Verwijderen accu uit laptop misschien een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-05 16:39
Hoi,

Ik zit met de vraag of het verwijderen van de accu uit mijn nieuwe laptop een goed idee is.
Kort na de aanschaf 1 x windows opgestart en via een Lenovotool de laptop zo ingesteld
dat de accu tot 80% oplaad.
Nu onder Debian laadt de accu ook niet verder dan 80%
De laptop heeft een vaste plaats op mijn bureau en deze laat ik constant aan de lader zitten en loopt de accu langzaam terug met ongeveer 1 % per 2 dagen.

Kan het kwaad de laptop zo te gebruiken en help ik hiermee de accu nog sneller om zeep?
Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Het verwijderen van de accu betekent wel verlies van garantie.

Beste antwoord (via bikkel007 op 13-05-2024 21:28)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Een accu maak je erg blij wanneer deze op/rond de 50% is. Je kan bijna een miljoen keer een accu op/ontladen tussen de 49 en 51 procent. Hoe verder je van deze 50% afkomt, hoe minder lang een accu mee kan gaan. Gebruik je de accu in je laptop dus niet dan kun je het beste in de bios (of waar dan ook) instellen dat je deze voor max 50% oplaadt en op dit punt houdt.

De accu verwijderen is mogelijk een beetje extreem. Je kan de laptop ook openen en het stekkertje van de accu loskoppelen van het moederbord. (doe dit dan wanneer de accu voor 50% geladen is). Dan spaar je de accu maximaal, en kun je deze ook niet kwijtraken wanneer je 'm ooit weer wil terugplaasen :P

Kans op brand is in beide gevallen echt extreem klein. Om een accu te laten ontbranden moet deze erg warm worden van binnen. Dat kan eigenlijk enkel door deze fysiek stuk te maken (spijker erdoor heen, op de grond gooien), door de accu zeer te verwarmen (in de oven leggen) of door de accu te ver op te laden (tot 110%). Wanneer je je laptop op je bureau hebt liggen, je bureau niet in een sauna is en je de accu softwarematig op 50% houdt dan zijn alledrie de risico's niet aanwezig en zal de accu dus niet spontaan in brand kunnen vliegen.

Dan nog het laatste, het zou kunnen dat je laptop niet perfect wil werken zonder accu wanneer je een laptop hebt waar een zware gpu en cpu in zit en je een (te) lichte lader gebruikt. (vooral een zware workstatin met een kleine usb-c lader) Het korte piekvermogen trekt een laptop ook deels uit de accu. Wanneer je geen accu hebt dan gok ik dat de cpu/gpu niet hun piekperformance kan leveren, of dat deze uitgaat terwijl hij het probeert. Maar dit kun je gerust proberen door het stekkertje van de accu van het moederbord los te koppelen.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mijn excuses als ik je niet begrijp maar wat moet het verwijderen van de accu uit je laptop precies oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij de juiste instelling voor gebruik (meestal is er ook een always on ac setting) zal bij moderne systemen de accu niet heel veel degraderen.

1000 cycles op 80% zou hooguit een paar procent teruglopen op max capaciteit, de meeste degradatie komt overigens door (te) hoge temperaturen.

Wat bedoel je met langzaam terug lopen na een paar dagen aan de lader?

Een nieuwe accu is overigens ook zo duur niet meer, zelfs origineel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
@Soldaatje , ik weet niet of het kwaad kan om de laptop constant aan de lader
te laten. *exploderende accu* misschien. Daarom mijn vraag.
Verwijderen zou dan een optie zijn.

@DukeBox , bedankt voor je uitleg. Ik ben niet zo elektrisch onderlegd zeg maar.

De accu blijft niet voor 80 % opgeladen terwijl de laptop aan de lader zit.
Dat is nu 76% opgeladen.
Deze loop heel langzaam terug.
Doorom stelde ik de vraag omdat ik niet begrijp waarom de accu toch terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

bikkel007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:40:
Deze loop heel langzaam terug.
Als je gemeld had welke hardware je gebruikt dan was er meteen een duidelijker antwoord te geven.. maar ik gok dat het profiel dat je gebruikt een max én een minimum gebruikt om te stoppen cq te starten met laden. Zo worden de cycles geminimaliseerd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Afhankelijk van welke laptop het is, is het verwijderen meer of minder makkelijk. Je zult vast een youtube filmpje hebben gezocht om dat voor jouw laptop te bepalen. Ik zou er niet aan beginnen, puur omdat de accu daar niet voor gebouwd is. Met andere woorden, de contacten zouden wel eens lam kunnen worden als je steeds de boel uit elkaar haalt en weer in elkaar zit.

Gewoon lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:08
Als je de accu nooit gaat gebruiken kun je ook kiezen deze naar (of onder) 50% te brengen.
30% is wat men veilig acht voor transport.

Soms kun je dit in de uefi settings instellen.

Weghalen is niet aangeraden, sommige laptops gebruiken de accu als extra boost als dit even nodig is.
Er zijn ook lenovo thinkcentre mini pc's die wellicht beter bij je doel passen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:28

Theo

moederbord

Een accu maak je erg blij wanneer deze op/rond de 50% is. Je kan bijna een miljoen keer een accu op/ontladen tussen de 49 en 51 procent. Hoe verder je van deze 50% afkomt, hoe minder lang een accu mee kan gaan. Gebruik je de accu in je laptop dus niet dan kun je het beste in de bios (of waar dan ook) instellen dat je deze voor max 50% oplaadt en op dit punt houdt.

De accu verwijderen is mogelijk een beetje extreem. Je kan de laptop ook openen en het stekkertje van de accu loskoppelen van het moederbord. (doe dit dan wanneer de accu voor 50% geladen is). Dan spaar je de accu maximaal, en kun je deze ook niet kwijtraken wanneer je 'm ooit weer wil terugplaasen :P

Kans op brand is in beide gevallen echt extreem klein. Om een accu te laten ontbranden moet deze erg warm worden van binnen. Dat kan eigenlijk enkel door deze fysiek stuk te maken (spijker erdoor heen, op de grond gooien), door de accu zeer te verwarmen (in de oven leggen) of door de accu te ver op te laden (tot 110%). Wanneer je je laptop op je bureau hebt liggen, je bureau niet in een sauna is en je de accu softwarematig op 50% houdt dan zijn alledrie de risico's niet aanwezig en zal de accu dus niet spontaan in brand kunnen vliegen.

Dan nog het laatste, het zou kunnen dat je laptop niet perfect wil werken zonder accu wanneer je een laptop hebt waar een zware gpu en cpu in zit en je een (te) lichte lader gebruikt. (vooral een zware workstatin met een kleine usb-c lader) Het korte piekvermogen trekt een laptop ook deels uit de accu. Wanneer je geen accu hebt dan gok ik dat de cpu/gpu niet hun piekperformance kan leveren, of dat deze uitgaat terwijl hij het probeert. Maar dit kun je gerust proberen door het stekkertje van de accu van het moederbord los te koppelen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
@Theo bedankt voor de uitleg.

Ik zal kijken of ik de instellingen voor de accu wat kan veranderen.
In de bios zie ik wel een optie --> Disable built-in battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
Gebruik je wel de originele lader? Als je lader te zwak is dan heb je namelijk ook dat je batterij langzaam leeg loopt bij gebruik.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
@Saeverix Ja ik gebruik de orginele lader die bij de laptop zat.
Daarom vond ik het zo vreemd dat de accu toch terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 15:20
En hoe zit het met randapparatuur? Gebruik je bijvoorbeeld een Dock? Een dock gebruikt zelf namelijk ook een aantal watt. Geef ons zoveel mogelijk informatie.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 16:33
Als je de laptop niet gebruikt als laptop maar als desktop, is het niet verstandiger om een desktop te nemen?
Pagina: 1