Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Ik ben op zoek naar ervaringen met zitmaaiers,

meer bepaald met stihl (de rt 5097 z)
en de cub cadet lt 2

ik ben bij beide verdelers geweest en alle twee vinden ze elkaars merk rommel.
Cub Cadet zegt van Stihl dat het gewoon een viking is met een paintjob en dat die dingen snel kapot gaan.
Stihl zegt van Cub Cadet dat het speelgoed tractortjes zijn...

Beide kosten een 3500€-4500€

Ik ben dan ook naar een verdeler van Husqvara geweest en die prees ook zijn eigen merk en zegde me toen dat Stihl geen ervaringen heeft met zitmaaiers en dat Cub Cadet gewoon een veredelde black & dekker is (en ook grote rommel is)

Dus ik heb geen flauw idee welke te nemen.
Stihl ken ik van mijn kettingzaag, en daar heb ik geen klagen van.
Cub Cadet ken ik niet maar blijkbaar zou dit DeWalt moeten zijn (waar ik een klophamer van heb die heel mijn huis verbouwd heeft)

gaat over een 1500-2000 vierkante meter in het vierkant, met 1 enkele boom op, dus perfect voor een zitmaaier.

Hebben jullie ervaringen met zitmaaiers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Ik zou sowieso een elektrische nemen, veel minder geluid, geen ziekmakende uitlaatgaasen, veel comfortabeler, minder onderhoud en minder kosten.

https://jcctuinenparkmach...GaG9egnMCRttP4InVqRF3sS5A

Deze kan 4000m2 op 1 acculading maaien.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als er slechts 1 boom staat, al eens gekeken naar een robotmaaier?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wonend in Zweden heb ik veel ervaring met grasmaaien (inclusief een seizoen in de groenvoorziening van de gemeente met wekelijks duizenden m2 grasmaaien). Qua zitmaaiers gaat er niets boven de Husqvarna's naar mijn (op praktijk gebaseerde) mening.

Maar gezien je nu voor een grote aanschaf staat zou ik toch ook eens kijken naar een robotmaaier, ook daarin is Husqvarna zeer goed (onze directe buren hebben er allemaal 1 van dat merk en ook elders in het dorp zie ik ze terugkomen).

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een alternatief kan nog zijn Honda. De handmaaier ging als een beer door hoog gras bij ons. Wel vergen benzinemotoren vrij veel regulier onderhoud. Ik ken iemand die er daarom meteen twee had aangeschaft - wel had hij een enorm gazon, moet gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 08:54
Persoonlijk zou ik Husqvarna of Honda aanraden. De laatste 10 jaar rijdt er bij mij een robot van Husqvarna door de tuin (3000m2 gras) en het is -behalve als er een wortel een draadje kapottrekt- altijd strak...
Zitmaaier heb je altijd meer werk van en meer onderhoud.
Mijn Honda liep altijd als een zonnetje op wat gebruikelijke issues na als ik weer te ruig had gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Robotmaaiers ben ik niet voor te vinden, terrein is niet 100% vlak (daarom ook een tractor)
@Ecological heeft deze dan nog jaarlijks een onderhoud nodig die EV's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolfp4ck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:19:
Robotmaaiers ben ik niet voor te vinden, terrein is niet 100% vlak (daarom ook een tractor)
Je hebt ook robotmaaiers met vierwielaandrijving. Maar ook zonder vierwielaandrijving kom je ook wel 60% hellingsgraad omhoog met een beetje knappe robot.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optiniels
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:28
Ik heb vorig jaar gekozen voor een Ego z6 zitmaaier. Deze is electrisch. Bevalt prima, laad snel op en omdat er veel minder bewegende delen zijn heb ik het idee dat er minder kapot kan gaan.

Heb wel een onderhoudsbeurt laten doen het dekje opnieuw in de tectiel laten zetten.

Als je gras wat langer is en je gebruikt de mulch plug, dan gaat het wel hard met de batterij. Voordeel is wel dat je ander gereedschap kunt kopen waar de batterijen inpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Optiniels op 13-05-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
Hangt er een beetje af, maar EVs zijn veel simpeler, dus dan is eigenlijk alleen het grasmaaier gedeelte wat wellicht wat onderhoudt nodig heeft.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33

Fanta

FordPerformance™️

Ik ben heel blij met mijn Stiga Estate 384. Goed betaalbaar en werkt echt heerlijk. Ik heb nog geen ervaring met andere merken.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Probleem met Stiga en Husqvara zijn de lokale dealers :( er zijn er geen.
Anders was ik die eens gaan bekijken.
Cub Cadet dealer ligt het dichtste bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:27
Geen ervaring met de genoemde merken, maai zelf op een simpele MTD. Geen robot, omdat ik 4 stukken maai (2x gazon, boomgaard en stukje wei), en bovendien ook de berm voor mijn huis.
Gooi er wel altijd euro98 in,en in de winter zelf even een beurt geven, filters, olie , bougies. Ben je in 2 uurtjes mee klaar .
Ik wil je wel meegeven om een zero-turn maaier te overwegen, vooral als je veel hoekjes hebt, zoals rond bomen/speeltoestellen enzovoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfp4ck
MTD is Cub Cadet ondertussen dacht ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:15
Lijkt me geweldig zo'n zitmaaier. In mijn tuin 1 keer vooruit, 1 keer achteruit, klaar!
Ik moet het helaas hiermee doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
LOOOOOOL :) begreep het eerst niet tot ik zag, for sale on steam ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Nu online
Toevallig kwam ik deze comment echt net tegen en dacht aan dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr8g-c7QAht1sMJpzTVpmWLUvoc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQ8F8Fv9H4AbGw08wQ28Ik8D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
mja jaarlijks 150€ onderhoud en dan 20€ aan benzine elke maand, begrijp het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:32
Ik heb sins 12 jaar een husqvarna en ben er erg tevreden over, gaat nooit naar een dealer voor onderhoud.
om het jaar olie verversen, jaarlijks messen slijpen en 4x per jaar maak ik het maaidek schoon.
In de winter haal ik de accu er uit en zet hem binnen.
Blijft over: banden oppompen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
maaidek schoonmaken door middel van hem op te krikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:32
Wolfp4ck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:26:
maaidek schoonmaken door middel van hem op te krikken ?
Nee, het maaidek kun je kantelen. YouTube: Husqvarna zitmaaier service positie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
zal bij een tractor wel niet kunnen, zie wel dat er overal zo een opening is voor een tuinslang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:09
Ik heb een tuin van 1700 vierkante meter, waarvan ongeveer 2/3 door een robotmaaier gedaan wordt.
Rest is ofwel te steil (en daar kom je met geen zitmaaier op, niet aaneengesloten of staat huis op).
In het deel dat door de robotmaaier gedaan wordt zit ook nog best een flinke helling.

Bij mijn ouders werd vroeger ook met een zitmaaier gewerkt, maar daar zijn ze door het vele onderhoud overgeschakeld op een combinatie van een robotmaaier en een klassieke grasmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
De Stihl dealer (ze verhuren ook toestellen) mij eens de 5097 z komen afzetten voor enkele uren zodat ik kan testen :)
vind ik wel prima service !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33

Fanta

FordPerformance™️

Wolfp4ck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:55:
zal bij een tractor wel niet kunnen, zie wel dat er overal zo een opening is voor een tuinslang ?
Tuinslang ben ik zelf wat huiverig voor i.v.m. mogelijk roest. Misschien onterecht. Ik heb zelf gekozen voor een compressor die in de buurt van de maaier staat. Als ik klaar ben met maaien blaas ik hem even schoon.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
Dus het is de Stihl 5097 z geworden met enkele opties

1 van die opties is dat ik voor een weide ook kan uitspuwen ipv op te vangen.
Ik heb nu enkele keren die uitgeprobeerd en besloten eerst met de bosmaaier langs te gaan alvorens ik de zitmaaier om zeep help.

Echter heb ik een vraag welke (betaalbare compressor) geschikt zou zijn om de gras shute (uitwerp achteraan) en het maaidek te reinigen ?

het is trouwens een prima zitmaaier als het gras niet te hoog staat ;) als het te hoog staat geraakt hij er wel door maar zit de shute af en toe blocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Wolfp4ck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:06:
Probleem met Stiga en Husqvara zijn de lokale dealers :( er zijn er geen.
Anders was ik die eens gaan bekijken.
Cub Cadet dealer ligt het dichtste bij
Wolfp4ck schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:20:

Ik ben dan ook naar een verdeler van Husqvara geweest en die prees ook zijn eigen merk en zegde me toen dat Stihl geen ervaringen heeft met zitmaaiers en dat Cub Cadet gewoon een veredelde black & dekker is (en ook grote rommel is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hier in Zweden heb ik nog geen tuin gezien die 100% strak is :') dus dat is echt geen probleem voor een robotmaaier

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Pagina: 1