Welke bedrading warmtepomp voorbereiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:24
Ik wil naar all electric met een 6 kW monoblok voor SWW en verwarming en wil de benodigde kabels gaan leggen en doorvoeren maken. Nu zie ik dat bijvoorbeeld Bosch Nefit bij een monoblok toch nog een binneunit heeft waar dus ook kabels naartoe moeten. Kan ik dan al wel alle bekabeling leggen als ik nog geen Merk heb gekozen?

1 Nu hangt er een chromoterm touch van Honeywell met 2 dunne draden, maar voor de warmtepomp zal er een ander thermostaat komen. Klopt het dat een warmtepomp door een thermostaat met 230 V kabel moet worden aangestuurd? Dat lijkt mij nog wel een uitdaging om deze dikke kabel van woonkamer naar zolder te trekken.

2 Welke kabel moet er tussen een SWW-vat en het monoblok?

3 Welke kabel moet er tussen monoblok en driewegklep?

4 Welke kabel moet er tussen verwarmingselement SWW en het monoblok?

5 Moet er alleen naar het monoblok een een UTP-kabel?

6 Ik ga uit van een 230 V voedingkabel naar Monoblok en ook één naar verwarmingselement SWW en dat het SWW-vat zelf met een stekker op een willekeurig stopcontact kan worden aangesloten.

7 Vergeet ik dan nog kabels?

Beste antwoord (via gebruiker001 op 02-06-2024 20:36)

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:11

ErikVers

e-Duurzaam

Mijn advies; bepaal eerst je merk.

Gaat dat echt niet dan zou je welk hydraulisch (2x32mm mlb) kunnen doorvoeren. Let hierbij op dat je minimaal 20mm rondom vrijhoud voor isolatie. En daarnaast een minimale 50mm pvc buis om de nodige elektra kabels door te voeren.

Meest voorkomde elektra werk;
Optie A monoblock
3*2.5mm2 (voeding compressor)
3*2.5mm2 (voeding backup)
3*2.5mm2 (aansturing drieweg klep)
3*2.5mm2 (voeding naar e element boiler optioneel)
Utp cat xx
Thermostaat extern 4x0.8mm2
Controller 2x0,8mm2
Thermostaat boiler 2x0,6mm2

Optie B bibloc (binnen en buiten deel)
4x2.5mm2 stuurkabel.
Rest mogelijk gelijk aan A alleen gaat dit naar buiten maar uiteraard dan naar het binnendeel.

Suc6 met je voorbereidingen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:20
Bepaal eerst je merk. Anders is het altijd fout

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:11

ErikVers

e-Duurzaam

Mijn advies; bepaal eerst je merk.

Gaat dat echt niet dan zou je welk hydraulisch (2x32mm mlb) kunnen doorvoeren. Let hierbij op dat je minimaal 20mm rondom vrijhoud voor isolatie. En daarnaast een minimale 50mm pvc buis om de nodige elektra kabels door te voeren.

Meest voorkomde elektra werk;
Optie A monoblock
3*2.5mm2 (voeding compressor)
3*2.5mm2 (voeding backup)
3*2.5mm2 (aansturing drieweg klep)
3*2.5mm2 (voeding naar e element boiler optioneel)
Utp cat xx
Thermostaat extern 4x0.8mm2
Controller 2x0,8mm2
Thermostaat boiler 2x0,6mm2

Optie B bibloc (binnen en buiten deel)
4x2.5mm2 stuurkabel.
Rest mogelijk gelijk aan A alleen gaat dit naar buiten maar uiteraard dan naar het binnendeel.

Suc6 met je voorbereidingen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:10
Met een multikabel kom je een heel eind.
Als je een Daikin EDLA06E3V3 zou kiezen.
Heb je aan een utp tussen buiten en een klein kastje binnen genoeg.
De 2 draadjes van de thermostaat kun je dan hergebruiken voor de 2 draads Daikin thermostaat.
Alleen voor de 3 wegklep en boosterheater SWW zal je 230V bedrading moeten trekken.
Naar de buitenunit ook 2 groepen 230V 16A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Nav de adviezen ben ik mij dus eerst maar gaan oriënteren op een merk en model. Ik zit nu te kijken naar een Amber 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Technician- schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:23:
Met een multikabel kom je een heel eind.
Als je een Daikin EDLA06E3V3 zou kiezen.
Heb je aan een utp tussen buiten en een klein kastje binnen genoeg.
De 2 draadjes van de thermostaat kun je dan hergebruiken voor de 2 draads Daikin thermostaat.
Alleen voor de 3 wegklep en boosterheater SWW zal je 230V bedrading moeten trekken.
Naar de buitenunit ook 2 groepen 230V 16A
Ik heb nu tussen de buiten- en binnenunit 2 mlb 32, 2 x cat 6 s/ftp en een signaalkabel 5x1,5mm2. Ik ben alles in een regenpijp 100 mm aan het proppen met 18 mm Armaflex. Er is nog wat ruimte over voor een extra kabel. Zou het zin hebben om hier een 5 x 2,5 mm2 in te stoppen? We hebben 3 fasen in de meterkast. Of beter een andere kabel er nog bij stoppen?

Voor een Amber wat ik nu heb voldoende moeten zijn aan kabels, maar ik wil de mogelijkheid houden om nu of in de toekomst een andere warmtepomp te installeren.

De 230 V voor boosterheater en 3-weg klep hoeft nooit via de buitenunit te gaan ofwel? En kan een enkele 5x2,5 mm2 niet opgesplitst worden zodat deze voor booster en 3-wegklep werkt?
Pagina: 1