Kookplaat afzuiging naar buiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09 00:40
Goedemiddag,

Wij hebben onze keukentekening ontvangen waarbij we gekozen hebben voor een Siemens inductiekookplaat met afzuiging naar buiten. Er zou hiervoor dus een gat geboord moeten worden op de plek waar het kookeiland komt naar beneden (de kelder in). Vanuit daar zou deze dan naar buiten moeten gaan via de spouw?

Wij zelf hebben er niet veel verstand van en zijn dus ook niet de personen die de gaten zullen boren.
Wij vragen ons echter af wie de gaten dan wel moet boren?

Loodgieter zal het uiteindelijk aansluiten, maar lijkt me niet dat de loodgieter ook de gaten hiervoor boort?

Heeft iemand een soortgelijke situatie en kan ons vertellen bij wie we moeten zijn om de gaten, volgens exacte afmetingen/tekening, te laten boren?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ove3nJRHrLN3xx5_eumoX8Ycego=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlqlgC2bAq32LkSff3yNUsB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhVahaYCSLmZI5F99UGqCKLNDdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mze0a48Y1FkHSEjN3a3NkqZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu1zPgMSVHrgfkwkyzez9IUqUP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9n4HuLFSx1TnRV7r7ZKyblfF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHj_c1azWixQjm7U5C2vsbLdIlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NuJeDSpdp3fDgfpUZhQY0Nv6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe reageerde ze toen je deze vragen stelde aan het bedrijf die jou deze tekeningen opstuurde? ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Dit is minder spannend dan je zou denken. je kunt er een boormachine en boor voor huren en het zelf doen. Maar er zijn zat bedrijven die alleen maar zulke gaten boren als core business.
Maar je zou verwachten dat het bedrijf wat je iets aanbiedt of die het installeert dit voor je regelt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
We hebben deze vraag nog niet neergelegd bij het bedrijf (Nuva). In de koopovereenkomst staat ook nergens vermeld dat zij het gat zullen boren en/of hoe dit moet gebeuren.
Wellicht toch maar eens contact opnemen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Uhmazing op 13-05-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Weet je overigens zeker dat de loodgieter het allemaal aansluit? Luchtafvoer is niet per se een logische klus voor loodgieters (of zit ik verkeerd). Je kunt natuurlijk overwegen de keuken door de leverancier te laten installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:50
Even wat punten.
Is het nieuwbouw of bestaand?
Heb je echt een kelder of is het een kruipruimte ?
Is buiten je tuin gelijk met de vloer in je keuken?
Door je spouw zou kunnen maar dan moet je een halve mur afbreken ??
Bij oude woningen zijn de spouwmuren geen 10 cm om deze buis kwijt te kunnen.
Is je keuken al def besteld ?
vind je het een probleem om het spoelblok 10 cm naar voor te halen. dus 10 cm meer de ruimte in.
Graag dit beantwoorden.
Dan kan ik je plan bekijken hoe het kan.Om vervuiling tegen te gaan.Ja ik heb ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Uhmazing schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:03:

Heeft iemand een soortgelijke situatie en kan ons vertellen bij wie we moeten zijn om de gaten, volgens exacte afmetingen/tekening, te laten boren?
Ligt er een beetje aan wat je hebt afgesproken. Ik leg die vraag bij de aannemer neer die hier de verbouwing regelt. Of hij zelf boort, of daar iemand voor inhuurt hoor ik dan wel. Grote kans dat de sloper het gaat doen, die ook de rest van de dingen in de muren gaat vrezen en muren gaat uitbreken.

Heb je een aannemer? Of wie regelt de verdere voorbereiding voor je keuken (ik neem aan dat er nog een oude uitgesloopt moet worden)?

Je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Het enige dat die keukenboer verwacht is dat het leidingwerk en stopcontacten aanwezig zijn op het moment dat die keuken geplaatst wordt. Vaak staat wel in de overeenkomst wat ze wel en niet voor je doen, of evt kunnen regelen tegen een meerprijs. Dus vraag het eens na bij de partij die de montage gaat doen. Misschien kunnen die dit er ook gewoon bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02
Kookplaat afzuiging via kruipruimte is vragen om problemen. Hoe kom je weer buiten?
Het lukt er op dat ze keukenboer uitgaat van nieuwbouw met instort koker.

Maar ik vraag mij af hoe je met condens omgaat? Dit blijft toch allemaal in de buis zitten?
Je kan er ook voor kiezen om plasma filter onder de keukenkastjes te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
Er blaast lucht door. Waarom zou de condens in de buis blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Tito129 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:53:
Kookplaat afzuiging via kruipruimte is vragen om problemen. Hoe kom je weer buiten?
Het lukt er op dat ze keukenboer uitgaat van nieuwbouw met instort koker.

Maar ik vraag mij af hoe je met condens omgaat? Dit blijft toch allemaal in de buis zitten?
Je kan er ook voor kiezen om plasma filter onder de keukenkastjes te plaatsen
Welnee daar zijn allerlei oplossingen voor, onder het maaiveld weer omhoog naast de gevel etc.
Maar je moet de vette kooklucht idd niet in de kruipruimte dumpen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 22:30
Caelorum schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:59:
Er blaast lucht door. Waarom zou de condens in de buis blijven zitten?
Doordat de warme, vochtige lucht condenseert in de buis die omgeven word door koelere lucht in de kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Recirculatie is dan ook nog een optie. Hoef je niet naar buiten toe, enkel de filters eens in de zoveel tijd te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Bedankt voor jullie reacties.

Nee, ik weet niet zeker of de loodgieter dit aan zal sluiten, de loodgieter komt volgende week kijken dus dan kunnen we e.e.a. bespreken. Zal daarnaast sowieso nog eens contact opnemen met het keukenbedrijf om dit allemaal te bespreken.

Het huis is bestaande bouw, jaren 50.
Onder de keuken zit een echte kelder, dus geen kruipruimte. Vanuit de kelder zitten er momenteel ook twee koekoeks naar buiten (oprit).
De oprit is gelijk met de vloer in de keuken.

Betreffende het boren door de spouw heen: de spouwmuren zijn geïsoleerd. Levert dit problemen op / kan dit?
Spouwmuur is 6 cm diep.

De keuken is nog niet besteld, maar hebben wel al een koopovereenkomst getekend.
De opzet hoe deze nu is op bovenstaande tekeningen zouden we graag willen aanhouden, dus liefste ook met afzuiging naar buiten en géén recirculatie.
Eventueel de afstand tussen aanrecht en kookeiland 90 cm in plaats van 100 cm mocht dat nodig zijn.

We hebben (nog) geen aannemer, maar regelen zelf de mensen.
Er komt wel een aannemer die twee draagmuren zal doorbreken en komt kijken naar het loodgieterswerk. Wellicht dat we dit ook met hem kunnen bespreken om eventueel uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
Joost075 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Doordat de warme, vochtige lucht condenseert in de buis die omgeven word door koelere lucht in de kruipruimte.
Klopt, maar vervolgens laat je het nalopen en dan is dat vocht wel weer weg.

Ik zou zelf denk ik niet ook voor recirculatie met plasmafilter kiezen, maar ik zie ook niet direct een issue met die buis door een kelder heen laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Uhmazing schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:35:

De keuken is nog niet besteld, maar hebben wel al een koopovereenkomst getekend.
De opzet hoe deze nu is op bovenstaande tekeningen zouden we graag willen aanhouden, dus liefste ook met afzuiging naar buiten en géén recirculatie.
Eventueel de afstand tussen aanrecht en kookeiland 90 cm in plaats van 100 cm mocht dat nodig zijn.
Die 10 centimeter zal de situatie echt niet veranderen, dus die zou ik niet gaan verkleinen hierom
We hebben (nog) geen aannemer, maar regelen zelf de mensen.
Er komt wel een aannemer die twee draagmuren zal doorbreken en komt kijken naar het loodgieterswerk. Wellicht dat we dit ook met hem kunnen bespreken om eventueel uit te voeren.
Klinkt als de persoon die je daarvoor wilt vragen. Als die toch al gaat breken is een paar extra gaten het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Je aannemer gaat toch al iemand vragen om de constructie door te rekenen ivm.dragende muren, kan die mooi het gat in de vloer meenemen. Het belangrijkste is dat je vloer er niet zwakker van wordt. Daarnaast moet je leidingen in de vloer zien te ontwijken.

Nog een tip: als je minder herrie wilt kun je overwegen de afzuigmotor in de kelder te plaatsen. Afhankelijk van het model kan dat het geluid reduceren.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Het gat in de gevel staat nu niet getekend in de vloer maar gewoon in de gevel.
Dat is op zich niet erg want als deze in het kastje zit waar je kookplaat zit kun je met de kanaalstukken meteen aansluiten op de doorvoer.
(ik zie niet echt een reden waarom je de kelder in zou willen, en daarna weer omhoog)

Als je dan toch de kelder in gaat, boor dan een gat door de keldermuur naar buiten, en zet zo'n paal neer.
Dan heb je geen gat in je gevel, en als je het ooit wilt terugdraaien hoef je geen gat in de gevel te repareren.
De paal kan je uit het zicht onttrekken met een struik of iets dergelijks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nu9Vp0aN4P2gxjTKO7W0nI59a0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Obi4LTYQTKh0wpF6YTmBZuQs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drzuxbeo-GoBWRzAQXMoTbDNpT0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HZ3FOJE3cE5gULzsh8AbyyOz.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:41:
Het gat in de gevel staat nu niet getekend in de vloer maar gewoon in de gevel.
Dat is op zich niet erg want als deze in het kastje zit waar je kookplaat zit kun je met de kanaalstukken meteen aansluiten op de doorvoer.
(ik zie niet echt een reden waarom je de kelder in zou willen, en daarna weer omhoog)

Als je dan toch de kelder in gaat, boor dan een gat door de keldermuur naar buiten, en zet zo'n paal neer.
Dan heb je geen gat in je gevel, en als je het ooit wilt terugdraaien hoef je geen gat in de gevel te repareren.
De paal kan je uit het zicht onttrekken met een struik of iets dergelijks.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet het niet, op 60cm onder het maaiveld door je waterdichte keldermuur heen boren. Er zijn plekken in Nederland waar je al bijna grondwater tegenkomt op die diepte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

FRANQ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:41:
Kijk nog eens naar de tekening om te zien waar het kookeiland daadwerkelijk is ;). Niet het kastje bij de muur en het is ook zeker niet met een paar passtukken aan te sluiten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
AtomicShockwave schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Ik weet het niet, op 60cm onder het maaiveld door je waterdichte keldermuur heen boren. Er zijn plekken in Nederland waar je al bijna grondwater tegenkomt op die diepte.
Hij wil door de kelder, de enige reden om dat te doen, zou zo'n paal zijn.

Het is een beetje onzinnig om allemaal bochten en vlakkanaal toe te voegen om via de kelder door de spouwmuur omhoog en dan via de gevel naar buiten te gaan.
Dit levert allemaal onnodige weerstand op.

Dan zou ik gewoon een gat laten boren op zo'n 5cm boven de bodem van het keukenkastje.
En daar op aansluiten vanaf de kookplaat.

Dan heb je 50cm kanaal en 1 bocht toegevoegd (+1 bocht die toch al op de kookplaat zit)
Dat is aanzienlijk minder weerstand, en dan presteert de afzuiging veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Janoz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Kijk nog eens naar de tekening om te zien waar het kookeiland daadwerkelijk is ;). Niet het kastje bij de muur en het is ook zeker niet met een paar passtukken aan te sluiten.
EHH, ja.... Duidelijk 8)7 |:(

Ik zat naar die aanzichten met het raam te kijken, waarop het gat getekend staat. :F

Shame on me... Ik ben nog technisch tekenaar ook.... :o

Maargoed, zaak is dan dus om te kijken of je zoveel mogelijk weerstand kan beperken.
Vlakkanaal levert meer weerstand op, dan een rond kanaal, zeker de bochtstukken omdat deze nogal kort zijn.

Voor Spirobuis heb je gladde lange bochten die veel minder verlies geven.

Ik zou dan met spiro door de vloer gaan, en spiro gebruiken in de kelder tot onder de keukenkastjes.
Dan weer met een spiro bocht omhoog door de vloer, en een 3e bocht gebruiken om naar buiten te gaan door de buitenmuur.
Als je dit een beetje tactisch uit meet, hoeft het nauwelijks ruimte in het keukenkastje te kosten.
En als je hier een houten "doosje" omheen timmert kan je er gewoon spullen op zetten. (je mist dan 20x15cm in de hoek van je kastje) Hierbij ga ik er dus vanuit dat je hem iets naar links versleept de gootsteenkast in.

Een inspectieluik (of 2) in de spirobuis in de kelder kan handig zijn als je ooit vet wilt weghalen uit de buis.
Voor de kosten hoef je het niet te laten.
https://www.ventilatielan...wCK_SazTG49xoCeqUQAvD_BwE

Lange bocht (voor in de keukenkast):
https://www.ventilatielan...50mm-voor-spirobuis/7465/

Korte bocht:
https://www.ventilatielan...0mm-voor-spirobuis/17680/

Of dus die buiten pijp die ik hierboven noemde.
Scheelt weer een bocht, en je hoeft niet door de keukenkast.
De doorvoer in de kelderwand is prima waterdicht te krijgen.
Bij ons komt de riolering binnen door de kelder, en daar is buiten tegen de keldermuur een afdichting geplaatst om de buis heen. Gaat al 13 jaar goed inmiddels :)

Google even op de volgende producten:
Cellpack duct seal
Soudal aquaswell

Daarop toevoegend kan je ook nog een epdm kraag om de buis trekken en op de muur verlijmen.

[ Voor 82% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:50
Doordat de keuken nog niet besteld is.
Neem een 70 cm blad en laat de buis achter de vaatwasser omhoog komen, en dan daar waar getekend neen rond gat naar buiten.
Enige is dat je 2 rechthoekige gaten in je vloer moet maken.
Advies, plaats een terugslagklep in de spouw met de ronde buis.( i.v.m koude.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Uhmazing schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:03:
waarbij we gekozen hebben voor een Siemens inductiekookplaat met afzuiging naar buiten
Waarom zo moeilijk doen?
Plaats hem gewoon met recirculatie en een CleanAir filter.
dus liefste ook met afzuiging naar buiten en géén recirculatie.
Voordeel van recirculatie is dat je in de zomer geen warme lucht in huis zuigt en in de winter geen koude lucht.
Qua kook geuren is er geen verschil.
Wat is dan je motivitie om niet voor recirculatie te gaan?

[ Voor 70% gewijzigd door DJMaze op 14-05-2024 20:35 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Voordeel van recirculatie is dat je in de zomer geen warme lucht in huis zuigt en in de winter geen koude lucht.
Qua kook geuren is er geen verschil.
Wat is dan je motivitie om niet voor recirculatie te gaan?
nou ben blij dat ik gewoon weer een afzuigkap met afvoer naar buiten heb!
werkt echt 10x beter dan recirculatie... en je bent ook het vocht van het koken lekker kwijt!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:42:
nou ben blij dat ik gewoon weer een afzuigkap met afvoer naar buiten heb!
werkt echt 10x beter dan recirculatie... en je bent ook het vocht van het koken lekker kwijt!
Hangt van de recirculatie af.
Als ik een etna/pelgrim/etc. afzuigkap als recirculatie moet plaatsen, dan staan mijn haren overeind.
Die werken inderdaad voor geen meter.

In dit geval gaat het niet om een afzuigkap, maar een geïntegreerde (die vangt het vocht op), en ik gaf een link naar een speciale filter.
Een geïntegreerde heeft ook veel meer onderhoud nodig dan een afzuigkap.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 14-05-2024 20:52 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1