Kan geen back-updoel meer selecteren in WD SmartWare

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Geluk
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-05-2024
Mijn vraag
Mijn WD My Cloud Mirror werkte na een vakantie niet goed meer. Één van de schijven die in RAID-1 staan bleek opnieuw opgebouwd te moeten worden. Dat gedaan en dat was toen in orde, maar nu kan ik in WD SmartWare geen back-updoel meer selecteren. Alle oude back-ups van de schijven in mijn PC en mijn laptop staan er nog op, maar ik kan dus geen nieuwe meer maken. De tabs Back-up en Herstellen zijn donker en niet aanklikbaar. Nieuwe firmware-versie 5.28.105 geïnstalleerd en er is nog 523 GB schijfcapaciteit vrij.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Desktop M01-F1030nd met AMD Ryzen™ 5-processor en 16 GB DDR4-3200 MHz RAM, laatste versie van Windows 11.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schijf 1 van Raid-1 opnieuw opgebouwd, firmware update gedaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:45
Het is even goed lezen om te kijken wat jouw situatie precies is.

Wat ik ervan begrijp:
- Je hebt dus een thuis staande WD My Cloud Mirror NAS met daarin twee harddisks die in RAID1 ("Mirror") staan
- een van de schijven (Schijf 1) vertoonde fouten en je hebt daar een of andere herstelactie op los gelaten
- nu is de NAS in zijn geheel niet meer te selecteren als backupdoel ("Read only")
- en je hebt al je originele data nog intact elders staan.

In mijn optiek komt het dus neer op het weer online krijgen van je opslagvolume in de NAS.
Omdat je alle originele data nog hebt, kun je daarmee wel wat risico lopen en kijken in de beheersoftware van de NAS welke opties je daarvoor hebt.
Momenteel zal "Schijf 1" een probleem rapporteren en die harddisk zul je dus moeten bekijken of die nog bruikbaar is en zo ja, die weer online brengen.
Als die harddisk niet online te krijgen is, kun je de RAID verbreken en doordraaien met (alleen) de intacte harddisk. De harddisk die problemen geeft kun je dan in je PC of externe USB-harddiskstation low level formatteren en gebruiken voor iets anders.
Als je nog recht hebt op garantie/ondersteuning vanuit de fabrikant, kun je daar ondersteuning vragen en de defecte harddisk voor garantie claimen.
Volgens mij zijn dat zo ongeveer de opties.