoor op via de dock en thuis via een adapter?
Wellicht maakt dit uit voor de performance..

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Als Dell de oplader niet (goed) herkent schakelt het systeem terug naar super langzaam. Als je op het werk zit en taakbeheer opent, op welke snelheid draait de processor dan? Als deze teruggeklokt blijft naar <1ghz dan is het een issue met de oplader.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:13
@Teun1407
Heb je ook al eens geïnformeerd bij de collega's van ICT? Misschien dat ze hier al bekend mee zijn en het probleem direct kunnen herkennen en oplossen. Eventueel vragen of een werkplekbeheerder met je mee kan kijken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 15:17
Probeer eens op je werk naast de USB C kabel voor de dock, ook eens je oplader aan te sluiten.
Als de laptop sneller is op deze manier, dan levert de kabel/dock niet genoeg stroom naar je laptop en gaat hij hierdoor op een lagere frequentie (slomer) draaien.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
Coach4All schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:59:
Laad je je laptop op kantoor op via de dock en thuis via een adapter?
Wellicht maakt dit uit voor de performance..
Hij laad op kantoor inderdaad via de dock op! Kan ik dan gewoon de adapter en de dockingstation tegelijk in hebben? Of gaat dit nog meer problemen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
Detmer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:01:
Als Dell de oplader niet (goed) herkent schakelt het systeem terug naar super langzaam. Als je op het werk zit en taakbeheer opent, op welke snelheid draait de processor dan? Als deze teruggeklokt blijft naar <1ghz dan is het een issue met de oplader.
Ga ik morgen controleren! Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
Puch-Maxi schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:13:
@Teun1407
Heb je ook al eens geïnformeerd bij de collega's van ICT? Misschien dat ze hier al bekend mee zijn en het probleem direct kunnen herkennen en oplossen. Eventueel vragen of een werkplekbeheerder met je mee kan kijken :).
Dit probleem is al vaker (ook door meerdere collega's) bij ICT gelegd. Het enige wat ze hier gedaan hebben was een optie in de batterij instellingen aanpassen zodat hij "op een normale manier" uitschakelt. Turn on fast start-up was dit volgens mij. Hierna werd de performance al iets beter, maar nog steeds niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
KilleBladhark schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:23:
Probeer eens op je werk naast de USB C kabel voor de dock, ook eens je oplader aan te sluiten.
Als de laptop sneller is op deze manier, dan levert de kabel/dock niet genoeg stroom naar je laptop en gaat hij hierdoor op een lagere frequentie (slomer) draaien.
Ga ik morgen eens proberen! Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:22
Toevallig een domain joined windows machine? Ik heb in het verleden problemen gehad met machines waar folder redirection was geconfigureerd. Hierbij worden dingen als je desktop en my documents op een netwerk schijf opgeslagen. Als die storage traag is kan dit performance problemen opleveren die jij beschrijft.

Als je thuis bent wordt die folder redirection niet gebruikt omdat de laptop niet bij servers kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1407
Monkeybrains schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:47:
Toevallig een domain joined windows machine? Ik heb in het verleden problemen gehad met machines waar folder redirection was geconfigureerd. Hierbij worden dingen als je desktop en my documents op een netwerk schijf opgeslagen. Als die storage traag is kan dit performance problemen opleveren die jij beschrijft.

Als je thuis bent wordt die folder redirection niet gebruikt omdat de laptop niet bij servers kan komen
Volgens mij gebruiken wij dit niet. Alles wat lokaal staat wordt wel op OneDrive opgeslagen. Maar 99% van de bestanden die we gebruiken staan op Teams.
Pagina: 1