Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Dag allemaal,

Ik heb een baan in onderwijs en overweeg, na een hoop gesprekken met mijn leidinggevende(n) om mijn contract te beëindigen. Nu ben ik me aan het oriënteren op het beste moment om dit te doen, als ik besluit daadwerkelijk ontslag te nemen. Het gaat hierbij vooral om het feit dat de zomervakantie dichtbij komt en ik, indien mogelijk, de zomervakantie zou willen gebruiken als overbruggingsperiode.

Mijn situatie is als volgt:
Na een detacheringscontract ben ik op 1 juli 2023 in dienst gekomen bij mijn werkgever in het voortgezet onderwijs. Doordat mijn detacheringscontract op 1 januari 2024 af zou lopen, liep mijn tijdelijke contract tot 1 januari 2024 en werd dit vervolgens omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

De CAO VO zegt over de opzegtermijn het volgende:
In geval van opzegging nemen zowel de werkgever als de werknemer de volgende
opzegtermijn in acht:
a. ten minste 1 maand indien de arbeidsovereenkomst 6 maanden of minder
heeft geduurd;
b. ten minste 2 maanden indien de arbeidsovereenkomst meer dan 6 maanden,
doch minder dan 12 maanden heeft geduurd;
c. ten minste 3 maanden indien de arbeidsovereenkomst 12 maanden of meer
heeft geduurd.

Met arbeidsovereenkomst wordt in dit artikel bedoeld het totaal aan opvolgende
arbeidsovereenkomsten, met dien verstande dat deze arbeidsovereenkomsten
elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van ten hoogste zes maanden (conform
artikel 7:668a BW).

Klopt het dat ik hierbij 1 juli en niet 1 januari als startdatum moet nemen?

En wat ik me verder afvraag: neem je de maanden opzegtermijn mee in de totale duur van de arbeidsovereenkomst? Dus stel ik neem ontslag vóór 1 juni, heb ik dan twee maanden omdat mijn dienstverband korter dan een jaar heeft geduurd, of neem je de maanden opzegtermijn mee en kom je op een langer dienstverband dan een jaar uit, waardoor ik drie maanden opzegtermijn heb?

Samenvattend: stel dat ik vóór 1 juni ontslag neem, loopt mijn opzegtermijn dan tot 1 augustus of 1 september?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk. Alvast bedankt!

[ Voor 198% gewijzigd door jimmyboy10 op 13-05-2024 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 19:08
De opzegtermijn is "ten minste" 1 maand. Dat betekent volgens mij dat je kan opzeggen per datum in de toekomst die jou goed uitkomt zolang dat meer dan 1 maand in de toekomst is.

Even ter verduidelijking, werkte je sinds 1 juli 2023 nou nog via de detacheerder van J je huidige werkgever en ben je per 1 jan 2024 over gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmyboy10
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Dus je bedoelt dat ik nu ook zou kunnen zeggen dat ik per 1 juli op wil zeggen? Kan een werkgever daar moeilijk over gaan doen?

Ik werkte vóór 1 juli 2023 voor de detacheerder, vanaf 1 juli ben ik overgegaan naar mijn huidige werkgever. Toen hebben ze het contract overgenomen van de detacheerder, dat tot 1 januari liep. Op 1 januari 2024 werd het omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:03
@jimmyboy10
Volgens mij is je opzegtermijn dan 2 maanden. Je opzegtermijn geldt vanaf de dag dat je opzegt.
Als je vandaag opzegt, is het 2 maanden. Als je wacht met opzeggen tot je >1 jaar in dienst bent, is het 3 maanden.

Daarnaast lopen contracten in het VO in het algemeen van 1-8 t/m 31-7. Ik zou er dan voor kiezen gewoon per 1-8-24 uit dienst te treden.

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:28

Lordy79

Vastberaden

Als je per 01.07 of daarna opzegt (bijv per 31.07 of 31.08) dan is de opzegtermijn 3 mnd. Want je bent dan uiteindelijk 12 maanden of meer in dienst.

Dus als je per 31.07 uit dienst bent ben je te laat. Als je per 30.06 uit dienst wilt ook dus je kunt per 31.08 uit dienst mits je voor 1 juni opzegt.

Uiteraard kan er in overleg besloten worden eerder dan 31.08 uit dienst te gaan maar werkgever heeft het recht om je te houden aan 3 maanden opzegtermijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof