Dakkapel aftimmeren met houten lattenwanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-05 00:11
Een maand geleden is onze dakkapel geplaatst, deze moet nog afgetimmerd worden aan de binnenzijde.

De wangen wil ik graag glad maken met gipsplaat zodat deze netjes in de muur overloopt.
Het dakje wil ik graag met houten lattenwanden afwerken.

De wangen
Voor de wangen loop ik tegen een uitdaging aan: de linker wang van de dakkapel sluit niet netjes aan op de bestaande schuine muur. Op diezelfde muur is ook het dakbeschot niet echt netjes afgezaagd. De te overbruggen diepte is ongeveer 3 cm. Hoogte van kozijn tot dak van dakkapel is 1,20m.

Om dit netjes te maken heb ik 2 ideetjes:
1. Aflopende panlatjes op de wang maken van 3 cm onderaan naar 0 cm richting plafond. hierdoor wordt de muur dus iets schuin, maar loopt het strak van aansluiting dakkapel richting dak.
2. Panlatjes op 3 cm (dikte van te overbruggen verschil).

2 lijkt makkelijker en minder gehannes, maar 1 lijkt mij mooier. Iemand ervaring met het overbruggen van verschil tussen aansluiting dakkapel en muur? Zijn er wellicht nog andere charmante oplossingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx1evrkl8oHPnQnehLoBkfVeJi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lH3Q4VPCodGZobWg434vM3jz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BDefMRexvXqRL_6FycQyWD-9Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVb4P4A8wpWquYj17yUazYcm.jpg?f=fotoalbum_large

Het dakje

Deze wil ik graag afwerken met houtfineerlatten wandpanelen afwerken, zie plaatje onderstaand.
In de sleuven van de pandpanelen wil ik vervolgens led verlichting aanbrengen.

Deze wil ik tegen het dak aanschroeven. Lijkt niet al te spannend. Maar wellicht zie ik belangrijke zaken over het hoofd. Lees graag ervaringen en/of advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kz3LukrJYV31FSOjys4b1QFEbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QrE3enyb3beYzQCXxmt0PfT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HenryDumonde op 14-05-2024 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 08:27
Je kan die latten mooier nieten of verlijmen (of een combinatie daarvan) voor minder zichtbare montage. Sommige systemen hebben een kliksysteem.

Je kan ook complete panelen kopen van dit soort materiaal dan zitten de latten reeds op vaste breedte op een achterpaneel, kan je er zo tegenaan schroeven.
De wangen
Voor de wangen loop ik tegen een uitdaging aan: de linker wang van de dakkapel sluit niet netjes aan op de bestaande schuine muur. Op diezelfde muur is ook het dakbeschot niet echt netjes afgezaagd. De te overbruggen diepte is ongeveer 3 cm. Hoogte van kozijn tot dak van dakkapel is 1,20m.
Een plaatmateriaal, kan al gipsplaat zijn, verlijmen met bijvoorbeeld hightack of een andere volle lijm waarin je kan stellen. Dan kan je 'm goed zetten. Waar mogelijk wat achterhout in verschillende diktes plaatsen. Bijvoorbeeld verticaal. Die teken je vast af op plafond en de bestaande wand dan weet je later waar je moet schroeven.

Na het lijmen en zetten wachten tot het hard is, dan naschroeven voor de definitieve montage. Daarna je eindafwerking stuc/plamuur/etc. om de laatste millimeters glad te zetten.

Steken die balkkoppen uit tot op het eindoppervlak? Zo ja: Even kijken wat het snelste is: Of daar ook iets overheen zetten OF gewoon heel die wand van gipsplaten voorzien, dan ben je meteen van alle ellende af op die wand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
HenryDumonde schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:40:

1. Aflopende panlatjes op de wang maken van 3 cm onderaan naar 0 cm richting plafond. hierdoor wordt de muur dus iets schuin, maar loopt het strak van aansluiting dakkapel richting dak.
2. Panlatjes op 3 cm (dikte van te overbruggen verschil).
Ik zou bij deze keuze altijd kiezen voor optie 2. Panlatten over de lengte doorzagen van 3 cm naar 0 cm, is wel mogelijk maar makkelijk is het niet. En een schuine muur van 3cm over 120cm is best veel.

Optie drie is om de ruimte op te vullen met een gipsplaat die je gelijk zet aan de wand. Wat effectief betekent dat je 3cm - 12,5mm (gipsplaat) = 1,75cm moet opvullen. Als je daar een houten plaat van 1,6cm achtermaakt dan heb je het verschil bijna opgevuld.
Ik doe even de aanname dat die muur nog gestuct moet worden, de 0,15cm aan ruimte die over is gebleven kan een stukadoor prima wegwerken met stucen.
HenryDumonde schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:40:

Het dakje

Deze wil ik graag afwerken met houtfineerlatten wandpanelen afwerken, zie plaatje onderstaand.
In de sleuven van de pandpanelen wil ik vervolgens led verlichting aanbrengen.

Deze wil ik tegen het dak aanschroeven. Lijkt niet al te spannend. Maar wellicht zie ik belangrijke zaken over het hoofd. Lees graag ervaringen en/of advies.
Ik zou hier kiezen voor of een standaard oplossing en die tegen het plafond plakken.

Of de houtjes eerst op een plaat maken zodat je ze 'van boven' kunt vastzetten, waardoor je de schroefgaten niet ziet zitten. Vervolgens kun je de plaat vastzetten op aan het plafond, maar dan kun je de schroeven tussen de latjes maken zodat ze vrijwel niet opvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:12

MLLL

Palm Treo 650

Voor de muur kun je beter de latten horizontaal bevestigen
Van 1 cm 1,5 cm , 2cm, 2,5 cm en 3cm en dat verdeelt zodat het vlak wordt over de hele lengte , da's makkelijker dan latten schuin zagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryDumonde
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-05 00:11
@Flans , uiteindelijk voor jouw 3e optie gegaan. Afgesmeerd met fill & finish en ziet er nu strak uit. Ga morgen schuren en in de voorstrijk zetten.

Heb inderdaad lattenwandjes besteld, al klaargemaakt op vilt. Deze wil ik tegen het dakje aan schroeven met de latten over de breedte van de dakkapel. wil daar vervolgens in 3 of 4 banen led strips in maken.

Bedankt voor de reacties beiden!