Laptop scherm gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodi1
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo,

Ik heb een probleem met een HP laptop type model 14-cf0087nb.
De laptop gaat wel aan en het scherm geeft een beetje een blauwe schijn, maar verder niets.

Laptop type HP model 14-cf0087nb.

Volgende zaken heb ik al getest:
-Externe monitor aangehangen. Deze geeft geen signaal.
-Aan/uit knop 15 seconden inhouden.
-Batterij uit de laptop gehaald. Nadat de batterij weer geplaatst is, gaat het scherm wel even aan en krijg ik een melding: CMOS Checksum is invalid ERROR-502. Vervolgens moet ik de laptop herstarten en werkt het scherm weer niet.
-Beide ram latjes apart getest.
-USB stick gemaakt voor bios repair, maar wanneer ik opstart met de stick, blijft het scherm gewoon zwart en lijkt er niets te gebeuren.

Iemand nog een idee wat ik kan testen? Omdat het scherm wel aangaat nadat de batterij er een keer is uitgeweest, heb ik het idee dat dit niet defect is?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper05
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 08:38
- Batterij even uithalen, 1 minuut aan-uit-knop ingedrukt houden, batterij terugplaatsen opstarten
- even helemaal zonder batterij en met stroomadapter proberen starten
- BIOS settings naar default herstellen (hopelijk geraak je er in bij F10 spammen na batterij er even uitgehaald te hebben)
- CMOS batterij vervangen, is een kleine platte schijfvormige batterij. Aansluiting is echter niet bij elke laptop dezelfde. Sommige klikken erin en kan je gewoon batterij vervangen. Andere hebben hun eigen specifieke aansluiting en zal je best via HP even kijken voor een vervanging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodi1
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05-2024
Excuses voor mijn late reactie even druk gehad.

Ik heb al de opties geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde. De CMOS zit bij dit type volgens mij ingebouwd bij de laptop batterij. Daarom dat ik de foutmelding CMOS Checksum is invalid ERROR-502 krijg wanneer ik de batterij uit de laptop heb gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:37
Jodi1 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:43:
Excuses voor mijn late reactie even druk gehad.

Ik heb al de opties geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde. De CMOS zit bij dit type volgens mij ingebouwd bij de laptop batterij. Daarom dat ik de foutmelding CMOS Checksum is invalid ERROR-502 krijg wanneer ik de batterij uit de laptop heb gehaald.
Heb je dat ergens gelezen, of overonderstel je? Ik heb er nog nooit van gehoord, en wat logischer is, is dat de CMOS batterij enkel moet werken als de hoofdbatterij en lader niet aangesloten zijn. Zo lang die wel aangesloten zijn krijgt de BIOS zijn stroom van daar, en vanaf die weg vallen moet de CMOS batterij de instellingen onthouden en aangezien die leeg/defect is wordt de BIOS corrupt.
Ik zou dus zeker eerst de CMOS batterij vervangen. Meestal is die niet meteen toegankelijk vanaf de buitenkant dus moet de laptop redelijk uit elkaar gehaald worden. Voordeel is dat je meteen de koelpasta kan vervangen maar als je niet bekend bent met laptops demonteren kan je het misschien best aan een computerwinkel overlaten of een tweaker in de buurt zoeken (mocht je van regio Antwerpen zijn kan ik je wel helpen :P).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.