Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Goedemorgen,

Even een ontzettende lekenvraag van iemand met de ballen verstand van airco's. Wij hebben een airco op de slaapkamer in ons nieuwe huis, het is een Daikin. Het type weet ik helaas niet, we hebben dit huis vorig jaar gekocht en kan geen boekje vinden. In ons vorige huis hadden we ook een airco. Als ik die op koelen zette, en dan op bijvoorbeeld 20 graden, bleef ie de hele nacht stabiel, op dezelfde manier, loeien.

Met deze airco lijkt het erop dat ie de kamer afkoelt naar 20 graden en dan 'stopt' (airco blijft wel aan, maar maakt geen geluid meer). Als het dan weer warmer wordt verkoelt ie weer naar 20 graden. Althans dat zou zo moeten zijn, want dat laatste lijkt soms wat stroef te gaan. Toen ik vanochtend wakker werd stond ie wel aan maar ik betwijfel of het echt 20 graden was. Qua instellingen en dergelijke zie ik niets raars. Ik snap dat dit wat onnozel klinkt, maar ik vind het raar dat mijn airco in het vorige huis wel gewoon constant bleef werken en het daar de hele nacht lekker koel bleef en het weer steeds met opnieuw opstarten lijkt te gaan.

Iemand een idee of dit normaal is en zo niet, hoe ik dit op kan lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:08
Goedemorgen,

kan diverse redenen hebben. Het kan zijn dat er een zwaarder type airco is neergehangen dan nodig is. De airco gaat dan inderdaad uit als een bepaalde temperatuur is bereikt en later weer aan (koelen).
Kan ook iets aan de hand zijn met het koelgas (te weinig of te veel)
Qua meten of het 20 graden is. Dat is een kwestie van een thermometer in de ruimte hangen en dan weet je het. Start daar eens mee.

Of het voor jou situatie normaal is en of er iets met de installatie aan de hand is? Dat kunnen we van afstand natuurlijk niet zien. Wellicht verstandig om er een monteur naar te laten kijken en gelijk onderhoud uit te laten voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
Dat aan/uit gaan lijkt me heel normaal.
Een CV verwarming doet dat ook.
Verwarmen of koelen totdat de gewenste temperatuur is bereikt.
Dan 1 of 2 graden "laten lopen"
En dan weer in de actie.

Als ie vol continue zou lopen, wordt het veel kouder dan 20 graden en dat is weer niet wat je doet.

Bij mijn airco, blijft de fan wel draaien. Ook als de gewenste temperatuur is bereikt.
Hierdoor is er qua geluid zeer weinig verschil te horen tussen actief koelen of passief wachten totdat de koeling weer aanspringt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
Volg deze even want wij hebben ook een Daikin airco hier in onze serverruimte hangen op het werk met hetzelfde probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLGqQZ9bGlpFWBT2tfAjrxx5Hv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrvsy0JgGJk8rapLU9ESwki5.png?f=fotoalbum_large

Je ziet constant de temperatuur schommelen terwijl ie op rond de 25 graden koel temperatuur staat ingesteld.

(Sensor is de inlet temperatuur van een iDrac)

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:44
richardboer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:35:
Volg deze even want wij hebben ook een Daikin airco hier in onze serverruimte hangen op het werk met hetzelfde probleem.
...
Waarom is dit een probleem?
Dit is toch by-design?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-05 20:15
Ik ervaar hetzelfde met de daikin op de slaapkamer. Deze blijft wel heel zacht blazen, maar koelt niet meer. Behalve als de temperatuur stijgt. Op een andere kamer een mindere kwaliteit airco hangen (Qlima), en deze blijft volop koelen, ook als de temp bereikt is.
Samengevat, werkt zoals het hoort. Wel jammer dat ze "capped" zijn op 18 graden, en de goedkopere airco's vaak wat lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:53
GarBaGe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Waarom is dit een probleem?
Dit is toch by-design?
De Panasonic airco's die ik gewend ben deden dit juist niet.
Ook gezien de temperatuur op 25 graden staat maar hij koelt naar 18 graden

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
Is het niet zoals eerder aangegeven een airco met een te groot vermogen? Zodat hij bij wijze van 1 keer gasgeven al te veel koeling geeft voor de ruimte waar hij in staat.

Dat is met een CV ketel/radiator hetzelfde. Als je een radiator met een te groot vermogen in een klein kamertje plaatst samen met een zware CV ketel, dan zal de themostaat ook moeite hebben om te temperatuur constant te houden.

Een andere optie kan ook de configuratie van de Airco Thermostaat (aansturing) zijn. Gebruik je de Airco ook om te verwarmen? Zo ja: Op welke instellingen heb je dat allemaal staan?
Als de temperatuur om te verwarmen en de temperatuur om te koelen dicht bij elkaar zitten zal hij ook gaan schommelen. Je zal dan een soort sweet spot moeten vinden, bijvoorbeeld: Verwarmen bij 19 graden, koelen bij 22 graden.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:57
Wat is het type airco?
Als een moderne inverter is zit je waarschijnlijk onder het minimale vermogen.
Als het een oud standaard model is kan je daar niks aan doen. Dat is aan op vol vermogen of uit.
Pagina: 1