hypotheek met laag inkomen - samen met ouders kopen of ander

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-02 15:38
goedendag,
Ik heb vraag betreffende mogelijkheden van hypotheek, maar eerst even een situatie schets:

Ik heb samen met mijn partner een laag inkomen (partner 18K bruto per jaar, ik richting 24K per jaar).
Partner heeft vaste baan. Ik werk sinds 6 maanden via uitzendbureau, wel al promotie gemaakt en een 6 maanden contract gekregen (en vanuit uitzendbureau intresse in mij getoond om verder in functie te groeien bij deze of andere opdrachtgevers met verdere stijging in loon maart hoe snel dat zal zijn is niet bekend).
Voordat ik bij uitzendbureau starte heb ik 18 jaar als zelfstandig ondernemer begonnen maar gestopt vanwege te lage winst en teveel uren maken en teveel gedoe.
heb nog wel een klein ander bedrijf sinds aantal maanden maar nog lage omzet dus niet bruikbaar.

Nu zouden we graag uiteindelijk straks een huis willen kopen maar met een totaal inkomen van 42K krijg je waarschijnlijk net genoeg hypotheek om een bezemkast of garage te kopen.
Voor sociale huurwoning betalen we nu een 650 euro aan huur per maand en huur daarnaast voor hobby en bedrijf nog 3 opslag boxen (totaal een 100 vierkante meter) voor een 700 euro per maand.
Opslag heb ik nu al te weinig ruimte, zou eigenlijk zeker naar 200 vierkante meter moeten gaan.

Liefst zou ik wonen en hobby/bedrijf op 1 plek samenvoegen.

Liefst zouden we een oude boerderij hebben om te wonen met grote schuren voor hobby/opslag/bedrijf, maar goed dat willen nogal veel mensen.

Mijn ouders zijn 2de helft 70, hebben een koophuis met flinke overwaarde.
die zijn aan het nadenken of die niet willen gaan verhuizen, misschien iets kleiner qua woning (maar niet teveel (nu 160 vierkante meter woonoppervlakte) maar vooral levensbestendig (gelijkvloers) en veel kleinere tuin (nu 1300 vierkante meter siertuin).

Nu ben ik dus beetje aan het zoeken wat de opties zouden zijn voor het kopen van huis voor ons (ons eerste koophuis):

- ik samen met partner. via normale manier erg moeilijk dus vanwege lage inkomen
- ik samen met partner met duo koop (dus de grond niet (direct) kopen
- uiteraard met nationale hypotheek garantie.

Maar aangezien mijn ouders ook meer hulp nodig krijgen bij dagelijkse zaken en dat in de loop van de jaren enkel meer zal worden hadden we ook als optie dat we samen met ouders 1 groot huis zouden kopen, dat dus in 2 delen opsplitsen zodat wooneenheid voor hun en voor ons is.
Dus wel echt gescheiden wonen en leven maar wel in 1 gebouw.
Daarvoor zag ik een gezins hypotheek voorbij komen.

Maar wat is beter, dat we dan dus samen kopen met beide deel hypotheek (zij 70% en wij 30% b.v. qua inbreng), of kunnen zij beter geheel kopen en deel aan ons verhuren (huurkoop??) of dat wij geheel kopen met lening/schenking van hun doormiddel van overwaarde bij verkoop van hun woning en zij dan deels van ons huren (met mogelijk kans op huursubsidie??) en wij dat bedrag weer aan hun terugbetalen als b.v. aflossing lening.

hopen dus binnen nu en zeg 1,5 jaar een woning te kunnen kopen.
Benieuwd wat jullie gedachte over bovenstaande is en wat voor andere (creatieve) oplossingen er zouden zijn.

begrijp dat je uiteindelijk naar hypotheekadviseur moet vanwege complexiteit van situatie maar las ook dat dat tegenwoordig direct flink wat geld kost dus hoop zo alvast wat meer info op te doen en ook benieuwd waar je met dergelijke situaties op moet letten bij kiezen van juiste hypotheekadviseur, vast niet bij een bank zelf.
Benieuwd naar jullie gedachte en tips en advies.
Groet

Daniel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:29
duo koop zou ik ver bij weg blijven. Grond word meer waard. De stenen daarop niet.

Wat je met je ouders regelt is deels ook afhankelijk van of je nog broers en zussen hebt en hoe dat dus dan qua erfenis gaat zitten, maar zeker met 1300m² zou je kunnen overwegen daar een mantelzorgwoning bij te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
NESFreak schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:14:
duo koop zou ik ver bij weg blijven. Grond word meer waard. De stenen daarop niet.

Wat je met je ouders regelt is deels ook afhankelijk van of je nog broers en zussen hebt en hoe dat dus dan qua erfenis gaat zitten, maar zeker met 1300m² zou je kunnen overwegen daar een mantelzorgwoning bij te plaatsen?
Duokoop kost uiteraard geld, maar wat ik begrijp kan je de grond later alsnog op elk moment bijkopen.

Wij in huis van mijn ouders gaan wonen en hun in mantelzorgwoning op hun grond zou theoretisch optie kunnen zijn, ook wel heel kort naar gekeken maar wij zouden niet in die plaats willen wonen en voor zowel mij als mijn partner tever van werk. Mijn ouders hebben minder moeite met onze richting op verhuizen.

verder heb ik nog 1 broer ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plempie
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-04 16:34
Danielnmg schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:07:
Maar aangezien mijn ouders ook meer hulp nodig krijgen bij dagelijkse zaken en dat in de loop van de jaren enkel meer zal worden hadden we ook als optie dat we samen met ouders 1 groot huis zouden kopen, dat dus in 2 delen opsplitsen zodat wooneenheid voor hun en voor ons is.
Dus wel echt gescheiden wonen en leven maar wel in 1 gebouw.
Daarvoor zag ik een gezins hypotheek voorbij komen.
Kan me voorstellen dat je de manier van wonen echt wel voordelen heeft, maar zou voordat je eraan begint wel echt goed inventariseren of iedereen die hier een belang bij heeft dit ondersteunt en of je niet te veel vanuit je eigen wensen redeneert. Wellicht heb je dit allemaal al gedaan, voel je vooral vrij om dit dan te negeren 8)
- hebben je ouders hier wel zin in? Hoe zien zij dit voor zich? Zowel qua wensen/verwachtingen als het gaat om het leven van dag tot dag, maar ook stukje zorg en het financiele plaatje?
- wat als 1 of zelfs allebei je ouders binnen een paar jaar komen te overlijden? Moet je dan de hele bende weer verkopen?
- of wat als 1 van hen ineens toch veel zorg nodig heeft? Is 1 van jullie ook bereid om (bijna) fulltime te gaan mantelzorgen?
- wat als juist de ouders van je partner meer zorg nodig hebben?
- hoe zit het met je broer (en eventueel diens partner)? Zo te lezen zou je een behoorlijk financieel voordeel hebben door het op deze manier in te richten, dus kan me voorstellen dat die er ook wat van vindt.
- worden jij (en je partner) er echt wel blij van om praktisch samen met je ouders te wonen? Kan me voorstellen dat het idee leuker lijkt dan de praktijk.
- als je ouders ook bereid zijn om een bedrag te schenken, wil je dan niet liever toch apart van elkaar (en eventueel wel dichter bij elkaar dan nu) wonen?

Verdere zaken om rekening mee te houden:
- afhankelijk van hoe je het inricht kun je een situatie krijgen waarin je geen recht hebt op hra.
- gezien de leeftijd van je ouders is hun leencapaciteit ook geen rechttoe-rechtaan verhaal.
- niet beginnen aan duokoop.
- check nog eens goed jouw wensen en die van je ouders qua woning. Zo te lezen wil je namelijk toch wel veel (maar dat had je zelf ook wel door volgens mij ;) )
- kan me haast niet voorstellen dat je met wat je wilt in aanmerking komt voor nhg.
- check ook bij de gemeente waar je wil wonen wat wel/niet kan.

Conclusie: laat je goed voorlichten door een adviseur en ga eventueel ook eens langs een notaris. En als je hiervoor kiest, leg zaken dan goed vast en zorg ervoor dat iedereen het een goed idee vindt zodat je later geen gedoe krijgt. Normaal gesproken is een eerste inventarisatie bij een hypotheekadviseur kosteloos, dus zoek vooral een partij op die in deze materie thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:41
Op zich kan je nu toch vrij makkelijk je maximale hypotheek kunnen berekenen?

- heb jij/je partner schulden?
- hebben jullie een andere bkr registratie (bijvoorbeeld een abonnement met telefoon)

Hoe belangrijk zijn die garage boxen? Die worden namelijk bij de vaste lasten opgeteld (waardoor je ineens zomaar 200k minder kan lenen). dit telt blijkbaar niet meer mee.

Vooral die laatste is een belangrijke voor jullie om te bekijken...

Hoeveel wil je überhaupt lenen? Zoek je naar een huis van 2 ton, of 3 ton? Kan je eigen geld inleggen, hoeveel?

Op dit moment kan je zon 175k lenen, dus als je flink spaart en misschien eens goed kijkt of je al die garageboxen nodig hebt kan je volgend jaar iets kopen (dan is je inkomen iets hoger + krijg je werkgeversverklaring).

Ouders die op deze leeftijd nog kopen wordt duur, omdat je 2x belasting betaald (nu overdrachtsbelasting, straks erfbelasting). Ik zou dan eerder naar familiaire hypotheek kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 13-05-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09

begrijp dat je uiteindelijk naar hypotheekadviseur moet vanwege complexiteit van situatie maar las ook dat dat tegenwoordig direct flink wat geld kost dus hoop zo alvast wat meer info op te doen en ook benieuwd waar je met dergelijke situaties op moet letten bij kiezen van juiste hypotheekadviseur, vast niet bij een bank zelf.
Je kan nu juist wel gratis naar de hypotheekadviseur voor advies/oriëntatie. Je betaalt bij vele pas als je daadwerkelijk de hypotheek afsluit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:05
Misschien niet het leukste onderwerp, maar kijk ook goed naar de situatie als jij en je partner onverhoopt uit elkaar zouden gaan. Normaal al een vervelende situatie en als je ook nog een met (schoon)ouders onder een dak woont en er sprake is van onderlinge leningen/schenkingen, etc. kan dat een heel complexe zaak worden. Goed als je beide alle vier van te voren weet wat dan de consequenties zijn en eventueel al afspraken hierover vastlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:51
Vrees dat de beste optie is om er eerst voor te zorgen dat bedrijf geld gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:13
D-dark schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:08:
Vrees dat de beste optie is om er eerst voor te zorgen dat bedrijf geld gaat opleveren.
Na 18 jaar lijkt me dat niet meer het paard om op te wedden…

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jullie hebben met z'n 2en minder loon dan een normale eenverdiener na 3 jaar in loondienst. Met een minimumloon van 13,27 kom je op fulltime jaarbasis (x 1920 uur) al op 25k uit, bij een redelijke werkgever met vakantiegeld en een 13e maand zit je dan al richting de 30k.
Is er een reden dat jullie niet gewoon allebei fulltime minimumloon verdienen?

Een echte woning (bijv. een boerderij met wat grond of een leuke tweekapper) kun je in ieder geval uit je hoofd zetten tenzij je ouders hun huis willen verkopen en de volledige overwaarde aan jou willen schenken, maar gezien hun leeftijd zal dat ook niet meer zonder schenkbelasting kunnen en een gunstige hypotheek zullen ze ook niet meer krijgen.

Tenzij je in Groningen of Zuid-Limburg gaat wonen zul je moeten accepteren dat je niet meer dan een appartementje van 40-50m2 of een bouwval van net iets meer oppervlakte kunt bekostigen, maar voor je droomhuis zul je toch echt flink moeten sparen en/of meer moeten gaan verdienen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb samen met mijn partner een laag inkomen (partner 18K bruto per jaar, ik richting 24K per jaar).

Voor sociale huurwoning betalen we nu een 650 euro aan huur per maand en huur daarnaast voor hobby en bedrijf nog 3 opslag boxen (totaal een 100 vierkante meter) voor een 700 euro per maand.

Dus je hebt al geen geld (goed inkomen) en dan besteed je zo'n groot bedrag aan dit soort dingen 8)7

Zo ga je er natuurlijk nooit komen!

Stoppen met die hobby die blijkbaar geen geld oplevert en je tijd/geld investeren in iets anders.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Liefst zouden we een oude boerderij hebben om te wonen met grote schuren voor hobby/opslag/bedrijf, maar goed dat willen nogal veel mensen.
Als iemand die het grootste deel van z'n leven op een monumentale familieboerderij heeft gewoond wil ik je ook heel erg op het hart drukken om de (onderhouds)kosten van
  • grote,
  • oude,
  • verzakkende,
  • grotendeels houten,
  • deel fragiel metselwerk,
  • met achteraf aangelegde rioleering,
  • met achteraf aangelegde warm water,
  • veel grond*,
  • veel water**,
  • met absoluut geen isolering,
  • met eigen weg,
  • met eigen bruggetjes
panden niet te onderschatten. Tenzij je echt zowel het zelf kan en de benodige spullen ervoor hebt gooi je er gerust tienduizenden euros per jaar tegen aan.

Eventjes de boel schilderen? Dat is gerust 10.000 euro (300 manuren of 3 weken voor 2 schilders). Even een verzakt muurtje herstellen? Dat is zo'n 2 to 3 duizend euro. Geknapte waterleiding die onder een zakkende vloer ligt? Toch snel honderen euros, exclusief verdere waterschade. Alle bomen en struiken snoeien? Toch snel 1000 euro aan manuren. Sloten? hangt er een beetje vanaf van hoeveel je er hebt, maar loonwerkers zijn duur, dat gaat ook gerust over de 1000 euro heen. En veel van die dingen moeten elk jaar, of om het jaar.

En dan hebben we het nog niet eens over een rieten dak opnieuw laten leggen, of houtrot in je gebinte van 40x40cm balken, of funderingsschade of iets anders wat in de tonnen kan lopen. Ik zou op 42K per jaar echt niet op een oude boerderij willen wonen, dat is een tikkende tijdbom, en hoe langer je die laat tikken hoe harder die op een gegeven moment ontploft.

* snoei- en maaiwerk is ontzettend intensief / duur als je het op een grotere schaal moet doen
** voor de stadsmensen: wij mogen hier zelf 'sloten' om te zorgen dat de boel niet onderloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
En nog iets: reken je niet rijk in de hoeveelheid ruimte die je zou krijgen. Veel van die oude boerderijen gaan van krap 300 tot ruim 350 vierkante meter. Met je huidige 100 m2 aan opslag plus de wens voor twee woningen zit je daar al snel aan, zeker als je er rekening mee houd dat die oude panden lang niet de efficiente inrichting hebben van een modern appartementcomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Plempie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Kan me voorstellen dat je de manier van wonen echt wel voordelen heeft, maar zou voordat je eraan begint wel echt goed inventariseren of iedereen die hier een belang bij heeft dit ondersteunt en of je niet te veel vanuit je eigen wensen redeneert. Wellicht heb je dit allemaal al gedaan, voel je vooral vrij om dit dan te negeren 8)
dit is een geopperd idee en moet zeker nog goed over nagedacht worden.
- hebben je ouders hier wel zin in? Hoe zien zij dit voor zich? Zowel qua wensen/verwachtingen als het gaat om het leven van dag tot dag, maar ook stukje zorg en het financiele plaatje?
laat ik zo zeggen: moeten zeker gescheiden wonen en onze eigen privacy hebben, hebben beide geen behoefte om dagelijks bij elkaar over de vloer te komen. benodigde hulp bestaat nu deels uit wat extra poetswerk 1 keer in de 1 a 2 weken (kan uiteraard meer worden maar ze kriujgen ook stukje huishoudelijke hulp al), verder administratieve hulp, en onderhoud tuin/huis enz) nu nog niet heel veel allemaal maar zal langzaam toenemen.
- wat als 1 of zelfs allebei je ouders binnen een paar jaar komen te overlijden? Moet je dan de hele bende weer verkopen?
Dat is zeker belangrijk punt om mee te nemen in overweging.
- of wat als 1 van hen ineens toch veel zorg nodig heeft? Is 1 van jullie ook bereid om (bijna) fulltime te gaan mantelzorgen?
Wij verlenen al heel lang mantelzorg aan diverse mensen om ons heen (naast of achter elkaar (diverse ondertussen overleden) dus dat zijn we gewend. Vooral mijn partner heeft dat altijd veel gedaan en doet dat met veel liefde voor mensen.
- wat als juist de ouders van je partner meer zorg nodig hebben?
die zijn helaas beide al vele jaren niet meer in leven.
- hoe zit het met je broer (en eventueel diens partner)? Zo te lezen zou je een behoorlijk financieel voordeel hebben door het op deze manier in te richten, dus kan me voorstellen dat die er ook wat van vindt.
is uiteraard iets om rekening mee te houden maar die vinden belangrijker dat mijn ouders goed wonen en goed verzorgd zijn. Broer heeft meerdere succesvolle bedrijven en zit dus niet direct om geld verlegen. maar uiteraard moet wel goed geregeld worden.
- worden jij (en je partner) er echt wel blij van om praktisch samen met je ouders te wonen? Kan me voorstellen dat het idee leuker lijkt dan de praktijk.
moet er niet aan denken om elke dag de hele dag bij elkaar over de vloer te komen, daarom moet ook echt gescheiden zijn en moeten beide hun privacy hebben.
- als je ouders ook bereid zijn om een bedrag te schenken, wil je dan niet liever toch apart van elkaar (en eventueel wel dichter bij elkaar dan nu) wonen?
is allemaal ter overweging, zijn nu vooral in brainstorm fase met uitzoeken wat opties zijn dan dan alles goed overwegen en kijken wat voor iedereen de beste oplossing is.
Verdere zaken om rekening mee te houden:
- afhankelijk van hoe je het inricht kun je een situatie krijgen waarin je geen recht hebt op hra.
- gezien de leeftijd van je ouders is hun leencapaciteit ook geen rechttoe-rechtaan verhaal.
- niet beginnen aan duokoop.
- check nog eens goed jouw wensen en die van je ouders qua woning. Zo te lezen wil je namelijk toch wel veel (maar dat had je zelf ook wel door volgens mij ;) )
- kan me haast niet voorstellen dat je met wat je wilt in aanmerking komt voor nhg.
- check ook bij de gemeente waar je wil wonen wat wel/niet kan.

Conclusie: laat je goed voorlichten door een adviseur en ga eventueel ook eens langs een notaris. En als je hiervoor kiest, leg zaken dan goed vast en zorg ervoor dat iedereen het een goed idee vindt zodat je later geen gedoe krijgt. Normaal gesproken is een eerste inventarisatie bij een hypotheekadviseur kosteloos, dus zoek vooral een partij op die in deze materie thuis is.
bedankt voor uitgebreide reactie, veel nuttige vragen en tips en zeker punten om goed over na te denken en uit te zoeken (maar precies daarom post ik hier met deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
99ruud99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:40:
Op zich kan je nu toch vrij makkelijk je maximale hypotheek kunnen berekenen?

- heb jij/je partner schulden?
- hebben jullie een andere bkr registratie (bijvoorbeeld een abonnement met telefoon)
op beide is het antwoord nee
Hoe belangrijk zijn die garage boxen? Die worden namelijk bij de vaste lasten opgeteld (waardoor je ineens zomaar 200k minder kan lenen). dit telt blijkbaar niet meer mee.

Vooral die laatste is een belangrijke voor jullie om te bekijken...
voor bedrijf zijn 2 van de 3 boxen onmisbaar en moet ik dus veel meer hebben om te kunnen groeien. dat is mede punt waarom ik graag kijk hoe ik wonen, hubby en zaak bij elkaar kan brengen in plaats van verspreid over straks misschien wel 6 of meer locaties wat enkel maar onnodig extra duur is.
Hoeveel wil je überhaupt lenen? Zoek je naar een huis van 2 ton, of 3 ton? Kan je eigen geld inleggen, hoeveel?
Zou meer willen lenen als nu zou kunnen ;-) maar daarom hou ik ook aan dat ik binnen nu en 1 1/2 jaar iets zou willen kopen, heb ik nog tijd om daar naartoe te kunnen werken (beter betaalde baan, meer winst uit bedrijf enz.)
Hebben nu een 18K spaargeld welke we kunnen gebruiken, kans dat daar nog flink bedrag bij komt maar daar kan ik nog niet vanuit gaan
[quote]

Op dit moment kan je zon 175k lenen, dus als je flink spaart en misschien eens goed kijkt of je al die garageboxen nodig hebt kan je volgend jaar iets kopen (dan is je inkomen iets hoger + krijg je werkgeversverklaring).
Enkel die box voor auto's/hobby van zoon is niet perse nodig maar die betaald hij dus al voor groot deel zelf.
boxen voor bedrijf zijn zeker nodig en is dus juist veel meer ruimte nodig (zal toch voorraad ergens moeten opslaan, net als verpakkingsmateriaal en vanuit die locatie naar diverse magazijnen moeten kunnen verzenden. enkel zijn die huidige boxen qua vierkante meter prijs heel duur, zou met alles samenvoegen misschien wel 60 tot 70% goedkoper moeten kunnen op basis van vierkante meter prijs.
Ouders die op deze leeftijd nog kopen wordt duur, omdat je 2x belasting betaald (nu overdrachtsbelasting, straks erfbelasting). Ik zou dan eerder naar familiaire hypotheek kijken.
zal daar zeker eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Sempy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:10:
Misschien niet het leukste onderwerp, maar kijk ook goed naar de situatie als jij en je partner onverhoopt uit elkaar zouden gaan. Normaal al een vervelende situatie en als je ook nog een met (schoon)ouders onder een dak woont en er sprake is van onderlinge leningen/schenkingen, etc. kan dat een heel complexe zaak worden. Goed als je beide alle vier van te voren weet wat dan de consequenties zijn en eventueel al afspraken hierover vastlegt.
absoluut belangrijk punt om goed uit te zoeken en vast te leggen en zover mogelijk in te dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
Omdenken:
700 euro huur in de garageboxen heb je voor je bedrijfje nodig. Wat is de return on invested capital? Haal je minimaal 7% over die 8400 euro die je jaarlijks investeert?

Als dat niet zo is, stop met die huur van die boxen en beleg die 700 euro per maand in een mooi potje aandelen/ETF's. Dan heb je na 3 jaar rond de 30k euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Oon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:25:
Jullie hebben met z'n 2en minder loon dan een normale eenverdiener na 3 jaar in loondienst. Met een minimumloon van 13,27 kom je op fulltime jaarbasis (x 1920 uur) al op 25k uit, bij een redelijke werkgever met vakantiegeld en een 13e maand zit je dan al richting de 30k.
Is er een reden dat jullie niet gewoon allebei fulltime minimumloon verdienen?
partner verdient een 17,50 per uur maar werkt 18 uur per week (thuiszorg en krijgt niet snel meer uur buiten dat ze dat lichamelijk gewoon niet meer aan zou kunnen door lichamelijke slijtage).
zelf verdien ik een 14,35 per uur, 6 maandne terug begonnen met minimum loon en laatst euro per uur opslag door andere functie met kans om verder te groeien (houd niet over uiteraard). werk zelf een 32 tot 34 uur per week (rustige periodes iets minder, drukke periodes iets meer). ben daar begonnen met uitgangspunt van max 20 uur per week om daarnaast nieuwe bedrijf snel weer op te bouwen, heb dat iets aangepast mert meer focus op zekerheid van de baan en bedrijf langzamer maar slimmer op te bouwen
Een echte woning (bijv. een boerderij met wat grond of een leuke tweekapper) kun je in ieder geval uit je hoofd zetten tenzij je ouders hun huis willen verkopen en de volledige overwaarde aan jou willen schenken, maar gezien hun leeftijd zal dat ook niet meer zonder schenkbelasting kunnen en een gunstige hypotheek zullen ze ook niet meer krijgen.
Met ons inkomen zou dat zeker geen optie zijn, met samen kopen zou optie zijn maar kijken dus naar meer dan enkel die (verre) droom.
[/quote]

Tenzij je in Groningen of Zuid-Limburg gaat wonen zul je moeten accepteren dat je niet meer dan een appartementje van 40-50m2 of een bouwval van net iets meer oppervlakte kunt bekostigen, maar voor je droomhuis zul je toch echt flink moeten sparen en/of meer moeten gaan verdienen.
[/quote]

Zolang casco goed is is voor mij prima, juist bij voorkeur van binnen bouwval welke volledig opnieuw opgeknapt en ingericht moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Greatsword schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Dus je hebt al geen geld (goed inkomen) en dan besteed je zo'n groot bedrag aan dit soort dingen 8)7

Zo ga je er natuurlijk nooit komen!

Stoppen met die hobby die blijkbaar geen geld oplevert en je tijd/geld investeren in iets anders.
Ik besteed nu dus een 125 euro per maand aan die ruimte voor hobby, rest betaald mijn zoon zelf.
Die andere ruimtes zijn noodzakelijk voor bedrijf en zorgen dat mijn bedrijf omzet en dus winst kan draaien.
Kan die wel opzeggen maar dan moet ik bedrijf opdoeken en ga ik uiteindelijk nog minder verdienen (dan kan ik straks namelijk geen extra inkomen uit bedrijf halen). bedrijf is gewoon nu al winstgevend, maar investeerd in verdere groei in plaats van nu inkomen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:10:
[...]
Zolang casco goed is is voor mij prima, juist bij voorkeur van binnen bouwval welke volledig opnieuw opgeknapt en ingericht moet worden
Vergeet niet dat je met opknappen van een woning van 60m2 al gauw 50-100.000 euro kwijt bent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:16
Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Ik besteed nu dus een 125 euro per maand aan die ruimte voor hobby, rest betaald mijn zoon zelf.
Die andere ruimtes zijn noodzakelijk voor bedrijf en zorgen dat mijn bedrijf omzet en dus winst kan draaien.
Kan die wel opzeggen maar dan moet ik bedrijf opdoeken en ga ik uiteindelijk nog minder verdienen (dan kan ik straks namelijk geen extra inkomen uit bedrijf halen). bedrijf is gewoon nu al winstgevend, maar investeerd in verdere groei in plaats van nu inkomen uit te halen.
Niet om lullig te doen, maar waarom niet beiden gewoon ergens in loondienst? Als het je 18 jaar lang niet is gelukt een bedrijf winstgevend te maken, is het dan realistisch te verwachten dat nu wel te doen?

Met huidige inkomen is kopen, op wellicht sociale koop na, waarschijnlijk totaal onrealistisch, en dan zit je tevens in een markt waar erg veel mensen in zitten. En dan moet je denken aan 40-50m2 appartementjes zonder tuin. Heel ver weg van je droom dus.

Persoonlijk zou ik heel kritisch kijken naar wat er binnenkomt, en een plan maken hoe dat te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
RagingPenguin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Als iemand die het grootste deel van z'n leven op een monumentale familieboerderij heeft gewoond wil ik je ook heel erg op het hart drukken om de (onderhouds)kosten van
  • grote,
  • oude,
  • verzakkende,
  • grotendeels houten,
  • deel fragiel metselwerk,
  • met achteraf aangelegde rioleering,
  • met achteraf aangelegde warm water,
  • veel grond*,
  • veel water**,
  • met absoluut geen isolering,
  • met eigen weg,
  • met eigen bruggetjes
panden niet te onderschatten. Tenzij je echt zowel het zelf kan en de benodige spullen ervoor hebt gooi je er gerust tienduizenden euros per jaar tegen aan.
valide punten waarvan (veel) mij ook wel bekend is. ben gelukkig heel handig en heb redelijk wat tijd (start smorgens heel vroeg metr werk en ben uiterlijk 14:00 klaar, uurtje per dag aan bedrijf en dus nog redelijk wat tijd over.
Eventjes de boel schilderen? Dat is gerust 10.000 euro (300 manuren of 3 weken voor 2 schilders). Even een verzakt muurtje herstellen? Dat is zo'n 2 to 3 duizend euro. Geknapte waterleiding die onder een zakkende vloer ligt? Toch snel honderen euros, exclusief verdere waterschade. Alle bomen en struiken snoeien? Toch snel 1000 euro aan manuren. Sloten? hangt er een beetje vanaf van hoeveel je er hebt, maar loonwerkers zijn duur, dat gaat ook gerust over de 1000 euro heen. En veel van die dingen moeten elk jaar, of om het jaar.
zeker zaken om rekening mee te houden, maar mede daarom gaf ik al aan dat ik casco wel belangrijk vind dat dat goed is, binnen mag uitgeleefd/verouderd zijn.
En dan hebben we het nog niet eens over een rieten dak opnieuw laten leggen, of houtrot in je gebinte van 40x40cm balken, of funderingsschade of iets anders wat in de tonnen kan lopen. Ik zou op 42K per jaar echt niet op een oude boerderij willen wonen, dat is een tikkende tijdbom, en hoe langer je die laat tikken hoe harder die op een gegeven moment ontploft.
Zoals ik aangaf is oude boerderij een droom maar kijk ik naar veel meer soorten panden.
Hoef ook geen duizenden meters grond, een 400 meter (als iets is wat met ouders gedeeld wordt, anders mag nog minder) zou al ruim zijn (meer is wel leuk maar niet noodzakelijk)
* snoei- en maaiwerk is ontzettend intensief / duur als je het op een grotere schaal moet doen
** voor de stadsmensen: wij mogen hier zelf 'sloten' om te zorgen dat de boel niet onderloopt
tegenwoordig ook wel boerderijen die omsloten zijn door nieuwbouw wijken. dus wel leuke boerderij (of ander pand) maar niet die vele grond meer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
t14wo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:07:
Omdenken:
700 euro huur in de garageboxen heb je voor je bedrijfje nodig. Wat is de return on invested capital? Haal je minimaal 7% over die 8400 euro die je jaarlijks investeert?

Als dat niet zo is, stop met die huur van die boxen en beleg die 700 euro per maand in een mooi potje aandelen/ETF's. Dan heb je na 3 jaar rond de 30k euro.
bedrijf maakt winst, dat wordt nu terug geinvesteerd. zonder boxen kan bedrijf niet draaien, zonder meer ruimte niet groeien (vooral ook winstgevendheid).
zal daar zeker goed roi op kunnen halen straks
Maar van die 700 is nu dus 375 per maand voor hobby van zoon waarvan hij zelf 250 betaald.

aandelen EFT's is nog veel groetr risico als je zoals mij geen enkel verstand van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Oon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Vergeet niet dat je met opknappen van een woning van 60m2 al gauw 50-100.000 euro kwijt bent
dat vergeet ik niet, ben echter zelf ook handig en creatief met verkrijgen benodigde materialen (nee niks betreft diefstal ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:37
Oon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:25:

Ik weet niet wat de huizenprijzen in Groningen doen. Maar de illusie dat je in Zuid-Limburg voor een habbekrats een riant optrekje kunt kopen gaat ook niet meer op. Mijn ouders en een groot deel van mijn familie is op leeftijd en de meeste hebben hun huis verkocht en huren nu. Die huizen hebben allemaal flink opgebracht. Ja, er zit dan iets meer grond bij maar dan zit je ook rond de 4 a 5 K te denken. En als je richting steden als Maastricht gaat dan betaal je in een leuke wijk toch al gauw 4 a 5 ton voor een kleine 2 onder 1 kap of een rijtjeshuis.

Begin met te bepalen wat je wil. Houd ook rekening met extra kosten voor verbouwingen. Want je wil wellicht een nieuwe keuken, andere badkamer. en denk aan verduurzamen. Moet je nog panelen op het dak leggen? Isolatie aanbrengen.
Als je het geld van de opslag spaart of belegt dan kun je dat weer gebruiken voor de aanschaf van een huis. Ga naar een expert. Er zijn regels voor schenkingen m.b.t aankoop van een huis. En er zijn ook wel constructies die legaal zijn en waar je wel voordeel mee kunt hebben. Een adviseur kan je daar vast wel mee verder helpen.

Succes !

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Inverted_World schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Niet om lullig te doen, maar waarom niet beiden gewoon ergens in loondienst? Als het je 18 jaar lang niet is gelukt een bedrijf winstgevend te maken, is het dan realistisch te verwachten dat nu wel te doen?

Met huidige inkomen is kopen, op wellicht sociale koop na, waarschijnlijk totaal onrealistisch, en dan zit je tevens in een markt waar erg veel mensen in zitten. En dan moet je denken aan 40-50m2 appartementjes zonder tuin. Heel ver weg van je droom dus.

Persoonlijk zou ik heel kritisch kijken naar wat er binnenkomt, en een plan maken hoe dat te veranderen.
werken beide gewoon in loondienst nu dus.
betreft bedrijf en persoonlijke situatie (kinderen) heb ik in eerdere berichten al veel over uitgelegd (niet lullig bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Sparkiee schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Begin met te bepalen wat je wil. Houd ook rekening met extra kosten voor verbouwingen. Want je wil wellicht een nieuwe keuken, andere badkamer. en denk aan verduurzamen. Moet je nog panelen op het dak leggen? Isolatie aanbrengen.
uiteraard komen extra kosten bij, maar veel is met wat creatieviteit (en flexibiliteit) redelijk betaalbaar te krijgen.
Als je het geld van de opslag spaart of belegt dan kun je dat weer gebruiken voor de aanschaf van een huis. Ga naar een expert. Er zijn regels voor schenkingen m.b.t aankoop van een huis. En er zijn ook wel constructies die legaal zijn en waar je wel voordeel mee kunt hebben. Een adviseur kan je daar vast wel mee verder helpen.

Succes !
als ik geld van opslag spaar of beleg schiet niet veel meer op, kan 125 per maand besparen op box vavoor hobby zoon (rest betaald hij nu).
als ik andere boxen op zeg bespaar ik nog paar honderd euro per maand maar gaat geen omzet en winst van bedrijf meer binnen komen en verlies ik uiteindelijk dus vooral geld.
Haal nu geen inkomen uit zaak maar verwacht dat ik met een jaartje misschien wel een 2500 tot 4000 per maand uit kan halen. maar moet gewoon rustig en goed doordacht opbouwen zonder teveel grote risico's.
Kosten zijn nu relatief laag met nog geen 800 vaste lasten per maand voor zaak (vorige bedrijf had ik meer als 25K vaste lasten per maand + veel flexibele kosten.
is dus maar net hoe je naar kijkt of je bespaart zoder boxen of juist minder inkomsten krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:36:
[...]

uiteraard komen extra kosten bij, maar veel is met wat creatieviteit (en flexibiliteit) redelijk betaalbaar te krijgen.

[...]

als ik geld van opslag spaar of beleg schiet niet veel meer op, kan 125 per maand besparen op box vavoor hobby zoon (rest betaald hij nu).
als ik andere boxen op zeg bespaar ik nog paar honderd euro per maand maar gaat geen omzet en winst van bedrijf meer binnen komen en verlies ik uiteindelijk dus vooral geld.
Haal nu geen inkomen uit zaak maar verwacht dat ik met een jaartje misschien wel een 2500 tot 4000 per maand uit kan halen. maar moet gewoon rustig en goed doordacht opbouwen zonder teveel grote risico's.
Kosten zijn nu relatief laag met nog geen 800 vaste lasten per maand voor zaak (vorige bedrijf had ik meer als 25K vaste lasten per maand + veel flexibele kosten.
is dus maar net hoe je naar kijkt of je bespaart zoder boxen of juist minder inkomsten krijgt
Maar als ik het goed begrijp dan betaal je je bedrijfsmatige opslag nu van je prive inkomen (uit je loon van uitzendbaan) en niet vanuit het kapitaal van je bedrijf? Terwijl je wel 18 jaar een bedrijf hebt gehad, wat je 6 maanden geleden hebt gestopt omdat het financieel niet goed liep, maar je verwacht nu wel dat je binnen 1,5 jaar een best redelijk inkomen uit je net nieuwe bedrijf gaat krijgen?

Absoluut niet negatief bedoeld, maar de brokjes informatie die wij hier hebben komen op mij niet echt logisch over. Je hebt 18 jaar een bedrijf gehad. Op basis van de 25K vast lasten per maand is dat een best flink bedrijf geweest, met toch minstends 3 ton aan omzet om enkel je vaste lasten te dekken. Maar dat heb je dan gestopt om dat het slecht liep. Waarom? Was het een faillissement, of wilde je het gewoon niet meer?

Vervolgens heb een uitzendbaan genomen tegen miniumloon, wat je denk ik enkel tijdelijk wilt?

En nu ben je een nieuwe bedrijf begonnen, en je verwacht dat op basis van een veel lagere lasten dan je vorige bedrijf er toch een best goed inkomen mee kan verdienen binnen 1,5 jaar. Is dit een wezelijk ander bedrijf dat je denkt dat dit mogelijk is? En hoeveel tijd steek je er in als je al een voltijd baan hebt bij het uitzendbureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:41
https://www.funda.nl/koop...3581602-hoofdweg-zuid-11/

Welke omgeving zoek je? Want bovenstaand huis ziet er leuk uit en zou je met jaar sparen kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:12
@Danielnmg hoe veel kapitaal heb je opgebouwd in je bedrijfsinventaris? Mogelijk is het voor middellange / korte termijn interessant om alles te verkopen; de huur van de garageboxen in de zak te houden en een tijd in loondienst zo veel mogelijk te verdienen. Vervolgens kun je weer parttime gaan ondernemen, met de lessen uit de eerste onderneming; een fenix-bedrijf wat misschien nog wel mooier is dan het eerste.

Wat dat in de weg staat is wat Annemarie van Gaal een passieval noemt; een bedrijf waar zo veel passie in zit, dat het het rendement in de weg staat. Nu geloof ik best dat een faillissement hier niet aan de orde is; maar mogelijk staat het je droom wel in de weg. Door daar een pauze in te nemen maak je geld vrij voor je andere droom, en in de toekomst ruimte voor een beter bedrijf.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:03
Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Waar haal je alle tijd eigenlijk vandaan?

Je hebt een baan
Je hebt een bedrijf
Je doet mantelzorg en dit gaat later meer worden
Dan zie je ook nog ruimte om een bouwval te renoveren.

Dit gaat natuurlijk niet in 24 uur, als je alles goed wil doen. Dat klushuis aanschaffen gaat te veel worden, dat wordt een huis vol rotzooi, puin en problemen, waarbij je op een gegeven moment niet meer weet waar je moet beginnen en het niet meer zit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
RagingPenguin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Maar als ik het goed begrijp dan betaal je je bedrijfsmatige opslag nu van je prive inkomen (uit je loon van uitzendbaan) en niet vanuit het kapitaal van je bedrijf?
dat begrijp je verkeerd, alle zakelijk kosten dus inclusief zakelijke opslag boxen worden uit zakelijke opbrengsten betaald en niet vanuit prive.
Terwijl je wel 18 jaar een bedrijf hebt gehad, wat je 6 maanden geleden hebt gestopt omdat het financieel niet goed liep, maar je verwacht nu wel dat je binnen 1,5 jaar een best redelijk inkomen uit je net nieuwe bedrijf gaat krijgen?
dat klopt, ondanks dat ik ongeveer hetzelfde doe heb ik veel minder producten (nu 10 ipv 30.000 voorheen) en pak ik totaal anders aan waardoor heel andere situatie is. Maar dat is moeilijk uit te leggen en niet van belang.
Komt in elkgeval neer op dat ik met 5 uur per week in plaats van 70 uur en veel lagere omzet en veel lagere kosten meer marge maak (heb nog wel wat geleerd van vorige bedrijf ;-) )
Absoluut niet negatief bedoeld, maar de brokjes informatie die wij hier hebben komen op mij niet echt logisch over. Je hebt 18 jaar een bedrijf gehad. Op basis van de 25K vast lasten per maand is dat een best flink bedrijf geweest, met toch minstends 3 ton aan omzet om enkel je vaste lasten te dekken. Maar dat heb je dan gestopt om dat het slecht liep. Waarom? Was het een faillissement, of wilde je het gewoon niet meer?
combinatie van vele factoren, werkte 7 dagen per week, minimaal 70 uur per week. mijn partner zat tegen burnout aan van vele werken voor bedrijf. zware en verliesgevende corona periode gehad (ging op moment van stoppen weer veel beter), enorm veel gezeur met fabrikanten waarvoor advocaten nodig waren. verwachte binnen paar maanden verdubbeling nog van omzet, maar dan moest ik wel naar groter pand, moest ik meer personeel aannemen, zelf meer werken en zou ik nog meer gezeur krijgen met fabrikanten, platformen enz. enz.
was druk bezig met uitbreiding en kwam tot conclusie dat dat niet was wat ik wilde en ik op andere slimmere manier veel meer resultaat kon halen dus bedrijf beeindigd en alles wat het bedrijf had opgezegt en verkocht en opnieuw begonnen.
Vervolgens heb een uitzendbaan genomen tegen miniumloon, wat je denk ik enkel tijdelijk wilt?
was in eerste instantie de bedoeling, maar bevalt goed, hoe hard ik daar ook werk en hoeveel problemen er ook zijn voelt het nog steeds als ontspanning ten opzichte van afgelopen jaren voor eigen zaak.
dus wat ik zou willen is in loondienst blijven (wel verder groeien) en daarnaast eigen zaak. zou mooi zijn als uiteindelijk hypotheek vanuit dienstverband kan en verbouwing vanuit inkomsten eigen zaak.
En nu ben je een nieuwe bedrijf begonnen, en je verwacht dat op basis van een veel lagere lasten dan je vorige bedrijf er toch een best goed inkomen mee kan verdienen binnen 1,5 jaar. Is dit een wezelijk ander bedrijf dat je denkt dat dit mogelijk is? En hoeveel tijd steek je er in als je al een voltijd baan hebt bij het uitzendbureau?
is wezenlijk andere en betere aanpak.
heb nu ongeveer 32 uur bij loondienst, aangezien ik om 5:00 of 5:30 start ben ik meestal 13:00 a 14:00 thuis.
Voor huidige bedrijf heb ik nog geen uur per dag nodig gemiddeld en hou dus nog veel tijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
99ruud99 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:56:
https://www.funda.nl/koop...3581602-hoofdweg-zuid-11/

Welke omgeving zoek je? Want bovenstaand huis ziet er leuk uit en zou je met jaar sparen kunnen kopen.
ziet er niet verkeerd uit. zoek gelderland, omgeving beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
big bang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:32:
@Danielnmg hoe veel kapitaal heb je opgebouwd in je bedrijfsinventaris? Mogelijk is het voor middellange / korte termijn interessant om alles te verkopen; de huur van de garageboxen in de zak te houden en een tijd in loondienst zo veel mogelijk te verdienen. Vervolgens kun je weer parttime gaan ondernemen, met de lessen uit de eerste onderneming; een fenix-bedrijf wat misschien nog wel mooier is dan het eerste.
even heel kort door de bocht:
inkoopwaarde is een 4000 euro voor voorraad. Bij verkoop als partij krijg ik mogelijk nog 400 euro voor. verkoopwaarde aan consumenten (excl btw) ergens tussen de de 24.000 en 30.000 euro (voorraad voor een 5 maanden verkoop ongeveer (bepaalde producten langer)

inventaris (vervangingswaarde) een 5000 euro, bij verkoop aan opkopers mogelijk een 900 euro
besparen aan boxen zou een 400 per maand zijn (veel minder als de winst die ik nu per maand maak). oftewel maak nu dus meer winst als die boxen kosten, zou kapitaal weggooien aan verkoop voorraad en zou mezelf dus ernstig tekort doen.
Huidige kleine nieuwe bedrijf kan je al een fenix-bedrijf noemen.
en als ik nu alles verkoop en later opnieuw start zou me dat dus weer flink veel geld kosten en vele maanden tijd om te kunnen starten vanwege ruim 3 maanden moeten wachten op levering voorraad)
Wat dat in de weg staat is wat Annemarie van Gaal een passieval noemt; een bedrijf waar zo veel passie in zit, dat het het rendement in de weg staat. Nu geloof ik best dat een faillissement hier niet aan de orde is; maar mogelijk staat het je droom wel in de weg. Door daar een pauze in te nemen maak je geld vrij voor je andere droom, en in de toekomst ruimte voor een beter bedrijf.
rendement van huidige zaak is niet heel hoog door nog beperkte omzet maar percentueel gezien prima. gaat enkel in extra voorraad zitten en nieuwe producten, maar dat is een keuze.
huidige bedrijf is zeg maar flink verbeterde versie van vorige.
Naar hoe ik er naar kijk ga ik dus niet meer geld overhouden door dat te beeindigen maar enkel minder verdienen (misschien op heel korte termijn iets meer in zak steken maar op middel;lange termijn kost me dus geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
aljooge schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Waar haal je alle tijd eigenlijk vandaan?

Je hebt een baan
Je hebt een bedrijf
Je doet mantelzorg en dit gaat later meer worden
Dan zie je ook nog ruimte om een bouwval te renoveren.

Dit gaat natuurlijk niet in 24 uur, als je alles goed wil doen. Dat klushuis aanschaffen gaat te veel worden, dat wordt een huis vol rotzooi, puin en problemen, waarbij je op een gegeven moment niet meer weet waar je moet beginnen en het niet meer zit zitten.
gaat prima hoor, heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad.
Sta om 3:50 of 4:20 op, start met werken om 5:00 of 5:30.
ben tussen 13:00 en 14:00 thuis.
1 uurtje werken aan eigen zaak.
Momenteel zeer beperkt mantelzorg (en dat gebeurde ook toen we 70 uur per week werkte)
dus hou nog ontzettend veel tijd over per dag.
heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad afgelopen 18 jaar. kan dit jaar zelfs 2 weken volledig vrij nemen, wat een luxe...

beterft rotzooi..... desnoods ga ik tijdens verbouwing in een (sta) caravan of dergelijke wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:46:
[...]

gaat prima hoor, heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad.
Sta om 3:50 of 4:20 op, start met werken om 5:00 of 5:30.
ben tussen 13:00 en 14:00 thuis.
1 uurtje werken aan eigen zaak.
Momenteel zeer beperkt mantelzorg (en dat gebeurde ook toen we 70 uur per week werkte)
dus hou nog ontzettend veel tijd over per dag.
heb nog nooit zoveel vrije tijd gehad afgelopen 18 jaar. kan dit jaar zelfs 2 weken volledig vrij nemen, wat een luxe...

beterft rotzooi..... desnoods ga ik tijdens verbouwing in een (sta) caravan of dergelijke wonen
Je onderschat de hoeveelheid werk die bij klussen komt kijken. Zelfs ervaren handige kerels wordt het soms te veel omdat ze niet goed hebben door hadden wat er achter weg komt en hoe veel tijd het kost om het netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:31:
is wezenlijk andere en betere aanpak.
heb nu ongeveer 32 uur bij loondienst, aangezien ik om 5:00 of 5:30 start ben ik meestal 13:00 a 14:00 thuis.
Voor huidige bedrijf heb ik nog geen uur per dag nodig gemiddeld en hou dus nog veel tijd over.
In dat geval zou ik de eerst komende jaren gewoon blijven zitten en bouw een stabiel hoger inkomen op (goed voor je leencapaciteit) en vermogen op (voor eigen inbreng en verbouwen). Het nadeel is dan wel dat je ouders er niet jonger op worden, wat wel een streep door de duokoop plannen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
aljooge schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:20:
[...]

Je onderschat de hoeveelheid werk die bij klussen komt kijken. Zelfs ervaren handige kerels wordt het soms te veel omdat ze niet goed hebben door hadden wat er achter weg komt en hoe veel tijd het kost om het netjes te doen.
onderschat dat niet perse. nu moet ik wel zeggen dat ik zelf voornamelijk het groffe/voorwerk wil doen, het echte fijne afwerk werk laat ik bij voorkeur uitbesteden als het echt netjes afgewerkt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
RagingPenguin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:28:
[...]

In dat geval zou ik de eerst komende jaren gewoon blijven zitten en bouw een stabiel hoger inkomen op (goed voor je leencapaciteit) en vermogen op (voor eigen inbreng en verbouwen). Het nadeel is dan wel dat je ouders er niet jonger op worden, wat wel een streep door de duokoop plannen kan zetten.
Hoop toch binnen nu en 1 1/2 jaar wat te kunnen kopen.
en als we inderdaad tot conclusie komen dat samen kopen met mijn ouders beste oplossing is vanwege de hulp die zij nodig hebben/krijgen dan zou ook wel binnen die termijn moeten, veel langer willen/kunnen zij (beter) niet in huidige woning blijven zonder grote veranderingen/verbouwingen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:39

Sandyman538

SandstorM [148839]

Danielnmg schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:42:
[...]

even heel kort door de bocht:
inkoopwaarde is een 4000 euro
verkoop als partij krijg ik mogelijk nog 400 euro voor
verkoopwaarde aan consumenten (excl btw) ergens tussen de de 24.000 en 30.000
De huidige inkoopwaarde gedeeld door tien is de huidige verkoopwaarde als partij, maar als je het aan consumenten verkoopt gaat de inkoopwaarde keer zes of zeven. Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat voor bijzondere spullen dit zijn. Want als je dit in 5 maand kunt verkopen met zo'n marge, dan kun je over een paar jaar toch cash een boerderij kopen?

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik weet niet of het al gezegd is maar met zo;'n laag inkomen moet je serieus overwegen of je echt wel een koophuis wilt hebben. 1 keer een flinke kostenpost en je hebt grote financiele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Sandyman538 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:10:
[...]

De huidige inkoopwaarde gedeeld door tien is de huidige verkoopwaarde als partij, maar als je het aan consumenten verkoopt gaat de inkoopwaarde keer zes of zeven. Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat voor bijzondere spullen dit zijn. Want als je dit in 5 maand kunt verkopen met zo'n marge, dan kun je over een paar jaar toch cash een boerderij kopen?
producten die ik zelf importeer en onder eigen merk verkoop.
zitten producten die x 4 gaan ten opzichte van inkoop. ook producten die x 15 gaan bij verkoop.
Gaan uiteraard maandelijks nog wel bedrijfskosten van de omzet vanaf (waaronder de 2 boxen maar ook diverse andere kosten).
en uitbreiden duurt lang en neem ik bewust de tijd voor.
en uiteraard moet je voor alles wat je verkoopt weer nieuwe voorraad inkopen (steeds klein beetje meer).
en hou rekening mee dat elke investering in voorraad ongeveer 5 tot 7 maanden duurt voordat je dat weer verkocht hebt en geld dus deels vast zit in die voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Frame164 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:28:
Ik weet niet of het al gezegd is maar met zo;'n laag inkomen moet je serieus overwegen of je echt wel een koophuis wilt hebben. 1 keer een flinke kostenpost en je hebt grote financiele problemen.
wat ik dus bij voorkeur zou willen is hypotheek op basis van vaste inkomen (hopelijk straks een wat hoger inkomen als nu) en opknappen maar ook onderhoud dus van inkomen welke ik straks uit eigen zaak kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Danielnmg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:29:
[...]

producten die ik zelf importeer en onder eigen merk verkoop.
zitten producten die x 4 gaan ten opzichte van inkoop. ook producten die x 15 gaan bij verkoop.
Gaan uiteraard maandelijks nog wel bedrijfskosten van de omzet vanaf (waaronder de 2 boxen maar ook diverse andere kosten).
Maar daar moet dan ook tijd in zitten lijkt me? Alleen verhandelen (inkoop en vervolgens verkoop), en daarmee 400-1500% waarde toevoegen dat lijkt me heel lastig zonder zelf iets van waarde toe te voegen aan het product.

Juist dat is wat hier een beetje lastig te rijmen lijkt: Hoe kun je nu met 1 uur per dag, een bedrijf runnen dat goederen in- en verkoopt en daarbij dergelijke marges maken? Als blijkt dat dat heel erg fragiel is (bijvoorbeeld omdat je hierin succesvol bent totdat een grotere speler dit ook gaat doen en jou uit de markt drukt omdat hij het tegen lagere kosten kan), dan sta je straks zonder inkomen en mét hypotheek. De groei naar meer maandelijkse inkomen wordt dan lastig voorstelbaar.

Zonder helemaal in herleidbare details te treden hoor, maar kun je daar iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 22:55
Je bent uitzendkracht? Contractsoort A? Dan krijg je sowieso geen hypotheek. Je wordt keihard uitgesloten. Ik ben onlangs begonnen bij een ander bedrijf waarbij mijn proeftijd via een detacheerder liep. Op papier was ik uitzendkracht A. Ik wilde een uitbreiding van mijn hypotheek. Vanwege mijn Uitzendkracht A status kreeg ik het niet voor elkaar. Ondanks een salaris van 90k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielnmg
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Maar daar moet dan ook tijd in zitten lijkt me? Alleen verhandelen (inkoop en vervolgens verkoop), en daarmee 400-1500% waarde toevoegen dat lijkt me heel lastig zonder zelf iets van waarde toe te voegen aan het product.

Juist dat is wat hier een beetje lastig te rijmen lijkt: Hoe kun je nu met 1 uur per dag, een bedrijf runnen dat goederen in- en verkoopt en daarbij dergelijke marges maken? Als blijkt dat dat heel erg fragiel is (bijvoorbeeld omdat je hierin succesvol bent totdat een grotere speler dit ook gaat doen en jou uit de markt drukt omdat hij het tegen lagere kosten kan), dan sta je straks zonder inkomen en mét hypotheek. De groei naar meer maandelijkse inkomen wordt dan lastig voorstelbaar.

Zonder helemaal in herleidbare details te treden hoor, maar kun je daar iets over zeggen?
risico's zijn er altijd en ook vrijwel altijd concurentie. Inkopen doe ik 1 keer per 2 maanden globaal. kost me 1 a 2 uur. nieuwe producten zoeken en potentieel berekenen, kost tussen de 1 en 5 uur per maand (afhankelijk van wat ik erin steek en of ik toevalligs wat interesants tegen kom.
Verder werk ik met agent die voor mij de juiste leveranciers zoekt en zorgt dat naar mij verzonden wordt.
werk ik met marketing partij die de marketing en optimalisatie van producten verzorgt.
boekhouding kost ook een uur of 3 per maand. en dan nog wat uurtjes voor overige zaken.
Verzenden doe ik niet zelf, gebeurd vanuit extern magazijn (geen dropshipping).
veel meer valt hier zo eenvoudig niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
107mb schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:05:
Je bent uitzendkracht? Contractsoort A? Dan krijg je sowieso geen hypotheek. Je wordt keihard uitgesloten. Ik ben onlangs begonnen bij een ander bedrijf waarbij mijn proeftijd via een detacheerder liep. Op papier was ik uitzendkracht A. Ik wilde een uitbreiding van mijn hypotheek. Vanwege mijn Uitzendkracht A status kreeg ik het niet voor elkaar. Ondanks een salaris van 90k.
ik heb eerst 4 maanden als standaard uitzendcontract A (elke 4 weken verlenging) gewerkt. daarna heb ik 6 maanden contract met meer rechten gekregen.
Of dat voldoende is nu voor hypotheek durf ik nog niet te zeggen. maar over aantal maanden kan ik weer onderhandelen over nog beter contract via uitzendbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Danielnmg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:30:
[...]

risico's zijn er altijd en ook vrijwel altijd concurentie. Inkopen doe ik 1 keer per 2 maanden globaal. kost me 1 a 2 uur. nieuwe producten zoeken en potentieel berekenen, kost tussen de 1 en 5 uur per maand (afhankelijk van wat ik erin steek en of ik toevalligs wat interesants tegen kom.
Verder werk ik met agent die voor mij de juiste leveranciers zoekt en zorgt dat naar mij verzonden wordt.
werk ik met marketing partij die de marketing en optimalisatie van producten verzorgt.
boekhouding kost ook een uur of 3 per maand. en dan nog wat uurtjes voor overige zaken.
Verzenden doe ik niet zelf, gebeurd vanuit extern magazijn (geen dropshipping).
veel meer valt hier zo eenvoudig niet te zeggen.
Helder, maar ik lees nergens welke waarde jij dus toevoegt. Dat betekent voor mij, als iemand die verder niet alle details kent, dat je een kwetsbaar businessmodel hebt. Wat let een ander om precies hetzelfde te doen? Spullen selecteren, via een agent (met commissie neem ik aan?) laten inkopen, extern laten marketen, extern laten verzenden, dat klinkt nou niet echt als iets wat een ander niet ook kan doen. Natuurlijk, als jij er echt, echt goed in bent dan kan je onderneming ongetwijfeld groeien, maar dit komt op mij nu niet echt over als iets waar je tijd in moet steken terwijl je ook juist 'hard' inkomen nodig hebt om een woning te kopen. Kun je niet beter deze onderneming even op pauze zetten, de lasten zo laag mogelijk maken, en gewoon fulltime aan het werk gaan, en op basis van je nieuwe (hogere) inkomen een woning kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:43:
[...]

Helder, maar ik lees nergens welke waarde jij dus toevoegt. Dat betekent voor mij, als iemand die verder niet alle details kent, dat je een kwetsbaar businessmodel hebt. Wat let een ander om precies hetzelfde te doen? Spullen selecteren, via een agent (met commissie neem ik aan?) laten inkopen, extern laten marketen, extern laten verzenden, dat klinkt nou niet echt als iets wat een ander niet ook kan doen. Natuurlijk, als jij er echt, echt goed in bent dan kan je onderneming ongetwijfeld groeien, maar dit komt op mij nu niet echt over als iets waar je tijd in moet steken terwijl je ook juist 'hard' inkomen nodig hebt om een woning te kopen. Kun je niet beter deze onderneming even op pauze zetten, de lasten zo laag mogelijk maken, en gewoon fulltime aan het werk gaan, en op basis van je nieuwe (hogere) inkomen een woning kopen?
Voor mij klinkt het qua bedrijf als zoiets:
YouTube: Jonge ondernemers | De Avondshow met Arjen Lubach (S5)

Niet echt een solide bedrijfstak. Maar goed ik vind de informatie van TS nogal summier dus wellicht zit het anders in elkaar. Hoe dan ook heb ik de indruk dat er wel van een heel theoretisch inkomen uitgegaan wordt door TS en dat de wensen qua woning wat aan de hoge kant zijn in relatie tot de financiële huishouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Dus je zoekt nu naar opties om met een onderbetaalde job en blijkbaar geen reserves een huis te kunnen aanschaffen waar jij, je onderbetaalde vrouw én je ouders kunnen wonen, een huis waar je óók nog je 100m2 opslag kan plaatsen.

Maar verrassing aan dit verhaal is dat je een goudmijn bezit, maar ipv je goudmijn ten gelde te maken ga je lekker ergens AFG sorteren op onchristelijke tijden via Randstad.

Does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:43:
[...]

waar ik precies waarde toevoeg of dat andere dat ook zouden kunnen is heel andere discussie die verder niet heel belangrijk is voor mijn vraag (niet lullig bedoeld verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Citroentjuh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:56:
[...]

Voor mij klinkt het qua bedrijf als zoiets:
YouTube: Jonge ondernemers | De Avondshow met Arjen Lubach (S5)

Niet echt een solide bedrijfstak. Maar goed ik vind de informatie van TS nogal summier dus wellicht zit het anders in elkaar. Hoe dan ook heb ik de indruk dat er wel van een heel theoretisch inkomen uitgegaan wordt door TS en dat de wensen qua woning wat aan de hoge kant zijn in relatie tot de financiële huishouding.
Ik ga juist niet van theoretisch inkomen uit maar neem inkomen uit dat eigen bedrijf dus helemaal niet mee en ga helemaal uit van inkomen uit loondienst voor hypotheek.
Verwacht/hoop uiteindelijk dus wel een net loon uit de zaak te kunnen halen maar wil dat bij voorkeur dus niet gebruiken voor hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Barrycade schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:34:
Dus je zoekt nu naar opties om met een onderbetaalde job en blijkbaar geen reserves een huis te kunnen aanschaffen waar jij, je onderbetaalde vrouw én je ouders kunnen wonen, een huis waar je óók nog je 100m2 opslag kan plaatsen.
we hebben beperkte reserves, als samen met ouders zou kopen zouden zij grootste deel betalen (tot paar ton overwaarde op hun huidige huis)
en opslag bij huis zou makkelijker en waarschijnlijk stuk goedkoper zijn als allemaal losse boxen huren.
Maar verrassing aan dit verhaal is dat je een goudmijn bezit, maar ipv je goudmijn ten gelde te maken ga je lekker ergens AFG sorteren op onchristelijke tijden via Randstad.

Does not compute.
Ik zeg nergens dat ik een goudmijn heb, wel dat ik heel bewust dat eigen bedrijfje heel langzaam opbouw.
dat heeft met vele zaken te maken die verder voor vraagstelling niet heel interesant zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Danielnmg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:12:
[...]

we hebben beperkte reserves, als samen met ouders zou kopen zouden zij grootste deel betalen (tot paar ton overwaarde op hun huidige huis)
en opslag bij huis zou makkelijker en waarschijnlijk stuk goedkoper zijn als allemaal losse boxen huren.

[...]

Ik zeg nergens dat ik een goudmijn heb, wel dat ik heel bewust dat eigen bedrijfje heel langzaam opbouw.
dat heeft met vele zaken te maken die verder voor vraagstelling niet heel interesant zijn.
Nou je doet alsof je een bedrijf bent gestart dat met een knip van de vingers en wat meer opslag dik geld gaat opbrengen.

Dan zou ik dat pad aflopen in plaats van rete vroeg je bed uit te moeten voor een uurloon wat je bij de locale grootgrutter / burgerbakker ook krijgt.

Dat verhoogt toch je kansen. Want leunen op de overwaarde van je ouders met het risico dat als ze gaan hemelen (hopelijk over lange tijd) je een paar ton moet ophoesten om je broer uit te kopen is dan een wat fragiel plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Dat bedrijfje daar heb je van alles uitbesteed en zelf stop je er weinig uren in. Waarom ga je hier niet vol voor en haal je al die externe partijen eruit? Dan neem je alles in eigen hand bespaar je flink op de kosten en zorg je ervoor dat je zelf de urennormering van 1225 uur haalt. Desnoods ga je op de markt staan met je handel om die uren te halen en kom je in aanmerking voor aftrekposten bij de belasting.

Ik zou ook eens kritisch naar je voorraad kijken. 700 euro voor 2 loodsen en dan heel veel spullen 9 maand laten staan is niet heel erg rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Danielnmg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:05:
[...]

waar ik precies waarde toevoeg of dat andere dat ook zouden kunnen is heel andere discussie die verder niet heel belangrijk is voor mijn vraag (niet lullig bedoeld verder)
Ik bedoelde het ook zeker niet aanvallend naar jou of je bedrijfsvoering, ik keek alleen naar het risico dat je loopt. Als er enig risico is dat je bedrijf makkelijk te kopiëren is of makkelijk weggeconcurreerd kunt worden (en dat is het geval als je weinig waarde toevoegt), dan loop je dus een groot risico. Je doet er al verstandig aan om de inkomsten uit je bedrijf niet mee te willen nemen in je hypotheek, maar alsnog is alle tijd en energie die je er werkelijk aan besteed, ook tijd die je dus niet kunt besteden aan inkomen vergaren waarmee je wél een hypotheek kunt dragen. En dan kom je dus bij allerlei moeilijke constructies uit met ouders, overwaarde, erfgedoe, etc. Allemaal ruis dus.

Dus geen aanval, alleen een andere invalshoek om het te bekijken. Wie weet brengt het je op gedachten of sterkt het je juist in je plan, dat maakt voor mij persoonlijk niet uit ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
Danielnmg schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Ik ga juist niet van theoretisch inkomen uit maar neem inkomen uit dat eigen bedrijf dus helemaal niet mee en ga helemaal uit van inkomen uit loondienst voor hypotheek.
Verwacht/hoop uiteindelijk dus wel een net loon uit de zaak te kunnen halen maar wil dat bij voorkeur dus niet gebruiken voor hypotheek.
Inkomen uit een niet vast dienstverband/uitzendconstructie waarin je nog maar kort werkzaam bent meetellen voor je hypotheek noem ik theoretisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-05 12:41
@Danielnmg

Je bent heel aanvallend tegenover mensen die je proberen te helpen. Je geeft heel vaak aan dat dingen niet uitmaken, terwijl ze wel degelijk betrekking hebben op de vraag die je stelt.
Ik begrijp dat het niet leuk is om soms te horen dat bepaalde dingen niet handig zijn, of niet kunnen.

Dat daargelaten vraag je ons om advies, en zoals de meeste mensen al aangeven heb je een hele zwik aan onzekerheden. Je bent zo gefocust op kopen dat je misschien gewoon niet beseft dat in dit specifieke geval in ieder geval voor nu huren beter kan zijn. Als je bedrijf over een jaar geweldig draait kan je dan altijd nog kopen. Jullie hebben allebei een laag inkomen, en dat zorgt voor risico.

De beste tip die ik je kan geven komt van mijn wijlen grootvader: ''Uitgaves doe je op basis van wat je hebt, niet op basis van wat je verwacht''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Barrycade schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:23:
[...]

Nou je doet alsof je een bedrijf bent gestart dat met een knip van de vingers en wat meer opslag dik geld gaat opbrengen.
volgens mij niet wat ik zeg, maar als ik meer opslag heb kan ik bepaalde partijen kopen waar ik goed geld aan kan verdienen ja. zonder opslag daarvoor ook geen ruimte en kan ik dat ook niet verkopen.
maar zeg nergens dat dat met knip van de vingers is.
Dan zou ik dat pad aflopen in plaats van rete vroeg je bed uit te moeten voor een uurloon wat je bij de locale grootgrutter / burgerbakker ook krijgt.

Dat verhoogt toch je kansen. Want leunen op de overwaarde van je ouders met het risico dat als ze gaan hemelen (hopelijk over lange tijd) je een paar ton moet ophoesten om je broer uit te kopen is dan een wat fragiel plan.
zoals aangegeven bouw ik dit nieuwe bedrijf heel bewust rustig op aangezien ik weet hoe het is om een bedrijf te snel te laten groeien.
Vorige bedrijf draaide ik augustus vorige jaar bijna 100K aan omzet (ex btw) per maand en was opweg om in december de 200K omzet per maand te halen. maar dan had ik van 70 uur per week wel naar 90 uur per week gemoeten met werken, mijn partner een burnout laten oplopen, van ruim 300 vierkante magazijn naar 600 vierkante meter magazijn, meer freelancers inhuren, meer personeel aannemen, meer stagiars erbij, meer financiering om groter pand in te richten en meer voorraad voor te financieren en nog veel meer softwareontwikkeling, meer uren aan advocaten enz. enz. enz.
had ik tegen deze tijd waarschijnlijk op bijna 300k per maand gezeten (verkocht en leverde naar 9 verschillende landen).

Nieuwe bedrijf kan ik met rustig opbouwen naar mijn verwachting een dikke 50K per maand aan omzet draaien, maar met veel betere winstmarge, weinig tot geen personeel en misschien een tijdsbesteding van 20 uur per week. en dan met misschien uiteindelijk een 100 a 150 vierkante meter magazijn/kantoor en veel minder gezeur en gedoe.

Kan dus prima heel snel weer opbouwen tot paar honderd duizend euro per maand, maar zit ik straks weer in situatie waar ik juist mee gestopt ben.

Keuzes die ik maak zijn echt wel overdacht en bewust zoals voor baas te werken voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Citroentjuh schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Inkomen uit een niet vast dienstverband/uitzendconstructie waarin je nog maar kort werkzaam bent meetellen voor je hypotheek noem ik theoretisch.
is niks mee, heb al even geinformeerd en met contract welke ik nu heb (en verklaring van werkgever) zou ik gewoon kans maken op een hypotheek (ja geen heel hoge dus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielnmg
LTwinter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:38:
@Danielnmg

Je bent heel aanvallend tegenover mensen die je proberen te helpen. Je geeft heel vaak aan dat dingen niet uitmaken, terwijl ze wel degelijk betrekking hebben op de vraag die je stelt.
volgens mij ben ik dat niet, of in elkgeval niet zo bedoeld.
Maar volgens mij maakt het niet uit wat ik precies met eigen zaak doe of hoe ik daarin meerwaarde creeer aangezien ik geen inkomen uit die zaak wil meetellen (komende jaren nog niet in elkgeval) voor een hypotheek maar dat op bais van loondienstverband wil doen.
Gaat dus vooral om wat voor opties er zijn en wat nodig is, dan is aan mij verder om die voorwaarden te creeren ;-)
Ik begrijp dat het niet leuk is om soms te horen dat bepaalde dingen niet handig zijn, of niet kunnen.

Dat daargelaten vraag je ons om advies, en zoals de meeste mensen al aangeven heb je een hele zwik aan onzekerheden. Je bent zo gefocust op kopen dat je misschien gewoon niet beseft dat in dit specifieke geval in ieder geval voor nu huren beter kan zijn. Als je bedrijf over een jaar geweldig draait kan je dan altijd nog kopen. Jullie hebben allebei een laag inkomen, en dat zorgt voor risico.
ach, ik krijg altijd te horen dat dingen die ik wil niet kunnen of handig zijn maar gelukkig weet ik 95% van de tijd uiteindelijk tot veler verbazing toch het tegendeel te bewijzen ;-)
en misschien komt uiteindelijk wel uit dat huren beter is, maar dat zie ik dan uiteindelijk vanzelf wel.
Nu gewoon eens eerst alles uitzoeken, misschien besluit ik dan voor andere beter betaalde baan te gaan,
Misschien is het toch echt nodig om meer voor ouders te betekenen en toch samen te kopen, of hun kopen en wij van hun deel huren.

wie zal het allemaal zeggen, ben nu aan het orienteren, kijken wat we kunnen, wat we willen, wat mijn ouders willen en nodig hebben en hoe ik al die onmogelijkheden kan oplossen.

Maar gelukkig divers interesant advies gehad hier waar ik zeker verder mee kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Sorry kan je niet serieus nemen. Hele verhaal klinkt als luchtfietserij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Klein budget en een hele boel opslag, boerderij lijkt me ook niet realistisch.

Je kan het misschien proberen in Duitsland of Franstalig Belgie in een vervallen dorpje dat je wat kunt vinden, maar dan zit je ook nog met onderhoud wat veel gaat kosten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Barrycade schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:55:
Sorry kan je niet serieus nemen. Hele verhaal klinkt als luchtfietserij.
dat project werk ik nog aan, als dat eenmaal "van de grond komt" dan ga ik pas echt binnenlopen en heb ik helemaal egen hypotheek meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielnmg
Marzman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:49:
Klein budget en een hele boel opslag, boerderij lijkt me ook niet realistisch.

Je kan het misschien proberen in Duitsland of Franstalig Belgie in een vervallen dorpje dat je wat kunt vinden, maar dan zit je ook nog met onderhoud wat veel gaat kosten.
in mijn eerste bericht stond al iets waarmee ik aangaf dat ik zelf ook begrijp dat boerderij moeilijk/onmogelijk is (op dit moment).

Duitsland zou ik zelf zeker zien zitten, is ongeveer 25 minuten rijden vanaf hier en staat redelijk wat wat aan mijn wensen voldoet voor (bijna) haalbare prijzen.
Krijg partner echter (nog) niet overgehaald daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
Danielnmg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Nieuwe bedrijf kan ik met rustig opbouwen naar mijn verwachting een dikke 50K per maand aan omzet draaien, maar met veel betere winstmarge, weinig tot geen personeel en misschien een tijdsbesteding van 20 uur per week. en dan met misschien uiteindelijk een 100 a 150 vierkante meter magazijn/kantoor en veel minder gezeur en gedoe.
Als je straks een omzet hebt van 50K per maand, dan is dit topic vrij doelloos denk ik, zou ik dat doen, en lekker vervroegd met pensioen, met een giga boerderij :-). Je laat het in ieder geval makkelijk klinken.

Of reken je jezelf enigzins rijk?

Voelt allemaal enorm tegenstrijdig, verhalen over bedrijfsvoering, hoge omzetten, maar ondertussen minder verdienen dan minimumloon en niet zonder ingelegd geld van ouders iets kunnen kopen.

Ik zou -als dit allemaal klopt- 100% inzetten op je bedrijf, en niet bij mijn ouders aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Inverted_World schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Als je straks een omzet hebt van 50K per maand, dan is dit topic vrij doelloos denk ik, zou ik dat doen, en lekker vervroegd met pensioen, met een giga boerderij :-). Je laat het in ieder geval makkelijk klinken.

Voelt allemaal enorm tegenstrijdig, verhalen over bedrijfsvoering, hoge omzetten, maar ondertussen minder verdienen dan minimumloon en niet zonder ingelegd geld van ouders iets kunnen kopen.

Ik zou -als dit allemaal klopt- 100% inzetten op je bedrijf, en niet bij mijn ouders aankloppen.
Omzet is geen winst. Je kan 50k omzet maken en 2% winst maken.

Maar verder ben ik het wel een beetje eens met de stelling van andere Tweakers.

Als je echt verwacht dat je bedrijf meer gaat opleveren (en ik heb geen idee of dat waar is, dus ik zag daar niks over), geef jezelf 2-3 jaar om dat waar te maken, ga in die tijd huren en dan kan je daarna veel makkelijker iets kopen.

Als je bedrijf dan nog steeds niet heel winstgevend is, dan moet je misschien denken om het op te doeken en je vol focussen op een carrière maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Danielnmg schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Duitsland zou ik zelf zeker zien zitten, is ongeveer 25 minuten rijden vanaf hier en staat redelijk wat wat aan mijn wensen voldoet voor (bijna) haalbare prijzen.
Krijg partner echter (nog) niet overgehaald daarvoor.
Als dat een optie is dan is er wel meer mogelijk denk ik. Dat soort woningen bouwen ze daar ook liever nieuw wat goed is voor de prijs (voor jou).

Als het bijna haalbare prijzen zijn dan kun je ook even sparen tot het haalbaar is. Je kan ook je inkomen proberen te verhogen (extra baan of andere baan). In Belgie doen veel mensen flex jobs naast hun gewone baan (dan betaal je daar ook geen belasting over zolang je niet te veel extra werkt, misschien is er ook zoiets in Duitsland of Nederland).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 18-05-2024 08:19 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inverted_World schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Dit had ik gemist, 50k per maand, is dat geen typo? :+ En dan opbouwen tot 100k zelfs. Dan koop je toch gewoon die boerderij cash na een paar maanden ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Marzman schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Dit had ik gemist, 50k per maand, is dat geen typo? :+ En dan opbouwen tot 100k zelfs. Dan koop je toch gewoon die boerderij cash na een paar maanden ;)
Zoals @Joe28965 ook aangaf is 50k natuurlijk geen winst. Maar de verwachting is dat je met zo'n omzet wel een relatief royaal salaris hebt afhankelijk van de sector. Een omzet van 50K creëeren kost moeite en als dat al lukt met relatief weinig inzet dan zou ik daar gewoon volledig op storten.

Maar misschien gaat het wel erg offtopic nu allemaal..
Pagina: 1