Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 13:50
Met de overstap naar 10G netwerk, wil ik ook overstappen van koper naar SFP+ met LC-LC 50/125 OM4 MM glasvezel.
Voor mijn 1e switch en 10G devices had ik mazzel omdat deze allemaal op dezelfde verdieping staan.
Ik heb hiervoor kant-en-klare glasvezel patch kabels gebruikt.

Echter, langzaam aan wil ik ook de rest van het huis (vooral de backbone) gaan verglazen.
Dit betekent nieuwe kabels trekken, vooral door (loze) leidingen waar ik een bestaande kopere CAT kabel kan vervangen door glas.

Ik zit dus ook te kijken naar hoe ik dat ga doen.
Ik kan bijvoorbeeld:

optie 1: pigtail LC kabels trekken. Die op maat knippen en hier een eigen LC connector opzetten.
Dan heb ik wel wat speciale tools nodig, zoals een fiber cable cleaver.
Volgens mij zijn die tools nog best erg prijzig...
(ik ga er vanuit dat een MM kabel wat meer tolerantie heeft en daardoor nog enigszins te doen is door een consument)

optie 2: kant-en-klare installatie glasvezelkabel van vaste lengte gebruiken (hier zitten standaard 4 glasvezels kabels in met LC connectors) en deze met een trekkous door de leidingen trekken.
Bijvoorbeeld deze: https://www.act-connectiv...ables%2fcategory%3dom4%2f
Maar... past zo'n 16mm kant-en-klare kabel dan wel een beetje makkelijk door de leiding?
Een CAT kabel is doorgaans de helft van de diameter?

optie 3: een extern bedrijf inschakelen?

optie 4: blijf op koper en accepteer het belachelijk hoge stroomverbruik in de SFP+ module.

Ik ben erg benieuwd naar welke optie jullie gekozen hebben.
Waarom?
En zou je dit nog een keer doen of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 13-05-2024 15:07 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je dit thuis willen? Hooguit als je veel 4K video bewerkt kan ik mij het voorstellen tussen opslag en PC voor de rest is 1 Gb ruim voldoende en over het algemeen meer problemen geven ten opzichte van de paar tellen snelheidswinst. Ik zou investeren in een fantastische koffiemachine om het wachten heel aangenaam te genieten van een kop heerlijke koffie.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Fiber is natuurlijk erg leuk en mooi maar wat zijn de beweegredenen nou echt?

Waarom heb je fiber nodig en wat is de use-case? En wat zijn de problemen welke je nu ervaart met koper? Dingen die ik mij snel zou kunnen bedenken zijn voornamelijk storingsgevoeligheid / crosstalk, een elektriciteitsdomein ontkoppelen (bij bijv. blikseminslag kan een hoog voltage over UTP gaan en niet met fiber) of data over hele lange afstanden versturen. Alle punten zie ik niet terug in de TS, daar lees ik voornamelijk het hoge energie verbruik. Mogelijk kan fiber je meer toekomst gerichter maken, maar zolang je voorlopig niet boven de 10G komt met je "backbone" zal UTP de aankomende 10 jaar nog prima zijn.

Nu kan het stroomverbruik van 1 SFP een argument zijn maar weegt het op tegen alle moeite van een fiber trekken? Dat ligt natuurlijk aan jou maar voor mij persoonlijk niet. En al helemaal niet wanneer je zelf een fiber gaat slopen / lassen met een nieuwe connector. Dat stroomverbruik weegt echt niet op tegen het huren van een professionele partij of zelf het gereedschap kopen.

TLDR: mocht je echt, echt fiber willen hebben optie 2. Anders optie 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 13-05-2024 15:35 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 16:07
GarBaGe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:06:
...
optie 2: kant-en-klare installatie glasvezelkabel van vaste lengte gebruiken (hier zitten standaard 4 glasvezels kabels in met LC connectors) en deze met een trekkous door de leidingen trekken.
Bijvoorbeeld deze: https://www.act-connectiv...ables%2fcategory%3dom4%2f
Maar... past zo'n 16mm kant-en-klare kabel dan wel een beetje makkelijk door de leiding?
Een CAT kabel is doorgaans de helft van de diameter?
Naast dat ik het geheel eens ben met bovenstaande reacties nog een antwoord op een concrete vraag van je:
Een standaard (loze) leiding is 16mm, soms worden er extra grote buizen van 19mm gebruikt. Lijkt me dus vrij krap om 16mm doorheen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 15:33

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik heb zelf OM3 getrokken naar mijn zolder en woonkamer. Zou ik het anders doen? Ja ik zou single mode fiber trekken. Ja de transceivers zijn wat duurder maar de kabel zelf is meer toekomstbestendig denk bijvoorbeeld aan de BIDI opties. Als je geen koper wil trek dan "gewoon" een glas "patch" met LC connectors door de leiding, je kunt de LC connectors uit elkaar halen dus met een beetje tape en logisch nadenken trek je deze wel door een 16mm leiding. In mijn geval paste dit niet aangezien er al een coax kabel in de leiding zit, ik heb dus de schaar in de fiber gezet en deze vervolgens (laten) lassen maar ik raad dit niet aan vanwege kosten aspecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

OM3 doet ook 100G over 100m, dus ik zou geen OM4 installeren. Wat betreft absurd energieverbruik, een SFP+ module verbruikt zo'n 1.8W-2.5W voor 10G over koper, afhankelijk van de lengte en gebruikte chip.

Ik ben zelf voor soort van "optie 4" gegaan. CAT6 via loze leidingen naar de kamers, 10G naar de kamers waar dat zin heeft met aan de ene kant SFP+ modules in de meterkast en 10G switches of netwerkkaarten in de kamers zelf. Korte stukjes van <5m met DAC kabels.

Als ik het nog eens zou doen zou ik naar 1 of 2 plekken OM3 trekken en de rest lekker op CAT6 houden, want PoE vanaf een centrale switch is ook wel erg praktisch.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt een patchkabel met (2) LC-connectoren op zich door een standaard 5/8" buis krijgen (net geen 16mm), mits je losse connectoren in een harnasje hebt die je los kunt maken. Er zijn ook LC duplex connectoren die niet lost te maken zijn, daarmee kan het niet.

En je moet geen al te strakke bochten hebben.

Ik zou het voor thuis denk ik niet aanraden als je ook gewoon 10GbE over koper kunt doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Allemaal: bedankt voor jullie reactie.
De verschillen tussen OM3 en OM4 zijn erg klein.
Ook de prijsverschillen zijn erg klein.
Lijkt een beetje hetzelfde als CAT5 vs CAT6.

De core switch in mijn meterkast (die de zolder en woonkamer met 10G gaat verbinden), wordt vermoedelijk een Mikrotik CRS310 met 4 SFP+ 10G aansluitingen.
Mikrotik waarschuwt voor het hoge stroomverbruik en geeft aan dat de 10G RJ45 transceivers zo warm als 90 graden kunnen worden: https://wiki.mikrotik.com/wiki/S%2BRJ10_general_guidance
Ze geven dan ook aan om niet 2 van deze RJ45 naast elkaar te zetten, maar minimaal 1 ruimte ertussen.

Waarschijnlijk begin ik met RJ45 10G met de bedoeling om op termijn de kabels te vervangen door glasvezel.
Immers, de kabels liggen er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat ik mij dus steeds weer afvraag bij diegene die een 10Gb netwerk thuis hebben, wat is je use-case of reden hiervoor. Kan mij voorstellen uit interesse omdat het kan en om van te leren, het is mijn hobby. Snap ik helemaal. Maar zijn er nog andere redenen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
Als je duplex fiber nodig hebt maar het past niet kan je ook twee enkele trekken die je +/- 20cm laat verspringen zodat de connectoren niet gelijktijdig de bocht om moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
Frogmen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:58:
Wat ik mij dus steeds weer afvraag bij diegene die een 10Gb netwerk thuis hebben, wat is je use-case of reden hiervoor. Kan mij voorstellen uit interesse omdat het kan en om van te leren, het is mijn hobby. Snap ik helemaal. Maar zijn er nog andere redenen?
Ik vergelijk het een beetje met 25 jaar geleden toen ik overstapte van 100Mbit naar 1Gbit.

25 jaar geleden:
Instap switch was toen EUR 100-150
harde schijven waren niet snel genoeg om 1Gbit te verzadigen
draadloos (Wifi 1 / 11Mbit) was niet snel genoeg om 100Mbit te verzadigen
internet (0.5 Mbit) was niet snel genoeg om 100Mbit te verzadingen
Ik had 3-4 apparaten die netwerk konden gebruiken

Vandaag
Instap switch is EUR 100-150
harde schijven zijn snel genoeg om 10Gbit te verzadigen
draadloos (Wifi 6E / 7 2200Mbit) is snel genoeg om 1Gbit te verzadigen
internet (2-4 Gbit) is snel genoeg om 1Gbit te verzadingen
Ik heb 30-40 apparaten die netwerk gebruiken

Ik zie voor vandaag meer redenen om naar 10G te stappen, dan 25 jaar geleden toen ik naar 1Gbit stapte :)

Oftwel: het is leuk om te doen, leuk om van te leren en ik bereid me voor op multi-Gig internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GarBaGe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:57:
De core switch in mijn meterkast (die de zolder en woonkamer met 10G gaat verbinden), wordt vermoedelijk een Mikrotik CRS310 met 4 SFP+ 10G aansluitingen.
Maar je hebt die nog niet, dus je kunt gewoon een 10GbE ethernet switch met koperpoorten halen die dat probleem niet heeft?

Die zijn wat duurder dan zo'n Mikrotik maar vergeet niet dat 10Gig SFP's ook niet gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Maar je hebt die nog niet, dus je kunt gewoon een 10GbE ethernet switch met koperpoorten halen die dat probleem niet heeft?
Wat voor eentje heb je in gedachten, dan?
Wellicht een goed alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GarBaGe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:15:
[...]

Wat voor eentje heb je in gedachten, dan?
Wellicht een goed alternatief...
Ik weet niet precies hoeveel poorten je nodig hebt maar met een uitvoering: TP-Link TL-SX1008 heb je er al 8.

Je IoT koelkast kun je evt. aan een los GbE switchje hangen als je tekort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
CyBeR schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet precies hoeveel poorten je nodig hebt maar met een uitvoering: TP-Link TL-SX1008 heb je er al 8.

Je IoT koelkast kun je evt. aan een los GbE switchje hangen als je tekort komt.
3 of 4 10G poorten in de meterkast switch.
Super bedankt voor deze tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

CyBeR schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:19:
Je kunt een patchkabel met (2) LC-connectoren op zich door een standaard 5/8" buis krijgen (net geen 16mm), mits je losse connectoren in een harnasje hebt die je los kunt maken. Er zijn ook LC duplex connectoren die niet lost te maken zijn, daarmee kan het niet.

En je moet geen al te strakke bochten hebben.

Ik zou het voor thuis denk ik niet aanraden als je ook gewoon 10GbE over koper kunt doen.
Inderdaad, als het "DLC" connectoren zijn, past het zeker niet.
Ook ik zie overigens geen enkele reden om glasvezel te gaan gebruiken in deze situatie. Ik heb ooit voor een werkgever wat glas laten leggen. Maar daar had ik in 1 oogopslag al 3 plusjes voor glas:
- Grotere afstanden (tot ruim 200 meter per traject).
- Men wilde graag galvanische scheiding tussen de verschillende gebouwen
- Omgeving met een enorm dynamische inrichting van een fabriekshal en diverse laboratoria en daardoor ook wisselende potentiele invloed van storing door ineens opkomende enorme stroomverbruikers op verschillende plekken. We zaten pal naast een hoogspannigsmast en hadden 4 trafo-huisjes op het bedrijfsterrein (verbruik was echt enorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 18:42
Frogmen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:58:
Snappen doe ik ook niet... Het is precies een race ant worden, Ik WIL/MOET 10Gbit netwerk... UHU...
En dan beginnen janken over een paar watt extra verbruik van de modules...
Als je geld hebt om je huis overal van glas te voorzien, overal 10Gbit switches,...
Wat schelen die extra wattjes dan nog?
En zeker al als je fiber dan nog overal gelast moet worden... kost ook geld.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
RedPas schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Snappen doe ik ook niet... Het is precies een race ant worden, Ik WIL/MOET 10Gbit netwerk... UHU...
En dan beginnen janken over een paar watt extra verbruik van de modules...
Als je geld hebt om je huis overal van glas te voorzien, overal 10Gbit switches,...
Wat schelen die extra wattjes dan nog?
En zeker al als je fiber dan nog overal gelast moet worden... kost ook geld.
Het moet een keer gebeuren toch?
Wanneer ben jij overgestapt van 100Mbit naar 1Gbit?
Waarom wilde/moest je per se naar 1Gbit?
Zelfde verhaal voor 1Gbit naar 10Gbit.
Misschien voor jou niet vandaag.
Misschien over 5 jaar?
Misschien over 10 jaar?
Wanneer stap jij over? En wat zijn jouw beweeg redenen?
Of wacht je totdat een 10Gbit switch bij de Action te krijgen is voor EUR 5?

Voor mij gaat dit topic vooral over glasvezel kabels.
Dat kan ook al bij 1Gbit.
Bij 1Gbit is glasvezel bijna op alle opzichten in het nadeel tov RJ45
Bij 10Gbit wordt glasvezel al een stuk zinniger dan bij 1Gbit.
Bij 100Gbit is er geen andere optie dan glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
GarBaGe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Misschien over 5 jaar?
Misschien over 10 jaar?

Hier ligt al glasvezel, en zit al jaren op 1Gbit. Netwerk is beetje groter dan gemiddeld huishouden.
Heb continu datastroom van +-200Mbs, USW-Aggregation verwerkt een 6T per 24u.
+- 60 24/7 online, als iedereen thuis is bijna +90 clients online.
Mn rack heeft dan ook een redelijk verbruik... +- 500watt, 12kwh voor IT alleen.
Neh die paar wattjes extra maken het verschil niet mee he dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

GarBaGe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Misschien over 5 jaar?
Misschien over 10 jaar?

Waarom moet het een keer gebeuren dan? Dat gaat echt vooral van je gebruik afhangen hoor. Voor 95% van de bevolking is het voorlopig waarschijnlijk volledig irrelevant allemaal. Geef ze een mobieltje/tablet en fatsoenlijk WiFi en je hoort ze niet.

En als je je dan echt zorgen maakt, dan doe je toch een aggregated link tussen je switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb geen 10gig apparatuur maar anders zou ik het ook doen hoor, gewoon omdat het kan :P Maar wel gewoon op koper hier thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
Heb zelf al m'n switches, workstation en servers met OM3 aangesloten. In mijn geval heb ik kant en klare kabels van fs.com opgeknipt en vanaf eindbestemming naar de meterkast getrokken. In de meterkast een fiber wallmount patchkastje gebruikt en overal pigtails aangelast met een splicer van aliexpress, kostte iets van €600 toen. Werkt erg goed en is niet moeilijk na wat oefening. Je zou iets soortgelijks kunnen doen en dan via bijv. V&A iemand zoeken die het op 1 plek verder afmonteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedPas
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Waarom moet het een keer gebeuren dan? Dat gaat echt vooral van je gebruik afhangen hoor. Voor 95% van de bevolking is het voorlopig waarschijnlijk volledig irrelevant allemaal. Geef ze een mobieltje/tablet en fatsoenlijk WiFi en je hoort ze niet.

En als je je dan echt zorgen maakt, dan doe je toch een aggregated link tussen je switches.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt-aenHmwH2rjn9YaOiNWxXUII8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5AHgfLkqtJU8Sjv6my1uX6f.png?f=user_large
Omdat het kan he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-05 12:17
Optie 4 is de beste oplossing. Optie 1: Om zelf vezels te lassen heb je een fusie apparaat nodig en nog wat opleiding. Kostenplaatje minimaal 6000 euro. Dat is de rede dat ik bij ons in het datacenter de vaste glasbekabeling uitbesteed. Optie 2: Glasvezel geprefapt door een buis trekken, succes. Maar die gaan bij de eerste beste scherpe bocht niet verder.
Optie 3 kost je ook zo een 1000 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 18:33

Belgar

Archmaster ranzige code..

Verassend dat er op tweakers zo negatief op gereageerd wordt. Glasvezel is lang niet zo complex als gedacht wordt.

Zelf multimode fiber connector aanmaken is niet zo heel moeilijk en ook niet extreem duur, maar voor een enkele kabel waarschijnlijk overdreven.

Zoals al aangegeven, 2x lc losse connector en dan achter elkaar ducttapen en dan door pijp trekken heb ik al meerdere keren succesvol gedaan. Misschien niet makkelijk met meerdere 90 graden bochten, maar het is in veel gevallen te doen.

Elektrisch is natuurlijk wel verreweg het makkelijkste en voor de meeste huizen afdoende, maar ik heb het idee dat hier veel argumenten worden aangevoerd die meer met opinie dan met ervaring te maken hebben

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
vincedd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:43:
Optie 4 is de beste oplossing. Optie 1: Om zelf vezels te lassen heb je een fusie apparaat nodig en nog wat opleiding. Kostenplaatje minimaal 6000 euro.
Nulletje teveel, en middagje youtube filmpjes kijken en je weet genoeg.
Optie 2: Glasvezel geprefapt door een buis trekken, succes. Maar die gaan bij de eerste beste scherpe bocht niet verder.
Gaat eigenlijk vrij gemakkelijk. De lc connectors zijn helemaal niet fors, door een 19mm buis kun je er vrij gemakkelijk 4 trekken als de connectors netjes een treintje vormen. Door 16mm gaat ook, wel iets lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:14
een MTP connector is ook wel een ding als je geen bochten moet maken
Afbeeldingslocatie: https://telecom.samm.com/Data/EditorFiles/images/blog/016-MPO-MTP-Connectors/8-12-24-MPO-MTP-connectors.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:09
jadjong schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:02:
Als je duplex fiber nodig hebt maar het past niet kan je ook twee enkele trekken die je +/- 20cm laat verspringen zodat de connectoren niet gelijktijdig de bocht om moeten.
Dit is verreweg de eenvoudigste optie. Aders splitsen van een normale kabel met twee stekkers kan ook, net als een tweelingsnoer (netsnoer) waarvan je de aders split.

Splitsen moet je dan over de hele lengte doen, aangezien je ader van de andere connector niet kan 'terugvouwen' omdat je dan de ader in een veel te kleine radius moet buigen.

Punt is natuurlijk dat je de connectoren achter elkaar door de buis laat gaat, daarmee is benodigde diameter een stuk kleiner en geeft tevens meer kans dat je een bocht doorkomt.

De charme van een simpele oplossing, wie kan dat nou niet weerstaan?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Blijft toch de vraag waarom, vervolgens haalt men de stap van 100mb naar 1 Gb erbij. Alleen die was nuttig die bandbreedte wordt gebruik is zelfs nu nog ruim genoeg. Het was ook het moment dat we hubs gingen verlaten en naar switches overstapten. Zelfs in kantoren wordt nog steeds maar mondjesmaat 10 Gb als backbone gelegd. Maar dat maakt het voor thuis anders dan omdat het mijn hobby is niet noodzakelijk.
Maar nu terug naar de TS want hij vindt het noodzaak en dat is prima. Persoonlijk zou ik eerst een korte oude kabel met de juiste connectoren offeren om te kijken of en hoe je die erdoor kan trekken. andere optie is om hem helemaal te splitsen en ze er 1 voor 1 door trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom focussed iedereen zo op de waarom? TS wil graag upgraden en vraagt om tips. We zijn hier op Tweakers, cutting edge of t nou zin heeft of niet.

Maar genoeg reacties waar het bijna lijkt dat TS zich eerst zal moeten verantwoorden waarom hij het exact nodig heeft voor hij geholpen kan worden. (En over 10 jaar als dit topic bovenaan staat in de zoekmachine omdat iedereen 10G in huis nodig heeft ergert zich iedereen aan t feit dat t alleen erover gaat waarom TS het exact nodig heeft. ;))

Ik vind t tof, 10G in huis, lekker doen als dat is wat je wil.

M'n bijdrage is dat een glaslas apparaat huren ook een mogelijkheid is, fiber doorknippen en opnieuw lassen. Heb als complete leek ooit zoiets gedaan tijdens een demo van zo'n apparaat en tijdens t nameten bleek t licht verlies minimaal bij mn tweede poging.

Met de afstanden in huis zou dat ook nog kunnen met het lichtbudget wat je waarschijnlijk hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Saus op 14-05-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zijn die fiber tools niet te huren net als alle andere dure gereedschappen?

En en vraag waarom? We zitten hier op tweakers toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar als ik nu kijk.. nu nog verstokt aan een provider die toch op koper uit levert...

maar zou het uberhaubt nut hebben (uitgaande dat er een vezel te trekken / leggen is) om een fiber te leggen vanaf de meterkast, waar ooit fiber gaat binnen komen naar het nerdhok? :) ipv 10gbit koper?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Saus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:12:
Waarom focussed iedereen zo op de waarom? TS wil graag upgraden en vraagt om tips. We zijn hier op Tweakers, cutting edge of t nou zin heeft of niet.

Maar genoeg reacties waar het bijna lijkt dat TS zich eerst zal moeten verantwoorden waarom hij het exact nodig heeft voor hij geholpen kan worden. (En over 10 jaar als dit topic bovenaan staat in de zoekmachine omdat iedereen 10G in huis nodig heeft ergert zich iedereen aan t feit dat t alleen erover gaat waarom TS het exact nodig heeft. ;))

Ik vind t tof, 10G in huis, lekker doen als dat is wat je wil.

M'n bijdrage is dat een glaslas apparaat huren ook een mogelijkheid is, fiber doorknippen en opnieuw lassen. Heb als complete leek ooit zoiets gedaan tijdens een demo van zo'n apparaat en tijdens t nameten bleek t licht verlies minimaal bij mn tweede poging.

Met de afstanden in huis zou dat ook nog kunnen met het lichtbudget wat je waarschijnlijk hebt.
Je hebt helemaal gelijk maar als @GarBaGe dan zelf zegt dat hij voor glas gaat omdat UTP meer stroom verbruikt dan kan je je wel een en ander gaan afvragen. Het is zoiets als ik wil een Rolls Royce rijden maar hij verbruikt zoveel benzine, ik wil een electrische (nou is die wens vervult want die is er) Maar het blijft een energie verslinder. Straks heeft hij zijn 10 Gb heeft een maand lang gekeken hoe snel bestanden heen en weer gaan en als hij over een half jaar kijkt in de grafieken ziet ij dat de bandbreedte hoogst zelden gebruikt wordt want zoveel grote bestanden gaan er niet heen en weer. Iedereen heeft het over de toekomst en toekomst bestendig etc. We zouden allang 8K films moeten hebben maar toch zijn die er eigenlijk niet. 4K tv is nog in ontwikkeling. Waarom omdat het uiteindelijk niet zo heel erg veel extra brengt. En natuurlijk zijn er cases waarom je het thuis wel wilt, maar dat zijn uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Waarom heb ik een glaslas of fusie apparaat nodig als ik mijn eigen kabels op maat wil maken?

De stappen en tools om eigen glasvezel kabels op maat te maken zijn toch:
- strip de isolatie met een stripper (tang)
- knip het uiteinde van de glasvezel kabel (voor een scherpe snede) met een "cleaver"
- maak de kabel schoon
- bevestig de connector op de kabel en gebruik een optische meter om te verifieren dat de glasvezel kern goed gecentreerd is op de connector.

Die cleaver lijkt nog de duurste tool, met prijzen tussen EUR 50 en EUR 500.
Maar bij welke stap heb ik dan fusie nodig?
Dat is toch alleen maar om 2 glasvezels aan elkaar te connecten?
En dat doe ik niet.

De glasvezel kabel ken ik termineren in een wcd / keystone (binnenkant muur)
Vanaf de buitenkant muur (dus in de kamer) kan ik een standaard glasvezel patchkabel in deze keystone steken om het optische signaal verder te sturen naar het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Frogmen schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:05:
[...]

Je hebt helemaal gelijk maar als @GarBaGe dan zelf zegt dat hij voor glas gaat omdat UTP meer stroom verbruikt dan kan je je wel een en ander gaan afvragen. Het is zoiets als ik wil een Rolls Royce rijden maar hij verbruikt zoveel benzine, ik wil een electrische (nou is die wens vervult want die is er) Maar het blijft een energie verslinder. Straks heeft hij zijn 10 Gb heeft een maand lang gekeken hoe snel bestanden heen en weer gaan en als hij over een half jaar kijkt in de grafieken ziet ij dat de bandbreedte hoogst zelden gebruikt wordt want zoveel grote bestanden gaan er niet heen en weer. Iedereen heeft het over de toekomst en toekomst bestendig etc. We zouden allang 8K films moeten hebben maar toch zijn die er eigenlijk niet. 4K tv is nog in ontwikkeling. Waarom omdat het uiteindelijk niet zo heel erg veel extra brengt. En natuurlijk zijn er cases waarom je het thuis wel wilt, maar dat zijn uitzonderingen.
Ik zie ook nieuwe gebruiksmodellen ontstaan op 10G netwerk, die bijna niet werken op 1G.

Ik gebruik op mijn game desktop een remote drive van mijn NAS over iSCSI protocol.
Op 10G is die remote drive dusdanig snel en responsive, dat het vrijwel hetzelfde is als een (langzamere) fysieke disk in mijn desktop.
Op 1G is de latency en snelheid te laag om echt "als gemakkelijk" aan te voelen.
Ik kan dus werkelijk games installeren en starten over mijn remote drive van de NAS.
Tijdens dat gebruik zie ik spikes netwerkverkeer tot 6Gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@GarBaGe je NAS als iSCSI device gebruiken is niet echt normaal thuisgebruik maar wel een prima reden voor 10Gb. Betekent wel dat je een behoorlijke high end NAS hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
De kans dat het niet "nodig" is lijkt mij in veel gevallen groot en mogelijk ook in dit geval maar als de TS 10Gb glas wil dan snap ik dat deze daar wat vragen over heeft.

Kans dat er over een paar jaar wat meer zuinige SFP+ voor 10Gb koper te vinden is lijkt mij redelijk aanwezig maar als daar niet op gewacht kan worden, dan wordt het meer energie gebruiken (wat doet een glas module eigenlijk qua verbruik?) of geld uit geven aan het weer verbinden van de vezels (optie: 3) of een nieuw pad voor kant en klare kabel maken ( zelf via een 50 mm afvoer buis langs de stand pijp van de meterkast naar zolder met daarin 20 of 25 meter LC-LC glas patch kabels gelegd.

Gaat direct van de meterkast door een koker naar boven dus niemand die het ziet maar of dat een acceptabele optie voor de TS is weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door k-janssen op 15-05-2024 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 10:11
GarBaGe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:05:
Waarom heb ik een glaslas of fusie apparaat nodig als ik mijn eigen kabels op maat wil maken?
Ik zie nooit iemand een stekker er op zetten, altijd een pigtail(stekker met halve meter kabel) aan de bestaande kabel plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayant69
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:10
YouTube: How to Install LC Fiber Optic Fast Connector

Cleaven en termineren leek mij ook het meest toegankelijk voor thuis.

In plaats van een fusion splicer aan te schaffen/huren.

Een goede precision cleaver is nog steeds prijzig maar goedkoper dan een splicer.

[ Voor 14% gewijzigd door Jayant69 op 15-05-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Ik sluit me aan bij @MasterL ; ik zou lekker gaan voor Single Mode (OS2) kabel. In datacenters zie je dat er tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar single mode gebruikt wordt, en dus verwacht ik dat op termijn multimode steeds schaarser zal worden. Ook op hogere snelheden is het devies altijd single mode.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1