Wifi access point met VPN client

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
Even hier de vraag stellen, want ik zie door de bomen het bos niet meer :P

Ik heb thuis een ASUS ZenWIFI Pro ET12. Deze wordt gebruikt als router en is als bridge mode ingesteld. Dus die heeft het publieke IP adres. De router biedt ook VPN mogelijkheden en dat is precies wat ik nodig heb want van de zomer wil ik in het buitenland dat al mijn apparaten die internet op gaan via de thuis VPN gaan lopen. Het is dan omslachtig om op elk apparaat een VPN in te stellen dus zat ik te denken aan een AP met een VPN client.

Nu kan ik in een airbnb natuurljk niet bridgen want ik kan lastig die internet setup om gaan gooien. Dus die AP zal dan gewoon een NAT adres krijgen. Mijn router thuis ondersteunt PPTP, OpenVPN, IPSec en WireGuard.

Wat is de beste manier om zoiets aan te pakken? Kan ik gewoon deze kopen bijv en gaat dat werken? Uiteraard zal ik dat dan thuis eerst moeten testen, vanaf een andere verbinding.

Wat ook een optie is, is een AP met 5G, die een VPN opzet met thuis. Zodat ik helemaal niet afhankelijk ben van de internet setup van de airbnb.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:12
Zelf heb ik een travel router van GL.iNet, deze om precies te zijn. Stuk compacter dan de TP-Link, en ondersteunt ook OpenVPN en Wireguard. Via de webinterface of app kun je de router verbinden met een ander netwerk via WiFi, ethernet of een 4G/5G dongel via USB.

Ik heb ook nog de travel case erbij om 'm veilig te vervoeren.

Dit model is iets goedkoper er voldoet waarschijnlijk ook wel. Past zo te zien ook in de travel case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marve79
djmaster329 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:06:
Zelf heb ik een travel router van GL.iNet, deze om precies te zijn. Stuk compacter dan de TP-Link, en ondersteunt ook OpenVPN en Wireguard. Via de webinterface of app kun je de router verbinden met een ander netwerk via WiFi, ethernet of een 4G/5G dongel via USB.

Ik heb ook nog de travel case erbij om 'm veilig te vervoeren.

Dit model is iets goedkoper er voldoet waarschijnlijk ook wel. Past zo te zien ook in de travel case.
Nice dit is exact wat ik zocht! Inderdaad heel handzaam en compact, super. Dank voor de reply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmaster329
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:12
Graag gedaan!

Als je de travel router gaat gebruiken in WiFi-repeater mode of gaat verbinden via ethernet, houd dan wel rekening met het volgende:
- Als je de travel router gaat verbinden met een netwerk waarbij je betaalt voor toegang per apparaat, dan is het goed om te weten dat het netwerk waar je mee gaat verbinden alleen de travel router ziet, niet alle apparaten daarachter. Je hoeft dus alleen te betalen voor één apparaat.
Dit heeft wel als nadeel dat je de internetsnelheid deelt met alle apparaten achter je travel router mocht het netwerk van het hotel/vakantiepark/AirBnB een snelheidslimiet per apparaat hanteren.

- Netwerken van hotels/vakantieparken/AirBnB kunnen natuurlijk het gebruik van VPN blokkeren. Als je dan toch een VPN wilt gebruiken zul je gebruik moeten maken van een hotspot op je telefoon of losse USB dongel. De travel router kun je natuurlijk weer verbinden met de hotspot van je telefoon via WiFi, of vaak ook via USB.

Zoals je zelf al zegt is het een goed idee om e.e.a. vooraf te configureren en te testen zodat je minder snel tegen verrassingen aan loopt en sneller online bent :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat handig is bij de travel router (in ieder geval bij de variant die ik heb) is de fysieke schakelaar op het apparaat zelf die je kunt koppelen aan VPN aan/uit. Dat maakt het helemaal makkelijk om te testen of je vakantieadres VPN's blokkeert of dat de internetverbinding sowieso niet werkt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 13-05-2024 12:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
@djmaster329 dank voor de tips, ik heb hem inmiddels al besteld :)

In principe gaat het vooral om 2 werklaptops die via de VPN moeten. Ik denk dat ik de tablets van de kids via de gewone wifi laat gaan. Het is een thuisverbinding dus normaal gezien is er niets geblokkeerd, maar in het slechtste geval kan ik dan altijd nog tetheren via m'n telefoon en de kids gebruiken dan geen dure mobile bandwidth met Youtube.

@Gizz kan zeker handig zijn, maar ik heb kinderen die op ieder knopje drukken wat ze tegenkomen, dus dan staat mijn VPN misschien ineens uit zonder dat ik het besef en dat kan ik me niet permiteren ;)
Pagina: 1