Elektrische verwarming badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:59
Hallo,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning, o.a. de badkamer zal hier gerenoveerd gaan worden.

Onze aannemer had ‘t over elektrische verwarming aanbrengen ipv een radiator op de cv. Met deze insteek zijn we ook aan het inventariseren bij diverse badkamer-/tegelzaken.

Recent kwamen we bij een tegelzaak die adviseerde om een elektrische verwarming altijd per 2 te combineren. Dus bv elektrische radiator aan de muur en infraroodpaneel aan het plafond. Of vloerverwarming en elek. radiator aan de muur.

Is dit zo of verkooptruc? Wat zijn jullie ervaring?
Ruimte is ong 2.80x1.90x2.40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:58
zo groot is die ruimte niet
dat kan met 1 radiator opgelost worden

zoiets bijv.

https://www.elektramat.nl...ugels-wifi-en-app-350371/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Exterminator schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:03:
Recent kwamen we bij een tegelzaak die adviseerde om een elektrische verwarming altijd per 2 te combineren. Dus bv elektrische radiator aan de muur en infraroodpaneel aan het plafond. Of vloerverwarming en elek. radiator aan de muur.
Het is rete-inefficient om je badkamer op temperatuur te houden met enkel een elektrische verwarming.

Zo'n infrarood paneel werkt wat beter omdat het 'direct' de persoon verwarmt (maar dan zal de vloer wel nog koud aanvoelen). Je zou dat kunnen combineren met vloerverwarming die op een stuk lagere temperatuur staat.

Afhankelijk van hoe vaak je aanwezig bent en wat je wensen zijn m.b.t comfort is het goedkoper om de kamer enigzins op temperatuur te houden met vloerverwarming dan dat het is om de kamer op temperatuur te houden met een elektrische radiator.

Daarnaast ga je ook niet 'een uurtje voor het douchen' even opstoken en daarna weer de elektrische radiator uitzetten. En afhankelijk van hoe vaak je dat doet; kan het ook tegenvallen qua efficiëntie.

Ook om mee te nemen, men doucht vaak 's avonds of 's ochtends, momenten waarop stroom relatief duur is omdat de zon nog niet schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:39
In mijn vorige (koude) huis had ik elektrische vloerverwarming. Ja, het was heerlijk, maar verbruikte ook ontzettend veel stroom. En hoelang ben je nou daadwerkelijk in je badkamer op een dag?

Bij het douchen wordt de vloer sowieso warm door het water, en bij de wastafel kun je ook een matje neerleggen.

In mijn huidige huis geen vloerverwarming, raampje eigenlijk altijd open dus de badkamer is wat koeler. Maar de vloerverwarming heb ik nog geen moment gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zit er nu in de badkamer?
Bij mijn verbouwing laat ik er een normale radiator plaatsen. Die zal alleen aanstaan als het echt koud is (hooguit een paar dagen in 't jaar). De rest ga ik doen met een infrarood paneel. Voor die paar minuten per dag dat ik in de badkamer ben is dat zat.
Elektrisch verwarmen is vrij prijzig, gezien je d'r aardig wat stroom doorheen jaagt. Waarom zou je per se elektrisch willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Eigenlijk heb ik er zelf voor gekozen om geen verwarming meer te hebben in de badkamer. Hele huis op vloerverwarming maar wilde niet daar de tegels openbreken, radiatoren zijn afgesloten. Die hangt er nog wel omdat anders ook al het leidingwerk eruit moest, maar is niet aangesloten. Ik heb overwogen zo'n goedkoop elektrisch kacheltje er op te hangen maar eigenlijk is ook dat niet echt nodig. Temperatuur daalt niet onder de 17 graden, dat het fris is zorgt er alleen maar voor dat je opschiet met douchen. En verder om even naar de wc te gaan is het ook geen drama. Scheelt weer een beetje op de energiekosten. Wellicht is dat ook je overweging waard.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 20:12

Tjark

DON'T PANIC

Zelf met opbouw gekozen voor elektrische vloerverwarming en elektrische radiator, met het idee dat je in de winter maar op sommige tijden warmte nodig hebt ('s ochtends) en dan de CV nog niet aan hebt.

In de praktijk duurt zo'n elektrische vloerverwarming best lang, en doen we alleen de radiator aan zodat de handdoeken warm zijn.

Achteraf, met de toekomst in het vizier had ik tóch liever vloerverwarming via CV laten aanleggen: met een evt overstap op een (hybride)warmtepomp had die badkamervloer dan makkelijker verwarmt kunnen worden.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:02
Accretion schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Het is rete-inefficient om je badkamer op temperatuur te houden met enkel een elektrische verwarming.

Zo'n infrarood paneel werkt wat beter omdat het 'direct' de persoon verwarmt (maar dan zal de vloer wel nog koud aanvoelen). Je zou dat kunnen combineren met vloerverwarming die op een stuk lagere temperatuur staat.

Afhankelijk van hoe vaak je aanwezig bent en wat je wensen zijn m.b.t comfort is het goedkoper om de kamer enigzins op temperatuur te houden met vloerverwarming dan dat het is om de kamer op temperatuur te houden met een elektrische radiator.
In veel huizen is verwarming op de badkamer niet echt noodzakelijk, tenzij je huis nog compleet niet geïsoleerd is. Dus ik zie wel de voordelen van een IR paneel tov een radiator die vaker uit dan aan staat (ook in de winter) en met lage temperatuurverwarming in je huis hangt zo’n radiator er toch maar voor de vorm.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Accretion schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:38:
[...]

Daarnaast ga je ook niet 'een uurtje voor het douchen' even opstoken en daarna weer de elektrische radiator uitzetten. En afhankelijk van hoe vaak je dat doet; kan het ook tegenvallen qua efficiëntie.

Ook om mee te nemen, men doucht vaak 's avonds of 's ochtends, momenten waarop stroom relatief duur is omdat de zon nog niet schijnt.
Valt allemaal wel mee hoor. Ik verwarm met L/L WP en heb dat niet in de badkamer. Huis is hier goed geisoleerd en stook soms helemaal niet daar. Deur staat gewoon open en pak warmte mee uit het huis. Als het al nodig is zet ik een Cop1 2000W kacheltje 5 minuten van tevoren aan en staat dan gemiddeld 15 minuten aan. Rest gewoon uit. Dus ik doe dat wel.....gewoon even van tevoren aanzetten. Binnen no time warm. Infrarood werkt niet vind ik. Veel te lokaal en heb geen kleine badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 18:33
Wij hebben bij de verbouwing elektrische vloerverwarming en een elektrische radiator geplaatst. De eerste twee weken hebben we de vloerverwarming aan gehad, de 4 jaar daarna is hij nooit meer aan geweest. Het verbruikt ontzettend veel stroom om de vloer te verwarmen voor die max 10 minuten dat je er gebruik van maakt (onder de douche is de vloer al warm van het warme water).

De radiator staat eigenlijk alleen in de winter af en toe aan. Dit voornamelijk om condensvorming te minimaliseren en niet eens voor de warmte.

De vraag is ook vooral wat je wensen zijn. Wil je dat de vloer lekker warm aan voelt aan de voeten maar maakt de algemene temperatuur in de badkamer je niet uit? Dan kan je gaan voor vloerverwarming. Als de temperatuur aan de voeten je niet uit maakt, zou ik alleen gaan voor een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:22

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik zou echt gewoon een radiator ophangen op je gas (of WP) CV installatie. Veel efficiënter en doet niet onder betreft comfort t.o.v. een of andere straal of blaaskachel. En anders, indien het budget het toelaat, gewoon reguliere vloerverwarming. Das nog beter.

[ Voor 21% gewijzigd door silverball op 14-05-2024 10:54 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tupolev schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:34:
[...]
In veel huizen is verwarming op de badkamer niet echt noodzakelijk, tenzij je huis nog compleet niet geïsoleerd is. Dus ik zie wel de voordelen van een IR paneel tov een radiator die vaker uit dan aan staat (ook in de winter) en met lage temperatuurverwarming in je huis hangt zo’n radiator er toch maar voor de vorm.
Ligt er aan, voor LTV zou ik de badkamer wel meenemen.

Als je overal vloerverwarming hebt, behalve juist in de ruimte waar je op blote voeten loopt, is dat ook niet direct comfortabel.

Het idee met LTV is uberhaupt dat je het hele huis dezelfde temperatuur stookt, je kunt namelijk niet per kamer verwarmen omdat je toch bezig bent met alles binnen de isolatieschil op temperatuur te houden.

Als je huis goed geisoleerd is en je alles met airco's/radiatoren doet zou ik in de douche geen airco neerhangen inderdaad.
Een radiator is wel handig om je handdoek op te hangen om te drogen, maar de hele ruimte opstoken zou inderdaad niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Accretion Hele huis op dezelfde temperatuur? Moet er niet aan denken dat het 21 graden is in mijn slaapkamer net zoals in de woonkamer. Een goed geisoleerd huis stook je boven bijna niet. Mijn huis uit 78 (na geisoleerd) is het boven in de winter zonder te stoken bijna altijd 18/19 graden. Daarom dus voor als het echt koud is alleen een 2000W kachel voor de badkamer. Eigenlijk meer om schimmel tegen te gaan dan dat ik de warmte nodig vindt. Uit bad of douche (is al warm) eruit, afdrogen, weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
silverball schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:52:
Ik zou echt gewoon een radiator ophangen op je gas (of WP) CV installatie. Veel efficiënter en doet niet onder betreft comfort t.o.v. een of andere straal of blaaskachel. En anders, indien het budget het toelaat, gewoon reguliere vloerverwarming. Das nog beter.
Is dus niet efficienter. In ieder geval hier bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:22:
@Accretion Hele huis op dezelfde temperatuur? Moet er niet aan denken dat het 21 graden is in mijn slaapkamer net zoals in de woonkamer. Een goed geisoleerd huis stook je boven bijna niet.
Wij hebben boven geen aparte thermostaat, maar op de momenten dat het niet nodig is hebben we boven ook de vloerverwarming uit staan, moet ik toegeven.

Maar doordat het constant op dezelfde temperatuur draait krijg je vanzelf dat het beton e.d. ook die temperatuur opneemt. En het plafond van de woonkamer is de vloer van de slaapkamer.

Dus alles binnen de isolatieschil trekt toch wel naar elkaar m.b.t temperatuur.
Het kan efficienter zijn om beide verdiepingen te verwarmen/koelen zodat de warmtepomp minder hoeft te pendelen / stabieler op een temperatuur kan houden vanwege meer afgifte op een lagere stooktemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

TWKterry

Master Mariner

Ik heb bij verbouwing van de badkamer de warmwater leiding onder de vloer tegels van de douche doorlopen, dat scheelt al aardig wat.
Verder is er nog een cv-radiator die nooit meer aan staat. In plaats daarvan een infrarood paneel/spiegel zodat dat niet beslaat en gelijk wat warmte geeft als je er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 16:12
Ook wij hebben bij de verbouwing van onze vorige badkamer vloerverwarming aan laten brengen. In het kort: niet doen.
Voor die vloer warm is ben je uren verder en het kost een vermogen voor dat uurtje per dag dat je er doorbrengt.
Voor we opnieuw verhuisden heb ik me daadwerkelijk afgevraagd of de verwaming in de badkamer ooit gewerkt heeft. Die vloer heeft uiteindelijk nooit aangestaan, ondanks dat de badkamer in een dakkapel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Wij hebben elektrische vloerverwarming en een losse elektrische radiator. Die laatste slaat aan als de temperatuur onder de 15 graden komt. De vloerverwarming staat zo ingesteld dat deze om 7u en om 21u even een kwartiertje aan staat zodat je bij opstaan en naar bed gaan warme voeten hebt. Ik heb hiertoe besloten toen ik zag hoe veel stroom dit geheel gebruikt, daar had ik vooraf niet zo bedacht. De vv staat sinds een paar weken uit omdat het niet nodig is gezien de omgevingstemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben in de gehele woning vloerverwarming op de warmtepomp, behalve de 2 badkamers. De hoofdbadkamer heeft electrische vloerverwarming, die staat in de winter 1 uur per dag aan en dat is voldoende voor warme voeten + warme ruimte. De andere badkamer heeft (nog) helemaal geen verwarming en die hebben we ook niet gemist afgelopen winter. Voor de kinderen maakt het niet uit dat het 19.5 graden is ipv 21 zoals de rest van het huis in de winter.
Huis is wel redelijk goed geïsoleerd.

Stroomverbruik valt echt heel erg mee, mits je het goed gebruikt . Dus niet 24/7 de hele winter, maar 1 uur per dag in de winter = 0,45kwh = 41kwh per jaar.
De zonnepanelen wekken per jaar 8.800kwh op :+. Natuurlijk wat minder in de winter, maar even om aan te geven dat het verbruik enorm laag is.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2024 09:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
In mijn jaren 90 woningbouw woning, hebben we toen we het kochten de badkamer gedaan en een z'n normale handdoeken radiator op de CV gehad en toen hadden we geen probleem met het warm hebben in de badkamer. inmiddels zijn we over op een WP via radiatoren in de rest van het huis en is de handdoekradiator omgebouwd naar een elektrische variant. En die gaat s`ochtends 3 uurtjes aan om te zorgen dat de handdoeken warm zijn en na het douchen sneller drogen. mochten we in de middag/avond een keer douchen dan kun de radiator 2 uur extra aanzetten, en voor de rest verwarmen we de ruimte niet. Dus qua verbruik valt het ook wel mee. Het zal wel niet volgens het laatste bouwbesluit zijn van 21/22 graden die de badkamer 24/7 moeten zijn maar ik heb het nog nooit koud gehad in de badkamer.

Badkamer is 2mx1.9mx2.3m dus iets kleiner als die van de TS

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-05 09:00
Wij hebben bij de verbouwing van onze badkamer de CV radiator weggehaald en (op een andere plek) een elektrische radiator opgehangen. Ik denk we hem in een paar jaar tijd 5 keer aan hebben gehad en daarna niet meer. De verwarming van de rest van het huis zorgt ervoor dat het eigenlijk nooit echt koud is in de badkamer.
Het duurt sowieso wel een uurtje voordat de elektrische radiator op temperatuur is. Schiet dus niet echt op.

Ik zou dat dus niet doen tenzij je misschien hele jonge kinderen hebt die te snel afkoelen na het douchen/badderen.

Investeer wel in een fatsoenlijke mechanische ventilatie want het blijft wel langer vochtig als er weinig warmte wordt toegevoegd in de ruimte. Dat leidt tot schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Hamkaaz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:14:
Het duurt sowieso wel een uurtje voordat de elektrische radiator op temperatuur is.
Wat is dat voor radiator dan? Een uur is wel lang.
Pagina: 1