Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:04
Al jaren gebruik ik mijn telefoon om te kijken hoe laat het is en haal 'm daarom regelmatig uit mijn broekzak daarvoor. Hij staat eigenlijk altijd op stil dus wordt niet afgeleid maar als ik kijk hoe laat het is en ik zie dat ik een berichtje heb, kijk ik wel meestal even wat het is. Telefoontjes mis ik dus eigenlijk ook altijd omdat hij op stil staat.

Nu zijn de laatste jaren de smartwatches een stuk beter (en mooier) geworden en zit te twijfelen om er eentje aan te schaffen, met name om de tijd te zien. Ik vind het handig om tegelijkertijd wel te kunnen zien of ik berichten heb en of ik daar wel of niet wat mee moet doen maar echt beantwoorden is dan weer niet zo nodig.

Nu heb ik ook de nodige hybride horloges gezien met meer/minder mogelijkheden en 1 die hoog op het lijstje staat is de vivomove trend van Garmin. Dat is een 'normale' horloge met smart functies die ook nog eens draadloos opgeladen kan worden.

Enige wat ik mij hier dan weer bij afvraag, als het scherm 'aangaat' als je naar de tijd kijkt, zie je alsnog dat je berichten hebt, en ben je alsnog weer afgeleid.. dus wat is dan uiteindelijk het voordeel ten opzichte van een 'echte' smartswatch? Alleen mogelijk de batterijduur..

Overdenk ik het te veel en is geeft een hybride smartwatch minder afleiding dan een gewone smartwatch of steeds op mijn telefoon kijken? Wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:55
Op de gewone Garmin Smartwatch kun je aangeven per app of niet of je meldingen wil hebben. Wil je ze hebben krijg je ze real time op het horloge, kijk je niet verdwijnen ze daarna van het scherm en moet je vervolgens op de telefoon kijken.
Dus oude berichten zie je niet, is ook geen plaats voor op het kleine schermpje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56

Wish

ingwell

Als je je horloge alleen maar wilt gebruiken om de tijd af te lezen *en* dan niet verder wilt worden afgeleid.... waarom koop je dan niet een gewoon analoog horloge?

Afbeeldingslocatie: https://d2fn6rbs5rhk8j.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/02/the-birth-of-the-pocket-watch-by-3watches.com-2.jpg?x42829

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Wish schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:02:
Als je je horloge alleen maar wilt gebruiken om de tijd af te lezen *en* dan niet verder wilt worden afgeleid.... waarom koop je dan niet een gewoon analoog horloge?

[Afbeelding]
Goed punt en had ik wellicht moeten vermelden.. als ik de tijd niet wil weten, ben ik alsnog zo nu en dan op mijn telefoon aan het kijken voor berichten. Dat combineren met een horloge zou dat dan weer beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56

Wish

ingwell

Right - je kan bij Wear OS van Android zelf bepalen welke meldingen je wel en niet wilt zien op je smart watch. Als datzelfde geldt voor FitBit OS zou een cheap ass fit bit (~€ 80) al voldoende zijn? Anders geef je veel meer uit voor dingen die toch niet gebruikt.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiftyTim
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-06-2024
Ik snap je probleem, denk ik. Je wilt enkel de tijd + de essentiële functies van je telefoonfuncties kunnen gebruiken vanaf je smartwatch. Dat was in ieder geval mijn doel (naast fitness/gezondheid) met mijn smartwatch-aankoop.

Ik heb zelf een Apple Watch Ultra. Ik heb eigenlijk bijna alle notificaties uitstaan, met uitzondering van een paar functies:
- Telefoongesprekken: als iemand belt laat mijn Watch dat weten middels geluid en vibratie.
- Verloren/vergeten AirTags en devices: Ik vergeet alles, dus ik heb AirTags bevestigd aan al mijn belangrijke bezittingen (portemonnee, rugzak, reiskoffer, etc.). Raakt er een out-of-range, dan krijg ik een melding.
- Meldingen omtrent workouts: ik gebruik mijn Watch als fitness tracker, dus vandaar.

Ik heb verder dus alle meldingen en notificaties uitstaan, zodat ik niet wordt afgeleid. Daarnaast gebruik ik zo min mogelijk apps die niet gerelateerd zijn aan tijd, gezondheid, fitness, en AirTag-tracking. Deze staan dus tevens niet geïnstalleerd op mijn Watch.

Wellicht is het zonde dat ik niet zoveel gebruik maak van andere apps en functionaliteiten, maar een volledige smartwatch die je bewust op deze manier inricht lijkt mij na ongeveer een half jaar gebruik nog steeds de betere optie dan een gelimiteerde fitness-tracker of hybride smartwatch. Je kunt immers een volledige smartwatch altijd aan- en uit-kleden naar je eigen doeleinden, maar een fitness-tracker en hybride watch zijn inherent gelimiteerd. Dit vergt natuurlijk wel discipline en je zult jezelf moeten beletten om achteraf niet alsnog onzin-apps op je watch te installeren.

[ Voor 0% gewijzigd door NiftyTim op 15-05-2024 14:22 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15

BCC

Ik heb 1.5 jaar een Apple Watch gehad - ondanks dat ik zo goed als alles uit had staan, heb ik hem verkocht en een Casio F-91W-1 gekocht. De notoficatie afleiding en het constante opladen wogen voor mij niet op tegen de Fitness-tracker functies en de leuke Clockology skins. YMMV.

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 15-05-2024 12:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Vivoactive 4S van Garmin. Deze heeft qua batterijduur vergelijkbare prestaties als de Vivomove Trend en vergelijkbare prestaties qua leesbaarheid. Het draadloos laden is helaas niet mogelijk maar hopelijk valt dat uiteindelijk mee in hoeverre ik het nodig ga hebben.
Pagina: 1