Met de overstap naar 10G netwerk, wil ik ook overstappen van koper naar SFP+ met LC-LC 50/125 OM4 MM glasvezel.
Voor mijn 1e switch en 10G devices had ik mazzel omdat deze allemaal op dezelfde verdieping staan.
Ik heb hiervoor kant-en-klare glasvezel patch kabels gebruikt.
Echter, langzaam aan wil ik ook de rest van het huis (vooral de backbone) gaan verglazen.
Dit betekent nieuwe kabels trekken, vooral door (loze) leidingen waar ik een bestaande kopere CAT kabel kan vervangen door glas.
Ik zit dus ook te kijken naar hoe ik dat ga doen.
Ik kan bijvoorbeeld:
optie 1: pigtail LC kabels trekken. Die op maat knippen en hier een eigen LC connector opzetten.
Dan heb ik wel wat speciale tools nodig, zoals een fiber cable cleaver.
Volgens mij zijn die tools nog best erg prijzig...
(ik ga er vanuit dat een MM kabel wat meer tolerantie heeft en daardoor nog enigszins te doen is door een consument)
optie 2: kant-en-klare installatie glasvezelkabel van vaste lengte gebruiken (hier zitten standaard 4 glasvezels kabels in met LC connectors) en deze met een trekkous door de leidingen trekken.
Bijvoorbeeld deze: https://www.act-connectiv...ables%2fcategory%3dom4%2f
Maar... past zo'n 16mm kant-en-klare kabel dan wel een beetje makkelijk door de leiding?
Een CAT kabel is doorgaans de helft van de diameter?
optie 3: een extern bedrijf inschakelen?
optie 4: blijf op koper en accepteer het belachelijk hoge stroomverbruik in de SFP+ module.
Ik ben erg benieuwd naar welke optie jullie gekozen hebben.
Waarom?
En zou je dit nog een keer doen of niet?
Voor mijn 1e switch en 10G devices had ik mazzel omdat deze allemaal op dezelfde verdieping staan.
Ik heb hiervoor kant-en-klare glasvezel patch kabels gebruikt.
Echter, langzaam aan wil ik ook de rest van het huis (vooral de backbone) gaan verglazen.
Dit betekent nieuwe kabels trekken, vooral door (loze) leidingen waar ik een bestaande kopere CAT kabel kan vervangen door glas.
Ik zit dus ook te kijken naar hoe ik dat ga doen.
Ik kan bijvoorbeeld:
optie 1: pigtail LC kabels trekken. Die op maat knippen en hier een eigen LC connector opzetten.
Dan heb ik wel wat speciale tools nodig, zoals een fiber cable cleaver.
Volgens mij zijn die tools nog best erg prijzig...
(ik ga er vanuit dat een MM kabel wat meer tolerantie heeft en daardoor nog enigszins te doen is door een consument)
optie 2: kant-en-klare installatie glasvezelkabel van vaste lengte gebruiken (hier zitten standaard 4 glasvezels kabels in met LC connectors) en deze met een trekkous door de leidingen trekken.
Bijvoorbeeld deze: https://www.act-connectiv...ables%2fcategory%3dom4%2f
Maar... past zo'n 16mm kant-en-klare kabel dan wel een beetje makkelijk door de leiding?
Een CAT kabel is doorgaans de helft van de diameter?
optie 3: een extern bedrijf inschakelen?
optie 4: blijf op koper en accepteer het belachelijk hoge stroomverbruik in de SFP+ module.
Ik ben erg benieuwd naar welke optie jullie gekozen hebben.
Waarom?
En zou je dit nog een keer doen of niet?
[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 13-05-2024 15:07 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD