Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-10 19:22
Hoi,

We zijn aan het denken om extra zonnepanelen en inverter(voor voor verwarmen) te plaatsen om zo het gasverbruik te verminderen.
Onze huidige panelen (10 jaar oud) leveren nu 4900 kwh per jaar. Ons verbruik wordt met inverter+hybride auto wordt 7000 khw.

Door extra panelen zou de opbrengst 9500 kwh zijn. De kosten van de panelen+inverter zijn 8000 euro. Als het goed is zou ik 900 euro per jaar aan gas moeten besparen als de regeling blijft zoals ie is. Dan zou ik alles binnen 10 jaar terug verdiend hebben....

Ik twijfel echter erg omdat bedrijven teruglever vergoedingen vragen....

Zouden jullie nu nog overgaan om extra panelen+ inverter aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:35
inverter voor verwarmen, een airco bedoel je?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:20:
inverter voor verwarmen, een airco bedoel je?
Ja inderdaad airco die kan verwarmen en koelen... Ik zal 'm 90% van de tijd gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:37
Je rekenmethode klopt niet helemaal. Het is beter om een cascadeberekening te doen, waarbij je de airco als voorwaarde stelt voor de extra PV.

Je verlaagt de kosten van 900m3 gas naar de prijs voor pak em beet 1800kwh met de airco. Dat is een besparing van zo'n €750/j.
Je verlaagt vervolgens met panelen de prijs van 1800kwh naar 0kwh. Dus de extra panelen besparen je dan nog een €450. + whatever je aan TLV nog kunt krijgen (200?)

€1,22/m3
€0,25/kwh

Op basis hiervan kun je al veel beter een inschatting maken welke extra maatregelen zin hebben, en welke niet.

Dat zijn de cijfers zoals ze nu zijn. Vragen naar hoe de markt 3 tot 10 jaar in de toekomst uit ziet, dat is koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Bedankt voor je inzicht.
Op basis van je berekening bespaar ik dus inderdaad 450 euro door de airco. (investering 3000 euro).
Door de installatie van de PV nog eens een besparing van 450-650 (investering 5000 euro).

maw terugverdientijd vn de airco is 6.7 jaar en de PV tussen de 7 en 11 jaar....(Beide nog altijd beter dan het geld op de bank te laten staan...).

Blijft wel jammer dat we niet in de (nabije) toekomst kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Reken je ook het onderhoud op de airco mee? (om de 5 jaar).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Falcon schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:59:
Reken je ook het onderhoud op de airco mee? (om de 5 jaar).
ehhh nee, kosten iets van 250 euro per 5 jaar? zit ik er dan ver naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

degranulatie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:17:
[...]

ehhh nee, kosten iets van 250 euro per 5 jaar? zit ik er dan ver naast.
Weet ik (nog) niet ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:21
Met de auto heb je ook nog verbruik, wat je wellicht kunt plannen, waar je ook wat aan 'hebt', mocht salderen toch stoppen.
En als direct verbruik, tegen terugleverkosten.
Moeilijk om dat mee te nemen in de berekening, maar op zich wel gunstig.

Oh en nu nog het 3-jarig GC contract zonder terugleverkosten afsluiten... ;)

Bijleggen om die opwek voor een terugleververgoeding te verkopen, zou ik niet doen. Bijleggen om gasloos te kunnen en om je energierekening naar 0 te brengen, zou ik wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Blijft lastig verhaal of het nu wel of niet slim is....

Verder loopt mijn huidige contract nog midden juli (en kan het 3 jarige GC al niet meer vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Ik kan dit aanbod niet selecteren... als je 7000 kw gebruikt 10.000 kw opwekt.

Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
De oplossing is te vinden in vele andere topics, maar ok.
Incognitomodus of andere browser. En je opwek kun je niet invullen. Dus alleen je verbruik (of verbruik op 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Truus01 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:59:
De oplossing is te vinden in vele andere topics, maar ok.
Incognitomodus of andere browser. En je opwek kun je niet invullen. Dus alleen je verbruik (of verbruik op 1).
tnx!
Tja, ik kan niet terugvinden wat ik ga betalen of terugkrijg voor de zonne energie. Behalve de 5 euro vergoeding per maand die ik moet betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degranulatie
Lol net alles besteld... totdat ik hoorde dat salderen direct stopt per 01Jan27. Nu weer geannuleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
degranulatie schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:17:
Lol net alles besteld... totdat ik hoorde dat salderen direct stopt per 01Jan27. Nu weer geannuleerd. :)
Want?
Tegen die tijd heb je al een heel deel terugverdiend. En wie weet wat er dan voor regering zit en wat voor plannen die hebben of terugdraaien.
Dat het ergens als regeltje staat om financiering te kunnen goedpraten, wil niet zeggen dat het ook een wet wordt.
Daarbij gaat saldering in de huidige staat er toch wel ooit af, nu al effectief door de terugleverkosten, maar het stukje belastingen en dergelijke is gewoon niet houdbaar. De winst zit hem niet puur in salderen, als zit daar nu nog wel de grootste winst.
Ik zou me zo druk niet maken en nog altijd doen wat je van plan was. Gas wordt alleen maar duurder, ook al willen ze daar de belasting op verlagen. Gasloos gaan is toekomstbestendig. En dan heb je stroom nodig. Als die van eigen PV komt, alleen maar gunstig.

Maar ja. Je moet het zelf weten. Maar meegaan op de grillen van een nog niet gevormde regering vind ik nogal wat. Moet je elke 4 jaar, en in veel gevallen nog sneller, iedere keer wel weer iets aanpakken of wijzigen. Leef je eigen leven, liefst zo veel mogelijk onafhankelijk van overheid en dergelijke. Iets wat je juist met je eigen PV deels voor elkaar kunt krijgen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
Vooral omdat het bij mij om extra panelen gaat vooral voor verwarming in de winter.... maw ik wilde juist de zomerzon gebruiken om het huis in de winter warm te krijgen... 2.5 jaar Salderen vind ik te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Verwarmen met een WP op stroom is sowieso goedkoper dan op gas. En dat verschil wordt waarschijnlijk alleen maar groter, zeker niet kleiner.
En met een hybride auto, kun je juist ook in de zomer alsnog nuttig gebruik kunnen maken van je opgewekte stroom.

Daarnaast zal het allemaal zo'n vaart niet lopen, denk ik.
Maar ja, ik heb ook geen glazen bol en kan je alleen maar adviseren vanuit wat ik denk en verwacht.
En ik verwacht dat je over 3 jaar terugkijkt en tegen jezelf zegt 'Had ik toen toch maar...'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:04

K van k

18x 400 wp oost-west

hier ook 18 x 420 wp
Volgende week komt er offerte voor nog eens 8 tot 10 x extra zonnepanelen ,puur om sluipverbruik af te dekken in zomer en winter.
Nu ev 64 kwh en warmtepomp die draait dag en nacht en in huis altijd 23 a 24 graden.
En wil complete dag op nul uitkomen, en over paar jaar misschien accu erbij, nu geen nut gebruik 500 a 600 kwh van maart tot september in de nacht. Maar met extra panelen die nog gunstiger komen de liggen zou een 10 a 20kwh accu misschien wel wat opladen in de winter. iemand tips hierover
Pagina: 1