Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:06
Hoi allemaal,

Net een nieuwe PC met de Ryzen 5 7600 en DDR5-6000Mhz. Dit alles met een Asus B650 Plus TUF gaming.

Hierbij heb ik 2 vragen. Ik wilde graag de CPU wat undervolten. Dit zou de temperaturen wat verder in bedwang moeten houden. Nu kan dat met ryzen master heel eenvoudig, maar in de BIOS viel me op dat er op twee plekken deze aanpassing gemaakt kan worden.

Ryzen master maakt de aanpassingen in Advanced --> AMD overclocking --> curve optimizer

Maar bij 'AI tuning' in de BIOS staat een zelfde optie met curve optimizer. Deze waarde staat echter op auto.

Welke waarde wordt in dit geval gepakt door het moederbord?

Ook viel het me op in de BIOS dat het geheugen op 4800Mhz staat. Kan ik deze ook via Ryzen Master aanpassen naar 6000Mhz of moet ik hiervoor in de BIOS zijn? Wilde deze verder niet overclocken, maar wel graag de snelheid halen die ik gekocht heb.

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
6000 is overclock :) maar wel als standaard profiel kant en klaar op de ramsticks. Die kan je in je bios selecteren als xmp profiel.

Mbt undervolt, ryzen master is handiger, dat zet alles ineens goed, hoef je niet meer aan te komen.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 14-05-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Dankje. Dus de AMD ryzen aanpassing onder advanced overriden dus de AI tweaking bios instellingen?

En voor DDR5-6000, moet ik deze na activatie van XMP handmatig op 6000 zetten? Of enkel activeren van XMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:51

RvL

@99ruud99
RyzenMaster kan heel goed werken. In veel gevallen slaan de instellingen echter helemaal nergens op. In de paar pogingen die ik gedaan heb om RM mijn Curve Optimizer in te laten stellen zette hij bij de eerste poging alles op -256. Daar bootte het systeem logischerwijs niet eens mee. Volgende pogingen waren beter maar nog lang niet goed of stabiel. Dus tenzij de tool sinds vorig jaar flink verbeterd is, heeft handmatig instellen mijn voorkeur

@dikkiedik
Ja, het is een beetje verwarrend dat je het op 2 plaatsen in kan stellen. Dat is bij mijn MSI moederbord ook. Wat nu leidend is, is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Om zeker te zijn dat de juiste instellingen gebruikt worden, kan je het op beide plaatsen instellen. Je kan instellingen die je in BIOS doet ook controleren in Ryzen Master om te achterhalen welke sectie nu leidend is.

Let er wel op dat je de ingestelde Curve Optimizer goed test. Bijvoorbeeld met OCCT die per core aan kan geven welke core gecrasht is. Het kan namelijk zomaar zijn dat niet iedere core even 'goed' is v.w.b. Curve Optimizer. Voor mij de reden geweest om het handmatig per core in te stellen, aangezien mijn 'beste' core stabiel is met -30 en de 'slechtste' niet lager kan dan -7

Overigens is de Curve Optimizer maar het topje van de ijsberg dat je kan optimaliseren. Zeker als je XMP gebruikt wil het nog wel eens voorkomen dat sommige spanning onnodig hoog worden. Denk bijvoorbeeld aan de VSoc. Als je de laatste BIOS gebruikt zeker wel in de veilige zone, maar onnodig hoog. Zo zet mijn moederbord de VSoc op 1,29V waar ik na uitproberen en vooral veel en lang testen uit ben gekomen op 1,05V.

Afhankelijk van het gebruikte geheugen (met name de geheugenchips) kan je qua geheugentimings ook nog wel wat winnen t.o.v. XMP waarschijnlijk.

Maar als je daar mee aan de slag wil, zou ik je zeker eens verdiepen in hoe de spanningen werken op het AM5 platform. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje hier: AMD Ryzen (ZEN4) platform Ervaringen & OC. Bereid je in ieder geval voor op flink veel en vooral langdurig testen mocht je hier aan beginnen :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
RvL schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:46:
@99ruud99
RyzenMaster kan heel goed werken. In veel gevallen slaan de instellingen echter helemaal nergens op. In de paar pogingen die ik gedaan heb om RM mijn Curve Optimizer in te laten stellen zette hij bij de eerste poging alles op -256. Daar bootte het systeem logischerwijs niet eens mee. Volgende pogingen waren beter maar nog lang niet goed of stabiel. Dus tenzij de tool sinds vorig jaar flink verbeterd is, heeft handmatig instellen mijn voorkeur
ik ga nog eens wat verder verdiepen hierin. Ryzen Master kwam bij mij met all cores op -30 uit. Deze heb ik gedaan en getest. Dit was wel zonder overclock. Wellicht met PBO zal deze -30 niet werken.

Ryzen Master geeft bij mijn ASUS mobo wel de waardes goed door dus. Deze heb ik gecheckt, maar dan wel op 1 plek.

ik hoef niet eindeloos de randen op te zoeken. Maar het verschil tussen 4800mhz en 6000mhz is wel aanzienlijk natuurlijk. Het geheugen overclocken daarboven is voor mij niet nodig.

Nu staat er bij overclocking presets:
- AI overclock tuner --> DOCP standard
- DOCP --> Moet ik hier 6000 invullen?
- bclk freq --> 100.0000
- memory freq --> ook hier 6000?

[ Voor 7% gewijzigd door dikkiedik op 14-05-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:16
Als je het xmp / expo profiel selecteerd dan zou het op 6000 moeten draaien. Hoef je verder niks te doen behalve de settings in bios opslaan bij afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
gevonden. Stond zelfs op homepage van de BIOS idd. Enable DOCP. Draait nu op 6000Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Uitendelijk uitgebreid geexpirimenteerd met Ryzen Master en undervolten. Op de Ryzen 5 7600.

dit gaat prima via Ryzen Master en de settings komen daadwerkelijk in de BIOS definitief te staan. Ook bij een reboot blijven de waardes actief.

Ik heb vandaag de 7800x3d geinstalleerd waar ik ook mee aan de slag ben gegaan met undervolten. Maar dat met minder succes. Al bij -10 curve optimizer kreeg ik problemen dat de computer heel langzaam boot. Dit duurde tot wel 30 seconden voordat deze tot leven kwam. Bij hogere CPU belasting overigens geen problemen.

Dus nu maar geen undervolt op de 7800x3d. Blijkbaar ook niet nodig. Temperaturen en verbruik ook ruim bnnen de perken. prestaties zijn waanzinnig in games, niet normaal wat een verschil met de 7600!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

dikkiedik schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:43:
Uitendelijk uitgebreid geexpirimenteerd met Ryzen Master en undervolten. Op de Ryzen 5 7600.

dit gaat prima via Ryzen Master en de settings komen daadwerkelijk in de BIOS definitief te staan. Ook bij een reboot blijven de waardes actief.

Ik heb vandaag de 7800x3d geinstalleerd waar ik ook mee aan de slag ben gegaan met undervolten. Maar dat met minder succes. Al bij -10 curve optimizer kreeg ik problemen dat de computer heel langzaam boot. Dit duurde tot wel 30 seconden voordat deze tot leven kwam. Bij hogere CPU belasting overigens geen problemen.

Dus nu maar geen undervolt op de 7800x3d. Blijkbaar ook niet nodig. Temperaturen en verbruik ook ruim bnnen de perken. prestaties zijn waanzinnig in games, niet normaal wat een verschil met de 7600!
Die langere boottijd heeft hoogst waarschijnlijk te maken met Memory Context Restore. Bij MSI staat deze standaard op Auto, wat Disabled is. Hierdoor traint het geheugen bij iedere boot, wat lang kan duren.

Je kan proberen Memory Context Restore aan te zetten, dat zou de boottijden moeten verkorten. Punt is dat dit (destijds) niet voor iedereen stabiel was.

Zelf draai ik al weer tijden met Memory Context Restore enabled, zonder problemen.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Ah oke. Dat zou kunnen. De CPU wissel heeft immers ook een BIOS reset tot gevolg gehad.

Weet niet zeker of deze hiervoor anders stond.

Undervolten kan geen langere boottijd geven? Want undervolten geeft zover ik begrijp vooral problemen bij idlen en laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik zeg nooit nooit, maar het het lijkt me sterk dat het aan de curve optimizer/undervolt ligt

Nu de dekens nog...

Pagina: 1