Mijn Growatt 4200MTL komt niet meer uit standby.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:49
Mijn Growatt 4200MTL komt niet meer uit standby.
Even uitleggen wat er gebeurt is. Een aantal dagen geleden heb ik software matig de omvormer uitgeschakeld. Twee uur daarna heb ik de omvormer weer software matig ingeschakeld.
Echter de volgende dagen daarna, startte de omvormer niet meer. De omvormer komt niet uit standby.

Als ik de omvormer dan weer inschakel doet hij het weer, tot de volgende dag. Dus iedere morgen moet ik nu mijn omvormer weer starten.

Weet iemand een oplossing?

- Ik heb de datalogger al opnieuw geïnstalleerd.

Beste antwoord (via Longtree op 21-05-2024 10:18)

• St3fanR
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-03 18:46
Ik kwam op dit forum terecht omdat ik in precies dezelfde situatie zat sinds afgelopen zondag (negatieve stroomprijzen) met mijn Growatt 4000TL. Omdat de shinephone app en de growatt site de optie uit- en inschakelen bieden dacht ik dat dit de juiste manier was. Helaas was vanaf dat moment de automatische heropstart in de ochtend disabled, zoals beschreven door de vraagsteller.

De oplossing heb ik uiteindelijk gevonden dankzij de modbus-specificatie voor Growatt (Google "Growatt PV Inverter Modbus RS485 RTU Protocol v3.05"). Het OnOff register 00 kent 4 mogelijke toestanden met een high byte en een low byte. De high byte is voor auto start. De app en web-site zetten alleen de low byte en resetten daarbij de high byte.

Via de website server.growatt.com kun je na inloggen bij Control Inverter de optie Advanced selecteren en dat geeft 1 extra regel. Als je daar naar register 00 het getal 256 (=0100) stuurt, dan gaat de inverter uit met behoud van auto restart, en als je 257 (0101) stuurt dan gaat ie weer aan met behoud van autostart op de volgende dag, zie bijgevoegde screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSNEniCut1WyYeYB7Yjbz8EYQUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFHOTR8BbGJTUW1Tsq1rRoPm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door St3fanR op 16-05-2024 19:05 . Reden: per ongeluk smiley toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:23
Is er niet nog iets anders gebeurd..wat je er niet bij verteld?

Waarom heb je dit gedaan in eerste instantie.. om wat te doen?
of was dit vanwege negatieve prijzen?

Normaliter zou deze uitschakelen als het voltage op het netwerk te hoog wordt..
is het op een specifiek moment telkens dat dit gebeurt?

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 14-05-2024 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-05 20:31
Beetje open deur, maar de ac en dc spanning er al tegelijkertijd af gehad, zodat de omvormer een reset krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je hebt ws een setting aangepast welke niet terug is gezet. Je kan Growatt mailen om even nieuwe firmware te laden. Dat zou het moeten fixen als je er niet uit komt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• St3fanR
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-03 18:46
Ik kwam op dit forum terecht omdat ik in precies dezelfde situatie zat sinds afgelopen zondag (negatieve stroomprijzen) met mijn Growatt 4000TL. Omdat de shinephone app en de growatt site de optie uit- en inschakelen bieden dacht ik dat dit de juiste manier was. Helaas was vanaf dat moment de automatische heropstart in de ochtend disabled, zoals beschreven door de vraagsteller.

De oplossing heb ik uiteindelijk gevonden dankzij de modbus-specificatie voor Growatt (Google "Growatt PV Inverter Modbus RS485 RTU Protocol v3.05"). Het OnOff register 00 kent 4 mogelijke toestanden met een high byte en een low byte. De high byte is voor auto start. De app en web-site zetten alleen de low byte en resetten daarbij de high byte.

Via de website server.growatt.com kun je na inloggen bij Control Inverter de optie Advanced selecteren en dat geeft 1 extra regel. Als je daar naar register 00 het getal 256 (=0100) stuurt, dan gaat de inverter uit met behoud van auto restart, en als je 257 (0101) stuurt dan gaat ie weer aan met behoud van autostart op de volgende dag, zie bijgevoegde screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSNEniCut1WyYeYB7Yjbz8EYQUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFHOTR8BbGJTUW1Tsq1rRoPm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door St3fanR op 16-05-2024 19:05 . Reden: per ongeluk smiley toegevoegd ]