Ik heb een Hypotheek bij de rabobank lopen die oorspronkelijk 225k was, maar inmiddels 175k is door annuitaire aflossing. De woningwaarde zal inmiddels rond de 400k liggen.
Ik wil voor een verbouwing extra geld lenen, waarschijnlijk 25k.
Ik vroeg me af of ik een Onderhandse verhoging mag doen, op de Rabobank-site staat dit:
Ik heb het vermoeden van wel, maar ben er niet 100% van overtuigd.
Zo ja, wat zijn dan eigenlijk de kosten?
Daarover staat dit op de rabobank site:
Dus:
Advieskosten - €1800
Afsluitkosten - €500
Taxatiekosten (ook al is het huis 2x zoveel waard) - €700 ?
Totale kosten: €3000
Dat klinkt als veel geld.
Alternatief is een persoonlijke lening, daar betaal je 7% rente, dan betaal ik over 10 jaar echter €9500.
Hoeveel rente betaal ik bij de hypotheek? 3,8% en dan dus €5000 over die 10 jaar. Totaal dus toch goedkoper om de hypotheek te verhogen, ondanks hoge advieskosten.
Ik snap dat ik zelf al een en ander aan conclusies geef, maar misschien dat ik ergens een denkfout maak.
Ik wil voor een verbouwing extra geld lenen, waarschijnlijk 25k.
Ik vroeg me af of ik een Onderhandse verhoging mag doen, op de Rabobank-site staat dit:
Ok, maar mag ik dat dus met zelf afgeloste bedragen weer omhoog brengen?Onderhands verhogen
Als jouw hypotheek bij de notaris hoger ingeschreven staat dan het bedrag wat je nu leent, dan kun je jouw hypotheek verhogen tot het bedrag waarvoor je hypotheek ingeschreven staat. Dit noemen we onderhands verhogen. Het voordeel is dat je voor het verhogen van je hypotheek niet opnieuw naar de notaris hoeft.
Ik heb het vermoeden van wel, maar ben er niet 100% van overtuigd.
Zo ja, wat zijn dan eigenlijk de kosten?
Daarover staat dit op de rabobank site:
Ik denk dat ik hieraan voldoe, echter staat er bij het volgende:Voorwaarden Verhogen Zonder Advies
Je gebruikt de verhoging voor het verbouwen of verduurzamen van je eigen woning
Je hebt voldoende kennis en ervaring over hypotheken
Je wilt minimaal € 10.000,- en maximaal € 100.000,- lenen
Je ontvangt (samen met je partner) een inkomen uit loondienst
Je kiest voor een annuïteiten- of lineaire hypotheek met een vaste rente
Wij hebben een NHG hypotheek, waardoor we toch niet voldoen?Voor wie is Verhogen Zonder Advies niet geschikt?
Heb je weinig kennis en ervaring van financiële producten? Of vind je het lastig om de impact van een hypotheekverhoging op je financiële situatie in te schatten? Kies dan voor Verhogen Met Advies. Verhogen Zonder Advies is niet geschikt als:
Je onvoldoende kennis en ervaring hebt van financiële producten, zoals een hypotheek
Je geen overzicht hebt van de impact van een verhoging op jouw persoonlijke en financiële situatie
Je het fijner vindt om je mogelijkheden te bespreken met een adviseur
Je hebt geen hypotheek inschrijving bij Rabobank
Je een hypotheek hebt met Nationale Hypotheek Garantie
Je ondernemer bent of een buitenlands inkomen hebt
Er sprake is van een hypotheekverleden waarbij we de hypotheekrenteaftrek niet met zekerheid vast kunnen stellen.
Dus:
Advieskosten - €1800
Afsluitkosten - €500
Taxatiekosten (ook al is het huis 2x zoveel waard) - €700 ?
Totale kosten: €3000
Dat klinkt als veel geld.
Alternatief is een persoonlijke lening, daar betaal je 7% rente, dan betaal ik over 10 jaar echter €9500.
Hoeveel rente betaal ik bij de hypotheek? 3,8% en dan dus €5000 over die 10 jaar. Totaal dus toch goedkoper om de hypotheek te verhogen, ondanks hoge advieskosten.
Ik snap dat ik zelf al een en ander aan conclusies geef, maar misschien dat ik ergens een denkfout maak.