V2L verdelen over groepen in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05-2024
Ik zoek een oplossing om stroom van mijn auto (Ioniq 6) te verdelen over de verschillende groepen in de meterkast.
Dat is mogelijk dankzij Vehicle-to-Load-technologie (V2L). De maximale output van V2L is 2,6 kW. Ik heb inmiddels een kabel naar mijn huis gelegd. Maar ja, wat moet ik doen om het in de meterkast aan te sluiten zodat mijn huis er gebruik van kan maken? Ik heb inmiddels wel een stopcontact maar daar kan ik natuurlijk niet alles in huis op laten draaien...

Heeft iemand een idee?

Beste antwoord (via ergie op 13-05-2024 15:34)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Voor de oplossing die jij zit te denken moet je heel goed opletten dat NOOIT terug levert aan het net. En is het best lastig om de V2L goed te gebruiken maar niet te overbelasten.

Afhankelijk van wat je wil bereiken zou je ook nog andere opties kunnen overwegen om je V2G energie in te zetten.

Hier op tweakers heeft iemand een grote gelijkrichter aan een SMA zonneomvormer gekoppeld. Om het zo veilig terug te leveren aan het huis+net net al zonnepanelen met een regelbaar vermogen.
Door @grotegok
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71525350

Een andere oplossing die wat meer plug en play is net gekoppelde accu te hebben en dan een simpele accu van je V2G naar de accu te laten lopen:
YouTube: Thuisbatterij, Noodstroom en Aggregaat

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

V2L is redelijk nieuw, maar eigenlijk is het natuurlijk niet anders dan een externe generator aansluiten. Ik denk dat je die kant op moet zoeken voor oplossingen.

Zo wil je natuurlijk niet dat je stroom het net op gaat en nog meer van dat soort dingen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die uitvoer van je auto is niet bedoeld om te integreren met het elektriciteitsnet. Dus tenzij je je het net gaat afkoppelen en je hele huis op 2,6kW wil laten draaien zou ik hier niet aan beginnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:44
Voor de oplossing die jij zit te denken moet je heel goed opletten dat NOOIT terug levert aan het net. En is het best lastig om de V2L goed te gebruiken maar niet te overbelasten.

Afhankelijk van wat je wil bereiken zou je ook nog andere opties kunnen overwegen om je V2G energie in te zetten.

Hier op tweakers heeft iemand een grote gelijkrichter aan een SMA zonneomvormer gekoppeld. Om het zo veilig terug te leveren aan het huis+net net al zonnepanelen met een regelbaar vermogen.
Door @grotegok
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71525350

Een andere oplossing die wat meer plug en play is net gekoppelde accu te hebben en dan een simpele accu van je V2G naar de accu te laten lopen:
YouTube: Thuisbatterij, Noodstroom en Aggregaat

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Solis heeft een nieuwe hybride omvormer, waar ook een generator op aangesloten kan worden, zonder off-grid te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/966GyNnkwQ4ff5TwgCJ7l7UtYwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3uqWsNQehLS1s2NtV2a7iPV8.png?f=user_large

Dus de V2L kun je koppelen aan de generator poort O-)

Deye heeft ook een inverter waar dat mee kan, zie ervaringen van iemand met een IONIQ 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Omschakelaar er tussen op de groepen die je wil voeden uit je auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 25-05-2024 16:23 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Toch even verduidelijken.

De Ioniq heeft V2L wat staat voor Vehicle to Load. Die belasting is in essentie 1 enkel apparaat om op verplaatsing eens even iets te kunnen aansluiten op een stopcontact, want dat is uiteindelijk de aansluiting die je hebt, een stopcontact.

Daarnaast heb je nog V2H, oftewel Vehicle to Home, een oplossing als (nood)stroomvoorziening voor de woning waarbij je een installatie aan je woning voorziet die kan wisselen tussen het net en de wagen, maar voorkomt dat je ooit kunt terugleveren. V2H mogelijkheden hebben meestal een vermogen dat een stuk hoger is zodat je ook effectief in je woning goed gebruik kunt maken van allle apparatuur ipv enkel het licht laten branden.

En dan heb je nog V2G, of Vehicle to Grid, hierbij kan je de wagen gebruiken zoals een thuisbatterij, is de apparatuur in staat om synchronisatie te bewerkstelligen met het elektriciteitsnetwerk en moet je dus geen isolatie doorvoeren tussen de twee. Zo kan je de wagen in essentie inzetten als UPS aan je woning, mocht je dat handig vinden.

De Ioniq heeft dus het meest eenvoudige systeem, bedoeld om een stopcontact aan te bieden op verplaatsing. Ik zou echt afraden om dit te gebruiken om je woning van spanning te voorzien. Hoe vaak denk je dat trouwens nodig te hebben? Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een onderbreking in de spanning van mijn woning heb gehad. Maar je zou er dus hoogstens de verlichting mee kunnen aanzetten en enkele kleine huishoudelijke verbruikers draaiende houden. Grote verbruikers zoals wasmachine, droogkast, oven, elektrische boiler, airco, ... zijn allemaal uit den boze met dat systeem.

En je zal dus heel je groepenkast moeten omvormen omdat je de groepen zal moeten kunnen omschakelen van het net naar de wagen, met een tussenstap waarbij je een halve seconde geen spanning hebt zodat alle energie uit die kringen kan verdwijnen. Op geen enkel moment mogen die 2 met elkaar verbonden zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brogast
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01-06 14:49
Kijk hier eens naar: YouTube: 5 Days of Emergency Backup Power Using V2L Adapter | Ioniq 5 | EV6 |...

Dus met een fysieke interlock om te voorkomen dat je je generator of auto toch aan het net koppelt.

Alleen een investering waard als je dagenlang zonder stroom verwacht te zitten. Dus niet in Nederland lijkt me.

Edit: en als je toch een keer zonder stroom zit dan een verlengkabel vanaf de auto naar diepvries en koelkast.

[ Voor 10% gewijzigd door brogast op 27-05-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrand
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-05 08:24
Zou het zo wel kunnen?

Ik koppel niet het gehele huis maar enkel 2 of 3 kringen (Hierna V2L kringen genoemd)
Voor die V2L kringen zet ik een (stuurbare) wisselcontactor. Dus de voeding op die V2L kringen komt ofwel van het net ofwel van V2L, nooit beide (=wisselcontactor).
De normale toestand is voeding vanuit het net. Indien V2L spanning aanwezig is stuur ik de contactor om te wisselen.
Eigenlijk ook wat @Makrolon hierboven zegt.

Een deel van mijn huis draait dan op een andere frequentie op die V2L kringen dan wat van het net komt, maar dat kan toch geen kwaad? De 2 frequenties zullen nooit met elkaar verbonden zijn.

Dit hoeft toch geen fysieke interlock te zijn, een stuurbare wisselcontactor heeft toch dezelfde waarde?

Klopt mijn redenering?

[ Voor 3% gewijzigd door Ahrand op 13-11-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Ahrand Dat kan, en zo'n contactor hoef je ook niet zelf uit te vinden. Voorbeeld: https://www.victronenergy...itches/ve-transfer-switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahrand
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-05 08:24
Dat zijn automatic transfer switches, die zijn duur(der) dan wisselcontactoren en eigenlijk bedoeld om autmatisch om te schakelen naar een alternatieve bron als het net wegvalt. Dat is hier niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-06 16:09
Ik ben up zoek naar een technisch eenvoudige oplossing om achter de hoofdschakelaar fase en nul (en aarde?) vanuit de auto (V2L) het huis te kunnen voeden. Puur om in geval van stroomuitval een lampje te laten branden, de koelkast/vriescombinatie en de CV te laten functioneren, thats all. Dus geen grootverbruikers zoals Wasmachines e.d. Ik heb trouwens een enkele fase/nul vanuit het net.

Uiteraard moeten de voedingen (openbare net en auto) strikt van elkaar gescheiden blijven. Zelf zat ik te denken aan een hoofdschakelaar met dubbele wissel contacten om fase en nul onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen. Het liefst met een lampje om te kunnen zien of het net wel/geen spanning levert.

Is dit een goed idee en zijn dit soort wissel/wissel hoofdschakelaars op de markt? Ik heb een elektrotechnische achtergrond, dus installeren is geen probleem. Het moet echter wel veilig en zo goedkoop mogelijk als dat kan.

Alvast bedankt voor jullie tips and tricks! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rico Mono schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:06:
Ik ben up zoek naar een technisch eenvoudige oplossing om achter de hoofdschakelaar fase en nul (en aarde?) vanuit de auto (V2L) het huis te kunnen voeden. Puur om in geval van stroomuitval een lampje te laten branden, de koelkast/vriescombinatie en de CV te laten functioneren, thats all. Dus geen grootverbruikers zoals Wasmachines e.d. Ik heb trouwens een enkele fase/nul vanuit het net.

Uiteraard moeten de voedingen (openbare net en auto) strikt van elkaar gescheiden blijven. Zelf zat ik te denken aan een hoofdschakelaar met dubbele wissel contacten om fase en nul onafhankelijk van elkaar kunnen schakelen. Het liefst met een lampje om te kunnen zien of het net wel/geen spanning levert.

Is dit een goed idee en zijn dit soort wissel/wissel hoofdschakelaars op de markt? Ik heb een elektrotechnische achtergrond, dus installeren is geen probleem. Het moet echter wel veilig en zo goedkoop mogelijk als dat kan.

Alvast bedankt voor jullie tips and tricks! _/-\o_
Zoek je dan iets zoals de HAGER SFT440?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:32:
[...]

Zoek je dan iets zoals de HAGER SFT440?
Dank voor je reactie, dat waardeer ik! d:)b
SFT440 net even gegoogled en dit lijkt idd op een 1-0-2 schakelaar met 3 standen. Dan kan ik de netvoeding op stand-1 aansluiten en de V2L voeding op stand-2. Dan verder een indicatielampje/ledje maken aan de primaire zijde van stand-1 om te kunnen zien of er spanning op het net staat of niet. Wat ik goed moet uitzoeken (aanname) is de polariteit van de fase en nul vanuit de auto, maar dat is makkelijk te achterhalen.
Heb ik dit goed omschreven?

Wat doe ik met de aarde van de auto? Kan dit rechtstreeks gekoppeld worden aan de aarde van het huis, of moet dit ook fysiek gescheiden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rico Mono schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:24:
[...]

Dank voor je reactie, dat waardeer ik! d:)b
SFT440 net even gegoogled en dit lijkt idd op een 1-0-2 schakelaar met 3 standen. Dan kan ik de netvoeding op stand-1 aansluiten en de V2L voeding op stand-2. Dan verder een indicatielampje/ledje maken aan de primaire zijde van stand-1 om te kunnen zien of er spanning op het net staat of niet. Wat ik goed moet uitzoeken (aanname) is de polariteit van de fase en nul vanuit de auto, maar dat is makkelijk te achterhalen.
Heb ik dit goed omschreven?

Wat doe ik met de aarde van de auto? Kan dit rechtstreeks gekoppeld worden aan de aarde van het huis, of moet dit ook fysiek gescheiden zijn?
Ik heb geen verstand van V2L en heb mij er niet in verdiept, geen idee. Ik zag je probleemomschrijving en dacht, wellicht dat dit je zou kunnen helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
True schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb geen verstand van V2L en heb mij er niet in verdiept, geen idee. Ik zag je probleemomschrijving en dacht, wellicht dat dit je zou kunnen helpen.
Jouw bijdrage is zeker relevant. V2L is in mijn geval 230V vanuit de auto die in noodgevallen mijn huis van 230V voorziet.

Als noodvoorziening had ik een stand-alone batterij (UPS), maar die is al zo oud dat de batterijen vervangen moeten worden. Deze oplossing werkte in het verleden prima. Een keer in de winter een fikse netspanningsuitval gehad. Haspeltje uitgerold naar de koelkast en naar de CV en konden het huis blijven verwarmen.

Recent weer een storing gehad. Ondanks dat wij zonnepanelen en een thuisbatterij hebben, werk niets meer als er geen netspanning is. Met een EV voor de deur dacht ik dus om deze te willen gebruiken als netspanning back-up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Eigenaardig dat de Ioniq6 van TS maar 2,6 kW vermogen kan leveren. :?
Volgens mij staat deze op hetzelfde platform als mijn EV6 en die levert max. 3,6 kW AC vermogen.

De EV6 V2L levert tussen november en maart hier ook terug aan de woning. Is voor mij goedkoper dan PV uitbreiden en/of de stationaire accucapaciteit nog eens uitbreiden.

Grosso modo heb je drie mogelijkheden:
- Je zet een aantal kritische groepen op de ingang van de V2L. Dat vraagt bijkomende automaten en een transferswitch tussen de groepen op het net en deze op de V2L. Ik weet niet hoe het wettelijk in Nederland geregeld is maar hier in Vlaanderen mag een aggregaat nooit gelijktijdig functioneren met groepen parallel aangesloten met het net.
- Je zet tussen je voeding vanuit het net richting thuisaccu/verbruikers een lastomschakelaar (al dan niet automatisch) zodat je of van het net afneemt of vanuit de auto. Maar dan ben je zonder net beperkt tot max. 3,6 kW vermogen (of in jouw geval 2,6 kW?).
- Je plaatst op je thuisaccu een inverter die kan werken in eilandmodus (gezien je vorige uitleg heb je die nu niet want je schrijft dat zonder net ook je thuisaccu en PV niet functioneert wat, mijn mening, sowieso een gemiste kans is als je toch al investeert in een thuisaccu met twee onafhankelijke ingangen (AC IN 1 en AC IN2 - bv. een Victron Quatro II) en die een zuivere sinus kan produceren.
Sluit je de V2L (voedingskabel) dan aan op de AC IN 1 van de inverter heeft deze altijd prioriteit. Het net zit dan op de AC IN 2 en levert stroom aan huishouden en thuisaccu wanneer er onvoldoende PV vermogen beschikbaar is en de V2L niet is gekoppeld. Wordt de laadpoort van de EV dan via de V2L adpater (en vervolgens een schuko ----> CEE 32A) aangesloten op de inlet (bv. een CEE stopcontact/Victron walconnector) richting AC IN 1 van de inverter schakelt de relais in de inverter automatisch het net fysiek af (en ben je wettelijk in orde).
Volgens de gekozen instellingen kan de accu van de EV dan de thuisaccu bijladen (tot de gewenste SoC) en/of de kringen van de woning van stroom voorzien. Dankzij de inverter en het gecombineerd vermogen is dit dan geen 3,6 kW meer maar het vermogen dat de gekozen inverter kan leveren (3,5, 8, 10,.... kW).
Bijkomend voordeel is dat zo'n inverter ook twee uitgangen heeft (AC OUT 1 en AC OUT 2). Alle huishoudelijke kringen die op OUT1 hangen blijven gewoon doorwerken wanneer er geen net is (dus ook wanneer je de V2L aansluit). De kringen die op de AC OUT 2 hangen schakelen dan gewoon af (de zogenaamde niet kritische verbruikers).
Nog een bijkomend voordeel is dat wanneer het net uitvalt (of je overschakelt naar V2L als aggregaatbron) PV en thuisaccu gewoon blijven doorwerken als was er een net (de eilandinverter geeft aan het PV deel dan een virtueel sinussignaal door waardoor deze "denkt" dat er een net aanwezig is).

De laatste optie is de meest performante (ook geschikt voor off grid) maar uiteraard ook de meest kostelijke.
Je EV functioneert in dat geheel dan gewoon als een aggregaat (zonder de nadelen van een fossiele aggregaat).

De oplossing die jij zoekt, een gewoon lijntje vanuit de laadpoort van de EV om meerdere kringen te voorzien is volgens mij niet zo eenvoudig reglementair te installeren. Toch niet wanneer je dan het net niet wil uitschakelen en/of met wel een heel beperkt vermogen komt te zitten.

Eén stopcontact (of verbruikers tot 2,6/3,6 kW) gewoon van stroom voorzien is uiteraard altijd mogelijk want daar is V2L juist voor bedoeld. Dat is de adapter in de laadpoort inpluggen en een stroomlijn binnen de woning brengen met één of meer aftappunten waar je vervolgens verbruikers op aansluit. Voor toestellen met een vaste verbinding is het uiteraard niet geschikt want ze hebben geen schuko stekker.

Ter info: ik gebruik de laadpoort van de EV6 (16A/3,6 kW) in combinatie met een in de buitenmuur ingebouwde driepins walaansluiting (met afdekklep) verbonden met een Victron Quatro II 5 kVA en een BYD 15,3 kWh stationaire accu.
En daar draaien zonder problemen al mijn verbruikers op (ook wasmachine, vaatwas, SWW, inductie, oven,.....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico Mono
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik zal het meerdere keren moeten lezen en uittekenen om het echt goed te kunnen begrijpen, maar dat ligt aan mij hoor hahaha 8)7

De zonnepanelen en thuisbatterij huur ik en zijn door verhuurder Hallostroom (NL) geïnstalleerd. Ik heb geen tekeningen en heb op dit moment nog geen idee hoe het installatietechnisch allemaal aan elkaar geknoopt is.

Ik zal eens onderzoek doen. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide bijdrage d:)b
Pagina: 1