Aan/uit-schakelaar met lage weerstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:44
Om mijn vloerverwarmingverdeler aan te sturen maak ik gebruik van het Danfoss Link systeem. Hierop zit een centrale regelaar (CC), een vloerverwarming regelaar (HC), 5 thermostaten en 10 NC actuatoren om de groepen open/dicht te zetten.

Omdat ik gebruik maak van een warmtepomp, moet ik 2x per jaar het systeem wisselen tussen koelen en verwarmen. Dit doe je door 2 ingangen van de vloerverwarming regelaar door te lussen.
Origineel heb ik dit geprobeerd te doen dmv een opbouw aan-uit schakelaar. Deze had ik aangesloten dmv 2.5mm2 draad. Dit werkte echter niet; ik vermoed omdat de weerstand te hoog was van de draad+schakelaar combinatie.

Om hier om heen te werken heb ik het uitgeprobeerd met 1.5mm2 draad en een wago-lasklem om ze te verbinden, of los te maken. Dat ging super, tot op heden.
Wat hier wel raar/lastig bij is, is dat ik in het begin gewoon de wago los/vast kon maken toen het systeem aan stond, en dan schakelde hij over. Op een gegeven moment ging dat niet meer. Dan sprong hij op error-modus. Toen moest ik dus de stekker uit de HC halen, dan de wago vast/los maken, en dan weer de stekker erin, en dan ging het goed.

Echter toen ik hem afgelopen week weer op vloerverkoeling wilde zetten op deze manier, ging dit wederom fout. Nu blijkt dat hij, elke keer als ik de stekker van de HC eruit haal, hij ook zijn instellingen met de centrale regelaar verliest. Dus dan moet ik alles weer opnieuw toevoegen.

Als ik hem dan toevoeg gaat het weer helemaal goed in de verwarming stand, maar ik krijg hem maar niet juist in de koeling stand. Ik heb een vermoeden dat het ergens in de 1.5mm2 / wago combinatie zit; dus nu wil ik dit in 1x even goed aansluiten door hier gewoon een fatsoenlijke schakelaar tussen te zetten (en de 1.5mm2 te vervangen); en hopen dat het dan goed werkt.

Ik heb echter problemen om een geschikte schakelaar te vinden.
Mijn vraag is dus: Zou 1 van julllie mij kunnen helpen met het vinden van een simpele opbouw aan/uit schakelaar met een lage weerstand? Dus geschikt voor bovenstaande (1.5mm2)

Lang verhaal voor een simpele vraag, maar wilde de situatie wel even goed schetsen. Wie weet komt daar nog iets uit qua relevants.

Beste antwoord (via rolandmegens op 16-05-2024 21:05)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

rolandmegens schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Er staat helaas in de handleiding niet meer dan "with an external switch".

De reden waarom ik gok dat het de weerstand is, is omdat het met een standaard opbouw schakelaar en 2.5mm2 niet werkte, en wel met 1.5mm2 en een wago. 100% zeker weet ik het dus niet.
Vergeet die weerstand maar. Een standaardschakelaar moet minimaal 16A kunnen verwerken en als daar een noemenswaardige weerstand over de contactpunten staat gaat de boel geheid in de fik.

Als ik het goed begrijp is het een kwestie van twee draden doorverbinden resp. loskoppelen? Dan is een lasklem een slecht idee. Waar een schakelaar het contact vrijwel meteen maakt of verbreekt zal een lasklem bij het aansluiten of lashalen gedurende een periode domweg 'slecht' contact maken. Ik gok erop dat je de schakelaar verkeerd had aangesloten. ;) -of een heel slecht (lees: stuk) exemplaar in handen had-

[ Voor 26% gewijzigd door Lustucru op 16-05-2024 20:10 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 23:51
Wellicht niet de oplossing die je zoekt maar zou een voltage free relais (eventueel solid state) ertussen niet een oplossing kunnen zijn? Deze kun je dan via een HA achtige oplossing aansturen om het te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Een wago heeft een dusdanig lage weerstand dat ik me niet voor kan stellen dat dat de core issue is. Mag je wel doorlussen als het apparaat aan staat ?

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 16-05-2024 08:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
BCC schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:55:
Een wago heeft een dusdanig lage weerstand dat ik me niet voor kan stellen dat dat de core issue is. Mag je wel doorlussen als het apparaat aan staat ?
In de handleiding staat dat je er een schakelaar tussen moet zetten.
De wago heeft inderdaad geen weerstand probleem, echter als ik daar het kabeltje in prik terwijl stroom erop staat, dan vindt hij dat niet zo heel leuk. Mogelijk omdat hij dan pas 'perfect' contact heeft zodra je hem dichtklikt, en daarvoor al op error modus springt.

Een standaard opbouwschakelaar met 2.5mm2 draad had echter wel te hoge weerstand, dat deed niks.
MzKzM73 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:53:
Wellicht niet de oplossing die je zoekt maar zou een voltage free relais (eventueel solid state) ertussen niet een oplossing kunnen zijn? Deze kun je dan via een HA achtige oplossing aansturen om het te automatiseren.
Ik hoef deze niet perse te automatiseren (ik maak gebruik van Homey). Een zo eenvoudige mogelijke oplossing is het meest wenselijk in dit geval, dus eigenlijk gewoon een vorm van een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
Het lijkt me zeer sterk dat een standaard opbouwschakelaar een te grote weerstand heeft. Dat betekent namelijk dat als je er wat op aansluit de schakelaar ook snel warm wordt.
Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is dan een 'te grote weerstand'

Wat staat er precies in de specificatie over het omschakelen van het systeem ? Is dat uberhaupt wel gemaakt om bij de aan-stand om te schakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
OverTheTop schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:20:
Het lijkt me zeer sterk dat een standaard opbouwschakelaar een te grote weerstand heeft. Dat betekent namelijk dat als je er wat op aansluit de schakelaar ook snel warm wordt.
Ik denk dus dat er iets anders aan de hand is dan een 'te grote weerstand'

Wat staat er precies in de specificatie over het omschakelen van het systeem ? Is dat uberhaupt wel gemaakt om bij de aan-stand om te schakelen ?

De reden waarom ik gok dat het de weerstand is, is omdat het met een standaard opbouw schakelaar en 2.5mm2 niet werkte, en wel met 1.5mm2 en een wago. 100% zeker weet ik het dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Een tamelijk willekeurige website geeft aan dat de weerstand in de milliohms ligt: https://nl.quora.com/Wat-...n-een-gesloten-schakelaar
De gebruikte kabel heeft daarbij dus een veel groter effect; en dan is het weer erg onlogisch dat een 2.5mm2 kabel het niet doet (terwijl die dus een lagere weerstand heeft) dan een 1,5mm2

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

rolandmegens schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:50:
[...]

Vergeet die weerstand maar. Een standaardschakelaar moet minimaal 16A kunnen verwerken en als daar een noemenswaardige weerstand over de contactpunten staat gaat de boel geheid in de fik.

Als ik het goed begrijp is het een kwestie van twee draden doorverbinden resp. loskoppelen? Dan is een lasklem een slecht idee. Waar een schakelaar het contact vrijwel meteen maakt of verbreekt zal een lasklem bij het aansluiten of lashalen gedurende een periode domweg 'slecht' contact maken. Ik gok erop dat je de schakelaar verkeerd had aangesloten. ;) -of een heel slecht (lees: stuk) exemplaar in handen had-

[ Voor 26% gewijzigd door Lustucru op 16-05-2024 20:10 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@OverTheTop @Lustucru
Thanks! Dan ga ik toch nog een keer een standaard schakelaar uitproberen
En wat je benoemd bij die lasklem is inderdaad het probleem op dit moment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-10 09:14
Het onderstaande verwacht ik dat dit niet het geval is, maar om simpelweg te stellen dat een schakelaar altijd verbinding maakt is niet correct.

Het type schakelaar en waar deze in gebruikt wordt kan zeker een probleem zijn.

Normale wand schakelaars werken prima om een lamp te schakelen. De fysieke schakel contacten worden bij elke 'maak' actie als het ware even schoon gebrand. Dit schoonbranden gebeurd echter wel door de spanning (net voor het maken) en de stroom die de lamp nodig heeft om aan te gaan.
Zie het bv zo, als er stof / korreltje zand tussen de contacten zit dan zal deze electrisch niet verbinden. Maar op het moment van schakelen zal de spanning en stroom dit wegbranden waardoor het contact toch gemaakt wordt.

Zo zijn er veel verschillende type contacten voor schakelaars en relais. Je hebt gladde contacten, geribbelde, verschillende contact materialen etc.
Bv relais voor signaal techniek / laagspanning wordt altijd nog een minimale contactstroom voorgeschreven om de verbinding te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
TheAlBundy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:34:
Het onderstaande verwacht ik dat dit niet het geval is, maar om simpelweg te stellen dat een schakelaar altijd verbinding maakt is niet correct.

Het type schakelaar en waar deze in gebruikt wordt kan zeker een probleem zijn.

Normale wand schakelaars werken prima om een lamp te schakelen. De fysieke schakel contacten worden bij elke 'maak' actie als het ware even schoon gebrand. Dit schoonbranden gebeurd echter wel door de spanning (net voor het maken) en de stroom die de lamp nodig heeft om aan te gaan.
Zie het bv zo, als er stof / korreltje zand tussen de contacten zit dan zal deze electrisch niet verbinden. Maar op het moment van schakelen zal de spanning en stroom dit wegbranden waardoor het contact toch gemaakt wordt.

Zo zijn er veel verschillende type contacten voor schakelaars en relais. Je hebt gladde contacten, geribbelde, verschillende contact materialen etc.
Bv relais voor signaal techniek / laagspanning wordt altijd nog een minimale contactstroom voorgeschreven om de verbinding te garanderen.
Ik vermoed dat het ook 10/24v betreft, en niet 230v; al weet ik dat niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Zou een stekkerschakelaar van een lamp evt slim kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Nogmaals: het gaat echt niet over het contactprobleem in de schakelaar. Alle enigszins normale schakelaars hebben een overgangsweerstand (aanzienlijk) kleiner dan 0.1 Ohm.
En een stekkerschakelaar zal ook niet anders/beter zijn dan een normale lichtschakelaar.
Ik denk dat je erg aan het zoeken bent naar een oplossing voor een niet bestaand probleem. Misschien is het wel een probleem in de vloerverwarmingsregelaar zelf.

Zet eens een multimeter op de twee contacten en kijk hoeveel spanning er op staat; sluit deze dan met een schakelaar kort, en controleer of je dan idd 0 Volt ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Je hebt een schakelaar nodig met goud of zilver contacten.
Vermogensschakelaars voor lampen etc hebben nikkel of nog slechter. (Hogere spanning nodig)

Fundamentals of Relay Technology

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 18-05-2024 14:54 ]

Pagina: 1