Is bitlocker automatisch ingesteld op Windows 10 Pro?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-09 20:50
Mijn vraag
Is bitlocker automatisch ingesteld op Windows 10 Pro?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop met Windows 10 Pro voorgeïnstalleerd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google pogingen om het antwoord te vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:40
Nee dat moet je zelf activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Tenzij je een IT-beheerder hebt die dit afdwingt middels Intune of SCCM moet je dit zelf aanzetten.
Het is wel aan te raden, want het wordt meteen een stuk moeilijker voor een kwaadwillende om jouw data te stelen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
nelizmastr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:37:
Tenzij je een IT-beheerder hebt die dit afdwingt middels Intune of SCCM moet je dit zelf aanzetten.
Het is wel aan te raden, want het wordt meteen een stuk moeilijker voor een kwaadwillende om jouw data te stelen.
Nou, ik heb gekeken in Windows 11 Pro en het was kennelijk vanzelf geactiveerd op mijn boot drive. Tegenwoordig draait mijn laptop Windows 11 Pro, dat is wat veiliger dan 10. Microsoft Windows zelf geeft aan dat bitlocker al aan staat. Misschien een nieuwe feature in 11.

[ Voor 8% gewijzigd door Tech_SSD op 20-05-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 18:36
Dit is als het goed is nog steeds niet het geval in Windows 10&11.*
* Onder voorwaarde dat je niet met een Microsoft account inlogd maar met een lokaal account.
Bron: Device encryption in Windows - Microsoft Support

Echter in nieuwe Windows versie (Insider) 24H2 schijnt het sowieso automatisch ingesteld* te worden voor iedereen (waar ik me wel een beetje zorgen om maak als je een lokaal account hebt gezien je recovery key dan niet automatisch in je microsoft account te achterhalen is, met een lokaal account moet je het op een USB of PDF of iets opslaan namelijk bij activatie).
* Zolang het een nieuwe installatie is
Wat info hierover: https://www.windowslatest...ce-encryption-by-default/

[ Voor 4% gewijzigd door Starke op 20-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Starke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:42:
Dit is als het goed is nog steeds niet het geval in Windows 10&11.*
* Onder voorwaarde dat je niet met een Microsoft account inlogd maar met een lokaal account.
Bron: Device encryption in Windows - Microsoft Support

Echter in nieuwe Windows versie (Insider) 24H2 schijnt het sowieso automatisch ingesteld* te worden voor iedereen (waar ik me wel een beetje zorgen om maak als je een lokaal account hebt gezien je recovery key dan niet automatisch in je microsoft account te achterhalen is, met een lokaal account moet je het op een USB of PDF of iets opslaan namelijk bij activatie).
* Zolang het een nieuwe installatie is
Wat info hierover: https://www.windowslatest...ce-encryption-by-default/
Ik ben ingelogd met een Microsoft account, dat is ook de beste optie qua synchronisatie en gegevensbehoud. Een lokaal account is wel veiliger. In Windows 11 moet je volgens mij standaard met een Microsoft-account inloggen en is het veel gedoe om lokaal in te kunnen loggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tech_SSD op 20-05-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Tech_SSD schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Ik ben ingelogd met een Microsoft account, dat is ook de beste optie qua synchronisatie en gegevensbehoud. Een lokaal account is wel veiliger. In Windows 11 moet je volgens mij standaard met een Microsoft-account inloggen en is het veel gedoe om lokaal in te kunnen loggen.
Valt wel mee, je moet dan de optie voor deelnemen aan een domein volgen, dan kom je bij het lokale account. Is niet heel erg verstopt maar je moet het even weten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
nelizmastr schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Valt wel mee, je moet dan de optie voor deelnemen aan een domein volgen, dan kom je bij het lokale account. Is niet heel erg verstopt maar je moet het even weten.
Dat snap ik hoor. Volgens mij draaide ik eerst lokaal en nu zit ik op een Microsoft account omdat ik dan op mijn laptop ook dezelfde instellingen heb. Maar bedankt voor je post, het kan helpen als ik het in de toekomst even niet meer weet.

[ Voor 9% gewijzigd door Tech_SSD op 20-05-2024 19:33 ]

Pagina: 1