Keuze advies 65" OLED tv Sony/LG/Samsung

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crusader1983
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 12:55
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?

65" OLED televisie

Wat is je budget?
rond de €3000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Met name film en serie kijken, af en toe gamen.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik heb al een kleine selectie gemaakt en een vergelijking gemaakt.

https://tweakers.net/pric.../1976660;2030166;2063198/

Ik heb nu nog een oude sony televisie, en ben erg tevreden over de interface van sony. Ook icm mijn versterker werkt dit als een zonnetje.
Geluid van tv kijk ik niet na gezien ik een eigen versterker en speakerset heb.

Welke vragen heb je hier nog over?

Zoals je kunt lezen zoek ik een opvolger van mijn oude sony tv. Ik heb een lichte voorkeur voor sony televisies, ook al zijn ze iets prijziger.

De reden dat ik voor OLED ga is dat mijn huiskamer donker kan maken, en vaak in de avond kijk. Overdag komt minder vaak voor.
De QOLED van samsung heb ik er ook bij gezet gezien het een soort van hybride is, echter ben ik niet zo bekend met de ervaringen van een QOLED techniek.
Mocht dit een verkeerde gedachte zijn hoor ik dat graag. andere voorstellen zijn welkom.

Het EK komt er ook aan ( juni 2024) moet ik nog even wachten voor het EK?
Pricewatch hou ik sowieso in de gaten uiteraard.

Andere feedback of suggesties zijn welkom :)

Beste antwoord (via crusader1983 op 17-05-2024 09:49)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:17
QD-OLED is geen hybride techniek, er wordt gebruik gemaakt van RGB-pixels in tegenstelling tot WOLED.

Alle gelinkte modellen bieden een goede/ mooie weergave waarbij het verschil in de details zit, de Sony en LG zijn bijv. in de juiste beeldmodus accurater dan Samsung.

Imo zijn alle gelinkte modellen momenteel overpriced. Ik zou eerder naar een LG G3/ C3 of de Sony A8xK/ AxL kijken wanneer je een lichte voorkeur voor dit merk hebt, zet het bespaarde bedrag aan de kant en je kunt eventueel over een x aantal jaar weer eerder upgraden. Voornaamste pluspunten van een QD-OLED of MLA paneel is meer HDR impact en een betere uniformiteit (met name bij QD-OLED).

Het heeft in de regel geen zin om te wachten op evenement X of Y, hierbij zijn vaak de aanbiedingen een sigaar uit eigen doos.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
QOLED van Samsung bestaat niet. Je bedoelt wellicht QLED of QD-OLED. Samsung heeft QLED tv's en OLED tv's. QLED zijn LCD tv's en voor OLED maakt Samsung gebruik van QD-OLED panelen. Dat is, door de bank genomen, een OLED paneel met QD filter die zorgt voor een hogere helderheid dan 'standaard' OLED. Het is dus niet zoiets als een hybride tv. Je koopt of LCD of OLED.

Waar je bij OLED met name aan moet denken is direct zonlicht op het scherm. Door het organische materieel in de tv, kan door UV verkleuring van het paneel optreden. Ook als de tv uit staat.

De Sony A95L is een absoluut topmodel. De interface die jij van je oude Sony gewend bent ga je denk ik niet meer terugvinden, aangezien Sony gebruik maakt van android tv. Tenzij je oude Sony dat ook heeft, maar ik verwacht zo van niet.

Ik weet niet hoe kritische kijker je bent en van welke tv je exact af komt, maar voor veel minder geld kun je ook kijken naar goedkopere OLED's, zoals een LG C3 of Sony A80L. Dat zijn ook zeer goede tv's. Die tv's hebben geen QD-OLED paneel en hebben een lagere piekhelderheid. Zelf heb ik de C3 en kan je vertellen dat de helderheid meer dan genoeg is, een stuk helderder dan mn oude OLED. Je kunt ook kijken naar bijvoorbeeld de Sony A95K, een jaartje ouder dan de A95L, maar wel een stuk beter geprijsd.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Je kan een hoop kanten op met dat budget... wat ik persoonlijk zou doen is niet perse naar de allernieuwste modellen kijken. Mijn keuze zou dan de LG G3 zijn, wat het topmodel is van vorig jaar maar nu voor vrijwel de helft van het geld te krijgen... dan heb je echt een top OLED voor €2150... en dan nog 850 over voor bijvoorbeeld een leuke soundbar.

uitvoering: LG OLED evo G3 65" Zwart

en bijvoorbeeld

uitvoering: Samsung Cinematic Q-series HW-Q930C

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:17
QD-OLED is geen hybride techniek, er wordt gebruik gemaakt van RGB-pixels in tegenstelling tot WOLED.

Alle gelinkte modellen bieden een goede/ mooie weergave waarbij het verschil in de details zit, de Sony en LG zijn bijv. in de juiste beeldmodus accurater dan Samsung.

Imo zijn alle gelinkte modellen momenteel overpriced. Ik zou eerder naar een LG G3/ C3 of de Sony A8xK/ AxL kijken wanneer je een lichte voorkeur voor dit merk hebt, zet het bespaarde bedrag aan de kant en je kunt eventueel over een x aantal jaar weer eerder upgraden. Voornaamste pluspunten van een QD-OLED of MLA paneel is meer HDR impact en een betere uniformiteit (met name bij QD-OLED).

Het heeft in de regel geen zin om te wachten op evenement X of Y, hierbij zijn vaak de aanbiedingen een sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

crusader1983 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:00:
Andere feedback of suggesties zijn welkom :)
even wat anders dan OLED:

is het formaat 65" in beton gegoten? Zo nee, géén OLED maar wel Sony...een top MiniLED:

uitvoering: Sony Bravia XR-75X95L Zilver, Zwart

bang on budget......en een stuk groter beeld.

ik heb een tijd geleden een 65' TV uitgezocht.....en door wat direct zonlicht heb ik de gok niet durven nemen met OLED.

Ik heb bij HelloTV de line-up van Sony naast elkaar met hetzelfde beeldmateriaal kunnen vergelijken.

Ja, de OLED doet tov de MiniLed er een klein schepje bovenop maar ik vond OLED in sommige gevallen zelfs wel wat teveel van het goede. Let wel..dit was met demo-beelden.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om eens bij een grote toko te gaan kijken maar dat is wat ik in elk geval eens zou aanraden.

Geen spat spijt van mijn 65X95L in elk geval :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crusader1983
Dank tweakers voor de feedback.

Hier kom ik verder mee.
@Hulleman @Freshouttheoven dank voor de heldere uitleg betreffende QLED/QD-OLED.
Hier kan ik verder mee aan de slag.

@Fraggert @MicGlou super goede voorstellen, zet me zeker aan het denken om toch mijn selectie te verbreden.

@Fraggert ik weet niet of ik groter wil, De huiskamer is 4 meter en een beetje, ik zit ongeveer 4 meter van het scherm, 65" is optimaal als ik verschillende websites zie. ik moet dit nog wel in een winkel zien.
Je suggesties neem ik mee in vergelijking, scheelt ook in de prijs zoals je zelf omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@crusader1983, op 4m afstand kun je best een maatje groter dan 65” nemen

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crusader1983
Hulleman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:10:
@crusader1983, op 4m afstand kun je best een maatje groter dan 65” nemen
Toch wel he O-) was even bang voor een tennis hoofd effect op die afstand met kijken film of gamen.
Prima neem ik dat ook mee in mijn afweging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuJu5bkiwnPAn6FVpHWLebBbbec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/T1TD1DwW7VWXc9g2rQim7BUa.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:04

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@crusader1983
Mocht je toch voor nieuwe Sony modellen gaan. Deze zouden deze maand nog uit moeten komen.

nieuws: Sony past naamgeving televisies aan en introduceert drie nieuwe modellen
en
https://www.sony.nl/electronics/bravia-tv

Mocht je toch OLED (WOLED) willen, dan zou de nieuwe Bravia 8 een optie voor je kunnen zijn.
De 65" is net onder de € 3000,-

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe TV en ook ik ben verknocht aan Sony.
Ik heb nu de KDL-50W805B en had daar de Sony HT-CT370 soundbar bij.
De soundbar is inmiddels vervangen voor de Sony HT-7000 icm de SA-SW5 (sub).

Ik ga waarschijnlijk voor de miniled, want ik kan de kamer niet volledig donker maken en heb aan het einde van de middag ook de zon nog deels in de hoek van de TV.
Daarnaast wil ik niet groter dan 65", omdat groter gewoon niet mooi past in de hoek waar de TV nu staat.

Echter twijfel ik nog tussen de X95L (2023) of de nieuwe Bravia 7 die deze maand uit komt.
Helaas is de Bravia 9 geen optie want die lijkt vooralsnog niet in 65" leverbaar in NL.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 15-05-2024 15:27 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

crusader1983 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:08:
@Fraggert @MicGlou super goede voorstellen, zet me zeker aan het denken om toch mijn selectie te verbreden.
Graag gedaan, zeker ook gezien de prijs, mijn 65 inch stond thuis voor 1800 euro en als je dan kijkt naar het prijsverschil voor een vergelijkbare OLED.........

Verder zou ik ook zeker even @Freshouttheoven zijn advies overwegen. Die weet waar die 't over heeft d:)b

Zeker omdat je al wegkomt van een kleiner ouder toestel ga je al een enorme sprong maken. Dan komt de "law of diminishing returns" nog forser om de hoek kijken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• crusader1983
@Freshouttheoven thx voor je advies het is een XR-77A84L geworden.

ik zag een kans voorbij komen om een 77" inch voor dezelfde prijs als een 65". Was een geretourneerde tv (geen demo model maar ontevreden klant) ik zag het als een buitenkansje waar ik op ingespeeld heb.

@Fraggert @Hulleman @MicGlou @Thasaidon thx voor jullie bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

crusader1983 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:56:
@Freshouttheoven thx voor je advies het is een XR-77A84L geworden.

ik zag een kans voorbij komen om een 77" inch voor dezelfde prijs als een 65". Was een geretourneerde tv (geen demo model maar ontevreden klant) ik zag het als een buitenkansje waar ik op ingespeeld heb.

@Fraggert @Hulleman @MicGlou @Thasaidon thx voor jullie bijdrage.
Nice, gefeliciteerd man……77 inch 8)

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden, laat je het nog even weten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crusader1983
Fraggert schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:06:
[...]

Nice, gefeliciteerd man……77 inch 8)

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden, laat je het nog even weten? :)
Ja ga ik zeker doen, zal wel even tijd overheen gaan ivm levering montage etc.
Deze gaat namelijk op de muur gemonteerd worden.

Was een scherpe prijs voor retour 77", anders was het een 66" geworden.
Precies om de argumentatie die jullie allen noemden, prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crusader1983
Het heeft even geduurd maar niet vergeten.
Bij dezen een terugkoppeling wat ik van mijn aankoop vind na 6 maanden.

De TV bevalt mij erg goed.
77 inch is prima, had ook niet groter moeten worden.

Qua kleren en contrast super tevreden. ook overdag prima te zien. Wat een verschil met mijn vorige tv.

De interface van google is prima voor dagelijks gebruik, af en toe stoei ik nog wel als ik de interface wil customizen maar dat gebeurd niet vaak.

Het geluid van de standaard tv is echt top, beter dan mijn huidige centre speaker.
De speakers & AVR worden volgend jaar geupgrade.

Erg tevreden met mijn keuze en dank voor jullie hulp nogmaals.

Enige minpunt wat ik heb gevonden is dat de google assist niet werkt, en van reddit begrijp ik dat meerdere sony tv's dit probleem hebben. is een 'minor inconvenience' dat zichzelf vast oplost in de toekomst d.m.v. een software update.
Pagina: 1